Korona - historien gjentar seg (?)
|
Re: Korona - historien gjentar seg (?)
[Re: ]
17/03/2021 12:33
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg mener fortsatt at det er betimelig å spørre om hvor jeg finner informasjon om hvor mange som er lagt inn pga. dette, gitt at vi tross alt blir vaksinert med vaksiner med forsert godkjenningsforløp.
Og da spør jeg tilbake. Hva skal du bruke den informasjonen til?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
17/03/2021 12:43
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Alle vet at det er en drøss med bivirkninger som _kan_ oppstå i mye lengre tid etter selve stikket og timen etter. Ja - det er det sikkert, men det er helt essensielt for bekymringen din om sengeplasser opptatt av vaksineskader at vi vet omtrent hvilke sene bivirknginer vi snakker om og hyppigheten. Jeg får bare referere til FHI, Fra studiene for alle de tre godkjente koronavaksinene i Norge oppgis det at over halvparten får vondt på injeksjonsstedet, hodepine og tretthet. Mange får også ledd- og muskelsmerter og frysninger. En mindre andel kan også få forbigående feber over 38 grader. Disse symptomene oppsto 1-2 dager etter vaksinasjon og vedvarte et par dager. Slike symptomer er vanlige etter vaksinasjon med vaksiner mot andre sykdommer også, men det ser ut til at andelen som får disse bivirkningene er høyere for de tre godkjente koronavaksinene. Jeg mener fortsatt at det er betimelig å spørre om hvor jeg finner informasjon om hvor mange som er lagt inn pga. dette, gitt at vi tross alt blir vaksinert med vaksiner med forsert godkjenningsforløp. Jeg tror noe av misforståelsen er tidslinjen. Når du skrev "mye lengere tid etter selve stikket" så tenkte jeg på måneder og år. Mer i gata av skjulte bivirkninger som gjør det til autist 5 år etter vaksinen. Jeg tenker også at alt av bivirkninger som gir meg noen dager med ubehag er til å leve med. Bedre med kanskje en uke med feber, enn kanskje en uke i respirator.
|
|
|
17/03/2021 12:50
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Det loves og loves, men det går jo bare fra vondt til verre om dagen. Ja, det var ordentlig god flirefest når Gulvaag mente på at man skulle kunne ta igjen det tapte ifbm forsinkede vaksineleveranser. Selv i prosjekter hvor skarpskodde profesjonelle gjør ting de virkelig kan, skjer jo det ca aldri. Så å tro at en såpass uforberedt gjeng som HD og kommunene skulle klare gjøre forseringer av tidsplanene er særdeles vanskelig å ha noe tro på. Av det jeg har sett så har kommunene levert bra her. Både vaksinesetting og testing fremstår som er rimelig veloljet maskineri. Tror de uten problemer kan øke kapasiteten betraktelig, bare de får vaksiner å sette.
|
|
|
[Re: Dexter]
17/03/2021 12:55
|
KjellMa
Avhengig
|
Avhengig
Jeg tenker også at alt av bivirkninger som gir meg noen dager med ubehag er til å leve med. Bedre med kanskje en uke med feber, enn kanskje en uke i respirator.
Eller varig nedsatt lungefunksjon
Gi noe som varer, gi fan
|
|
|
17/03/2021 13:04
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Jeg tror noe av misforståelsen er tidslinjen. Når du skrev "mye lengere tid etter selve stikket" så tenkte jeg på måneder og år. Mer i gata av skjulte bivirkninger som gjør det til autist 5 år etter vaksinen.
Jeg tenker også at alt av bivirkninger som gir meg noen dager med ubehag er til å leve med. Bedre med kanskje en uke med feber, enn kanskje en uke i respirator.
