Hvem skal ha GX AXS?!
|
Re: Hvem skal ha GX AXS?!
[Re: baronKanon]
26/03/2021 07:27
|
Natier
Veteran
|
Veteran
Bommer man helt på lading låner man vel bare batteriet fra dropperen 
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
|
|
|
26/03/2021 07:43
|
neistein
Veteran
|
Veteran
Sønnen min har hatt XX1 AXS på sin siste sti/enduro sykkel og det har ikke vært knirkefritt. Første giret var det veldig mye problemer med å fa satt opp riktig og klarte etter en stund ikke hele spenne på kasetten. enten ville det ikke opp på øverste eller ville det ikke ned på nederste. Konklusjon fra sykkelverksted var at det var slitt etter to måneders bruk og alt av små foring-o ring og trinsehjul ble skiftet. Det resulterte dog i uendret funksjon. noen uker etterpå knakk øvre lenkearmen i lengderetning uten at giret hadde fått en mekanisk påkjenning. Her er det noen utfresinger i lenkearmen hvor giret knakk. Nytt bakgir og det varte ca 14 dager før batteriet ble flekket av i en sving og innfestingen knakk. Nå er han på det tredje bakgiret. Ny sykkel med mekanisk gir er på vei.
For min del frister ikke AXS. Som andre skriver opplevde jeg at batteriet måtte lades veldig mye, samt at kostnaden med nytt gir hvis man er uheldig blir alt for høy.
Selv har jeg en Racer med Di2. Girer helt fantastisk og man lader kanskje en gang i året. Her er heller ikke giret like utsatt som på stisykkelen. Har tenkt at Di2 må man ha og det er jo så digg, men så fikk jeg et supertilbud på en CX med GRX 810 mekanisk og det funket også supert. Nå bruker jeg disse syklene back to back og kan ikke si sykkelgleden holdes noe tilbake når jeg velger mekanisk gir sykkelen.
Redigert av neistein; 26/03/2021 07:44.
Stokk og stein sykkelklubb
|
|
|
[Re: neistein]
26/03/2021 07:47
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Sønnen min har hatt XX1 AXS på sin siste sti/enduro sykkel og det har ikke vært knirkefritt. Første giret var det veldig mye problemer med å fa satt opp riktig og klarte etter en stund ikke hele spenne på kasetten. enten ville det ikke opp på øverste eller ville det ikke ned på nederste. Konklusjon fra sykkelverksted var at det var slitt etter to måneders bruk og alt av små foring-o ring og trinsehjul ble skiftet. Det resulterte dog i uendret funksjon. noen uker etterpå knakk øvre lenkearmen i lengderetning uten at giret hadde fått en mekanisk påkjenning. Her er det noen utfresinger i lenkearmen hvor giret knakk. Nytt bakgir og det varte ca 14 dager før batteriet ble flekket av i en sving og innfestingen knakk. Nå er han på det tredje bakgiret. Ny sykkel med mekanisk gir er på vei.
For min del frister ikke AXS. Som andre skriver opplevde jeg at batteriet måtte lades veldig mye, samt at kostnaden med nytt gir hvis man er uheldig blir alt for høy.
Selv har jeg en Racer med Di2. Girer helt fantastisk og man lader kanskje en gang i året. Her er heller ikke giret like utsatt som på stisykkelen. Har tenkt at Di2 må man ha og det er jo så digg, men så fikk jeg et supertilbud på en CX med GRX 810 mekanisk og det funket også supert. Nå bruker jeg disse syklene back to back og kan ikke si sykkelgleden holdes noe tilbake når jeg velger mekanisk gir sykkelen. 3 gir til 7500 spenn.... :-D Billig å drive enduro da. Er akkurat det som er den virkelige motstanden. GX koster 1299, det kan jeg ha et i reserve... 4000 sitter litt lenger inne ja, for du VET det ryker på ei motstridig buskrot 17km inn på Skeikampplatået... og den feriehelga kosta plutselig 4000-7500kr i bakgir.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: neistein]
26/03/2021 08:19
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Selv har jeg en Racer med Di2. Girer helt fantastisk og man lader kanskje en gang i året. Her er heller ikke giret like utsatt som på stisykkelen. Har tenkt at Di2 må man ha og det er jo så digg, men så fikk jeg et supertilbud på en CX med GRX 810 mekanisk og det funket også supert. Nå bruker jeg disse syklene back to back og kan ikke si sykkelgleden holdes noe tilbake når jeg velger mekanisk gir sykkelen. Altså, nå vet jeg jo at sønnen din kjører jævlig hardt, så XX1 er jo ikke helt riktig gir, da det er fokus på lett vekt og XC kontra X01, som er det enduroproffene kjører med. (og de kjører AXS) Angående batteri flekket av i sving kan man nå gjøre noe med med batterilokket som følger med GX-giret. Dette kan også kjøpes løst og passer på XX1/X01. Å få giret satt opp riktig: ble b-skruen satt opp ved sag? Var kjedelengde helt riktig? Jeg fulgte videoen til Worldwide Cyclery, og vipps, funka det rett ut av boksen, faktisk. Har ikke trengt micro adjust engang. Så det var veldig merkelig at arvingen din har hatt så mye problemer. Ryker mitt XX1-gir, går det rett til GX, men det er heldigvis mye reservedeler til AXS-girene, slik at man kan reparere heller enn å bytte. Kudos til SRAM.
