|
Pulsklokke som viser helsetilstand
|
Pulsklokke som viser helsetilstand
28/03/2021 21:09
|
Flamini
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Jeg har en kompis som har slitt med høyt arbeidspress og samlivsbrudd, med påfølgende helseproblemer - hjertebank og sjekk hos legen.
Er det noen pulsklokker som har duganes programvare til å overvåke helsetilstanden og komme med god tilbakemelding på hjerterytme, hjertets tilstand og generell helse ? Jeg er ikke lege så spørsmålene blir muligens litt naive...
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
Re: Pulsklokke som viser helsetilstand
[Re: Flamini]
28/03/2021 21:29
|
Akaly
Veteran
|
Veteran
Fitbit Sense har stressmåling og måling for hjerteflimmer og andre hjerterelaterte ting. Har ikke peøvd den klokka selv, men generelt er Fitbit-appen bra, dog må du antagelig ha et betalabonnement for å bruke disse avanserte funksjonene.
|
|
|
28/03/2021 21:32
|
perbl
More than words
|
More than words
Er ikke dette med EKG og andre ting noe av det som Apple Watch skryter av å være bra på? Får vel også en semifungerende målning av oksygenmetning i den siste utgaven.
Men jeg tipper vel de fleste medisinere vil si at dette ikke er noe du kan måle konstant med ei klokke, da det er mange ting som krever spesialistkunnskap og utstyr for å sjekke. En EKG hos fastlegen er jo gjerne noe som får deg sendt til spesialist med mer kompetanse og utstyr.
Redigert av perbl; 28/03/2021 21:33.
Per B.
|
|
|
29/03/2021 06:45
|
torbis
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har testet de fleste klokker og skrevet omfattende tester av de. Fitbit Sense måler enormt mye, men ville nok ikke anbefalt den. Pulsmåleren er ganske på bærtur, og den er rimelig essensiell for kvalitative data og målinger. EKG funksjonen fungerer heller ikke i Norge per dags dato. Det er vel kun Apple Watch, noen av Samsung sine Watch og Active klokker, samt Withings ScanWatch som har EKG.
Jeg testet Apple Watch nylig, og ble mektig imponert over den.
Skal også sies at selv de billigste klokkene fra Garmin måler stress. Dog ikke EKG.
|
|
|
29/03/2021 07:06
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har en kompis som har slitt med høyt arbeidspress og samlivsbrudd, med påfølgende helseproblemer - hjertebank og sjekk hos legen. Samlivsbrudd, med påfølgende krav om å betale ut den andre part fra f.eks. husvære, kan være krevende. Eier heldigvis mine husværer selv, og om samboerinnen vil dra en dag bringer ikke det særlig mer økonomiske komplikasjoner enn at jeg må betale strømregningen helt selv. For andre kan det nok være en belastning. Apropos det "eie selv": Her kan en "teppebombende innleggsprodusent her på underforumet" få noe å tygge på, etter egne utbasunerte selvskryterier: Har selv vært så heldig å ha arvet fast eiendom, hele 6 objekter, som er solgt, og investert i boliger, både for meg selv og til utleie. Har bare en bror å dele arven med. Har aldri hatt økonomiske utfordringer, heldig stilt der. Men kan forstå at andre er mindre heldig stilt. Aldri så galt at det ikke er godt for noe: Som "fri og frank" etter samlivsbrudd kan man bruke mer tid til sykkel og ski! Det jeg forsøker å si er at man bør, i respekt for seg selv, tidlig ta høyde for fremtidige mulige endringer i sine familiære forhold, og sørge for å ikke bli satt sjakk matt. Med påfølgende hjertebank og legebesøk.
Redigert av Anomyn; 29/03/2021 07:07.
|
|
|
29/03/2021 16:15
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg har en kompis som har slitt med høyt arbeidspress og samlivsbrudd, med påfølgende helseproblemer - hjertebank og sjekk hos legen.
