|
|
71 grader nord/2021 "Norges tøffeste kjendis"
|
71 grader nord/2021 "Norges tøffeste kjendis"
16/03/2021 07:34
|
Anomyn
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Et av de få reklame-fylte programmer vi gidder se på. Forklaringen er at vi kan se det på nett-tv, og derved spole over reklamen. Denne sesongens programrekke har vært underholdende. Vi fikk et hyggelig nært møte med den pensjonerte idrettsstjernen Astrid Uhrenholdt Jacobsen. Og ikke minst musiker Fay. Den damen har stayerevne. Husker hun uttalte seg om en deltager, som tidlig forlot programmet frivillig: "Som et esel med høydeskrekk og benskjørhet, som må slepes gjennom det norske landskapet". I noen grad treffende, men neppe helt PK.
I hittil siste program, semifinale # 2, viste Fay rørende moderlig omsorg for en "sutrer" av en deltager. Håper Fay vinner finalen og Toyotaen.
|
|
|
Re: 71 grader nord/2021 "Norges tøffeste kjendis"
[Re: Anomyn]
16/03/2021 07:50
|
GeirK
More than words
|
More than words
Håper Fay vinner finalen og Toyotaen.
+1
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
16/03/2021 08:08
|
Raskall
More than words
|
More than words
I år har jeg faktisk ingen favoritt i finalen. Jeg har veldig sansen for alle tre som er igjen. Men det er så sjelden det er damer som vinner denne konkurransen, så jeg ender vel opp med å heie på Fay jeg også. Når jeg ikke har noen favoritt så heier jeg alltid på underdogen.
|
|
|
[Re: GeirK]
16/03/2021 08:09
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
+1 +1 her også. Har aldri sett 71 grader nord kjendis før, men denne gangen var det lovende folk med så jeg gjorde et forsøk. Astrid synes jeg virker som en fantastisk person og det var synd hun måtte ut. Steffen har jeg også sansen for. Adrian var helt ukjent, men til tross for store humørsvingninger og mye syting har jeg flirt godt av det han har funnet på. Herlig type. Fay er helt enestående. Så sterk, så utholdende, og så tålmodig. Selv om jeg ikke liker begrepet låner jeg fra langrenn og utroper Fay til den moralske vinneren av årets 71 grader nord 
|
|
|
16/03/2021 08:51
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg håper Fay eller Henrik vinner, helt klart. Liker begge personlighetene veldig godt. Hadde egentlig Astrid som favoritt, men hun forsvant jo altfor tidlig.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
16/03/2021 11:10
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har tidigare inte sätt på kändis versionen men såg andra halvan av förra sesongen. Den tyckte jag var väldigt bra både med tanke på turer och folk.
Vanliga 71 grader nord har dock bara blivit sämre och sämre. I år var det väl nästan hälften som deltagarna som aldrig varit på tur och inte kunde noe. Systemet med ledare som inte kunde åka ut medförde också att två dåliga fick vara med alltför lenge. Hon c kändis jenten fick ju hjälp hele tiden för att de ens skulle komma i mål. Mest fokus på folk som var slitne, trötte eller livrädda på turene.
Nu är 71 grader nord kjendis med A och B kjendisar. Vanliga versionen med c, d och e kjendiser och några få andra som är intresserade av att vara med.
A och B kändisarna verkar vara mer motiverad av att försöka på turerna, bättre på att göra bra tv och mindre intriger än de som kommer fra ex on the beach eller er kända fra en blog.
Men fina och motiverande turer får de till i båda versionerna.
|
|
|
16/03/2021 11:50
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Er det på 20. året dette går? Godt gjort å klare å fornye det og holde det såpass severdig. De siste 2-3 årene er det bare kjendis-versjonen vi har fulgt her i huset. Jon Almaas og den gjengen i fjor var også morsomt å se på.
Produksjonen og arbeidet til kamerafolkene er virkelig imponerende.
Så skal det skal alltid skapes en kontrast ved å la noen bloggere eller andre som knapt har vært ute i naturen før stille til start. De som er helt utmattet etter en halv time første dagen. Da må det virke langt opp til Nordkapp. De faller oppskriftsmessig fra etter hvert, men det er jo moro så lenge de henger med.