....... Hvor mange får så store bivirkninger at de må legges inn, og skal dette sees opp mot tilgjengelig kapasitet, slik man gjør med corona? Hvis dette er en reel problemstilling så må/bør man ta hensyn til det. Er ikke vits å vaksinere for og så fylle opp sykehusene med folk som må legges inn pga bivirkninger. Litt som å dra til legen i middelalderen, større sannsynlighet for at legen tok livet av deg enn skaden/sykdommen du opprinnelig hadde. Det er derfor homeopati ble populært. Fikk bare vann og kroppen leget seg selv, og det ga bedre resultater enn legene (sidespor). Men som sagt tror ikke dette er et reelt problem.
|
|
|
17/03/2021 14:11
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
[Hvor mange får så store bivirkninger at de må legges inn, og skal dette sees opp mot tilgjengelig kapasitet, slik man gjør med corona?
Relevant spørsmål ja, Siste yellow card rapport fra naboene over 'fjorden' skriver om snaue 90.000 meldinger for ca. 20 millioner doser. Av de 90.000 meldinger er det ca. 500 dødsfall i 'kort tid' etter vaksineringen (ikke nødvendigvis en sammenheng, som alle skjønner). De fleste rapporterer bivirkninger som typisk kan knyttes til symptomene for selv sykdommen, feber, hodepine, ledsmerter osv. Så antall sykehusinnleggelser ligger sannsynlig mellom 45.000 og 500, og mest sannsynlig mye nærmere 500. De første rapportene om effekten av vaksinereing snakker om en reduksjon av risikoen for innleggelse med 80-90%. Det er rimelig å anta at vinnngen ikke går opp i spinningen. Men om man frykter er det Singapore:https://www.straitstimes.com/singapore/health/new-2000-payout-for-those-who-need-to-be-hospitalised-as-a-result-of-vaccination
|
|
|
17/03/2021 14:24
|
GeirK
More than words
|
More than words
Se at myndighetene deler denne informasjonen.
Tallet er et sted mellom 92 og 180. Er ikke dette bra nok? "Det er så langt behandlet 181 meldinger som oppfyller en av alvorlighetskriteriene listet over. Flertallet av disse meldingene gjelder personer over 60 år som ble innlagt på sykehus."https://legemiddelverket.no/Documen...%20bivirkninger%20av%20koronavaksine.pdf
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Appelsin]
17/03/2021 16:06
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
"Appelsin" innfører her et helt essensielt begrep innen statistikk/sannsynlighets-beregning: "Risikoen for risiko". Velfortjent diplom tildeles.
Redigert av Anomyn; 17/03/2021 16:07.
|
|
|
17/03/2021 16:39
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nei, egentlig ikke, for de sier ikke noe om ressursbehovet, og som kjent er det jo sykehusenes begrensede ressurser vi styrer etter nå som dødtallene har gått kraftig ned.
Det ser utrolig slitsomt ut å være kontrollfrik på det nivået at føler at en må ha beslutningsgrunnlag for politiske avgjørelser sånn at en kan kikke politikerne i korta til en hver tid. Så hvis du kommer til den konklusjonen at dette en prestisje-drevet avgjørelse - hva skal du bruke den konklusjonen til?
|
|
|
[Re: GeirK]
17/03/2021 16:41
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
Jeg vil vite om det du tilfører vårt felles kunnskapsbasseng er mer kunnskap eller en bæsjklatt sånn at vi kan hive ut bæsjen. Befolkningsgruppen mest opptatt av "kroppens fastere avfallsprodukter" er lavere førskolealder.
Redigert av Anomyn; 17/03/2021 18:13.
|
|
|
[Re: Anomyn]
17/03/2021 19:11
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg vil vite om det du tilfører vårt felles kunnskapsbasseng er mer kunnskap eller en bæsjklatt sånn at vi kan hive ut bæsjen. Befolkningsgruppen mest opptatt av "kroppens fastere avfallsprodukter" er lavere førskolealder. Ja. Den slipper dog en del senere enn alderen der man begynner å skille fantasi fra virkelighet.
|
|
|
17/03/2021 19:36
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
17/03/2021 20:17
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
"Appelsin" innfører her et helt essensielt begrep innen statistikk/sannsynlighets-beregning: "Risikoen for risiko".
