Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Nordmenn i utlandet

Nordmenn i utlandet #2654401 25/03/2021 12:23
sykkeloyvind Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Hva synes leserne om at norske amatørsyklister reiser til Spania for å trene i disse dager?
Landeveis-redaksjonens favoritt-lærer og flamsk-taler, Gjermund Kvåle Jordheim synes norske amatører bør holde seg hjemme. https://www.landevei.no/sykkelkultur/kom-dere-hjem-fra-spania
Hvem er enig med Gjermund?

Bør amatører reise til Spania/Italia/Frankrike nå?
Et valg tillatt
Stemmer aksepteres fra: 25/03/2021 12:23
Du må avgi stemme for å se resultatet.
Redigert av sykkeloyvind; 26/03/2021 09:30. Rediger grunn: feil link

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Nordmenn i utlandet [Re: sykkeloyvind] #2654404 25/03/2021 12:31
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Så det han sier er; så lenge man tjener penger på å reise utenlands er det ok.

Re: Nordmenn i utlandet [Re: sykkeloyvind] #2654413 25/03/2021 13:09
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
så lenge man følger lover og regler samt FHI's anbefalinger burde det meste være greit

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Nordmenn i utlandet [Re: sykkeloyvind] #2654423 25/03/2021 13:34
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke kan trene i Norge?

Re: Nordmenn i utlandet [Re: vetleg] #2654429 25/03/2021 13:42
Panda Offline
Besatt
Besatt
Sitat: vetleg

I januar og februar?
Du drar bare ikke ut på base training 5-6 timer hver dag i 2 uker i minusgrader, sne og sludd.

Re: Nordmenn i utlandet [Re: Panda] #2654434 25/03/2021 13:53
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Sitat: Panda

I januar og februar?
Du drar bare ikke ut på base training 5-6 timer hver dag i 2 uker i minusgrader, sne og sludd.

Om dette står i treningsplanen, så regner ikke jeg med at vedkommende er amatør.

Re: Nordmenn i utlandet [Re: sykkeloyvind] #2654442 25/03/2021 14:07
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Om du drar på treningsleir nå så er du i mine øyne like løk som Paradise Hotel gjengen som dro til Mexico.

// Too many roads, too little time
Re: Nordmenn i utlandet [Re: sykkeloyvind] #2654469 25/03/2021 15:00
S
Sixtus Offline
Entusiast
Entusiast
S
Save lives - stop living!

For moralens voktere er det nok lett å si at alle amatører må være hjemme. Spørsmålet er om det er mer smittefarlig at de holder seg i sin egen kohort i Calpe eller om de sykler rundt i Norge et sted? Det er jo ikke slik at det er en hel haug med turryttere og masters-syklister som er på treningsleir. Disse trener vel gjerne like seriøst som proffer og conti-ryttere.

Re: Nordmenn i utlandet [Re: Flamini] #2654471 25/03/2021 15:07
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Ringrev
D
Sitat: Flamini
så lenge man følger lover og regler samt FHI's anbefalinger burde det meste være greit

Anbefalingen er vel klokkeklar?
Regjeringen anbefaler å unngå alle reiser som ikke er strengt nødvendige til utlandet.

Re: Nordmenn i utlandet [Re: sykkeloyvind] #2654479 25/03/2021 15:37
olechr Offline
More than words
More than words
Kommer jo helt an på hva man legger i ordet amatør. Tenker man på amatør som meg som sykler fordi jeg synes det er gøy og ikke har noe mål med treningen er det greit å holde hjemme. Tenker man amatør som i ung syklist som satser, men som ikke er på profflag synes jeg det er greit så lenge man følger regler.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Nordmenn i utlandet [Re: Panda] #2654480 25/03/2021 15:40
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg synes at det er nødvendig for proffe syklister å kunne gjennomføre løp for å holde liv i greiene, gi sponsorene den eksponeringa de betaler for, og gi folk den underholdninga de er sugne på. Amatører i spania bidrar i liten grad til noen av disse tingene, og kan trene hjemme.

Re: Nordmenn i utlandet [Re: vetleg] #2654502 25/03/2021 16:39
Panda Offline
Besatt
Besatt
Jeg synes at det er nødvendig for proffe syklister å kunne gjennomføre løp for å holde liv i greiene, gi sponsorene den eksponeringa de betaler for, og gi folk den underholdninga de er sugne på. Amatører i spania bidrar i liten grad til noen av disse tingene, og kan trene hjemme.

