Kan forresten nevne at jeg oppdaget en vesentlig feil i tråkket mitt ved høy watt; teknikken ble så slurvete at jeg motvirket nedtråkket med 50W i opptråkket på andre siden. Det hadde det vært vanskelig å oppdage med spider-basert wattkran eller ensidig pedal.
Er for øvrig superfornøyd med Assioma på 3. året, i motsetning til Powertap, Stages og Vector som jeg har hatt diverse problemer med. Eneste skåret i gleden er at jeg ikke kan bruke SPD-SL cleats, som har bedre feste til gåing, lenger holdbarhet og er litt enklere å klikke inn.
Vil vel tro det skjer automatisk? Wattkrank måler vel også kun en side?
Blir forskjell på de to der. En wattkrank måler når du tråkker med begge pedalene da den får belastning uansett, men skiller ikke på høyre/venstre krankarm. Så tråkker du feks 47/53 % på hhv venstre og høyre pedal vil jo begge gi kraft til kranken, men kranken vet ikke hvilken pedal det er tråkket med. Er vel noen wattkranker som i den senere tid kalkulerer seg frem til tosidig, men har ikke oppdatert meg der og om den fanger opp alt i tråkket.
En single pedalbasert måler bare på en side og ganger med to, det vil si 47% x 2= 94%
Tråkker du 300 watt vil wattkrank vise 300 watt, mens single pedal vil vise 282 watt, det er ganske betydelig forskjell, det kan jo likegodt være andre veien om du er høyredominent og viser da 318 watt.
Tror vel de fleste ligger innefor 2 % skeivdeling, men ikke helt uvanlig med mer.
+1 på Assioma her. Løp og kjøp, no-brainer! Har hatt Stages, 4iii, Quarq. Alle har i og for seg fungert problemfritt, men Assioma har "alt" og til en god pris.
> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
Har noen her inne endret teknikk, begynt med styrke på den ene siden osv som følge av skjevdeling som slår ut på tosidig eller aksepterer man bare at måleren sier 48/52 ? Om det siste er tilfellet får man jo det man trenger til å måle fremgang (eller det motsatte) med ensidig selv om totalen kanskje blir feil og det er forskjell mot Kickr osv. Måler alle dippeditter også "opptrekk fra pedalen" ?
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Kan forresten nevne at jeg oppdaget en vesentlig feil i tråkket mitt ved høy watt; teknikken ble så slurvete at jeg motvirket nedtråkket med 50W i opptråkket på andre siden. Det hadde det vært vanskelig å oppdage med spider-basert wattkran eller ensidig pedal.
Det er helt naturlig å hvile den foten som ikke tråkker. Det krever 50W mer av deg å løfte en slik at den er nøytral i stedet for negativ i tråkket. Vinninga går opp i spinninga.
Nei, her var det ikke snakk om hviling, dette var aktivt tråkk mot, også bekreftet av Bikefitter Petter av Drøbak. Det var en eksponentiell økning over en viss wattgrenseverdi.
Jeg ville valgt en wattmåler som lar deg justere watten slik at om wattmåleren og rulla ikke rapporterer lik watt så kan du manuelt justere opp/ned wattmåleren slik at den blir lik.
Jeg ville valgt en wattmåler som lar deg justere watten slik at om wattmåleren og rulla ikke rapporterer lik watt så kan du manuelt justere opp/ned wattmåleren slik at den blir lik.
du kan jo forsåvidt det med assioma, siden du kan justere "power scale" faktoren manuelt.
om man har en nøyaktig smartrulle, f.eks wahoo kickr, så er det jo lett å se om det er noe avvik mellom verdiene på pedalene og rullen. treningsmessig har det null å si, siden man tross alt forholder seg til de verdiene man får, men selvbildet kan det jo få en knekk om man konsekvent ligger 10W under på venstrefoten
Bruker Assioma Duo sammen med Kickr Core 2018.
Det skiller 1 watt på 2 timers økt rundt 260 w i snitt. Det må sies å være innenfor.
