bærbar pc - hva trenger jeg?
|
bærbar pc - hva trenger jeg?
31/03/2021 17:33
|
Håvard.
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Hei forum.
Jeg har funnet ut at jeg trenger en bærbar pc privat. Til nå har jeg klart meg med iphone, ipad, og jobb-pc. Det funker i utgangspunktet greit nok, men det er strenge regler for hvilken programvare jeg kan installere på jobb-pcen uten administratorrettigheter, og jeg får heller ikke brukt nettverksharddisk o.l.
Bruksområdet er svært enkelt; nettbank, surfing, enkel bilderedigering o.l. Jeg ønsker i utgangspunktet å bruke minst mulig penger, men vil ha noe som ikke bryter sammen etter et år.
Hva bør jeg se etter og hvor mye bør jeg legge i det?
|
|
|
Re: bærbar pc - hva trenger jeg?
[Re: Håvard.]
31/03/2021 19:15
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Du får vel mye bra for rundt ti laks. Ikke umulig å finne gode kjøp under ti laks, men det krever ofte litt peil og vilje til å vente på gode tilbud. Min favoritt-pc for øyeblikket er microsoft surface laptop med alcantara. Den er på tilbud nå til 10k. Det vil jeg påstå er et helt greit kjøp.
|
|
|
31/03/2021 19:17
|
Håvard.
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Takk for svar. Man bør opp i såpass? Hva er forskjellen på deg og en til halvparten?
|
|
|
31/03/2021 19:29
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Det er jo vanskelig å svare på uten noen konkrete eksempel. Men ofte er det mer plast, litt dårligere kvalitetsfølelse og kanskje litt rimeligere komponenter. Men det er ikke alltid tilfellet. Huawei matebook d fås til 7500 og er vel bedre speccet enn surface laptop til 10k. Tror det kan være et bra kjøp hvis du ikke er så opptatt av fit og finish. Til 5k tør jeg ikke anbefale noe, mest fordi jeg ikke har oversikt over hva som duger i den prisklassen. Det er sikkert noen andre her som kan gi deg tips i den prisklassen.
|
|
|
31/03/2021 19:43
|
Håvard.
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
PC-er er noe jeg ikke interesserer meg for i det hele tatt, så jeg er kun opptatt av at den skal håndtere nettbank og bildelagring på nettverksharddisk uten å knele etter kort tid. Kanskje hadde det vært like greit med en stasjonær, men da måtte jeg jo hatt en fast plass til den
Vi får se om det dukker opp noen tips. Selv har jeg ikke snøring, men tenker at hvis jeg skal opp i 10k så bør det være noen gode argumenter for det.
|
|
|
31/03/2021 19:48
|
Ebrietas
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Mitt inntrykk er at det er mye rart å finne når man prøver å holde budsjettet nede, som på andre områder. Innmaten er jeg ikke særlig oppdatert på, men det kan være en god ide å stikke innom Elkjøp å se på hva du liker, eller viktigere, ikke liker. Å jobbe p en pc der man plages eller irriterer seg over tastatur og mus blir veldig slitsomt. Skjermstørrelse, nummertaster og bygge kvalitet er jo andre ting du kan gjøre deg opp en mening om ved å se og ta på.
|
|
|
[Re: Ebrietas]
31/03/2021 19:59
|
Håvard.
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Mitt inntrykk er at det er mye rart å finne når man prøver å holde budsjettet nede, som på andre områder. Innmaten er jeg ikke særlig oppdatert på, men det kan være en god ide å stikke innom Elkjøp å se på hva du liker, eller viktigere, ikke liker. Å jobbe p en pc der man plages eller irriterer seg over tastatur og mus blir veldig slitsomt. Skjermstørrelse, nummertaster og bygge kvalitet er jo andre ting du kan gjøre deg opp en mening om ved å se og ta på. Jeg har brukt bærbar pc som arbeidsverktøy i mange år, men bruker ekstern skjerm og tastatur hvis jeg skal gjøre noe "ordentlig". Det jeg er ute etter her er stort sett å bruke den til oppgaver som jeg bruker mobilen til i dag. Så jeg tror egentlig ikke at tastatur, tochpad skjerm betyr så mye.