Velfortjent diplom tildeles.
Takk! Usikker på om jeg skal ta æren eller tilegne det til mitt lille snev av dysleksi.
|
|
|
17/03/2021 20:19
|
GeirK
More than words
|
More than words
Kaster inn denne, jeg. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=119533&filename=paracet.jpg)
|
|
|
17/03/2021 22:26
|
GeirK
More than words
|
More than words
Først wbutvikler Tjomlid, nå whatsboutsime fra en fastlege med minimal formellkompetanse i både statistikk og epidemiologi.
Man trenger ingen formell kompetanse for å sitere et pakningsvedlagg.
|
|
|
17/03/2021 22:39
|
GeirK
More than words
|
More than words
Så hvis du kommer til den konklusjonen at dette en prestisje-drevet avgjørelse - hva skal du bruke den konklusjonen til? Bruke stemmeretten? Aktivisme? Fellesopplysning og gnaging. Hva har det med saken å gjøre? Dette lukter klassisk kontrollfrik-paranoia. Graving etter detaljerte data man ikke har hverken hensikt eller kompetanse til å bruke til noe utover å bygge en illusjon av kontroll.
|
|
|
18/03/2021 05:47
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
... paranoia. Graving etter detaljerte data man ikke har hverken hensikt eller kompetanse til å bruke til noe utover å bygge en illusjon av kontroll.
|
|
|
18/03/2021 07:00
|
GeirK
More than words
|
More than words
... paranoia. Graving etter detaljerte data man ikke har hverken hensikt eller kompetanse til å bruke til noe utover å bygge en illusjon av kontroll. Sauene i samfunnet er jo dem som lar seg lure av våset til kokohøyremedia og føler seg opplyst fordi har googlet seg frem til detaljer som de har diktet en historie rundt, Men jeg skjønner at de ikke innser dette selv.
|
|
|
18/03/2021 07:03
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dette lukter klassisk kontrollfrik-paranoia. Graving etter detaljerte data man ikke har hverken hensikt eller kompetanse til å bruke til noe utover å bygge en illusjon av kontroll.
Vil du si det samme om åpne rettsaler og åpne rettsdokumenter? Nei. Disse kan man bruke til å danne seg et inntrykk av om rettsvesenet fungerer. Dersom du får vite at ANTATTE bivirkninger av en vaksine så langt har ført til 300 liggedøgn ved norske sykehus, er det ingen ting du kan bruke den informasjonen til.
|
|
|
18/03/2021 07:44
|
eGo
Veteran
|
Veteran
... paranoia. Graving etter detaljerte data man ikke har hverken hensikt eller kompetanse til å bruke til noe utover å bygge en illusjon av kontroll. Sauene i samfunnet er jo dem som lar seg lure av våset til kokohøyremedia og føler seg opplyst fordi har googlet seg frem til detaljer som de har diktet en historie rundt, Men jeg skjønner at de ikke innser dette selv. Er alle sauene i samfunnet høyrevridde?
Ønsker å kjøpe : Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
|
|
|
[Re: eGo]
18/03/2021 08:19
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
... paranoia. Graving etter detaljerte data man ikke har hverken hensikt eller kompetanse til å bruke til noe utover å bygge en illusjon av kontroll. Sauene i samfunnet er jo dem som lar seg lure av våset til kokohøyremedia og føler seg opplyst fordi har googlet seg frem til detaljer som de har diktet en historie rundt, Men jeg skjønner at de ikke innser dette selv. Er alle sauene i samfunnet høyrevridde? Ditt eget politiske ståsted definerer nok i stor grad hvilken vei du synes sauene i samfunnet er vridd. Etter min oppfatning er mengden koko nokså jevnt fordelt på høyre- og venstresiden.
|
|
|
18/03/2021 08:32
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvordan kan du danne deg et inntrykk av det? Du er jo ikke jurist?