Men Fay, ja. Helt enestående. Klager aldri. Sprek og dyktig. Måten hun har håndtert Adrian på ... det er godt gjort. Det står også respekt av at Adrian ga henne finaleplassen. Hadde vært for dumt om han skulle slå henne ut på en puslespilloppgave når hun nærmes har båret ham over fjellet på slutten.
Skal ikke se bort fra at Fay kan dra dette i land. Hun er god på orientering. Der har de to andre rotet mye men tatt det igjen på tempo. Nå som de er alene kan hun ha en god sjanse. Hadde vært vel fortjent .. .men det blir en verdig vinner uansett synes jeg.
|
|
|
16/03/2021 11:53
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Litt synd at de bare har en Toyota å vinne.
|
|
|
[Re: Tex]
16/03/2021 12:37
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Skal ikke se bort fra at Fay kan dra dette i land. Hun er god på orientering. Der har de to andre rotet mye men tatt det igjen på tempo. Nå som de er alene kan hun ha en god sjanse. Hadde vært vel fortjent .. .men det blir en verdig vinner uansett synes jeg. Fay alene blir nok veldig sterk. Tenk om Fay og Astrid hadde vært på lag i semifinalen, da tror jeg Victor og Henrik skulle fått kjørt seg...
|
|
|
16/03/2021 14:46
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Tenk om Fay og Astrid hadde vært på lag i semifinalen, da tror jeg Victor og Henrik skulle fått kjørt seg...
Det hadde vært noe!
|
|
|
16/03/2021 16:59
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Må nok også innrømme at jeg er litt svak for Fay. Hun har vært helt enestående, og hun fremstår virkelig som en solstråle på skjermen. Jeg synes forsåvidt også de andre to gjenværende har gjort gode figurer, og slik sett har jeg ingen spesiell favoritt. Den som vinner har uansett fortjent det i mine øyne.
|
|
|
16/03/2021 17:17
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Er det lov å si: nok en serie med gjenbruk av kjendiser? Blir trøtt av det. Kan vi ikke få se noen nye fjes? "Skru-av-effekt".
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
[Re: front biker]
16/03/2021 19:40
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Er det lov å si: nok en serie med gjenbruk av kjendiser? Blir trøtt av det. Kan vi ikke få se noen nye fjes? "Skru-av-effekt". Det må være lov å si, men jeg synes ikke dette er det beste eksempelet på gjenbruk. For min del hadde jeg ikke hørt om Adrian, Victor, Isabel og et par av de andre før, så jeg syntes det var litt motsatt. Kjendis- program uten kjendiser. Fay hadde jeg hørt om, men ikke sett i noen TV-serie før.
|
|
|
17/03/2021 08:06
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
Vil man ha eit program utan "kjendisar", minus programledaren, er det nok av ukjente i NRK sitt "Norges tøffeste".
|
|
|
[Re: TrondAM]
17/03/2021 09:09
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vil man ha eit program utan "kjendisar", minus programledaren, er det nok av ukjente i NRK sitt "Norges tøffeste". Men vi må innrømme at akkurat den serien er dritkjedelig. Ganske lite engasjerende, folk man ikke har hørt om og som ikke har prestert noe spesielt ut over å være først til mølla på innmeldingsskjemaet....
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
17/03/2021 09:51
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
Er vel enten oppbrukte personar, kjedlege personar, eller personar som kjem til å bli oppbrukt som deltek i slikt 
|
|
|
[Re: Knirkekne]
17/03/2021 12:22
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Vil man ha eit program utan "kjendisar", minus programledaren, er det nok av ukjente i NRK sitt "Norges tøffeste". Men vi må innrømme at akkurat den serien er dritkjedelig. Ganske lite engasjerende, folk man ikke har hørt om og som ikke har prestert noe spesielt ut over å være først til mølla på innmeldingsskjemaet.... Enig. Så den første episoden og ble bare kjempefrustrert. Mulig castingen er gjort bevisst, men å ha en fyr på TV som snakker om hvor tøff han er, at det skal gruses, og lager masse matcholyder, for så å begynne å grine når han ikke får vippet en bøye over kanten på helidekket... kjære vene.