|
|
|
31/03/2021 20:10
|
TheOdd
Medlem
|
Medlem
Jeg har akkurat kjøpt meg ut av samme situasjon som deg. Selskapet jeg jobber i har innført strengere regler på hva vi kan installere. I tillegg har IT-avdelingen pushet ut monitoreringsverktøy som skryter (på salgssiden sin) at de gir IT-avdelinger full oversikt over alt som skjer på PCene... Så jeg kjøpte ny. Mitt bruk er omtrent som deg: Stort sett surfing, pluss et par spill som ikke burde kreve all verden grafikkytelse. Jeg har jobbet i IT-bransjen (men ikke med hardware) i 15 år og har litt kontroll på hva jeg ser etter. Det første og enkleste tingen å ta stilling til, er hvor stor PC du vil ha. Jeg ville absolutt ikke ha noen 15,6 (som er en standardstørrelse, men så mot 13" eller 14". Jeg hadde egentlig lyst å kjøpe denne: https://www.multicom.no/multicom-talisa-u231-133-full-hd/cat-p/c/p1500014708Til vanlig surfing ville den vært nok. Vifteløs ville vært et STORT pluss. Men jeg kom til at jeg ville ikke kunne bruke den til spilling, og den ville kanskje også slitt med min uvane om å ha "100" faner opp samtidig i Opera. Jeg endte med denne: https://www.elkjop.no/product/data/...4373/huawei-matebook-d-14-barbar-pc-solvDelvis fordi Elkjøp hadde en "som ny, men uten emballasje" til 4100 kr på Skøyen, så jeg kunne sykle bortom. Så langt er jeg veldig fornøyd med byggkvalitet, den kjennes mye bedre enn Dell vi har fra jobb. Det er litt viftestøy fra den, men også det mindre enn jeg har på jobb-PCen. Jeg mener du vil finne mange gode alternativer rundt 5000 kroner.
|
|
|
31/03/2021 20:20
|
Håvard.
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Takk. Det ser ut som om bruken vår er omtrent lik. Litt kjapp nettbutikksurfing tilsier også at det bør være mulig å finne noe rundt 5k, men man får sikkert masse herlig plastikkfølelse på kjøpet. Jeg tror kanskje at jeg kan gå ned litt i skjermstørrelse.
Spørsmålet er jo egentlig først og fremst om en maskin til 10k holder dobbelt så lenge som en til 5k (og 4 ganger så lenge som en til 2,5k) eller ikke.
|
|
|
31/03/2021 20:45
|
TheOdd
Medlem
|
Medlem
For 5 bør du kunne finne god design også.
Ellers heter det ikke "kan gå ned litt i skjermstørrelse". Du får det til å høres ut som "Jeg kan kanskje nøye meg med en sykkel som er 200 gram lettere" :-) Innmatsmessig er det ofte mer for pengene med større maskiner.
|
|
|
31/03/2021 20:48
|
TheOdd
Medlem
|
Medlem
Forøvrig er du, som meg, i målgruppen for Elkjøp og Powers reklameaviser. Det vil si de PCene som begynner å bli så gamle at de kan avertere dem med noen tusenlapper ned. Ofte er ikke de kjøpene helt halvgale, så lenge man forstår at før-prisen nok ikke er heeeelt konkurransedyktig.
|
|
|
31/03/2021 20:48
|
Håvard.
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Hehe. Du ser ihvertfall hvilken interesse og kunnskap jeg har for pc
|
|
|
31/03/2021 21:05
|
TheOdd
Medlem
|
Medlem
Skal du opp i 15,6 har ikke jeg sjekket nøye. Men denne på kampanje på Elkjøp kan kanskje være noe: https://www.elkjop.no/product/data/...79346/hp-15s-eq1835no15-6-barbar-pc-solvLitt nyere prosessor enn det jeg endte med. Harddisk på 256GB bør du sjekke opp mot det du har liggende fra før. Selv har jeg rundt 100GB med gamle bilder og videoer liggende på OneDrive, men synes det er praktisk at disken kan lagre lokalt også. Det betyr at for min del ville 128GB vært absolutt no-go. 256 er i grenseland, og kan kanskje være noe som vil hemme deg om et par år. (Når mobilene tar bilder på 20 MB pr stk og de synes direkte til PC.) Ny harddisk trenger ikke koste noe særlig, men er jo styr å bytte hvis du uansett ikke har peiling på sånt. Men jeg har altså ikke sjekket 15,6 så nøye. Finn ut først hvor stor du vil ha, så kan jeg heller hjelpe med mer konkrete eksempler.
|
|
|
31/03/2021 21:14
|
Håvard.