|
|
|
26/03/2021 08:26
|
neistein
Veteran
|
Veteran
Quote Å få giret satt opp riktig: ble b-skruen satt opp ved sag? Var kjedelengde helt riktig? Jeg fulgte videoen til Worldwide Cyclery, og vipps, funka det rett ut av boksen, faktisk. Har ikke trengt micro adjust engang. Så det var veldig merkelig at arvingen din har hatt så mye problemer.
Funket veldig bra i starten, men ble et problem utover i sesongen. Opplever det også med mekanisk SRAM 12 delt at det ikke er helt sett and forget. Problemet var at vi ikke fikk tunet det inn igjen da det begynte å hikke.
Redigert av neistein; 26/03/2021 08:27.
Stokk og stein sykkelklubb
|
|
|
26/03/2021 08:44
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Jeg har syklet i snart to år med X01 AXS og er storfornøyd. Giret ser lett herjet ut etter flere ublide møter med steiner, men fungerer fremdeles som nytt. Sykler åpenbart ikke nok da jeg ikke oppfatter batterilevetiden som ett problem. Den sier fra god tid i forveien når det begynner å bli tomt, og jeg pleier å lade i starten av måneden rent preventivt og det holder lenge. En vanlig sykkelmåned for meg er 20-30 timer.
Synes det virker litt mindre picky enn vanlig X01 ift. å få det justert inn ift. B-skruen, og også mindre kresent på funksjon når du må halte hjem med skjevt girøre og ikke gidder å skifte ute på stien.
Så når dette nå kommer til GX tenker jeg at det er fint, prisen er fremdeles høy, så jeg antar at beste dealen er å ta det med i et build-kit.
Ikke mye jobb med å skifte girwire og strømpe, sjelden at man opplever ising nede ved giret også, så ift. om det er verdt pengene eller ikke så er sikkert svaret nei, men så har jeg karbonfelger med i9 nav, Fox Factory dempere osv. så det stiller seg pent i rekken av ting på sykkelen jeg strengt tatt hadde klart meg uten.
For min del synes jeg at det har en verdi å se hvilket gir den står i på min Edge 1030, girdistribusjonen i appen etterpå, har lært meg å bli mer bevisst på hvordan jeg utnytter girene og også i debatten med meg selv om jeg skal ha 30 eller 32 tenner foran.
Lars-Erik
|
|
|
[Re: olechr]
26/03/2021 09:34
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Det er kanskje en måned med sykling eller mer. Det er fordi du har så korte turer det Kristian. :-P. Batteritid på AXS synes jeg er en av svakhetene til systemet. Sram oppgir vel 20 timer selv på mtb hvis jeg ikke husker feil Jeg lader batteriet hvertfall 1 gang i uken sommertid for å være sikker. Har gått tom. Med 2x12 på landeveien har man alltid muligheten til å flytte frontgir-batteriet til bakgiret. Til terrengsykkelen kan man lett unne seg å ha et lite, billig batteri i lomma/sekken/SWAT-rommet eller lignende. Men man må så klart huske å lade reservebatteriet også.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
26/03/2021 10:21
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hånda opp!