De (Continental ryttere / NC elite) er del av hele øko systemet. Klart de skal ha lov å dra på treningsleir.
Master syklistene som «satser»
på VM master må bli hjemme. Også selvom de trener 15-20 t. uken.

Redigert av Panda; 25/03/2021 16:40.
Re: Nordmenn i utlandet [Re: Sixtus] #2654508 25/03/2021 17:07
Z
ziggy68 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Z
Sitat: Sixtus
Spørsmålet er om det er mer smittefarlig at de holder seg i sin egen kohort i Calpe eller om de sykler rundt i Norge et sted?

Nei si det. Vi kan jo spørre Peter Sagan om det. ICON_GRIN
Har ikke han en norsk halvbror eller noe slikt?

-BSK
Re: Nordmenn i utlandet [Re: sykkeloyvind] #2654528 25/03/2021 19:05
Panda Offline
Besatt
Besatt
Sagan var tilsynelatende på feil hotell på Granca, det er et farlig sted å være. Full av pensjonister som blir lett syke og må være tett inn på hverandre for å høre hva de sier. I tillegg står de tett i tett i buffet køen og krangler som små barn.

Re: Nordmenn i utlandet [Re: sykkeloyvind] #2654529 25/03/2021 19:16
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
En ting jeg lurer på med alle de som kommer "det er ikke mer smitterisiko om jeg ...": Er det de samme som også vet mer om vaksiner og virkning av chemtrails enn det FHI gjør?

Re: Nordmenn i utlandet [Re: sykkeloyvind] #2654558 25/03/2021 21:28
Panda Offline
Besatt
Besatt
Er det mye smitte i proff-feltet om dagen?

Syns mest det er støtteapparat som blir smittet.

Re: Nordmenn i utlandet [Re: olechr] #2654562 25/03/2021 21:52
hinault Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Panda

De (Continental ryttere / NC elite) er del av hele øko systemet. Klart de skal ha lov å dra på treningsleir.
Master syklistene som «satser»
på VM master må bli hjemme. Også selvom de trener 15-20 t. uken.

Sitat: olechr
Kommer jo helt an på hva man legger i ordet amatør. Tenker man på amatør som meg som sykler fordi jeg synes det er gøy og ikke har noe mål med treningen er det greit å holde hjemme. Tenker man amatør som i ung syklist som satser, men som ikke er på profflag synes jeg det er greit så lenge man følger regler.

Dere to treffer spikeren på hodet mens artikkelforfatteren har valgt å være vag og ikke dokumentere hvem han sikter til for å skape mest mulig blest. De fleste lar seg provosere og kommenterer som om det var snakk om en MAMILSmigrasjon det var snakk om... Vi er alle enige om at det ville vært forkastelig om det var tilfelle. Sannheten er at de norske syklistene som er/var på treningsleir i Spania e.l. er kvinnelandslaget, conti-ryttere og NC-eliteutøvere. En kan fortsatt være uenige i at disse grupper velger å trene på den måten men vi er langt fra det bildet artikkelen maler ( på tabloid vis?).
Minner forøvrig at sesongen er i full gang for spanske, franske og italienske syklister på dette nivået selv om enkelte ritt er kansellert.

Re: Nordmenn i utlandet [Re: sykkeloyvind] #2654563 25/03/2021 21:54
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Jeg stemmer for at veldig få har lest saken det linkes til siden den handler om doping (sikkert ikke riktig lenke, men likevel går diskusjonen ICON_WINK )

Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.
Og at alle landeveissyklister bør slutte å barbere leggene sine.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Nordmenn i utlandet [Re: sykkeloyvind] #2654564 25/03/2021 21:55
hinault Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: sykkeloyvind
Hva synes leserne om at norske amatørsyklister reiser til Spania for å trene i disse dager?
Landeveis-redaksjonens favoritt-lærer og flamsk-taler, Gjermund Kvåle Jordheim synes norske amatører bør holde seg hjemme. https://www.landevei.no/sykkelkultur/doping/sky-lege-doemt-for-dopingloegner
Hvem er enig med Gjermund?

Du linker til feil artikkel Øyvind men det er sikkert likegyldig siden jeg mistenker at få har alle fakta på bordet når de stemmer.

Re: Nordmenn i utlandet [Re: hinault] #2654576 25/03/2021 23:44
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Sitat: hinault
Sannheten er at de norske syklistene som er/var på treningsleir i Spania e.l. er kvinnelandslaget, conti-ryttere og NC-eliteutøvere.

