Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

bærbar pc - hva trenger jeg?

Re: bærbar pc - hva trenger jeg? [Re: Håvard.] #2655632 02/04/2021 09:32
T
TheOdd Offline
Medlem
Medlem
T
Jeg har 8GB på den nye min. Har ikke merket noe som helst problemer for min bruk. Om du finner en som også er spekket med 16GB så er det en fin bonus, men jeg ville ikke hatt det som et absolutt krav.

Re: bærbar pc - hva trenger jeg? [Re: Håvard.] #2655638 02/04/2021 10:13
Bøygen Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Håvard.
Chromebook hadde jeg aldri hørt om før nå, men det virker å være en slags krysning mellom nettbrett og pc? Ettersom jeg har en ipad og er så fornøyd med den at jeg kommer til å kjøpe en ny når den er brukt opp, så tror jeg kanskje ikke det er noe stort poeng å velge chromebook? Så da står det nok fortsatt igjen med at en bærbar pc er det mest fornuftige valget.

Hva er det som gjør at du ønsker deg noe mer enn et nettbrett? Er det begrensninger i OS eller er det formfaktoren med tastatur, mus og større skjerm? (eller noe annet)
For meg var det formfaktor, og da tenkte jeg at chromebook kunne være verdt å prøve.

Det store plusset med chromebook er prisen. Chrome OS(eller hva det nå heter) er veldig lettdrevet, og derfor trengs det ikke så kraftig hardware, og da kan de være billige.

Ang krysning mellom PC og nettbrett så er det jo det, av varierende grad. På samme måte som Surface pro og mange andre med Windows. Har hatt både Surface pro og Lenovo Yoga, som jo er windowsbaserte krysninger. Fungerer for så vidt fint det, men merker at jeg bruker touchskjermen lite.

Ta en titt på denne oversikten: https://global.techradar.com/no-no/news/beste-chromebook tenker den gir en grei intro og oversikt.

Prøver ikke å prakke på deg en chromebook over alt annet, men tror at det er veldig mange som har en unødvendig dyr og mye kraftigere maskin enn det de trenger.

Re: bærbar pc - hva trenger jeg? [Re: TheOdd] #2655639 02/04/2021 10:14
perbl Offline
More than words
More than words
Ulempen med de billige med stor skjerm er gjerne at det er ganske kjipe skjermer som sitter i dem.

Så du får neppe samme bildekvaliteten du gjerne får på en mindre skjerm med høy pixeltetthet på mange av de rimeligere 15,6"-erne.

Per B.
Re: bærbar pc - hva trenger jeg? [Re: Bøygen] #2655655 02/04/2021 14:16
H
Håvard. Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
H
Sitat: Bøygen
Sitat: Håvard.
Chromebook hadde jeg aldri hørt om før nå, men det virker å være en slags krysning mellom nettbrett og pc? Ettersom jeg har en ipad og er så fornøyd med den at jeg kommer til å kjøpe en ny når den er brukt opp, så tror jeg kanskje ikke det er noe stort poeng å velge chromebook? Så da står det nok fortsatt igjen med at en bærbar pc er det mest fornuftige valget.

Hva er det som gjør at du ønsker deg noe mer enn et nettbrett? Er det begrensninger i OS eller er det formfaktoren med tastatur, mus og større skjerm? (eller noe annet)
For meg var det formfaktor, og da tenkte jeg at chromebook kunne være verdt å prøve.

Det store plusset med chromebook er prisen. Chrome OS(eller hva det nå heter) er veldig lettdrevet, og derfor trengs det ikke så kraftig hardware, og da kan de være billige.

Ang krysning mellom PC og nettbrett så er det jo det, av varierende grad. På samme måte som Surface pro og mange andre med Windows. Har hatt både Surface pro og Lenovo Yoga, som jo er windowsbaserte krysninger. Fungerer for så vidt fint det, men merker at jeg bruker touchskjermen lite.

Ta en titt på denne oversikten: https://global.techradar.com/no-no/news/beste-chromebook tenker den gir en grei intro og oversikt.

Prøver ikke å prakke på deg en chromebook over alt annet, men tror at det er veldig mange som har en unødvendig dyr og mye kraftigere maskin enn det de trenger.

Det jeg ønsker meg ved å gå for en pc er sånne ting som å organisere bilder og filer på nettverksharddisk, tekstbehandling, nettverksskriver etc. det kan godt hende at chromebook gjør det på en helt ok måte, jeg hadde rett og slett aldri hørt om det før. Ettersom jeg oppfatter det som en veldig enkel bruk så ser jeg ikke poenget med å ha noe veldig kraftig. Ipaden funker til alt jeg gjør av surfing og underholdning, men jeg synes det er veldig klønete å organisere filer o.l, og tenker at det er greiere med en pc.

Når det gjelder skjermkvalitet så er jeg usikker på hvor mye det betyr. Jeg har en 24" som sikkert er 15 år gammel på hjemmekontoret, og tenker ikke over at den er noe dårligere enn de nye 27" jeg har på jobben, men det er digg å ha to store skjermer der i stedet for en litt mindre ekstraskjerm og laptopskjermen.

Re: bærbar pc - hva trenger jeg? [Re: Håvard.] #2655681 02/04/2021 17:20
H
Håvard. Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
H
jeg bestilte meg en sånn etter tips fra TheOdd. Det blir helt sikkert bra
https://www.elkjop.no/product/data/...79346/hp-15s-eq1835no15-6-barbar-pc-solv

Takk for hjelp

Re: bærbar pc - hva trenger jeg? [Re: Håvard.] #2655817 03/04/2021 18:46
T