Har XX1 AXS på den ene sykkelen og det er helt naturlig at det blir AXS på den andre også, kan fint vente litt på GX. GX er på lager i flere butikker nå, Roy! Har også XX1 AXS, men må nok vente litt på den andre, siden den fortsatt erpå 11-delt. Jeg kjøper ikke SRAM eller Shimano i butikker.. *host* Det jeg stusser litt på er hvordan Bikeshop og andre kan ha dette på lager allerede når jeg har trykket F5 mange ganger de siste ukene hos CSN, og der finnes det ikke spor etter AXS GX. Men det kan jo være at det kun er utvalgte forhandlere som får nå i starten, og der er jo ikke vi.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: RazeFaze]
26/03/2021 10:23
|
Sverre
Møre trafo
|
Møre trafo
Selv har jeg en Racer med Di2. Girer helt fantastisk og man lader kanskje en gang i året. Her er heller ikke giret like utsatt som på stisykkelen. Har tenkt at Di2 må man ha og det er jo så digg, men så fikk jeg et supertilbud på en CX med GRX 810 mekanisk og det funket også supert. Nå bruker jeg disse syklene back to back og kan ikke si sykkelgleden holdes noe tilbake når jeg velger mekanisk gir sykkelen. Sønnen min har hatt XX1 AXS på sin siste sti/enduro sykkel og det har ikke vært knirkefritt. Første giret var det veldig mye problemer med å fa satt opp riktig og klarte etter en stund ikke hele spenne på kasetten. enten ville det ikke opp på øverste eller ville det ikke ned på nederste. Konklusjon fra sykkelverksted var at det var slitt etter to måneders bruk og alt av små foring-o ring og trinsehjul ble skiftet. Det resulterte dog i uendret funksjon. noen uker etterpå knakk øvre lenkearmen i lengderetning uten at giret hadde fått en mekanisk påkjenning. Her er det noen utfresinger i lenkearmen hvor giret knakk. Nytt bakgir og det varte ca 14 dager før batteriet ble flekket av i en sving og innfestingen knakk. Nå er han på det tredje bakgiret. Ny sykkel med mekanisk gir er på vei.
Selv har jeg en Racer med Di2. Girer helt fantastisk og man lader kanskje en gang i året. Her er heller ikke giret like utsatt som på stisykkelen. Har tenkt at Di2 må man ha og det er jo så digg, men så fikk jeg et supertilbud på en CX med GRX 810 mekanisk og det funket også supert. Nå bruker jeg disse syklene back to back og kan ikke si sykkelgleden holdes noe tilbake når jeg velger mekanisk gir sykkelen. 3 gir til 7500 spenn.... :-D Billig å drive enduro da. Er akkurat det som er den virkelige motstanden. GX koster 1299, det kan jeg ha et i reserve... 4000 sitter litt lenger inne ja, for du VET det ryker på ei motstridig buskrot 17km inn på Skeikampplatået... og den feriehelga kosta plutselig 4000-7500kr i bakgir. Mitt X01 AXS bakgir har fått så mye juling at det ser ut som jeg har kastet det i kværna. Etter 2 år med stisykling fungerer det som nytt. Siste 10mnd. har det gått 2350km. Jeg har bøyd dropouten uten at giret fikk annet en kosmetisk skade. Tenkte som deg Jørgen da jeg anskaffet det, men min erfaring er at det tåler mye mer en man tror. Men selvsagt, man kan knuse det etter 10min, som med alt mulig annet #YOLO
|
|
|
[Re: Ripen]
26/03/2021 10:29
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Hånda opp!
Har XX1 AXS på den ene sykkelen og det er helt naturlig at det blir AXS på den andre også, kan fint vente litt på GX. GX er på lager i flere butikker nå, Roy! Har også XX1 AXS, men må nok vente litt på den andre, siden den fortsatt erpå 11-delt. Jeg kjøper ikke SRAM eller Shimano i butikker.. *host* Det jeg stusser litt på er hvordan Bikeshop og andre kan ha dette på lager allerede når jeg har trykket F5 mange ganger de siste ukene hos CSN, og der finnes det ikke spor etter AXS GX. Men det kan jo være at det kun er utvalgte forhandlere som får nå i starten, og der er jo ikke vi. Kanskje fordi de er en stor innkjøper som tapper seg rett på forhåndsbestillinger og får det de vil ha? Nå er vel alt ute hos butikker, og du må vente til 2023.
|
|
|
[Re: Sverre]
26/03/2021 10:36
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg bruker X01 AXS til vanlig. Fantastisk! Etter en del testing av GX AXS kan jeg melde om følgende:
Ingen forskjell i ytelse/giring Litt hardere/mer klikk følelse i trigger/controller Litt tyngre bakgir Kult at upgrade kittet har alt man trenger, inkludert adjustmnet tool og et flott multiverktøy Cage'n er, som på XX1 og X01 AXS, 10mm kortere en de mekaniske SRAM bakgirene. Flott for bedre klaring til moder jord.
Jeg skulle ønske at den ble levert med Rocker paddle rett ut av boksen, men den originale fungere bra. Bare litt uvant sammenlignet med vanlig mekanisk trigger. Heldigvis så er det en rimelig sak å bytte til Rocker om man ønsker. Syns det også er merkelig at alle AXS kommer som default setting at å trykke oppover, går nedover på kassetten. Hvilken setting bruker dere på triggeren?
AXS er strammere, tightere, mer presist og tryggere (!) å bruke en et mekanisk bakgir hvor vaier er cruxet for forbedret funksjonalitet. Jeg har ikke mange turene med mitt XX1 AXS med Shimano Hyperglide kassett og kjede, men jeg ser meg neppe tilbake, begynner sakte men sikkert å senke skuldrene litt mer for hver tur og angsten slipper taket. I går klarte jeg å få bakgiret borti en stokk i en litt klønete manøver rundt en sving, å faa... "Klunk-dzipp", giret trakk seg inn og var ute i arbeidsstilling igjen før jeg klarte å blunke. Digg! Det er vel kanskje den største fordelen med et sånt bakgir, det tåler faktisk endel mer enn et mekanisk bakgir. Sjekk videoen i denne artikkelen.. https://www.pinkbike.com/news/5-things-srams-wireless-eagle-axs-drivetrain-and-reverb-dropper.html Jeg bruker triggeren slik det er mest naturlig å bruke den sammenlignet med tradisjonelle mekaniske triggere, altså opp er lettere gir og ned er tyngre gir.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
26/03/2021 10:41
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hånda opp!
Har XX1 AXS på den ene sykkelen og det er helt naturlig at det blir AXS på den andre også, kan fint vente litt på GX. GX er på lager i flere butikker nå, Roy! Har også XX1 AXS, men må nok vente litt på den andre, siden den fortsatt erpå 11-delt. Jeg kjøper ikke SRAM eller Shimano i butikker.. *host* Det jeg stusser litt på er hvordan Bikeshop og andre kan ha dette på lager allerede når jeg har trykket F5 mange ganger de siste ukene hos CSN, og der finnes det ikke spor etter AXS GX. Men det kan jo være at det kun er utvalgte forhandlere som får nå i starten, og der er jo ikke vi. Kanskje fordi de er en stor innkjøper som tapper seg rett på forhåndsbestillinger og får det de vil ha? Nå er vel alt ute hos butikker, og du må vente til 2023. Vi får se da vettu. Ikke umulig at jeg like godt kjøper et XX11 kit til siden det har karbon cage og ikke sånn dere alugreier.. 
Roy
|
|
|
26/03/2021 10:43
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Vi får se da vettu. Ikke umulig at jeg like godt kjøper et XX11 kit til siden det har karbon cage og ikke sånn dere alugreier.. XC weight weenie? GX er stål, og alle som har syklet en stund vet at stål blir ikke gnål.
|
|
|
26/03/2021 11:23
|
jsdk
Ringrev
|
Ringrev
Det jeg stusser litt på er hvordan Bikeshop og andre kan ha dette på lager allerede når jeg har trykket F5 mange ganger de siste ukene hos CSN, og der finnes det ikke spor etter AXS GX. Vet ikke om det gjelder akkurat Bikeshop, men mange fikk de rundt den 12-15 mars, dog med åpnings-embargo: ![[Linket bilde fra s3.amazonaws.com]](https://s3.amazonaws.com/www.bikerumor.com/wp-content/uploads/2021/03/24152308/SRAM-GX-Eagle-AXS_affordable-wireless-electronic-shift-mountain-bike-drivetrain_secret-bike-shop-lockbox.jpg)
|
|
|
27/03/2021 12:17
|
Esox
Ringrev
|
Ringrev
Og der var det utsolgt hos Bikeshop. Det gikk fort.
|
|
|
[Re: Esox]
27/03/2021 12:39
|
erijon
Ivrig
|
Ivrig
Og der var det utsolgt hos Bikeshop. Det gikk fort. Flaks for meg, da slapp jeg å bli 7k fattigere ;-)
Jeg har visst begynt å trene igjen...
Er på utkikk etter: Spinergy hjul Coda sykkeldeler
|
|
|
|
|