Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 4 1 2 3 4

Pizzaovn

Re: Pizzaovn [Re: Oppmannen] #2655383 31/03/2021 07:30
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Vil anbefale alle som har eltekrok som nevnt lengre opp her som går opp på slutten om å kjøpe en ny løst. Deigen kan klatre en sjelden gang, men ikke hver gang som med den andre. Husker ikke hvor jeg kjøpte den, men var på nettet av de som selger deler til alle typer maskiner. På bildet her ser de litt ulike i lengden ut, men det er bare vinkelen. De er like lange.
[Linket bilde]

Redigert av hrukin; 31/03/2021 07:31.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Pizzaovn [Re: Oppmannen] #2655386 31/03/2021 07:35
perbl Offline
More than words
More than words
Dette med deig som kryper oppover oppstår på min Kenwood Cooking Chef og, det virker som det ofte skjer innen et visst intervall med deigmengder, eventuelt er det konsistens som kan gjøre det. Har vært noen ganger der jeg har latt den gå i 10 min, og oppdaga at alt hang på kroken når jeg har laget små mengder deig.

Andre ganger igjen funker det som fjell. Min eltekrok ligner også på den til venstre i bildet der, selv om det var Akarsrum-kroker hvis jeg skjønte rett.

Per B.
Re: Pizzaovn [Re: Oppmannen] #2655388 31/03/2021 07:46
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Nei, jeg har en Kenwood. Det aller beste er jo selvfølgelig de spiralmikserne som har roterende bolle hvor det står ned en stang som skraper av deigen som prøver å klatre. De koster jo fort 10-14k for de minste. Bakerovner selger noen av disse.
https://bakerovner.no/produktkategori/tilbehor-og-utstyr/kjokkenutstyr/eltemaskiner/

https://www.youtube.com/watch?v=cmYNai-J1_U

Redigert av hrukin; 31/03/2021 07:55. Rediger grunn: la til link

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Pizzaovn [Re: Oppmannen] #2655530 31/03/2021 22:26
K
krrm Offline
Entusiast
Entusiast
K
Med Kenwood er min erfaring, lager riktignok ikke deig så ofte, at ulike hastigheter har sine særegenheter med hvordan deigen plasseres. Varierer hastigheten når deigen ser ut til å ha nådd en stabil tilstand. Minner meg på et jeg er litt sent ute til å lage laup, dvs anis boller på hvete og rug som hører fastelaven til.

Re: Pizzaovn [Re: jag] #2657627 12/04/2021 07:34
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: jag
Sitat: eirikbk
Hva er den beste oppskriften på pizzabunn?

Finnes det en fasit på det?

Jeg har forsøkt 8 og 24 timers variantene her, https://pizzamani.no/pizzadeig-den-ultimate-oppskrift/
Begge gir veldig god bunn.
Jeg hadde ikke samme meltyper til 8 og 24 timers blandingen, men 24 timers varianten var mer spenstig og lettere å lage bunn av.

Meny hadde tatt inn Caputo, så jeg lagde 24-timers varianten med fin sammalt rug (blanding 3)

Prøvde å lage med lav hydrasjon, som anbefalt, men det ble en betongklump som Electroluxen ikke klare å gjøre noe med. Jeg måtte ha i en del vann og litt olivenolje for å få den plastisk nok til å røre seg i maskinen. Var også skeptisk til den store saltmengden (30g på 1kg mel) og deigen smakte veldig salt. Skeptisk!

Litt nervøs siden vi skulle ha gjester, men lot det stå til. Men du verden for en smidig deig. Den var bare å trekke utover i store, tynne bunner og rugmelet ga smaken et fantastisk løft. Overbevist!

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Pizzaovn [Re: GeirK] #2657904 12/04/2021 21:26
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: GeirK

Meny hadde tatt inn Caputo, så jeg lagde 24-timers varianten med fin sammalt rug (blanding 3)

Prøvde å lage med lav hydrasjon, som anbefalt, men det ble en betongklump som Electroluxen ikke klare å gjøre noe med. Jeg måtte ha i en del vann og litt olivenolje for å få den plastisk nok til å røre seg i maskinen. Var også skeptisk til den store saltmengden (30g på 1kg mel) og deigen smakte veldig salt. Skeptisk!

Litt nervøs siden vi skulle ha gjester, men lot det stå til. Men du verden for en smidig deig. Den var bare å trekke utover i store, tynne bunner og rugmelet ga smaken et fantastisk løft. Overbevist!

Blanding 3 er var vel ikke til 24 timers varianten. Tror ikke det er spesielt krise, men tror det indirekte kan vere grunnen til betongklumpen. Blandingene 1-4 har nemlig mer og mer styrke (mer info på nettsiden, der det står om meltyper). De skal slik jeg forstår det tåle mer vann, og dermed gjerne også trenge mer vann.
Mye salt ja, viktig å veie rett, usikker på hvor mye man egentlig trenger for deigen sin del, og hvor mye som er for smakspreferanser.

Re: Pizzaovn [Re: Appelsin] #2657917 13/04/2021 06:13
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Ja - jeg så det, men tok sjansen. Jeg hadde bare mel til den blandingen og tidsskjemaet mitt måtte være 24 timer da jeg skulle på topptur søndag før gjestene kom.

Jeg hadde en åpnet gjærpose med uvisst restmengde og ingen mulighet til å veie/måle opp 2g så dumpet alt oppi. Det gikk helt fint også.

Smaken på denne deigen var det beste jeg har kjent. Den lille dæsjen med rugmel og mindre gjærsmak gjorde virkelig susen.

- Robert Green Ingersoll
Re: Pizzaovn [Re: Oppmannen] #2659164 19/04/2021 07:27
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
OK. Da fikk jeg tak i Caputo Classico og prøvde jeg blanding 2 med 24 timer hevetid som angitt. Denne deigen var mye enklere å elte, men den virket litt mindre elastisk enn blanding 3. Den hadde en tendens til å få hull når jeg jobbet den utover. Kanskje den skulle hatt litt mer vann. Men, den blåste seg opp til helt utrolige nivåer i oveen - med svære luftbobler og deilig skorpe. Antakelig den beste pizzabunnen jeg noen gang har smakt.

- Robert Green Ingersoll
Side 4 av 4 1 2 3 4

Moderator  support