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Takk. Gode tips. Jeg bruker nettverksharddisk på eget nett, så det er kanskje ikke behov for veldig mye lagring, men det bør være nogenlunde futureproof. Hvis jeg får mest for pengene med 15,6 så er nok det egentlig mest fornuftig. Jeg kommer jo aldri til å ta den med noe sted uansett.
|
|
|
31/03/2021 21:14
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette er skuffende Håvard, her har du jo et nytt område du kan applisere erfaringer og kunnskap fra sykkel, som er lett overførbare:
- Skikkelige byggematerialer. Plast lager knirkelyder og føles feil. Er du riktig heldig får du kontakt-eksem også. Det må være dyre og fine romfartsmaterialer. - Det må være funksjonelt og ikke noe dilldall; Unødvendige funksjoner og ekstrautstyr røskes vekk! - Ulyder under bruk er uakseptabelt. - Det må se passe stilig men samtidig nøkternt ut. - Pris? Du kan ikke sette en pris på kvalitet...
(Konklusjonen er selvfølgelig at budsjettet ditt er alt for lavt, og at du burde sky Elkjøp og Power som pesten. Den sykkelmessige ekvivalenten blir vel å kjøpe tilbudssykkel hos XXL eller G-Sport/Intersport med no-name bremser og komponentgrupper du ikke visste eksisterte.)
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
31/03/2021 21:22
|
Håvard.
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Haha! Her kommer jo de ordentlige nerdesvarene.
Jeg tror jeg fortsetter å fokusere innsatsen på de tingene jeg skjønner noe av. Hvis jeg kjøper non-boost billig pc med alivio-prosessor, 7-delt ram, quick release harddisk og hard, glatt gummi i tastaturet, så kan jeg svi av penga jeg sparte på noe deilig carbon etterpå
|
|
|
31/03/2021 21:45
|
Bøygen
Entusiast
|
Entusiast
Har du tenkt på om en chromebook kan være ok? Er jo i utgangspunktet enig med Anders rett over her, men hvis man ser bort ifra det kommer man ganske langt med en chromebook til den bruken du skisserer. Eller, du skriver bileredigering i første post, og så bildelagring etterpå, og til og med på ekstern disk...? Bilderedigering i noe mer enn google photos tipper jeg at chromebook ikke duger til, men ellers tror jeg du kommer langt.
Har en lenovo chromebook til drøyt 3k, som brukes til omtrent det samme som det du ser for deg. Tastatur og byggekvalitet er ok, i plast, og den fungerer greit til det meste. Lurte på om jeg skulle kjøpe en ny tablet, men kom frem til at jeg liker formfaktoren med skjerm og tastatur som henger sammen så godt til sofasurfing at det var det jeg ville ha. Merker nå etter et par år at batteriet ikke er kjempebra, og jeg må lade typ annenhver dag, og med mange faner oppe er det en del som laster saktere enn på macbooken, men den er i bunn og grunn ikke så verst.
Og det er kanskje greit til 3k, å få noe som ikke er så verst..?
|
|
|
31/03/2021 21:47
|
Håvard.
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg aner ikke en gang hva en chromebook er, men det kan godt hende det er et bra valg. Hva er forskjellen på det og en vanlig pc?
|
|
|
31/03/2021 22:13
|
krrm
Entusiast
|
Entusiast
Vel, noen må nevne det, jeg hadde kjøpt en Macbook Air. Muligens litt drøy innkjøpspris, men har en fra 2014 som fortsatt er i daglig bruk uten at jeg, eller brukeren  føler noe behov for å kjøpe noe nytt. Sitter normalt på en nyere Macbook Pro (jobb pc), og til nettbruk er ikke hastighetsforskjellen merkbar, men helt sikkert veldig målbar.
|
|
|
01/04/2021 06:45
|
Håvard.
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg har brukt mac noe tidligere. Det var jo forsåvidt helt ok, men jeg foretrekker nok å ha likt os som det jeg har på jobb-pc. Spørsmålet er jo igjen om den varer like mye lengre som prisforskjellen. Hvis den gjør det så går det jo an å forsvare en drøy pris
|
|
|
01/04/2021 08:23
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Tror nok ikke det er noen forskjell i levetid mellom mac og andre produsenter hvis du sammenligner likt for likt.
Hvis det er en stasjonær laptop du er ute etter vil nok en billig maskin holde lenge. Det er ofte skjerm og hengsler som ryker først, og disse delene får lite tyn hvis du aldri tar pcen med deg noe sted.
