Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 12 av 14 1 2 10 11 12 13 14

Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025?

Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: jsdk] #2634753 27/10/2020 08:13
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: jsdk
Som Øyvind har skjønt, så går det heldigvis å ha en personlig mening samtidig som man har forståelse, eller et ønske om å få det, for en annens perspektiv. Et nyttig verktøy som journalist kan jeg tenke meg, og sannsynligvis som menneske generelt.

Traff spikern på hodet der!

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: baronKanon] #2634807 27/10/2020 10:25
S
Syklus Offline
Avhengig
Avhengig
S
Sitat: baronKanon
Sitat: Ugla
Sitat: sykkeloyvind
Nå melder Orbea seg på med enda en stisykkel med motor. https://www.terrengsykkel.no/elsykkel/orbeas-superlette-elsykkel-rise

Er dagene talte for ikke-motoriserte stisykler?

Nei, og jeg skjønner ikke dette knefallet for el-sykler fra redaksjonen, det virker totalt ukritisk, nærmest religiøst. Nå tror jeg sier opp.

Enig

Jeg har allerede sagt opp, nettop av denne grunnen

Redigert av Syklus; 27/10/2020 10:26.
Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: Syklus] #2634839 27/10/2020 12:28
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg gikk på et tidspunkt ballistisk ICON_SMILE men innså raskt min egen logiske kortslutning og beklaget det.

For min del overhodet ikke aktuelt å si opp abonnementet hos Fri Flyt, selv om el-sykler og el-sykling får god plass i både Landevei og Terrengsykkel.

Har daglig glede av nye saker på hjemmesiden til hvert magasin. For ikke å snakke om hele arkivet av eldre saker. Og kanskje, kanskje får vi en dag en jubileumsutgave på matt papir med Landeveis enestående estetikk?

Oppfordrer alle om å slutte opp om landets beste sykkelredaksjon, helt i vår egen interesse, med eller uten motor.

Om jeg skulle ønske meg noe, måtte det være at saker om el-sykling konsekvent kan komme i tillegg til, og ikke i stedet for, saker om det som fortsatt må kunne kalles alminnelig sykling ICON_SMILE

...og svaret mitt på spørsmålet i tråden er ja. Ikke lenge siden jeg var på fulldemper, selv om jeg har gått dypt, dypt inn i blandevei siden den gang.

Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: Sepeda] #2634846 27/10/2020 13:07
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Sitat: Sepeda
Jeg gikk på et tidspunkt ballistisk ICON_SMILE men innså raskt min egen logiske kortslutning og beklaget det.

For min del overhodet ikke aktuelt å si opp abonnementet hos Fri Flyt, selv om el-sykler og el-sykling får god plass i både Landevei og Terrengsykkel.

Har daglig glede av nye saker på hjemmesiden til hvert magasin. For ikke å snakke om hele arkivet av eldre saker. Og kanskje, kanskje får vi en dag en jubileumsutgave på matt papir med Landeveis enestående estetikk?

Oppfordrer alle om å slutte opp om landets beste sykkelredaksjon, helt i vår egen interesse, med eller uten motor.

Hør! Hør!

Div. sportsremedier ...
Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: Sepeda] #2634977 28/10/2020 09:59
S
Syklus Offline
Avhengig
Avhengig
S

Når du snakker om ballistsk kortslutning så regner jeg med du snakker for deg selv, - for min del er det basert på en nøktern vurdering at jeg valgte å avslutte abonnementet. Jeg likte innholdet bedre før enn nå, helt enkelt.

Redigert av Syklus; 28/10/2020 10:00.
Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: Syklus] #2635014 28/10/2020 12:05
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Sitat: Syklus

Når du snakker om ballistsk kortslutning så regner jeg med du snakker for deg selv, - for min del er det basert på en nøktern vurdering at jeg valgte å avslutte abonnementet. Jeg likte innholdet bedre før enn nå, helt enkelt.

Det er vel ingenting i det siterte (eller posten forøvrig) som indikerer at du eller noen andre gikk ballistisk?

Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: sykkeloyvind] #2635018 28/10/2020 12:23
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Bekrefter at "ballistisk" gjaldt kun meg ICON_SMILE og ikke var ment som en karakteristikk av noen andre!

Tilbake til tema: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025?

Minner om at det er en poll (lenke) i tråden.

For øyeblikket har nei-siden et beskjedent overtak. Altså nei til ikke-motorisert, som betyr ja til motorisert.

Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: sykkeloyvind] #2635027 28/10/2020 13:03
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Når jeg tenker meg om: jeg har ikke tid til motorisert stisykkel nå, og om jeg er like sykkel-OCD i 2025 har jeg det ikke da heller. Sliter som bare med å velge hvilken sykkel som skal på tur de 3-4 anledningene jeg har ila en uke. Det eneste som er (nesten) fast er at jeg kjører hardtail til jobb.

Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: Sepeda] #2635125 29/10/2020 05:55
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Bekrefter at "ballistisk" gjaldt kun meg ICON_SMILE og ikke var ment som en karakteristikk av noen andre!

Tilbake til tema: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025?

Minner om at det er en poll (lenke) i tråden.

For øyeblikket har nei-siden et beskjedent overtak. Altså nei til ikke-motorisert, som betyr ja til motorisert.

Husk at flere av oss kortsluttet og skrev ja, selv om vi mente nei...

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: baronKanon] #2635130 29/10/2020 07:35
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider

thinking

Jeg tror du skrev nei, selv om du mente ja.

Ja = ja til ikke-motorisert = du kjøper alminnelig sykkel
Nei = nei til ikke-motorisert = du kjøper el-sykkel

Se poll.

Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: Sepeda] #2635131 29/10/2020 07:37
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

thinking

Se poll.
Det var sånn det var
Så bare ordet "motorisert" og tenkte "neineinei" ICON_SMILE

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: baronKanon] #2635158 29/10/2020 09:12
B
BRD Offline
Ringrev
Ringrev
B

thinking

Se poll.
Det var sånn det var
Så bare ordet "motorisert" og tenkte "neineinei" ICON_SMILE

Kan ikke vi lage en ny poll uten lureformulering? Så slipper vi at den blir dratt opp i tide og utide?

Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: BRD] #2635168 29/10/2020 09:43
neonstz Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: BRD
Kan ikke vi lage en ny poll uten lureformulering? Så slipper vi at den blir dratt opp i tide og utide?

Men da vil de jo kanskje få færre elsykkel-annonsører. ICON_SMILE

Geir Bjerke - sitte, stå, gå
Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: neonstz] #2635173 29/10/2020 09:53
B
BRD Offline
Ringrev
Ringrev
B
Sitat: neonstz

Åååååneiiii

Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: neonstz] #2635183 29/10/2020 10:24
sykkeloyvind Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: neonstz

Det er for ordens skyld ikke redaksjonen som har laget pollen - så akkurat det argumentet blir litt hult. ;-)

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: sykkeloyvind] #2635186 29/10/2020 10:35
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Spørsmålet i pollen er det samme spørsmålet som er formulert av trådstarter i trådens navn.

Å ha étt spørsmål i trådens navn og et helt annet i trådens poll ville i hvert fall skapt forvirring.

Det er et enkelt spørsmål dersom man faktisk leser det og ikke bare trykker "nei" fordi man misliker tema ICON_SMILE

Det er også en helt uhøytidelig poll til underholdning og kanskje informasjon. Den er ikke del av den altomfattende konspirasjonen for å dytte oss over på motor ICON_SMILE

Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: sykkeloyvind] #2635195 29/10/2020 11:32
J
JonR Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Spørsmålet burde kanskje hatt et alternativ til: Begge deler? Nå er det jo vanskelig å skille mellom de som vil kjøpe kun ikke-motorisert og de som kjøper ikke-motorisert i tillegg til motorisert. Jeg har nylig kjøpt meg elmotorisert stisykkel men jeg kommer nok fortsatt til å sykle (og kjøpe) ikke-motorisert stisykkel i mange år. For meg dekker de ulike behov. I Østmarka har jeg det gøy uten motor, på fjellet hvor turen ofte starter med lange stigninger liker jeg å bruke el (men skrur ofte av eller reduserer til et minimum når jeg er oppe).

Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: sykkeloyvind] #2635548 31/10/2020 07:32
R
Rolfkr Offline
Entusiast
Entusiast
R
Jeg sykler fordi jeg synes deg er veldig gøy. I husstanden har vi 2 ikke-motoriserte (min og jentungen) og en Turbo Levo (kona). Så vi har selvsagt testet el-sykkelen. Personlig har jeg det absolutt mest gøy på en ikke-motorisert ute i skogen.

off topic:
I 2025 er jeg 57 år, og merker at det er noe tyngre å holde formen oppe....så en motorisert-blandeveisesykkel vil jo fjerne noe av treningseffekten. Men har døra litt på gløtt her (2030?)