|
|
|
[Re: TrondAM]
17/03/2021 13:55
|
Raskall
More than words
|
More than words
Er vel enten oppbrukte personar, kjedlege personar, eller personar som kjem til å bli oppbrukt som deltek i slikt  Er vanligvis enig, men 71 grader nord er unntaket. Noen bekrefter selvsagt (det negative) inntrykket man har av dem fra media tidligere. Når de første episodene er ferdige og influenserne er luket ut, så ser man deltagerne på nye måter. Vår Staude har overrasket stort i årets sesong. Dama er jo rå og er en helt annen person enn jeg har sett på TV tidligere. Siden jeg er tenåringspappa så kjente jeg til Victor Sotberg fra før også og han har imponert meg stort med sitt vesen, allsidighet og evnen til å nesten alltid smile og nyte stormen han står i uansett hvor vondt det gjør. Timothy Dale, ehh.. Henrik Elvestad, har jo gjort mye ekstremt fra før i f. eks. Amatørenes mester. Det skal baller til for å som normalt menneske sette utfor i Kitzbühl og gjennomføre med en snittfart på 75 km/t og maksfart på 110. Han har bare forsterket inntrykket jeg hadde av ham og har samtidig vist noe annet enn rollene han spiller på skjermen. Så har du nydelige Fay Wildhagen. Hun var et ubeskrevet blad for meg, men for et fantastisk menneske hun ser ut til å være. Måten hun har tatt seg av de andre på gjennom hele sesongen og da spesifikt Adrian viser en godhet og uselviskhet nordmenn trenger sterkt å se. Samtidig som hun klarer å blande inn litt velsmakende syrlighet i noen av sine kommentarer. Hun hadde blitt en fin svigerdatter. Astrid U. Jacobsen fortjener også å nevnes. Tøff dame som har vært gjennom mye og viste en styrke mange veltrente menn kan være henne misunt. Dessverre røk hun ut på feil tidspunkt. Som sagt, når man får luket vekk de store irritasjonsmomentene i starten av hver sesong så er 71 grader nord veldig severdig og forsterker nyhetsverdien og interessen for deltakerne.
|
|
|
[Re: Raskall]
17/03/2021 14:18
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dette matcher mine inntrykk 100%
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
17/03/2021 17:42
|
olip
Entusiast
|
Entusiast
Mulig jeg helt har glemt hvordan 71 grader nord var, siden det sikkert er over 15 år siden jeg sist så noe av det, men jeg prøvde å se en episode av innværende sesong. Jeg var glad jeg kunne spole. Det virket som om 90 prosent av episodene var intervjuer av deltagerene. Det var lite fokus på naturen og opplevelsene. Når de gikk på tur så var det zoomet inn i trynet på folk, så de kunne like gjerne gått opp en liten bakke i hagen, som et 800 meter fjell for de bildene. Hver etappe virker jo også å være delt inn i 2-3 episoder, før de så biler i 6 timer til neste start.
Har det alltid verdt slikt, og det er bare jeg som er glemst, eller har produksjonen helt gått vekk fra opplevelsene, og naturen, og heller satt full fokus på itriger, personlige relasjoner og drama?
Jeg ønsket jo å se naturen, og deres ferd nordover, men var ikke mye av det når de kan finne på å ha 20 min klipp tatt inni et telt, og de har nesten lengre transportrute mellom sine etapper en Tour de France har mellom sine!
|
|
|
[Re: olip]
17/03/2021 17:51
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag tycker det har varit rätt mycket fokus på natur och upplevelser på kändis versionen iår. Lite mindre på den vanliga i år då det ofta handlade om att folk var helt utanför komfortsonen.
Tycker dock inte det har ändrats så mycket över åren som jag har sätt.
|
|
|
[Re: olip]
18/03/2021 07:25
|
lokila
Medlem
|
Medlem
Mulig jeg helt har glemt hvordan 71 grader nord var, siden det sikkert er over 15 år siden jeg sist så noe av det, men jeg prøvde å se en episode av innværende sesong. Jeg var glad jeg kunne spole. Det virket som om 90 prosent av episodene var intervjuer av deltagerene. Det var lite fokus på naturen og opplevelsene. Når de gikk på tur så var det zoomet inn i trynet på folk, så de kunne like gjerne gått opp en liten bakke i hagen, som et 800 meter fjell for de bildene. Hver etappe virker jo også å være delt inn i 2-3 episoder, før de så biler i 6 timer til neste start.