Det virker også som at behovet ditt har endret seg fra første innlegget, og er enig med andre her i at du kan se om en chromebook vil være tilstrekkelig. Den er jo laget for surfing og bruk av skytjenester. Personlig synes jeg man gir opp for mye med en chromebook, men for mange er det sikkert mer enn nok.
|
|
|
01/04/2021 09:30
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
Litt avhengig av krav til mobilitet, men en alternativ tankegang er Mac Mini med nye M1-prosessoren og kople opp på en skjerm. Den nye M1-greia er hot shit, gjør Mac Mini like kapabel som en Macbook Pro. Har selv gått denne veien. https://www.tek.no/test/i/yRlGWR/apple-mac-mini-m1
|
|
|
01/04/2021 18:00
|
Kodo
Gruppeløs :p
|
Gruppeløs :p
Hvis du allerede har glede av bilder, meldinger og alt annet som flyter mellom iPhone og iPad, så kan du se for deg hvordan en MacBook Air passer inn. Jeg ville nok valgt 16GB ram, og da begynner prisen å dra seg til. Byggekvalitet, skjermen, pekeplaten og forventet levetid, samt Apples økosystem kan være verdt det, men det er nok du best til å vurdere selv.
Mads | Støtt NOTS - Så mange deler, så lite penger
|
|
|
01/04/2021 18:28
|
Håvard.
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Mange bra svar her. Budsjettet er ikke fastlåst, men hvis jeg skal gå noe særlig over minimumspris så må det være fordi jeg får noe ekstra ut av det. En MacBook i en eller annen form hadde sikkert vært bra, men jeg kjenner det skal en del til for at jeg skal være villig å gå for noe 2-3 ganger prisen.
For meg så virker det som at mye av merverdien ligger i byggekvalitet, materialer og tilsvarende som har mye å si hvis man bruker maskinen mange timer hver dag og har den med seg mye rundt, men som ikke har like mye å si hvis den brukes lite
Jobb pcen (som jeg ikke aner noe om spesifikasjonene på) er mer enn god nok til alt jeg gjør, men jeg mangler administratorrettigheter, og det gjør den litt klønete bruk (for ordens skyld; it-reglementet på jobb tillater moderat privat bruk av pc-ene).
Så alt i alt så tipper jeg at jeg prøver å finne et godt tilbud rundt 5-7000. Egentlig så tror jeg at en stasjonær kunne vært bra, men jeg har ikke noen dedikert kontorplass, så da funker det litt dårlig uansett om det er en Mac eller pc.
tusen takk til de som har orka å bruke tid på voksenopplæring. Mye god kunnskap i dette forumet
|
|
|
01/04/2021 20:11
|
Skikongen
Ringrev
|
Ringrev
Hva med billigste macbook med den nyeste M1 prosessoren? Gir deg nok kraft og en helt enorm batterilevetid. Dessuten vil den følge deg som en trofast arbeidshest neste ti årene. Pris per år burde absolutt være konkurransedyktig.
|
|
|
01/04/2021 20:13
|
TheOdd
Medlem
|
Medlem
Hvorfor i huleste skal Håvard ha 16GB ram? Det er som om jeg forteller kona at hun bør ha Super Record på sykkelen sin. (EPS, selvsagt) Det er ikke det at SR er _dårlig_, det er bare totalt unødvendig for hennes behov. Chromebook synes jeg er et bedre forslag. Det er helt motsatt retning. Ulempen er altså at OS er Android-basert, og kjører Android-apper. Ikke Windows. Man får jo nettleser, Word, Excel og fotoprogrammer til Android også. Spesielt for det siste vil jeg kanskje tro det er bedre utvalg enn for Windows for tiden. Men da er det altså et annet OS og ny opplevelse. (Og iphonene kan selvfølgelig spille helt fint med Chromebook også. Jeg bruker selv OneDrive for automatisk opplasting av bilder. Man trenger ikke å binde seg til Apple-universet.) Hvis du på jobb-PCen går på Start - Innstillinger - System - Om så vil du kunne lese hvilken prosessor du har og hvor mye RAM. (Størrelse på harddisk kan du lett se på Min datamaskin). Det er til og med en hendig knapp for å kopiere informasjonen slik at den kan postes i et innlegg her. RAM er lett å sammenlikne. CPU er vanskeligere, fordi klokkefrekvens ikke sier alt. Gå til feks https://www.cpubenchmark.net, så er det lett å sammenlikne CPU-score på den du har via jobben og det som står i en PC du tror kan passe fra f.eks. Elkjøp. Forøvrig synes jeg sammenlikningen XXL/Elkjøp var god. Hvis du vil ha noe gromt så går du kanskje ikke dit. Men det høres ut som du trenger en grei White-PC :-)
|
|
|
01/04/2021 20:26
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
Har en Surface Laptop via jobb og Surface pro 4 privat. I forhold til de maskinene vi kjøper på jobben nå er det touch skjerm og høy skjermoppløsning som er fordelen med Surface maskinene. 2736*1824 på Surface pro. Det gjør at man får mer areal på skjermen og kan ha flere programmer oppe. Eneste jeg savner er mulighet til å kjøre 4K på ekstern skjerm. Maskiner med slike egenskaper er dessverre kostbart. Ville gått for Surface på tilbud eller en Lenovo til 2000 mer - Lenovo Yoga S940 også nå på tilbud. Raskere og mer minne samt enda høyere oppløsning på skjerm. Tror Lenovo har bedre service. Microsoft har selvbetjent service og du får ny i posten hvis det oppstår feil. Skjønner at du vil spare penger. Men levetiden er kortere for en lavere spekket maskin, så pr år betaler du det samme.