Til slutt: ser at disse lange store el-syklene med plass til hele kohorten med flyttelass har blitt velig populære. Siden jeg er av typen som svetter etter to trappetrinn, og det er jo ikke alltid så praktisk- så er nok dette den mest sannsynlige om det skulle bli el-sykkel.

Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: sykkeloyvind] #2636013 02/11/2020 22:22
YODA Offline
Veteran
Veteran
så mange som mulig, får vi håpe vil kjøpe stisykkel.
(altså ikke elmotor-velociped, elmoped, elmotor-driven cykel.)

og hva med denne:

Vil der finnes elmotor-drivne langrenns-ski om 10-15år?
og vil folk isåfall kjøpe langrenns-ski som ikke er elmotor-drivne?

tenk deg om madshus ringer Utemagasinet om 10år og stiller samme spørsmål :-).

skidding er teit
Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: YODA] #2636021 02/11/2020 23:22
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: YODA
så mange som mulig, får vi håpe vil kjøpe stisykkel.
(altså ikke elmotor-velociped, elmoped, elmotor-driven cykel.)

og hva med denne:

Vil der finnes elmotor-drivne langrenns-ski om 10-15år?
og vil folk isåfall kjøpe langrenns-ski som ikke er elmotor-drivne?

tenk deg om madshus ringer Utemagasinet om 10år og stiller samme spørsmål :-).

Takk for en fin 17.mai-tur til Sinober! ICON_SMILE
Jeg er jo med deg i prinsippet ICON_SMILE Men å sammenligne el-sykler og el-ski blir litt søkt, all den tid den ene finnes og den andre aldri kommer til å gjøre det ICON_WINK
Jeg hadde jo min opplevelse med å prøve elsykkel på sti og fant ut at det ikke er noe for meg. Mest fordi det ikke tilfører meg så mye. Altså, det tilfører faktisk noe, men ikke nok. Så da kjører jeg hardtail i Østmarka og en overpimpa fulldemper i Lillomarka en stund til ICON_WINK

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: sykkeloyvind] #2636462 05/11/2020 13:03
H
Håk Offline
Entusiast
Entusiast
H
Krysset også feil i undersøkelsen. Jeg vil definitivt gå for ikke-motorisert sykkel så lenge det er mulig (håper på mange år fortsatt). Jeg tror begge er kommet for å bli. Akkurat som antallet typer sykler innen forskjellige nisjer har økt, og får flere ut på 2 hjul, så tror jeg el-sykler er noe som tiltaler og hjelper mange ut, at det vil fortsatt øke en stund. Samtidig har ikke-motoriserte sykler så sterk tradisjon og store plusser, at det blir med i overskuelig framtid :-)

Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: sykkeloyvind] #2636663 06/11/2020 20:57
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Antar at de fleste har fått med seg at den nye forskningsrapporten fra Norsk institutt for naturforskning (NINA) ifølge NRK konkluderer med at syklister sliter mer på stiene.

Som Miljødirektoratet skriver, er bakgrunnen for rapporten at det i regjeringens handlingsplan for friluftsliv fra 2018 er et mål å revidere verneforskriftene for nasjonalparker og landskapsvernområder innen 2020, slik at det i større grad blir lovlig å sykle innenfor områdene.

Forvaltningsmyndighetene skal samtidig kunne regulere sykling dersom det kan komme i konflikt med verneformålet. Rapporten kommer altså som følge av behov for kunnskap om forholdet mellom sykling og verneverdier.

Når man leser selve rapporten, ser vi at den er mer nyansert enn medieomtalen tyder på. For denne tråden er det interessant at den også problematiserer el-sykling versus sykling.

I sammendraget heter det bl.a. at...

Sitat: NINA
Undersøkelsen bekrefter at el-syklister sykler fortere og lengre enn vanlige stisyklister. El-sykler øker dermed tilgjengeligheten, men effekten på vegetasjon og dyreliv sammenlignet med vanlig sykkel er ikke undersøkt vitenskapelig.

I kapittel 3 "Brukerundersøkelse" sammenliknes det bruk, preferanser og holdninger blant el-syklister og syklister. Mye interessant om begge grupper. Tankevekkende bl.a. at til tross for at de med el-sykkel kan sykle lengre og raskere inn i sårbare områder, tror de i mindre grad enn de med vanlig sykkel at dyrelivet i verneområder kan forstyrres.

I kapittel 6.4 "Om el-sykling og vanlig sykling" pekes det på utfordringen som ligger i begrenset kunnskap om effekten av el-sykling.