Er det noen pulsklokker som har duganes programvare til å overvåke helsetilstanden og komme med god tilbakemelding på hjerterytme, hjertets tilstand og generell helse ? Jeg er ikke lege så spørsmålene blir muligens litt naive... Jeg har sett litt på Whoop til å gjøre litt av det samme. Vet ikke om den måler hjerteflimmer, men har lest om folk som har fanget opp diverse sykdom (bl.a. covid pga. overvåking av pust) tidlig ved hjelp av denne dingsen.
|
|
|
29/03/2021 17:04
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
[Re: Anomyn]
29/03/2021 17:48
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Det jeg forsøker å si er at man bør, i respekt for seg selv, tidlig ta høyde for fremtidige mulige endringer i sine familiære forhold, og sørge for å ikke bli satt sjakk matt. Med påfølgende hjertebank og legebesøk.
Er bare å arve 6 objekter med fast eiendom, liksom. Enkelt!
|
|
|
[Re: torbis]
29/03/2021 17:59
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Skal også sies at selv de billigste klokkene fra Garmin måler stress. Dog ikke EKG.
Er litt usikker på hva den stressmålingen egentlig skal vise. Hos meg står det hver dag at "Du hadde mange øyeblikk med hvile i dag. Dette bidrar til å holde deg uthvilt". Alle treningsøkter slår inn på stressmålingen. Ja, og familieselskap sender målingen i taket. Gjett hvilken helligdag grafen viser. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=119614&filename=Screenshot_20210329-195708_Connect.jpg)
|
|
|
[Re: Øyvind V]
30/03/2021 14:52
|
oracle
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har sett litt på Whoop til å gjøre litt av det samme. Vet ikke om den måler hjerteflimmer, men har lest om folk som har fanget opp diverse sykdom (bl.a. covid pga. overvåking av pust) tidlig ved hjelp av denne dingsen. Et stort problem med Whoop er selve sensoren er ganske dårlig. Det gjør at jeg ikke har helt troen på dataen de kommer med. And ultimately, at the end of the day, I’ll save you more rambling: It’s the least accurate heart rate sensor I’ve tested in a long while – rivaling only the Suunto 7’s less than stellar optical HR accuracy.
|
|
|
06/04/2021 06:17
|
gare
More than words
|
More than words
Jeg synes Garmin sin stress-indikator bare virker tøvete. Jeg får høye tall uansett hva jeg gjør, selv om jeg føler at hele dagen har vært på sofaen og jeg er uthvilt som fy, så mener Garmin at jeg nesten var uten hvile ...
På temaet hvordan-ordne-sin-økonomi, så er jo arv fin-fine greier. Eller man kan bruke John Paul Getty sin metode: Stå opp tidlig, arbeid hardt og finn olje.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
06/04/2021 07:06
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Fenix 6 Pro sier stort sett at jeg er lite stressa, selv om panikk og innbilt hjerteinfarkt pga. muskelverk tidvis gjør seg gjeldende. Noen uker med hjemmekontor og en særdeles umotivert niåring som skulle ha hjemmeskole bak ryggen min, gjorde at den tidligere velfungerende stressreguleringen min ble ødelagt. Men Garmin ser ikke ut til å registrere dette, overhodet.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
06/04/2021 21:44
|
Frank H
Ringrev
|
Ringrev
Er det noen pulsklokker som har duganes programvare til å overvåke helsetilstanden og komme med god tilbakemelding på hjerterytme, hjertets tilstand og generell helse ? Jeg er ikke lege så spørsmålene blir muligens litt naive... Jeg har sett litt på Whoop til å gjøre litt av det samme. Vet ikke om den måler hjerteflimmer, men har lest om folk som har fanget opp diverse sykdom (bl.a. covid pga. overvåking av pust) tidlig ved hjelp av denne dingsen. Jeg har en Whoop. Og jeg har en Garmin Fenix 6. Fenix´n er bedre til alt!. Så Whoop-bandet havnet i skuffen... Begge baserer data på HRV, puls og sp02%. Som sammen gir en god indikasjon på søvn, stress og restitusjon i hverdagen. Men hjerteflimmer? Og skal du drive pulsbasert trening må du fortsatt på med pulsbeltet.
Redigert av Frank H; 06/04/2021 21:45.
|
|
|
|
|