Jeg fikk akkurat Ripley AF i hus, og er fornøyd med det! Sykkelen ble levert med Minion DHF og DHR II. Sånt kan skje sånn markedet er nå, og jeg tenker at det kan være greie dekk for rufsete føre, men jeg har aldri prøvd disse dekkene før. Jeg vet ikke hvordan de vil være om det blir tørt og fine forhold, og jeg er ikke så glad i at det triller tyngre enn det må. (Det står 3C maxx grip EXO TR på DHF og 3C maxx terra EXO TR på DHR.)
Jeg sykler for det aller meste i skogsterreng nord og øst for Oslo.
Det er ikke sikkert at utvalget i dekk blir helt topp i sommer, så hva ville du gjort? Kjøpt noe som ruller bedre allerede nå eller ventet til du trengte det? Eller ville du kjørt på DHF og DHR til de var utslitt?
Det der er jo sånt det er mange meninger om, men spesielt ettersom det er maxxgrip foran så er det jo ganske klissete saker. Jeg tror nok jeg ville vurdert noe litt raskere med mindre du har et veldig stort nedoverfokus (og det har du kanskje ikke siden du valgte ripley i stedet for ripmo?) det går jo an å sette dhr foran og kjøpe noe raskere bak også, f.eks aggressor eller rekon.
Så kan du jo slenge på dhf foran og dhr bak når de sleipe røttene drar i gang igjen til høsten.
Jeg tviler på at det blir noe problem og finne et litt raskere dekk å sette på bak, men hvis man har veldig spesifikke preferanser vil det jo kunne være litt verre.
Takk for svar! Jeg får jo ta noen turer først, men sykkelen skulle jo egentlig ha med Aggressor i følge Ibis, og ut fra det jeg leser, virker det egentlig som et greit valg.
Ja, jeg lurer også litt på det. Jeg ser jo at det er tomt for en del dekk i noen nettbutikker allerede. Skulle vel strengt tatt ha kjøpt inn en del til drivverk og liknende også, men ett eller annet sted får vel grensa gå.
DHF/DHR er ikke helt borti natta, men MaxxGrip er seigere enn allrounderen MaxxTerra. Jeg syklet DHF/Aggressor sommeren i fjor. Skiftet til DHF/Nobby Nic når jeg rev opp sideveggen på Agressor, og til Magic Mary/Magic Mary når høsten kom. Nobby Nic/Nobby Nic er nok ikke en dum kombo det heller, for halvsnill sti.
Å, ja! Reklame: Elsykkelen min kom med andre dekk enn hva den skulle vært speccet med den også, nemlig økonomiutgaven av Nobby Nic ("Performance Addix"). Jeg byttet dem ut fordi det virket litt snilt til 24kg elsykkel, men til Ripley kan det passe bedre. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=208987348
Jeg har ikke prøvd disse før, så vet ikke hvordan gummiblandingen er sammenlignet med de dyrere "Addix SpeedGrip", men dekket i seg selv ligner mye.
Fordelen med de dekkene sykkelen kom med, er at jeg nok kommer til å dra ut før jeg ville gjort med hardere gummiblanding, men det er stas med dekk som triller lett også, det er jo det.
Takk for gode innspill og tilbud! Jeg går i tenkeboksen, men det blir vel til at jeg kjøper nye dekk i løpet av de neste par ukene, om jeg kjenner meg selv rett.
Min Ripley AF kom med Agressor i 2,5. Litt spent på dem. Ser at det er en god del forskjell på 2,3 og 2,5 i tester. 2,5 skal takle vått føre bedre. Jeg synes aldri jeg finner perfekte dekk, synes jeg ofte må tilpasse syklinga til det dekket ikke er så bra på. Det eneste jeg ikke orker er å tilpasse til tunge dekk som ruller dårlig. Det er bare slit. Jeg syklet med DHR/DHF i fjor, synes ikke de rullet plagsomt dårlig og jeg hadde ikke blitt skuffet om AF'en kom med DHR/DHF.
Bra om sykkelen vil fungere bra som den er, selvsagt. Jeg ser ikke for meg at jeg egentlig kommer til å trenge maxx grip, ut fra det jeg har lest i dag. På den annen side er det kanskje ikke så stor ulempe når det bare er på fordekket?
Deilig å kjenne fronten slippe i en sving. Spesielt når det blir 8 uker uten sykling pga det kyllingbeinet oppe ved skuldra 😆😆😆
Jeg tolker svaret som at maxx grip slett ikke er noen dårlig ordning på et framdekk. Det er uansett ikke aktuelt å bytte dekk før det blir sommerføre.
Så får jeg se i juni, kanskje det blir Pirelli eller Vittoria eller noe sånt som har et sommerlig navn. Det blir vel det nærmeste jeg kommer Middelhavet i år.
Å, ja! Reklame: Elsykkelen min kom med andre dekk enn hva den skulle vært speccet med den også, nemlig økonomiutgaven av Nobby Nic ("Performance Addix"). Jeg byttet dem ut fordi det virket litt snilt til 24kg elsykkel, men til Ripley kan det passe bedre. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=208987348
Jeg har ikke prøvd disse før, så vet ikke hvordan gummiblandingen er sammenlignet med de dyrere "Addix SpeedGrip", men dekket i seg selv ligner mye.
Jeg har DHF 2.5 MaxxTerra foran og Agressor 2.5 som mitt primæroppsett på min Ripley. Det fungerer i all slags vær, også når det er som glattest på høsten.
Den kom med HD/NN 26 i SpeedGrip da den var ny, det er en veldig rask kombo, men det blir også veldig fort glatt. Tenkte jeg skulle sette dem opp på reservehjulene mine og bruke dem fra sånn ca. når det har tørket opp og ut sommerferien til svabergsykling på hytta.
Lars-Erik
Re: DHF + DHR på Ibis Ripley AF
[Re: Ugla]
#265344420/03/202111:27
Du bekrefter det jeg begynner å komme fram til, Ugla. Dekkene som sitter på nå, blir bra fram til det begynner å minne om vanlig sommerføre. Da bytter jeg dem antakelig ut. Det er sjelden virkelig glatte stier på mine kanter, og jeg har 29+ til de dagene jeg vil sykle sti i regnvær.
Jeg har jo sykla sti ganske lenge, men har vært på 29+ i noen år, og før det på 26" med ganske begrensa med plass i ramma, så jeg har fint lite peiling på hvordan dagens dekk til 29" fungerer. For eksempel kjenner jeg absolutt ikke igjen beskrivelser av Bontrager XR4 fra dem som har prøvd dem i normale dimensjoner, selv om jeg har brukt dem i 3.0. Nå har jeg fått litt peiling på hva folk pleier å gjøre, og det skal jaggu bli stas å gjøre seg egne erfaringer!
Det Håvard sier tenker jeg også. Begynn hi det vått med oppsettet sykkelen kom med. Når det tørker opp sett DHR ll foran og kjøp noe mer lettrullende bak. Ønsker du mer trygghet til høsten setter du Max grip dekket foran igjen.
Da blir det nok å sykle på DHF og DHR 2 fram til det har tørket opp, og så sette på Pirelli til sommeren. Testen her på terrengsykkel.no ser lovende ut, og det er stas å prøve litt forskjellig. Dessuten liker jeg navnet.