Terrengsykkel sitt temanummer om el-sykler blir trukket frem og konklusjonene derfra grundig sitert, men det finnes åpenbart lite forskning på temaet.

Den økende bruken av el-sykler i utmark gir nye utfordringer for forvaltningen av ferdsel, da det mangler forskning på bruk og effekter av el-sykler i utmark. Litteratursammenstillingen viser kun én studie som sammenligner stislitasje fra elektriske terrengsykler med vanlige terrengsykler. (...) Denne lille, begrensede studien viste ingen signifikante forskjeller i stislitasje mellom de to sykkeltypene, men diskuterer at det var tegn til noe større effekter av el-sykler i svinger, da el-syklistene muligens har høyere fart inn i sving enn vanlige syklister. Muligheten for oppskalering/generalisering av funnene er imidlertid begrenset.

Det er heller ikke gjort undersøkelser av effekter av el-syklister på andre naturverdier, som f.eks. dyreliv. Nielsen mfl. (2019) antyder at det er lite sannsynlig at el-sykler i seg selv vil utgjøre en større forstyrrelseseffekt på dyreliv enn vanlige syklister, men understreker at el-syklister kan sykle fortere, lengre og med mer oppakning enn vanlige syklister. I hvilken grad større hastighet endrer forstyrrelsen av for eksempel fugl og pattedyr er lite studert. Større rekkevidde og økt volum (flere syklister) med el-sykler vil kunne bidra til slitasje på flere km sti og potensielt mer forstyrrelser av dyreliv, kanskje spesielt av villrein, som har kjerneområder langt inn i fjellet
.
Sett fra et brukerkonflikt-perspektiv tilfører trolig ikke el-sykkel genuint nye mål-konflikter på selve stien (mellom gående og syklende) – se Nielsen mfl. (2019). Men det er sannsynlig at graden av (opplevd) konflikt kan bli forsterket, pga. høyere sykkelfart, flere syklister og kortere reaksjonstid ved møter på stien. Dessuten er det sannsynlig at sambruk mellom gående og syklister kan skje på mer fjerntliggende steder, i og med den økte rekkevidden til el-sykler.

Det radikalt nye er potensialet for en økende verdi-konflikt mellom stibrukere, i og med at de nye reglene for bruk av el-sykkel har utvidet allemannsretten til å gjelde også bruk av et («pedalassistert») motorisert framkomstmiddel.

Hva gjelder det siste punktet, tør jeg igjen minne om at el-sykkel og sykkel er prinsipielt forskjellige fremkomstmidler, selv om det synes stadig å bli glemt både av brukere og pressen.

Elektriske sykler er å anse som motorkjøretøy og kan bare brukes i utmark og på islagte vassdrag når det skjer i samsvar med forskrift for bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagte vassdrag. I 2017 kom en unntaksbestemmelse i forskriftens § 2a som åpner opp for bruk av elsykler i utmark tilsvarende som for vanlig sykkel.

Utvalget av sitater over avspeiler åpenbart min skepsis til motorisering av friluftslivet, og er på ingen måte dekkende for hele rapporten.

Rapporten ser i utgangspunktet bredt på "slitasje og egnethet for stier brukt til sykling", men kan altså i praksis ikke differensiere mellom effekten av el-sykling og sykling. Man har ikke kunnskapsgrunnlaget for det.

Reguleringer og eventuelle begrensninger som måtte komme som resultat, vil dermed potensielt kunne omfatte el-sykler og sykler likt.

Norsk institutt for naturforskning (NINA): Slitasje og egnethet for stier brukt til sykling - En feltstudie og en GIS-modell

Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: Sepeda] #2636705 07/11/2020 10:30
M
mob Offline
Avhengig
Avhengig
M
Takk for god gjennomgang. Dette illustrerer hvor uklokt det kommersielle knefallet for sykler med motor var og hvor problematisk terrengsykling som sådan kan bli på grunn av dette.

Redigert av mob; 07/11/2020 10:43.
Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: Sepeda] #2636775 07/11/2020 19:45
F
FormannMjao Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
Takk for gjennomgangen, Sepeda. For meg er forholdet mellom motorisert og ikke-motorisert sykkel knyttet opp til akkurat disse problemstillingene, og særlig sitatet "til tross for at de med el-sykkel kan sykle lengre og raskere inn i sårbare områder, tror de i mindre grad enn de med vanlig sykkel at dyrelivet i verneområder kan forstyrres", traff godt. For meg er det ganske tydelig at trangen til å ferdes fort og langt med motor, sjelden henger sammen med en sterk ærefrykt for naturen. Skal man ha det, da? Ja, for faen.