Har det alltid verdt slikt, og det er bare jeg som er glemst, eller har produksjonen helt gått vekk fra opplevelsene, og naturen, og heller satt full fokus på itriger, personlige relasjoner og drama?
Jeg ønsket jo å se naturen, og deres ferd nordover, men var ikke mye av det når de kan finne på å ha 20 min klipp tatt inni et telt, og de har nesten lengre transportrute mellom sine etapper en Tour de France har mellom sine!
Klart, de kunne kuttet ned på biltransporten mellom etappene og heller gått og syklet omtrent hele distansen fra Lindesnes til Nordkapp. Legg inn diverse fjelltopper og over fjorder på veien for å gjøre det interessant. Jeg er usikker på om det ville blitt _mindre_ dødtid i episodene av det. Det er mulig produksjonen av et slikt program hadde tatt 60-70 uker, fremfor 6-7 uker også.
|
|
|
18/03/2021 07:53
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Programmet har kommet langt siden 1999 da Gunnar Hagen kjørte av gårde i en Jeep. «Vi skulle på tur, mens de som meldte seg på sesong to, skulle på TV» ble det sagt den gangen, og JEG mener den første av alle slike realityserier er best. 71, Robinson, BigBrother, pærra etc. De som deltok først virket mer ekte, de var i stor grad seg selv og det var fint. Sesong to og utover av alt bærer preg av at de er på TV, og at de spiller en rolle som ikke nødvendigvis er representativ for den de er? Alt skal problematiseres, og produksjonsselskapet fyrer opp deltakere, og klipper på en måte som fremhever gnisninger.
Alt VAR bedre før :-D
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
18/03/2021 07:54
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fruen sa det ganske treffende. Du hadde gått i taket etter 5 minutter med de to selvopptatte realitydeltagerne og han fotografen. Er redd det stemmer altfor godt :-)
At Fay etter å ha leiet, veiledet, guidet, lokket, lurt og båret en sutrende unge av en bergenser på ryggen og fortsatt klarer å stå opp hver morgen med et stort smil, tenke klart og gønne på greier jeg bare ikke å forstå. Pokker det må være den mest tolerante personen på planeten.
Heia Fay !
Jeg ser bare på Mesternes Mester innimellom og nå Otto i militæret av slike programmer og er lei av den nye typen vulgære kjendiser vi har fått de senere år som har blitt kjent fordi de puler på TV og gjør hva som helst for å få oppmerksomhet. Jeg får utsett bare av å se reklamesnutter på med denne gjengen. 71 Grader Nord begynte jeg å se på etter noen episoder i år da jeg fant ut at Astrid var med, imponerende dame. Prøvde å se litt i fjor også men orket ikke hun som kom over en fjelltopp, så noe av det flotteste vi har i Norge og uttalte "faen i hælvete det er så jævlig stygt her for hælvete" (eller noe tilsvarende).
Det å fysisk sett være den svakeste og hver dag bli presset til det ytterste må være en påkjenning.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: EmilZipp]
18/03/2021 08:10
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
De som velger folk til programmet vet vel aldri hundre prosent sikkert hva de får. Det var kanskje greit å ha med en person som hun som trakk seg flere ganger og ikke anta opp ned på hverken kart, kompass eller seg selv, men det tilførte programmet veldig lite synes jeg. Det ble bare et irritasjonsmoment, og det eneste jeg tenkte på var NÅR vedkommende måtte reise hjem. Den sutrende bergenseren derimot synes jeg tilførte mye. Til tross for at han sutret og var grenseløst irriterende, var han også (innimellom) ganske munter og morsom, og en type som virket å være seg selv på godt og vondt. At Fay holdt ut med ham på den måten hun gjorde, og snakket om han slik hun gjorde, tenker jeg må bety at det er "noe" med ham som må ha vært veldig spesielt.