|
|
|
[Re: eldo472]
01/04/2021 21:21
|
TheOdd
Medlem
|
Medlem
Ville gått for Surface på tilbud eller en Lenovo til 2000 mer - Lenovo Yoga S940 også nå på tilbud. Har du lest Håvards innlegg? "Hvis jeg får mest for pengene med 15,6 så er nok det egentlig mest fornuftig. Jeg kommer jo aldri til å ta den med noe sted uansett." "Egentlig så tror jeg at en stasjonær kunne vært bra, men jeg har ikke noen dedikert kontorplass" "Jeg tror jeg fortsetter å fokusere innsatsen på de tingene jeg skjønner noe av. Hvis jeg kjøper non-boost billig pc med alivio-prosessor, 7-delt ram, quick release harddisk og hard, glatt gummi i tastaturet, så kan jeg svi av penga jeg sparte på noe deilig carbon etterpå" Sånn jeg leser dette, så ville jeg anbefalt en 15,6". Da får man nødvendigvis et større tastatur og større skjerm, men mister mobilitet. Som ser ut til ikke å være noe Håvard føler han trenge å betale mer for. Av den enkle grunn føler jeg at forslaget om S940 blir feil. Videre er det en maskin med 16GB minne. Hva skal han med det, gitt bruksmønsteret? Selvfølgelig, 16GB er bedre enn 8GB. Men det blir som å anbefale Dura Ace fordi Dura Ace er bedre enn Ultegra. (Beklager, landeveisnisse her..) S940 ser også ut til å være en maskin som er spekket opp som en tidligere toppmodell. Prosessoren er en i7 som høres fint ut, men den er fra 2018. Hvis vi ser på benchmarking, så faller den langt bak en nyere "billig" CPU fra AMD: https://www.cpubenchmark.net/compare/Intel-i7-8565U-vs-AMD-Ryzen-5-4500U/3308vs3702Sistnevnte Ryzen-prosessor var ikke noe tilfeldig valg, det er den som står i denne salgs-PCen jeg trakk frem tidligere i tråden: https://www.elkjop.no/product/data/...79346/hp-15s-eq1835no15-6-barbar-pc-solvHer får han altså en raskere prosesser, mindre minne (som jeg mener han uansett ikke trenger) og en harddisk jeg tror kan være litt liten. Men så har han allerede sagt at bilder lagres på en ekstern nettverksdisk, så da bør 256GB holde greit. Worst case er dette en komponent som kan oppdateres for 500 kroner om tre år hvis det trengs mer lagring på den tiden. Så vidt jeg kan se er også finishen på HPen helt grei. Om du bor i et sted av landet der Elkjøp er åpent (eller er det stengt overalt nå?), så kan du jo sjekke den biten selv.
|
|
|
01/04/2021 23:12
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
Det viktigste med de maskinene jeg anbefalte var bedre skjermer med høyere oppløsning og bedre lysstyrke. Du har rett Lenovo har den eldste prosessoren og tregeste.
|
|
|
02/04/2021 08:42
|
Håvard.
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Billigste macbook ser ut til å ligge på rundt 11-12 000, og har 13" skjem(?). Ettersom den bare blir liggende hjemme så ser jeg i utgangspunktet ingen fordeler med liten skjerm.
Chromebook hadde jeg aldri hørt om før nå, men det virker å være en slags krysning mellom nettbrett og pc? Ettersom jeg har en ipad og er så fornøyd med den at jeg kommer til å kjøpe en ny når den er brukt opp, så tror jeg kanskje ikke det er noe stort poeng å velge chromebook? Så da står det nok fortsatt igjen med at en bærbar pc er det mest fornuftige valget.
Jeg sjekket systemet på jobb-pcen, og den hadde faktisk 32 gb ram, så da var det ikke så rart at den har holdt i massevis. Spørsmålet er jo hvor mye jeg vil merke til å gå ned til 1/4 av det. Jeg innbiller meg at bruken er såpass enkel at det ikke spiller noen rolle, men jeg ble faktisk usikker da jeg så at jeg hadde en såpass kraftig maskin
|
|
|
|
|