Nei - men jeg kan lese kommentarer fra folk som er det og har innsyn.- Dersom du får vite at ANTATTE bivirkninger av en vaksine så langt har ført til 300 liggedøgn ved norske sykehus, er det ingen ting du kan bruke den informasjonen til.
Så nå er du eksperten? Nei. Det var ikke det jeg skrev.
|
|
|
18/03/2021 08:32
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
En ting som vil vel alle kan vere eninge om at er skandale er kombinasjonen av de nye "fylkene" og koronatiltak? https://www.vg.no/nyheter/innenriks...rykter-at-dette-kan-bety-slutten-for-ossKlart vil det bli tilfeller som at noen ligger 500m på feil side av en grense uansett, men med disse nye store "fylkene" blir det bare tull. Vi får vel snart et nytt nivå mellom kommune og "fylke" som resultat av dette forsøket på å bli kvitt fylket...
|
|
|
18/03/2021 08:34
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har vel dødd 10 stk under 50 år i Norge og en del av de var sikkert på vei uansett. Så hvis alle over 50 er vaksinert må man jo til slutt veie restrisikoen med sykdommen opp mot ettervirkningene av å fortsette med tiltakene. Man vaksinerer ikke primært for å hindre den som vaksineres fra å dø av Covid-19 Jo da, skjønner det.. Men i den sammenhengen er det jo ganske vesentlig om man er først ute eller helt sist. Hvis alt av risikogrupper allerede er vaksinert, smitten er bortimot borte så har jo viktigheten av å ta den vaksinen endret seg. Det vet jeg mer om når høsten kommer og jeg får sjansen, da kan jeg ta valget. Liten vits i å tenke på det før det uansett. Tar valget når jeg får tilbudet og basert på tilgjengelig informasjon da. Med dagens vaksinetempo har garantert informasjonen endret seg mange ganger frem til da.
|
|
|
18/03/2021 10:00
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det krever vel ekspertise å si at jeg ikke kan bruke informasjonen til noe.
La meg moderere. Jeg har ingen grunn til å tro at du kan bruke den informasjonen til noe som helst.
|
|
|
18/03/2021 10:52
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Tyskerne er jo ikke kjent for føleri, de er jo svært så grundige og strukturerte, og de har funnet en urovekkende stor samling av tilfeller på de AZ vaksinerte:
Tyskerne er mye mer detaljert ja både med klare tall og tydelig spesifisering av forskjellige typer blodsykdom. Fra 17. mars: Was sagen die Zahlen?
Die Zahl der tiefen Venenthrombosen liegt in Deutschland laut Uniklinikum Saarland bei etwa 40-180 Fällen pro 100.000 Einwohnern jährlich und ist damit die dritthäufigste Herz-Kreislauferkrankung.
Die Zahl der Thrombosen, die auf die Einnahme der Anti-Baby-Pille zurückzuführen sind, liegt, je nach Art der Pille, zwischen etwa 50 und 120 Fällen pro hunderttausend Frauen jährlich. Bei diesen Angaben beruft sich die Techniker-Krankenkasse auf Zahlen der Universität Bremen.
Die Hirnvenenthrombosen (oder Sinusvenenthrombosen), die auch in zeitlichem Zusammenhang zu der Astrazeneca-Impfung aufgetreten sind, "sind eher weniger typische und seltene Lokalisationen", sagt Johannes Oldenburg dem #Faktenfuchs.
Hirnvenenthrombosen treten in der allgemeinen Bevölkerung etwa zwei bis fünf Mal pro einer Million Personen pro Jahr auf. Gut 1,76 Millionen Menschen haben nach Angaben des Robert Koch-Instituts (RKI) bislang in Deutschland den Astrazeneca-Impfstoff bekommen.
Wie das Paul-Ehrlich-Institut (PEI) auf seiner Internetseite mitteilt, wurde in sieben Fällen (Stand 15.03.2021) eine spezielle Form von schwerwiegenden Hirnvenenthrombosen in Verbindung mit einem Mangel an Bluttplättchen und Blutungen festgestellt – in zeitlichem Zusammenhang mit einer Impfung mit dem Astrazeneca-Vakzin.
Das macht circa vier Fälle pro eine Million Geimpfter, alleine seit Beginn der Astrazeneca-Impfungen Anfang Februar. Drei der sieben betroffenen Personen sind laut PEI verstorben.
Das PEI schreibt weiter: "Die Anzahl dieser Fälle nach Astrazeneca-COVID-19-Impfung ist statistisch signifikant höher als die Anzahl von Hirnvenenthrombosen, die normalerweise in der Bevölkerung ohne Impfung auftreten. (...) Etwa ein Fall wäre zu erwarten gewesen, sieben Fälle waren gemeldet worden."Denne formen for blodsykdom som nå knyttes til AZ, trombose i hjernen forekommer i Tyskland ca. 2-5/1 mill./år. Det er registrert 7 tilfeller blant de 1,76 mill. AZ-vaksinerte som gir 4/1 mill./ca. 6 uker. (ca. 35/1 mill. /år). Noe som er statistisk signifikant høyere enn vanlig. www.br.de
En ny vaksineskandale? Følg med i neste episode, her kan alt skje, politikk-prestisje-penger-pasientsikkerhet..
Nei, ingen ny skandale (hvilke andre tenkte du på?), Så langt; det man kan forvente kan skje i prosessen. Bivirkninger som er såpass sjeldne at de ikke vil dukke opp under testperioden før godkjenning kan dukke opp når mange flere får vaksinen. Her har det blitt vaksinert +15 millioner med AZ før man såe noe. Om man skal øke kravet til antall forsøkspersoner i klinisk testing til over 10 millioner vil man i realiteten ikke lenger ha muligheten til å får godkjent noe som helst. Fortsettelsen, uansett om bruken av AZ stoppes eller ikke vil være å forsøke å forstå hvorfor dette skjer og om det er flere faktorer som spiller en rolle.
|
|
|
18/03/2021 11:03
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg har da adskillig mer formellkompetanse og antakeligvis mer realkompetanse på statistikk enn Tjomlid og Kaveh. Det kan virke som du cherrypick'er hvilke inkompetente folk du hører på :-D
Jeg har ingen tro på at statistikkompetansen din kan avstedkomme noe som helst dersom du får vite at ANTATTE bivirkninger av en vaksine så langt har ført til 300 liggedøgn ved norske sykehus
|
|
|
18/03/2021 11:24
|
GeirK
More than words
|
More than words
Om det er "antatte" som ankepunktet her, så får du nesten krype ned i epistemologi-kjelleren din igjen.
Det er det det ikke, men det er nok det beste du kan få. Det får du nesten ta på din egen kompetansekappe.
Nei. Dette bunner i mangel på overbevisende argumenter.
|
|
|
18/03/2021 11:51
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Jeg har da adskillig mer formellkompetanse og antakeligvis mer realkompetanse på statistikk enn Tjomlid og Kaveh. Det kan virke som du cherrypick'er hvilke inkompetente folk du hører på :-D Men har du kompetanse til å forstå sammenhenger på vaksineområdet som fagfolk ikke har?
|
|
|
[Re: Tex]
18/03/2021 11:53
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg har da adskillig mer formellkompetanse og antakeligvis mer realkompetanse på statistikk enn Tjomlid og Kaveh. Det kan virke som du cherrypick'er hvilke inkompetente folk du hører på :-D Men har du kompetanse til å forstå sammenhenger på vaksineområdet som fagfolk ikke har? Eller patofysiologien til vaksinebivirkningene. Den er bestemmende for HVILKE helseressurser de beslaglegger.
|
|
|
|
|