Jeg sier ikke at jeg vet sannheten bedre enn deg, men basert på medieoppslag med intervjuer av "tilfeldige" personer som nå reiser utenlands, vil jeg være veldig overrasket om ikke ivrige hobbysyklister også hiver seg på flyet for sol og sommer.

Og så vil jeg si at i mine øyne så er folk fortsatt amatører, uansett hvor mye de sykler norgescup. Frem til sporten er jobben din er du amatør. Det er du selv om du en gang i fremtiden har lyst å bli profesjonell. Kjipt, men sånn er det.

(En av disse tilfeldige personene mente at barnebarnets konfirmasjon i Spania åpenbart kvalifiserte som en nødvendig reise...)

Re: Nordmenn i utlandet [Re: Gråstein] #2654585 26/03/2021 06:59
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Gråstein

(En av disse tilfeldige personene mente at barnebarnets konfirmasjon i Spania åpenbart kvalifiserte som en nødvendig reise...)

Hvis du refererer til samme artikkel, så sier vedkommende at han skal på jobb, og i tillegg delta i konfirmasjon. Jeg jobber selv i et internasjonalt selskap der vi har utenlandsreiser.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/nAX25a/dro-til-spania-verden-kan-ikke-stoppe-opp-helt

Sammenlignbart med syklistene, så har Bodø/Glimt tatt valget om å reise på treningsleir. Tydeligvis innenfor regelverket, selv om det virker svært lite fair når konkurrentene er i lock down og karantene. De hadde tilsvarende stunt i fjor. Når konkurrentene måtte permittere spillere og avlyse fellestreninger, så valgte B/G å kjøre på og fikk naturligvis en fordel av det.
(ja jeg er fra Ålesund og er fortsatt bitter)

Re: Nordmenn i utlandet [Re: sykkeloyvind] #2654590 26/03/2021 07:23
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Ringrev
D
hinault: Du sier at alle ville være enige om at det ville vært forkastelig at MAMILS dro ned nå. Det er rett og slett ikke sant, man skal ikke lenger tilbake enn en måneds tid før folk her på forumet spurte om det er greit å dra ned til Spania. Om du leser kommentarene under facebook-saken om samme artikkel ser du at det ikke er langt mellom de som mener at alle som vil kan få dra.

I en tid der halvparten av landets eliteserielag ikke får ha fellestrening og Bodø-Glimt mottar massiv kritikk for å dra på treningsleir i Spania. Så tror jeg det er meget lite forståelse å hente utenfor sykkelmiljøet for at noen vil på treningsleir, uavhengig om du sykler litt NC eller ikke.

Re: Nordmenn i utlandet [Re: Brusdalen] #2654599 26/03/2021 07:58
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Sitat: Brusdalen

Hvis du refererer til samme artikkel, så sier vedkommende at han skal på jobb, og i tillegg delta i konfirmasjon. Jeg jobber selv i et internasjonalt selskap der vi har utenlandsreiser.

Det var det jeg gjorde.

Kona hans, som jeg antar ikke hadde noe med jobbbite å gjøre, er sitert:

"
– Nei, vi ser på dette som en nødvendig reise. Men hadde det ikke vært for konfirmasjonen, hadde vi kanskje ventet, sier Nina.
"

Så viser kanskje artiklen det problemet jeg har med at vi aksepterer jobbreiser: Lager vi egne regler for "overklassen" som enten har egne firmaer eller er i en så ledende posisjon at de kan bestemme egne oppgaver? Jeg jobber i et internasjonalt firma, og har absolutt ingen jobbmessig behov for å reise. Men om jeg av private grunner ville ha ønsket å dra utenlands ville det ikke vært vanskelig for meg å organisere et "kritisk" møte på et av kontorene våre utenlands. Sånn jeg leste artiklen, så tror jeg det passet veldig fint for han som intervjues at han "må" ned og inspisere nå..

Re: Nordmenn i utlandet [Re: Gråstein] #2654605 26/03/2021 08:04
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Ringrev
D
Jobben var i alle fall ikke så viktig at det var nødvendig å bestille noen hjemreise ICON_SMILE

Re: Nordmenn i utlandet [Re: sykkeloyvind] #2654626 26/03/2021 08:52
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
For å være ærlig så skal du ha en imponerende viktig jobb nå for å kunne dra på jobbreise. Kjenner folk i helsevesenet som ikke får dra på jobbreise fra Bergen til Stavanger engang, og så reiser Ola Nordmann på tur til Gran Canaria.