Det er hevet over tvil at motoriserte sykler vil tillate flere å ferdes lenger inn i marka eller fjellet enn i dag. Selv har jeg lagt merke til kraftig slitasje som bare ser rar ut, dersom den ikke er gjort med motorisert sykkel. Personlig er jeg ikke så sikker på at det er noen menneskerett å ferdes på sykkel på stiene. Nettopp de fysiske utfordringene som stisyklingen krever, fungerer som et effektivt vern mot menneskelig påvirkning i en del områder. (En kan si at det er lett for meg å si, som ikke er kronisk syk. Jeg er faktisk kronisk syk, men jeg krever ikke at verden skal innrette seg etter det. Det ville gitt meg mer livskvalitet, men det ville vært uhensiktsmessig for alle andre.) Jeg forstår heller ikke hvorfor det er så sabla viktig at flest mulig skal sykle på sti. Det er en type misjonsiver jeg ikke har vært borti siden jeg var pinsevenn. Jo færre som driver med dette, desto færre brukerkonflikter.

Å ferdes i uveisomme og vanskelig tilgjengelige naturområder innebærer påvirkning på dyre- og plantelivet der. Derfor bør slik ferdsel begrenses. Hvis begrensningen dreier seg om fysisk og teknisk trening, mener jeg det er både mer demokratisk og mer effektivt enn om begrensningen er knyttet til hvorvidt man har råd til en fet elsykkel. (For min del har jeg de siste par årene hatt råd til en fet elsykkel, dersom jeg hadde hatt et ønske om å kjøpe det.)

Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: sykkeloyvind] #2640332 01/12/2020 09:58
Heliboy Offline
The Photographer
The Photographer
Noen betraktninger fra sidelinja:
Etter at jeg konverterte til emtb har jeg ikke sett meg tilbake, bokstavelig talt. Dørstokkmila er borte, og jeg får opplevd / gjenåpnet nedgrodde stier og deler av marka som jeg tidligere aldri ville ha nådd uten el-motor innenfor "normert hverdagstid". I stedet for å være tom etter et par timer, kan jeg nå knote rundt langt inne i gokk i 4-5 timer, eller ta en kort ettermiddagsrunde på stier som jeg ikke ville ha valgt med "vanlig" terrengsykkel. For meg og mange andre som utelukkende har sykling som lystbetont mosjonsform (og ikke konkurranserettet trening), har stisykling med emtb gitt en helt ny dimensjon. I stedet for å slite ned de samme sentrumsnære stirundene, sprer vi stislitasjen ut over et langt større areal ved at rekkevidden lar oss ta i bruk marka på en ny måte, og i områder som ellers ville ha vært å regne for heldags-ekspedisjoner. Akkurat dette med slitasje på enkelte stier kan jeg delvis forstå, fordi momentet og egenvekten i en emtb tydeligvis belaster underlaget litt mer enn en "vanlig" sykkel. Akkurat hvor glupt det er å bombe rundt på de mest brukte og mest sentrumsnære stiene i f.eks. Østmarka og Nordmarka med en tung og kraftig emtb, er nok noe som kan diskuteres. Med batteri har vi rekkevidde nok til å få en langt bedre sykkel- og naturopplevelse lenger inn i marka. For å redusere potensielle konfliktsituasjoner bør vi emtb-syklister være smarte nok til å avstå fra å bombe rundt på den lokale hundeluftings-runden, og heller ta i bruk stier lenger inn marka. Det er disse stiene som ofte gror igjen, og som faktisk trenger mer ferdsel.
Anser meg som relativt inhabil i forhold til å mene noe om redaksjonelt innhold i TS, men personlig er jeg totalt uinteressert i ritt og terskelmålinger. Jeg vil bare sykle på fete stier og ha det gøy. Lystbetont mosjon, alene eller med venner. Når min lokale sykkelsjappe forteller at de fortsatt ikke klarer å dekke etterspørselen etter el-sykler, både til terreng, grus og asfalt, så tar jeg det som et tegn i tiden. El-sykler er kommet for å bli. Og det er plass til alle, med og uten motor, og jeg synes derfor det er unødvendig å være så polariserende og puritansk som mange virker å være i sitt syn på hva som er "riktig". Jeg sykler med så lange eller korte strømper jeg vil!

