Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Landevei/asfalt sykling Skarnes-Årnes-Eidsvoll

Landevei/asfalt sykling Skarnes-Årnes-Eidsvoll #2654835 26/03/2021 22:02
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Lyst å prøve å få tråkka en langtur i påsken. Ikke veldig godt kjent i dette området, men kombinasjon av best asfalt, fineste veier og minst mulig trafikk, hvilken vei bør jeg velge.
- Skarnes og vestover, sør for E16 til Årnes eller nord for E 16 til Nes ?
- nordover til Eidsvoll fra Årnes/Nes, vest eller øst for Vorma ?
- er det asfalt rundt hele Storsjøen ? litt pinlig for har aldri sykla rundt den kun hovedveien gjennom Gata-Sand-Skarnes,

Re: Landevei/asfalt sykling Skarnes-Årnes-Eidsvoll [Re: Oddefa] #2654881 27/03/2021 09:55
S
saktetur Offline
Entusiast
Entusiast
S
Har sykla Årnes -Skarnes på E16, mye trafikk og ikke å anbefale siden 175 på andre siden (syd) av Glomma er mye bedre. Ville helt klart valgt 175 . Moderat trafikk og helt greit å sykle. Har ikke syklet nord (over Ingeborgrud) for E16, men Google Maps viser i hvertfall asfalt.

Årnes til Eidsvoll har jeg syklet på østsiden av Vorma. Litt mye trafikk siden jeg tror en del velger denne veien for å koble seg på E6 ved Minnesund. Her ville jeg vurdert Vestsiden Fv480, uten at jeg har syklet den selv. Google Map viser asfalt hele veien.

Storsjøen: Her syklet jeg sist sommer fra Skarnes til Slåstad (Fv209 Storsjøveien) og videre halvvegs til Austvatn. Asfalt og lite trafikk.Har ikke syklet videre på Fv209, men Google Map viser asfalt hele veien til du kommer ut på 24 ved Sand. 24 tilbake til Skarnes er til tider tungt trafikkert, men jeg syns likevel den er grei å sykle. Deler av den har også helt grei asfaltert g/s vei.

(Generelt er det vel sånn at jo høyere veinummer jo mindre trafikk.)

Re: Landevei/asfalt sykling Skarnes-Årnes-Eidsvoll [Re: saktetur] #2654901 27/03/2021 14:07
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: saktetur
Har sykla Årnes -Skarnes på E16, mye trafikk og ikke å anbefale siden 175 på andre siden (syd) av Glomma er mye bedre. Ville helt klart valgt 175 . Moderat trafikk og helt greit å sykle. Har ikke syklet nord (over Ingeborgrud) for E16, men Google Maps viser i hvertfall asfalt.

Årnes til Eidsvoll har jeg syklet på østsiden av Vorma. Litt mye trafikk siden jeg tror en del velger denne veien for å koble seg på E6 ved Minnesund. Her ville jeg vurdert Vestsiden Fv480, uten at jeg har syklet den selv. Google Map viser asfalt hele veien.

Storsjøen: Her syklet jeg sist sommer fra Skarnes til Slåstad (Fv209 Storsjøveien) og videre halvvegs til Austvatn. Asfalt og lite trafikk.Har ikke syklet videre på Fv209, men Google Map viser asfalt hele veien til du kommer ut på 24 ved Sand. 24 tilbake til Skarnes er til tider tungt trafikkert, men jeg syns likevel den er grei å sykle. Deler av den har også helt grei asfaltert g/s vei.

(Generelt er det vel sånn at jo høyere veinummer jo mindre trafikk.)

Ja var over Ingeborgrud jeg mente, og ikke E16 nei. Men da vet jeg at 175 er bra og den andre er asfalt. Har sykla 175 andre veien (Kongsvinger). Men takk for info, er nyttig den.

Re: Landevei/asfalt sykling Skarnes-Årnes-Eidsvoll [Re: saktetur] #2654933 27/03/2021 21:50
J
jorlie Offline
Entusiast
Entusiast
J
Sitat: saktetur

Årnes til Eidsvoll har jeg syklet på østsiden av Vorma. Litt mye trafikk siden jeg tror en del velger denne veien for å koble seg på E6 ved Minnesund. Her ville jeg vurdert Vestsiden Fv480, uten at jeg har syklet den selv. Google Map viser asfalt hele veien

Vestsiden var iallefall superduper. Lenge siden jeg har syklet der dog...

Re: Landevei/asfalt sykling Skarnes-Årnes-Eidsvoll [Re: Oddefa] #2654937 27/03/2021 22:22
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sykla litt i området i fjor. Begge sider av Glomma til Årnes, og vestsiden til Eidsvoll. Fine saker alt sammen med lite trafikk og lett bølgende terreng. Snudde på den meget hyggelige Loftet Gardsbutikk og kafe rett utenfor Eidsvoll. Legg lunsjen dit!

Re: Landevei/asfalt sykling Skarnes-Årnes-Eidsvoll [Re: runermm] #2655051 29/03/2021 05:21
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: runermm
Sykla litt i området i fjor. Begge sider av Glomma til Årnes, og vestsiden til Eidsvoll. Fine saker alt sammen med lite trafikk og lett bølgende terreng. Snudde på den meget hyggelige Loftet Gardsbutikk og kafe rett utenfor Eidsvoll. Legg lunsjen dit!

Takk for gode tips Rune. Vestsiden av Vorma er iallefall bankers da. Må bare bestemme meg for veien vestover fra Skarnes, har en kompis som sykla begge veiene i går faktisk og han virker å gi tommel opp for begge, men mener jeg bør velge den som gir flest km for meg, dvs den som går sør for E16 til Årnes. Men tror jeg får milene jeg vil ha hvis jeg velger den på nordsiden (Ingeborgsrud) også. Men egentlig vil jeg velge den som er "kulest" fra rent sykkelperspektiv (veikvalitet, minst trafikk, terreng/naturoppleving).

Re: Landevei/asfalt sykling Skarnes-Årnes-Eidsvoll [Re: Oddefa] #2655342 30/03/2021 21:11
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Da fikk jeg sjekket ut dette partiet. Valgte etter Skarnes å ta nordsiden, og måtte da følge E16 noen km men det var ok. Veien via Ingborgsrud var knallfin men gikk litt for fort forbi den Jokerbutikken hvor vi skulle tatt til høyre. Tenkte tanken om det var der, men tenkte det var for tidlig. Burde stoppet å sjekket kartet noen sekund. Men plutselig var vi på E16 igjen og fulgte den til Nes/Vormsund med delt bilveien (ikke spesielt moro) og gang/sykkelvei (helt ok). Pga turen ble lang nok så ble det til at vi syklet østsiden av Vorma (177), men ikke spesielt mye trafikk, og fin sykkevei. Får spare vestsiden til senere i år og da en med veien Skarnes-Årnes først.

Moderator  support, Valentino