Når det kommer til Uno eller Duo så er det irrelevant for sluttbruker om vedkommende har skjevheter så lenge man trener med samme verktøy som du sier. Har 49-51 skjevhet og trente tidligere med Stages på venstre side. Savnet ikke Duo den gang selv om jeg ikke går tilbake til Uno nå..
Høres ut som det kan komme noen alternativer i løpet av året.
Sitat: DCRainmaker
I think that 2021 will be a strong power meter announcement year for consumers. Virtually every brand is past or at their typical refresh cycle, from Favero to Garmin to Shimano to SRAM/PowerTap, and more. I’m gonna be spending a lot of time on my saddle with lots of head units on my handlebars.
Bruker Assioma Duo sammen med Kickr Core 2018. Det skiller 1 watt på 2 timers økt rundt 260 w i snitt. Det må sies å være innenfor.
Det ser fint ut, men det sier ingen verdens ting uten nærmere analyse. Gjennomsnittwatt er en enkel ting. Når watt stiger, synker, avvik på høy og lav watt, over tid , når du blir sliten etc. Alt dette bør sees på for å sjekke om målingene er "riktige" i tillegg er to målere for lite. Begge kan jo være feil. De er faktisk det i ditt tilfelle siden Pedaler måler effekten på et mye tidligere punkt enn rulla gjør. Du skal ikke ha samme watt på de to målerne
Selv har jeg tegna abbonement på DC raimakers analyseverktøy og lest inn mange ulike økter med to målere. De har vært fordelt på deisse: Powertap gen 1 bakhjul på racer Stages venstre krankarm på racer 4iiii venstre krankarm på fulldemper Quarq spiderbasert måler på halvdemper. Elite Direto XR smartrulle.
Siden jeg bare kan bruke to om gangen av naturlige årsaker kan jeg ikke parallellmåle flere mot hverandre. Under ser vi litt av en intervalløkt der jeg ligger på ca 260 watt, og en MeanMax graf for hele økta. Den grønne linja er 4iii og den lilla er Direto XR. Grafen er glattet med 15 sekunders gjennomsnitt. Vi ser at krankmåleren reagerer mye raskere enn rulla. Særlig der jeg slipper opp. Snittwatten i uttrekket er innenfor 1,5% Det samme fine bildet er gjeldende for hele økta i MeanMaxgrafen.
Alt i alt kan jeg være veldig fornøyd og si at det er perfekt samsvar og at effekten på rulle og utendørs er lik. Men det er bare det at dette er en spesielt god økt. Vanligvis ligger samsvaret på rundt 3-5% ikke under 1,5%. HVorfor jeg av og til får perfekte grafer som dette og av og til bare bra nok aner jeg ikke. Konklusjonen er uansett at alt er bra nok. Klarer jeg ikke holde den effekten jeg har planlagt kjører jeg enten til jeg sprekker eller reduserer.
Når det gjelder det ryktede Assioma "upgrade" kitet : kan det egentlig gå an? Sensoren er vel limt fast på akselen på de eksisterende pedalene, og hvis man må bytte ut hele akselen inkludert sensoren på de eksisterende pedalene, og forkaste pedalkroppen til fordel for en Shimano-variant, er det vel ikke noe igjen av den originale pedalen bortsett fra en skrue?
Med mindre de er "heldige" nok til at dimensjonene på SPD-SL-akslingen tillater at man bare kan skru en adapter over den eksisterende Assioma-akslingen...
er ikke noe upgrade kit, så man kan ikke oppgradere de gamle assioma pedalene til SPD-SL. det er enkelt og greit assioma watt-akslinger som man kan kjøpe og stappe inn i sine gamle shimano pedalkropper.
Skulle jeg hatt SPD-SL (som jeg antakelig skal ) ville jeg ventet på Assioma sine... har hatt og returnert Vector V3 pga. tillkoblingsproblemer, under feilsøkingen innså jeg at Garmin-forumet er oversvømt av folk med lignende problemer.