Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Drone, anbefalinger

Re: Drone, anbefalinger [Re: sanouka] #2658127 13/04/2021 22:10
O
olip Offline
Entusiast
Entusiast
O
Sitat: sanouka
Takk. Har jo ikke peil så sikkert teit spm.
Kan man låse dronen i posisjon så den ligger og hoover over et område i ti minutter feks uten pilot?

De fleste nyere droner som ikke eksplisitt er rettet mot spesielt interesserte har jo 'støttehjul', noen flere en andre (se obstacle avoidance).

DJI er den mest omsatte kinadronen i Norge, så hvis det er snakk om brukt så er det hva man bør gå for.

Det er jo andre som retter seg mot samme marked som begynner å nærme seg i disse dager (de satser oftest på flere funksjoner på rimeligere modeller).
Et alternativ her er jo Fimi x8.

Re: Drone, anbefalinger [Re: lc] #2658172 14/04/2021 08:27
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: lc
Grei presisering..

Men er Skydio 2 C1-merket?

Såvidt jeg vet er den ikke det nei. Så fra 01.01.23 må den flys under legacy (A3) dvs ingen utenforstående personer i området hvor flyvingen foregår. Dette ser jeg ikke på som noe problem. Har jeg med drona på tur, vet jeg og turfølget at den er med. De er inneforstått med at den kan være i nærheten og er derfor ikke utenforstående.

Når det er sagt er regelverket litt uklart i forhold til størrelsen på «området» og om man fortsatt kan fly over personer (som er inneforstått) når man flyr i legacy/A3. Har spurt flere «eksperter» men ikke fått noe klart svar enda. Men det er jo en stund til legacy trer i kraft og innen den tid vet man nok litt mer.

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Drone, anbefalinger [Re: erijon] #2658524 15/04/2021 17:29
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
Her er noen spørsmål jeg har stilt og nylig fått svar på av luftfartstilsynet:

Hvordan defineres størrelsen på «området» i A3/legacy?

Med «området» i A3 menes området hvor flygingen foregår. Størrelsen på området vil defineres av hvor du flyr og hvor høyt du flyr. Flyr man høyt, er det et større område som dronen potensialt kan falle ned på.

I slike områder i A3 skal piloten kunne forvente at det ikke kommer inn utenforstående personer, i tillegg til at man minimum må være 150 meter unna bolig- industri- næring- og rekreasjonsområder.

Om jeg feks kjører en orbit mens jeg er på tur med 5-6 personer som er inneforstått med flyvingen så vil jo drona muligens fly rett over en eller flere i følget. Er dette ok når dronen veier over 250g?

Når samme drone etterhvert klassifiseres som legacy, vil jeg kunne kjøre samme manøver da?

Regelverket har avstandsbegrensninger til folkemengder og utenforstående personer.

Personer som ikke er utenforstående, finnes det ingen avstandsbegrensninger til. Da er det opp til operatøren å vurdere hva som er forsvarlig.

Så om man eier en Mavic Air2 eller Skydio 2 idag (som ikke er klassifisert som C1 men ville vært det om den kom på markedet i 2023) så kan man fly over personer i et turfølge som er klar og dette og som synes det er ok. I 2023 når Skydio 2 blir en legacy drone så gjelder akkurat det samme. Det eneste man må passe på (i begge tilfeller) er at man ikke flyr i et område hvor utenforstående ikke kommer inn. I mitt tilfelle er dette svært sjeldent et problem når jeg sykler eller går topptur på fjellet hvor det ikke er folk. For de som bruker drone som et trådløst videostativ og ikke en trådløs action cam så vil nok legacy regelverket treffe litt hardere.

Redigert av erijon; 15/04/2021 17:39.

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support