Førsteinntrykket mitt i tidlige episoder var at jeg ikke hadde taklet å være i nærheten av fyren, men så endret dette seg til at jeg tenkte at det må være utrolig morsomt å være på tur med en sånn fyr. Hadde glatt betalt en hundrings for en uke på tur med Astrid, Fay og Adrian.
Redigert av Øyvind V; 18/03/2021 08:11.
|
|
|
18/03/2021 08:16
|
Raskall
More than words
|
More than words
Førsteinntrykket mitt i tidlige episoder var at jeg ikke hadde taklet å være i nærheten av fyren, men så endret dette seg til at jeg tenkte at det må være utrolig morsomt å være på tur med en sånn fyr. Hadde glatt betalt en hundrings for en uke på tur med Astrid, Fay og Adrian.
Det lå jo i kortene, men det står stor respekt av å gi den siste finaleplassen fra seg på den måten Adrian gjorde.
|
|
|
[Re: Raskall]
18/03/2021 08:31
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
[ Det lå jo i kortene, men det står stor respekt av å gi den siste finaleplassen fra seg på den måten Adrian gjorde.
Alt annet enn å gi fra seg finalebilletten ville vært et ran. Men på den annen side hadde det vært litt artig om han alene skulle navigere seg frem til mål i en brutalt hard finale-etappe. Gjetter på at han hadde gitt opp etter et kvarter. Man må tross alt ha ørlite egenmotor, fysikk og ikke minst et snev av grunnleggende ferdigheter får å klare seg alene. Det har alle de tre i finalen ! Henrik har vi jo sett før men Victor er virkelig en flott fyr i tillegg til Fay !
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: EmilZipp]
18/03/2021 08:35
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
[ Det lå jo i kortene, men det står stor respekt av å gi den siste finaleplassen fra seg på den måten Adrian gjorde.
Alt annet enn å gi fra seg finalebilletten ville vært et ran. Men på den annen side hadde det vært litt artig om han alene skulle navigere seg frem til mål i en brutalt hard finale-etappe. Gjetter på at han hadde gitt opp etter et kvarter. Man må tross alt ha ørlite egenmotor, fysikk og ikke minst et snev av grunnleggende ferdigheter får å klare seg alene. Det har alle de tre i finalen ! Henrik har vi jo sett før men Victor er virkelig en flott fyr i tillegg til Fay ! Enig i at det var realt å gi fra seg finalebilletten, men ser heller ikke bort fra at Adrian kunne gjort en god figur i finalen. Ser for meg at han kan pushe seg selv veldig hvis han bestemmer seg for å gjøre det. Kanskje ingen mester på kart og kompass, men det rotet jaggu Henrik og Victor med også. Og Adrian gjorde det jo bra i flere konkurranser underveis. Jeg tror han kunne gjort det helt store, men synes det var riktig å gi billetten til Fay.
|
|
|
18/03/2021 09:08
|
GeirK
More than words
|
More than words
. Kanskje ingen mester på kart og kompass, men det rotet jaggu Henrik og Victor med også. Han er helt blank på kart og kompass. Han har ikke involvert seg i det hele tatt i navigeringen en eneste gang. Henrik og Victor rota fælt én gang, men har stort sett greid seg bra. De klarer i allefall å lese kart, noe jeg ikke tror Adrian kan.
|
|
|
[Re: GeirK]
18/03/2021 09:22
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
. Kanskje ingen mester på kart og kompass, men det rotet jaggu Henrik og Victor med også. Han er helt blank på kart og kompass. Han har ikke involvert seg i det hele tatt i navigeringen en eneste gang. Ikke som vi har sett på TV nei. Det kan jo tenkes at han har fulgt mer med enn det som har kommet fram. For alt vi vet kan han ha ligget i teltet og sett på kart og kompass hver eneste dag. Jeg tror egentlig ikke det var sånn og at han ville fått problemer, men vi vet jo ikke. Sånn generelt synes jeg det er rart at folk som skal være med i dette programmet ikke lærer seg kart og kompass, for man trenger ikke se mange episoder fra tidligere sesonger for å forstå at det å kunne bruke dette er kjempenyttig.
|
|
|
|
|