Løvsteika
Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: Heliboy] #2640339 01/12/2020 10:26
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Heliboy
Jeg sykler med så lange eller korte strømper jeg vil!

Enig med alt du skriver, men akkurat på strømper må vi kunne være litt harde å si at du skal ha lange. 😉

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: olechr] #2640340 01/12/2020 10:27
Heliboy Offline
The Photographer
The Photographer
Sitat: olechr

Enig med alt du skriver, men akkurat på strømper må vi kunne være litt harde å si at du skal ha lange. 😉

Du har alltid vært en moteløve du, FashionFagerli :-)

Løvsteika
Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: Heliboy] #2640401 01/12/2020 15:14
olechr Offline
More than words
More than words

Du har alltid vært en moteløve du, FashionFagerli :-)

Ha ha, Ligger ganske mye bilder ute som ikke er helt enig i det du sier der :-P

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: olechr] #2640775 03/12/2020 14:49
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

Strømper skal være så korte at du får vridd styret 90°. Djeezes. Kun lov med lange strømper hvis man tar barspins.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: DesmoSkier] #2651013 06/03/2021 07:42
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: DesmoSkier
Jeg testet for første gang en e-MTB på stier i helgen, en Spesh Levo (den "tunge", ikke SL). Jeg har allerede en elsykkel til pendling, men hadde ikke prøvd på sti før.
Hadde ikke egentlig tenkt å prøve, men var på en shopride hos Sørensen og det var et par ledige demosykler, så jeg tenkte "hvorfor ikke".
En venninne prøvde også samme type sykkel, vi to hadde ganske forskjellige opplevelser av e-MTB - men samme konklusjon ICON_WINK

Føret var vått og glatt og vi syklet typiske Østmarkastier.

Mine opplevelser:
* Den kjentes ut som en vanlig stisykkel, bare med mer kraft. Jeg tenkte ikke så mye på vekta, på den annen side veier min vanlige fulldemper 17.5 kg
* Den ekstra kraften gjorde det lettere å sykle på vått føre. Det var enklere å dosere kraften enn jeg trodde, og jeg hadde overskudd til å tråkke til når stien krevde det.
* Jeg kjørte stort sett på laveste assistansenivå, det var mer enn nok og jeg hadde fremdeles følelsen av vanlig stisykling. Det høyeste assistansenivået gir tullete mye ekstrakraft, og sykkelopplevelsen ble en helt annen. Det føltes faktisk ikke ut som sykling, men motorsykling.
* Å kjøre i en blandet gruppe med el og ikke-el ga dårlig flyt og ble et stressmoment for flere. På den annen side så holdt jeg følge med 17-18 år gamle aktive rundbanesyklister ICON_WINK

Min venninne, som veier mye mindre enn meg og er vant til lettere stisykkel, hadde en litt annen opplevelse. Spesielt at vekten gjorde sykkelen mye mindre håndterbar, og at hun opplevde at motoren dro av gårde noen ganger der det ikke var ønskelig.

For min del så føler jeg at jeg ikke trenger el-assistanse i skogen. Opplevelsen sammenlignet med min vanlige stisykkel var omtrent den samme på lavt assistansenivå, selv om jeg såklart syklet litt fortere. Men jeg har det jo ikke så travelt... ICON_WINK Ved full motorkraft forsvant mye av følelsen med stisykling for min del. Det gidder jeg ikke å betale mye ekstra for.

Om jeg hele tiden hadde syklet sammen med folk som er mye sprekere enn meg, eller om jeg hadde bodd et sted som Hafjell/Nesbyen så hadde jeg helt klart vurdert en e-MTB for selv-shuttling.

Jeg tenker litt det samme som deg. For self-shuttle på fjellet er det jo helt genialt. Har derfor bestilt meg en emtb for det bruket til å ha på hytta. Alle mine turer starter med 4-500 hm. Det blir du litt lei lengden. Nå kan jeg spare masse krefter på vei opp på fjellet og ha det mye mer gøy der oppe, samt ta flere runs opp og ned på samme turen. Testet konseptet i fjor sommer, og ble helfrelst. Denne sykkelen blir stående på hytta tror jeg. Hjemme blir det fortsatt vanlig stisykkel. I hvert fall så lenge formen er ganske grei. Faren med å gå over til kun el er vel at man blir både lat og feit vil jeg tro. Men tiden får vise. Jeg har tatt feil før. :-)

Redigert av erling; 06/03/2021 07:43.

Side 12 av 14 1 2 10 11 12 13 14

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå