Det skal sies, jeg har en sykkel i stål fra Peugeot som er fra 80-tallet en gang. Med 32mm dekk. Den er utrolig komfortabel, gir den teppe-følelsen dere beskriver. Og det virker å ha litt med ramme/gaffel å gjøre også, ikke bare dekkene. Men så tynne og myke rør får du vel ikke i moderne sykler, med mindre du bestiller custom.
Slik de aller, aller fleste moderne sykler er designet har jeg vanskelig for å tro at man ville merket noen særlig forskjell på materialet på moderne sykler hvis man gjennomførte et seriøst eksperiment (randomisert, dobbelblind, noen titalls forsøkspersoner, alle komponenter og sittestilling 100 % likt). Særlig på grussykler. Stål/karbon-gaffelen er stiv på grunn av skivebrems, og mange har jo bare et stykke solid metallplate på høyre kjedestag for å få plass til bredere dekk.
Slik de aller, aller fleste moderne sykler er designet har jeg vanskelig for å tro at man ville merket noen særlig forskjell på materialet på moderne sykler hvis man gjennomførte et seriøst eksperiment (randomisert, dobbelblind, noen titalls forsøkspersoner, alle komponenter og sittestilling 100 % likt). Særlig på grussykler. Stål/karbon-gaffelen er stiv på grunn av skivebrems, og mange har jo bare et stykke solid metallplate på høyre kjedestag for å få plass til bredere dekk.
Det er klart det er forskjeller på forskjellige sykler, da designet er forskjellig og ikke bare materiale. En Canyon Ultimate SL og SLX feks, der designet er likt (iaf utvendig) men materialet er forskjellig, er det nok ikke så lett å merke forskjell på. Og hadde man laget samme ramme i absolutt billigste/dårligste karbon er jeg ganske sikker på at man hadde merket forskjell fra en CFR. Så ja, materiale har mye å si, men det er mest fordi man konstruerer mtp materiale man skal bruke.
Redigert av aug11x; 19/03/202112:20.
Re: Er valg av rammemateriale overvurdert?
[Re: Elmersen]
#265333619/03/202113:31
Stålsykkelen er skarp i front med gaffel med 39mm fremløp. Den er lang i hekken. Føles ganske så presis og er stabil utfor. Alu-sykkelen er noe hard i hekken, men ikke så hard som nyere varianter fra Cannondale som ikke har S-bøyde setestag. Den er også litt veik i fronten og føles mindre stiv og presis enn mer moderne karbonsykler med kraftigere kronerør. Karbonsykkelen føles mer plantet på bakken, men dette skyldes også bruken av større dekk. Den er også høyere i front, men føles også stivere i fronten enn alu-sykkelen. Alle disse tingene er mer konstruksjon- og design-avhengig enn material-avhengig. Følelsen av at stålsykkelen sier piing, alusykkelen sier pång og karbonsykkelen sier påkk når de treffer noe på veien sitter nok mer i hodet enn i sykkelens materiale.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
#265578603/04/202114:57
Ikke egne erfaringer, men lest en del om tema da jeg har hatt en litt over middel interesse for titansykler siden 90-tallet. Dog ikke tatt meg råd før 2014. Kort, så har dette mye med hvordan det produseres. Det forekommer at selv titan sprekker, men stort sett snakker vi da om de "rimeligere" variantene. Sprekk/brudd kan vel alltid tilskrives suboptimale produksjonsforhold eller dårlig konstruksjon (eks. Merlin Elevator fra 90-tallet som jeg enda drømmer om) Forekommer også en sjelden gang hos anerkjente produsenter (eks. Lynskey og Litespeed), og har også hørt "rykter" om at det forekommer hos de absolutt mest anerkjente produsentene også. Av de gamle som fortsatt produserer er det vel omtrent bare Moots igjen (glemte nesten IF), som har hatt kontinuerlig drift opp igjennom årene og fortsatt lever. Aldri sett en Moots med sprekk, men kan sikkert skje - En av grunnene jeg selv valgte Moots for en del år siden. Mye av de andre boutique merkene som er kult i dag er relativt ferske i gamet (sikkert glemt noen med lang fartstid i farten), så tiden vil jo vise. Poenget er vel at man må gå ut ifra at alt kan sprekke, og derfor er det fint med produsenter som i det minste har et bra rykte og en god (livstid) garanti på sine produkter. Jeg er gammel og fortsatt treg, og går nok for en titan grussykkel i nær fremtid fremfor karbon (kona har gitt aksept, så vet ikke helt hva jeg venter på...).
[Re: Tommy D.]
#265584103/04/202121:37
Av de gamle som fortsatt produserer er det vel omtrent bare Moots igjen (glemte nesten IF), som har hatt kontinuerlig drift opp igjennom årene og fortsatt lever.
Lynskey lever og produserer for full maskin https://www.youtube.com/watch?v=xJDea5mSUJY , men ja... de hadde opphold i perioden 1997-2006, solgte virksomheten til litespeed når far og grunnlegger døde, før en av sønnene startet opp igjen i 2006. Er selv eier og jeg følger med på aktive facebookgrupper for eiere og sånt der. De har de senere årene hatt noe problemer rundt spesielt en fulldempermodell, antageligvis feil designet i utgangspunktet, har nå tatt den ut fra katalogen. Jeg ser svært sjelden noe på racere og grussykler. Rammene kommer med livstidsgaranti. Veldig mange av de 'europeiske' boutique-merkene produserer syklene sine i kina, hos walty og andre, setter på merket sitt etterpå. Har inntrykk av at det kanskje er noe større risiko for å være uheldig der.
[Re: EspenS]
#265585604/04/202106:47
Ja, er en del østen produksjon med egne merker. Tok ikke med Lynskey under "de gamle", men du har et poeng. Hadde ikke hatt problemer med å kjøp en Lynskey, og de gir relativt sett mye for pengene.
[Re: ]
#265586804/04/202108:31
Klart, men inntrykk av at de ordner opp dersom noe skjer. Litt usikker på hva du sikter til i bilde 2, men er det sveisen på seterøret? Denne er standard fra ny vil jeg tro. Har en slik på min også, dog litt penere utført vil jeg mene.
[Re: ]
#265587304/04/202108:45
... 'plenty'... bevist med ett enkelt eksempel fra internett...(gr260), i owners communities så er det ikke 'plenty' iallefall, og de produserer mye, men hvem vet
#265635606/04/202112:12
Jeg vil ikke noe sted jeg, bare påpekte forskjellen på 'plenty' og et enkelteksempel fra et sykkelforum hvor man hadde klart å finne en misfornøyd kunde. Uansett: Hvis man er usikker på kvalitet på titansykler - enten det er fra Kina (Ribble, Albannach, Kinesis osv) eller Usa - så er det gode owner communities på facebook for titansykler (12000+ medlemmer), for nevnte Lynskey (4500+ medlemmer) - og ganske sikkert for mange av de andre merkenavnene også - som det går an å spørre til råds om erfaringer, kvalitet og potensielle problemer før sitt eventuelle valg, dersom titan skulle være på shortlisten for rammevalg.
[Re: Tommy D.]
#265739410/04/202113:32