// Too many roads, too little time
Re: Nordmenn i utlandet [Re: DBrodshaug] #2654627 26/03/2021 08:54
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: DBrodshaug
Så tror jeg det er meget lite forståelse å hente utenfor sykkelmiljøet for at noen vil på treningsleir, uavhengig om du sykler litt NC eller ikke.

Det var litt dette jeg ville fram til, og rent praktisk er det mulig å trene seg opp til sesongen i Norge, selv om noen mener noe annet. Mener å huske at Calle Hagen trente seg opp til sesongen i fjor nesten utelukkende i Norge, med unntak av et par uker, Og det gikk jo ganske bra med ham. Det går selvsagt an å spekulere i om det var to ukene i Italia/Frankrike/Spania som var avgjørende for prestasjonene hans, men det blir jo bare spekulasjoner

Re: Nordmenn i utlandet [Re: sykkeloyvind] #2654648 26/03/2021 10:06
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Jeg har en far i Sverige jeg ikke har sett siden februar i fjor og ville ikke vurdert tur med danskebåten, harrytur til Strømstad, chartertur eller sykkelferie i Spania. Jeg skal forsøke å ikke dømme noen men enkelte av "mine bekjente" som reiste til Middelhavet i fjor sommer fordi det "bare var å være litt i karantene" når man kommer hjem er de jeg ellers tenker gir litt faen på flere områder. At et par av disse tilfeldigvis har blitt smittet av Corona og i tillegg har greid å smitte flere andre er jeg ikke det minste overrasket over. Jeg blir litt oppgitt (eller sur) av slikt.

Jeg er enig i konklusjonen i artikkelen men det kan hende en og annen faktisk bor permanent i Spania av en eller annen grunn og de bør få lov å sykle slik vi gjør hjemme. Jeg har 2-3 stykker jeg sykler jevnlig med men ville ikke satt meg i en åttemannsrulle. Jeg er sykler fordi det er gøy og forstår at en jypling som er på skuddhold av en kontrakt er fristet til et avbrekk fra swift.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Nordmenn i utlandet [Re: Gråstein] #2654656 26/03/2021 10:23
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: Gråstein
Sitat: Brusdalen

Det var det jeg gjorde.

Kona hans, som jeg antar ikke hadde noe med jobbbite å gjøre, er sitert:

"
– Nei, vi ser på dette som en nødvendig reise. Men hadde det ikke vært for konfirmasjonen, hadde vi kanskje ventet, sier Nina.
"

Så viser kanskje artiklen det problemet jeg har med at vi aksepterer jobbreiser: Lager vi egne regler for "overklassen" som enten har egne firmaer eller er i en så ledende posisjon at de kan bestemme egne oppgaver? Jeg jobber i et internasjonalt firma, og har absolutt ingen jobbmessig behov for å reise. Men om jeg av private grunner ville ha ønsket å dra utenlands ville det ikke vært vanskelig for meg å organisere et "kritisk" møte på et av kontorene våre utenlands. Sånn jeg leste artiklen, så tror jeg det passet veldig fint for han som intervjues at han "må" ned og inspisere nå..

vi ser jo det hele tiden at det er forskjell på folk, våre folkevalgte i alle leire demonstrer til fulle at regler de selv har vært med å lage ikke gjelder dem.

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Nordmenn i utlandet [Re: DesmoSkier] #2654664 26/03/2021 10:39
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: DesmoSkier
Jeg stemmer for at veldig få har lest saken det linkes til siden den handler om doping (sikkert ikke riktig lenke, men likevel går diskusjonen ICON_WINK )

Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.
Og at alle landeveissyklister bør slutte å barbere leggene sine.

Nå lo jeg ICON_SMILE

Jeg har lest den, men ikke via linken.
LarsB

Re: Nordmenn i utlandet [Re: sykkeloyvind] #2654671 26/03/2021 10:52
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Beklager til alle andre på forumet for å bite på agnet, jeg vet vi har en haug andre tråder for sånt, men..

Har du noen data som viser at folkevalgte som gruppe er overrepresentert når det kommer til å bryte regler? Da tenker jeg IKKE på at én statsminister har blitt tatt i å ha vært fire mennesker for mye samlet i en leilighet. Eller at ordføreren i Ytre Gokk har innrømmet å ha kjørt sønnen til naboen på fotballtrening selv om de ikke er i samme kohort.

Hvis bare alle andre hadde fått like mye offentlig tyn for minimale feil som det politikerne våre gjør, ville VG trengt å øke kapasiteten på datasenteret sitt betraktelig for å ta unna all trafikken..

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå