Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Stoppe villsykling i Lillomarka?

Stoppe villsykling i Lillomarka? #2650735 04/03/2021 12:35
jrm Offline OP
OP Offline

https://nab.no/nyheter/vil-stoppe-villsykling-i-lillomarka/19.23357

Det blir interessant å se hva som kommer ut at innspillet...

Aut regem aut fatuum nasci oportet.
Re: Stoppe villsykling i Lillomarka? [Re: jrm] #2650755 04/03/2021 14:04
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Virker som om Lillos fiender har vært på ferde og øvet påvirkning. Det som refereres i artikkelen "Det vises også spesielt til formulering i Røverkollens verneforskrift som sier at det er tillatt med sykling og riding på «eksisterende veier og stier»." er jo det samme som følger av allemannsretten, så her er det ingenting nytt. Når de så blander inn at stier blir bredere så faller jeg helt av, hvordan kan man bevise at det er syklister og ikke at trafikkgrunnlaget rett og slett har gått opp? Villsykling er det definitivt ikke hvis det er problemet.

Lars-Erik
Re: Stoppe villsykling i Lillomarka? [Re: jrm] #2650767 04/03/2021 14:25
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Er det ikke en del som bygger en del i Røverkollenområdet på eget initiativ? Er jo sånn de gjør på filmer, så da er det jo greit... Takk for den, lissom.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Stoppe villsykling i Lillomarka? [Re: baronKanon] #2650772 04/03/2021 15:03
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: baronKanon
Er det ikke en del som bygger en del i Røverkollenområdet på eget initiativ? Er jo sånn de gjør på filmer, så da er det jo greit... Takk for den, lissom.

Det brukes en del spade og hakke på Røverkollen ja, og ikke bare flikking på eksisterende stier men hele nybygde stier også. Det er nok ikke så bra for de argumentene man kan bruke om det kommer til forsøk få forbud.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Stoppe villsykling i Lillomarka? [Re: jrm] #2650773 04/03/2021 15:14
ventle Online
Besatt
Besatt
Har ikke sett noe byggverk på Røverkollen, og jeg var over de aller fleste stiene der i løpet av fjoråret. Det jeg har sett noen få plasser er at det er pyntet litt på doseringen i noen svinger, men det er på stier der det ferdes lite fotfolk (Bandidos/Outlaw).

Sørøst for Alnsjøen (Rosentorpmyra om jeg ikke husker feil) står det en diger konstruksjon som virker noe malplassert om den er tiltenkt sykkelbruk.

Som nevnt for en tid tilbake så er det mye trolling (utlegging av stokker på tvers av stien) på Slengfehøgda. Kanskje vi bør be statsforvalteren forby fotgjengere på Slengfehøgda?

mvh Helge
Re: Stoppe villsykling i Lillomarka? [Re: knuthaug] #2650774 04/03/2021 15:16
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: knuthaug

Det brukes en del spade og hakke på Røverkollen ja, og ikke bare flikking på eksisterende stier men hele nybygde stier også. Det er nok ikke så bra for de argumentene man kan bruke om det kommer til forsøk få forbud.

Dette er vel forbudt uansett, og er på ingen måte begrenset til Lillomarka eller noen andre steder. Da kan man heller stille spørsmål til håndhevingen av eksisterende regler?

Det virker derfor rart å sende inn ekstra innspill om ekstra tiltak når det allerede foreligger regulering på området.

Ut på tur!

Re: Stoppe villsykling i Lillomarka? [Re: knuthaug] #2650780 04/03/2021 15:29
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: knuthaug

Det er jo lovløs oppførsel uavhengig av om man er i et verneområde eller ikke, har ikke vært i Røverkollen på flere år, så jeg har ikke den store lokalkunnskapen om hva som er bygget der eller ikke i den senere tid.

Lars-Erik
Re: Stoppe villsykling i Lillomarka? [Re: ventle] #2650781 04/03/2021 15:42
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: ventle
Har ikke sett noe byggverk på Røverkollen, og jeg var over de aller fleste stiene der i løpet av fjoråret. Det jeg har sett noen få plasser er at det er pyntet litt på doseringen i noen svinger, men det er på stier der det ferdes lite fotfolk (Bandidos/Outlaw).

Det lages ikke byggverk som jeg vet om, men det bygges/lages stier. En god del av nedkjøringene på østsiden som bandidos/outlaw og den som heter Pøbel på mtbmap var jo ikke der for noen år tilbake. Pyro også mener jeg er relativt ny.

Re: Stoppe villsykling i Lillomarka? [Re: jrm] #2650848 04/03/2021 23:40
K
klev1 Offline
Avhengig
Avhengig
K
Med unntak av 3-4 gamle «doseringer» og noen steder der det er fylt opp litt stein, er de største inngrepene jeg har sett på Røverkollen det kjøtthuet som hadde lagt alt fra småkvist til middels store stokker over Pyro.
Pyro går jo forøvrig under kraftlinja som uansett ryddes av Hafslund, så jeg ser ikke helt problemet om det dukker opp en ny sti der.

De 7-8 hovedstiene er i alle fall meg bekjent uten byggverk å snakke om. Og jeg syklet en god del der oppe i fjor.

Dersom noen vet om noe, må de gjerne ta kontakt på PM så skal jeg hjelpe til å bygge og vedlikeholde.

Når det er sagt, foregår det absolutt inngripende utbygging i Lillo. Men det gjøres med skogsmaskiner for å lage skiløyper.

Re: Stoppe villsykling i Lillomarka? [Re: jrm] #2650882 05/03/2021 08:46
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Tror kanskje vi snakker litt forbi hverandre her.

Meg bekjent er det ikke noen byggverk i ordets egentlig forstand på Røverkollen, type nortshore, hopp, bruer, klopper etc. Det som har vært gjort derimot er å klippe/kutte et spor gjennom lyngen for deretter begynne å kjøre det opp og på den måten lage en ny sti. Og ikke bare pyro under kraftlinja. Dette har også vært gjort på Gjelleråsen/Stovnermarka.

Om man synes det er greit eller ei får være opp til den enkelte, men det er ikke tillatt etter Markaloven uten tillatelse fra kommune og grunneier.

Det kan selvfølgelig også være vanskelig å vite om en ny sti er søkt om eller ei. Personlig har jeg f.eks bygd noen klopper over bekker i min bakgårdsmark (i Østmarka) som er søkt om og godkjent av kommunen og grunneier, men det er ikke synlig på noen som helst måte for brukere av marka.

Redigert av knuthaug; 05/03/2021 09:00.

Re: Stoppe villsykling i Lillomarka? [Re: jrm] #2650884 05/03/2021 08:59
K
Kjetil307 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Står ikke at de skal forby sykling.Men de ønsker å forhindre etablering av nye stier ved å derive opplysnigs arbeid.Må si at det tok kort tid etter at NINA prosjektet i fjor kom til at sykling gjør stiene breier,til at debatten hardner til.Veldig få ikke sykkelister viste i 2019 om at Nina var kommet fram til at slitasjen er vanskelig å dokumenter annet en at økt bruk lager slitasje.Nå 2021 vet veldig mange at ny rapport er kommet i 2020 å konkluderer at vi sliter mye på stiene.

Re: Stoppe villsykling i Lillomarka? [Re: Kjetil307] #2651292 08/03/2021 09:20
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: Kjetil307
Nå 2021 vet veldig mange at ny rapport er kommet i 2020 å konkluderer at vi sliter mye på stiene.

Dei konkluderte ja, men på særdeleg dårleg grunnlag (utan at det akkurat hjelp oss..)

Redigert av TrondAM; 08/03/2021 09:21.
Re: Stoppe villsykling i Lillomarka? [Re: jrm] #2651298 08/03/2021 09:38
K
Kjetil307 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Er prosjekter ferdig så fasiten ble slik?var jo ganske mange fler sykkelpasseringer kontra fotgjengere.

Re: Stoppe villsykling i Lillomarka? [Re: Kjetil307] #2651336 08/03/2021 12:40
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Er prosjekter ferdig så fasiten ble slik?var jo ganske mange fler sykkelpasseringer kontra fotgjengere.

Ferdig... men nei, det var faktisk ganske mange fleire fotgjengarar enn syklistar på eine stien, og ca 50/50 på andre. Likevel fikk syklistane skyld for slitasje. Sykkelstiane var også generelt fuktigare enn på "gåstiane", samt at sykkelstiane var brukt i ritt/enduro... (Ultrabirken og BergEnduro)...

https://www.nina.no/Aktuelt/Nyhetsartikkel/ArticleId/5115/Sykling-sliter-p-229-v-229-tt-terreng

"Stiene ble godt brukt i 2019 – mellom 1 500 og 3 300 passeringer ble registrert. Andelen som syklet var høy på sykkelstiene (i snitt 47 %) og lav på gåstiene (13 %)."

"Sykkelstien på Vestlandet ble i tillegg valgt ut som en etappe for BergEnduro, en stiserie-konkurranse, der deltakerne kunne sykle segmentet når de ville og så mange ganger de ville gjennom hele studieperioden. Sykkelstien ved Lillehammer var en del av Ultrabirken-løypa for Birken Sykkelfestival som ble arrangert 31.august i 2019. "

Redigert av TrondAM; 08/03/2021 12:44.
Re: Stoppe villsykling i Lillomarka? [Re: jrm] #2651355 08/03/2021 13:32
tron Offline
Besatt
Besatt
Å skilte bedre ved inngangen til naturreservatene er vel fint. Både syklister og turgåere har godt av å bli orientert om hvilke regler som gjelder for ferdsel i naturreservater. Det står stort sett bare et enkelt skilt om at det er et naturreservat, men ikke noe mer spesifikt om at det f.eks. er lov å sykle på eksisterende stier, men ikke å lage nye.

Re: Stoppe villsykling i Lillomarka? [Re: TrondAM] #2651375 08/03/2021 14:48
K
Kjetil307 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: TrondAM

Ferdig... men nei, det var faktisk ganske mange fleire fotgjengarar enn syklistar på eine stien, og ca 50/50 på andre. Likevel fikk syklistane skyld for slitasje. Sykkelstiane var også generelt fuktigare enn på "gåstiane", samt at sykkelstiane var brukt i ritt/enduro... (Ultrabirken og BergEnduro)...

https://www.nina.no/Aktuelt/Nyhetsartikkel/ArticleId/5115/Sykling-sliter-p-229-v-229-tt-terreng

"Stiene ble godt brukt i 2019 – mellom 1 500 og 3 300 passeringer ble registrert. Andelen som syklet var høy på sykkelstiene (i snitt 47 %) og lav på gåstiene (13 %)."

"Sykkelstien på Vestlandet ble i tillegg valgt ut som en etappe for BergEnduro, en stiserie-konkurranse, der deltakerne kunne sykle segmentet når de ville og så mange ganger de ville gjennom hele studieperioden. Sykkelstien ved Lillehammer var en del av Ultrabirken-løypa for Birken Sykkelfestival som ble arrangert 31.august i 2019. "

Ser dette er kopiert fra rapporten jeg leste.Det som er synd er at ingen?protesterer på feilaktig rapport.Her kan det bli fattet feilaktige beslutninger i kommuner å av grunneiere ut fra denne rapporten.Likte bedre 2017 versjonen Der er nok Lillomarka /Østmarkas venner uenig.Men bedre skilting av hva som er lov å ikke i naturreservat er ok for meg.Har faktisk funnet gamle skilting i slattumrøa som sier det er Forbut med sykling også ,Så rydding av skilt er ok .

Re: Stoppe villsykling i Lillomarka? [Re: jrm] #2651385 08/03/2021 15:25
ventle Online
Besatt
Besatt
Slattumsrøa er det vel forbudt å sykle i? Verneplanen sier:

6. Bruk av sykkel og hest er forbudt utenom eksisterende veier.

På enkelte av skiltene ved inngangen til reservatet står det "Bruk av sykkel og hest er forbudt utenom eksisterende veier og stier", men det er tusjet over "og stier". Antar at verneplanen som ligger på nett er den gjeldende?

mvh Helge
Re: Stoppe villsykling i Lillomarka? [Re: jrm] #2651391 08/03/2021 15:51
K
Kjetil307 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Det er da et godt eksempel på at å rydde opp i skilting er innafor,jeg mener at jeg så to typer skilt .Jeg reagerete på ordlyden som du referere til Ventle å leita litt rundt i høst når jeg var der på beina å nær aurevann fant jeg et gammelt skilt som sa at all sykling riding var forbudt.

Re: Stoppe villsykling i Lillomarka? [Re: Kjetil307] #2651429 09/03/2021 07:25
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Det er da et godt eksempel på at å rydde opp i skilting er innafor,jeg mener at jeg så to typer skilt .Jeg reagerete på ordlyden som du referere til Ventle å leita litt rundt i høst når jeg var der på beina å nær aurevann fant jeg et gammelt skilt som sa at all sykling riding var forbudt.

MD(jeg jobber i IT-seksjonen der...) jobber med ny skilting. De vil ha mindre tekst, men mange av skiltene er opptil 50-60 år gamle...
Nye skilt gjelder i første omgang for nye områder, men skiftes ut over tid til å ha mindre tekst.
Det skal visstnok kun stå enten "Landskapsvernområder", "Nasjonalpark" og "Naturreservat" samt bilde av Riksvåpen på nye skilt.
Folk leser uansett ikke hva som står.

Sånn uoffisielt sier noen der at de har større problem med at skilt(og sånne tomtepinner som uansett ikke blir brukt, fordi GPS faktisk funker i dag) blir kasta inn i skogen enn slitasje på stier... sånn generelt.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Stoppe villsykling i Lillomarka? [Re: ventle] #2651431 09/03/2021 07:31
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: ventle
Slattumsrøa er det vel forbudt å sykle i? Verneplanen sier:

6. Bruk av sykkel og hest er forbudt utenom eksisterende veier.

På enkelte av skiltene ved inngangen til reservatet står det "Bruk av sykkel og hest er forbudt utenom eksisterende veier og stier", men det er tusjet over "og stier". Antar at verneplanen som ligger på nett er den gjeldende?

Ja, verneplanen på nett _skal_ være den til enhver tid gjeldende. Skiltene kan dog bli tulla med, kasta rundt, tusjes på... de blir kontrollert med ujevne mellomrom. Skiltene er informative, ikke i seg selv lovgivende.

Ellers enkelt tilgjengelig informasjon her:
https://www.miljodirektoratet.no/ansvarsomrader/vernet-natur/norges-verneomrader/

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Stoppe villsykling i Lillomarka? [Re: Kjetil307] #2651439 09/03/2021 07:46
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Ser dette er kopiert fra rapporten jeg leste.Det som er synd er at ingen?protesterer på feilaktig rapport.Her kan det bli fattet feilaktige beslutninger i kommuner å av grunneiere ut fra denne rapporten.Likte bedre 2017 versjonen Der er nok Lillomarka /Østmarkas venner uenig.Men bedre skilting av hva som er lov å ikke i naturreservat er ok for meg.Har faktisk funnet gamle skilting i slattumrøa som sier det er Forbut med sykling også ,Så rydding av skilt er ok .

Rapporten er behøring kommentert i en annen tråd her på forumet, NOTS har gått ut med en (altfor) forsiktig kommentar til den. Personlig mener jeg at den rapporten ikke er verdt papiret den er skrevet på, noen av årsakene står ovenfor her. Hvis vi i tillegg legger til at det var 50% mer nedbør (fra husken) på Enduro-stien enn referansestien på Vestlandet og fukt åpenbart har en påvirkning på slitasjen, samt at trafikken på stien brukt til Ultrabirken i utangspunktet fikk en veldig stor del av trafikkgrunnlaget gjennom rittet, samt at den andre stien i utgangspunktet var langt mer trafikkert, dvs. at den hadde en grunnslitasje i bunnen - så blir dette bare tull. Jeg henvendte meg også til Miljødirektoratet om den og de klarte å uttale seg om at den var kvalitetssikret av internasjonale forskere, da jeg ba om dokumentasjon ble det stille (og det er for øvrig en blank løgn).

Lars-Erik
Re: Stoppe villsykling i Lillomarka? [Re: jrm] #2651445 09/03/2021 07:55
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Så lenge det er lovlig å gå på utsiden av stiene så er jo en slik tekst om «sykling på utsiden av eksisterende stier» ganske meningsløs. Gående som går på utsiden av stien vil etterhvert føre til en ny sti, og da kan også denne sykles. Så om noen ønsker å lage flere kule sykkelstier i området så er det bare å gå opp stiene til fots først.

Her er noen punkter fra forskriften:

Sitat: "Forskriften"
Formålet med naturreservatet er å bevare et område som har særlig betydning for biologisk mangfold ved at det er svært variert og inneholder ulike utforminger av kalkskog, rik sumpskog og rikmyr, i tillegg til verdier knyttet til gammel granskog.
Det skal samtidig tas hensyn til bruk av naturreservatet til idretts- og friluftslivsformål som ikke forringer verneverdiene nevnt i første ledd.

Noen vil kanskje lure på hva som egentlig er vernet når alt dette er lov i verneområdet:

a) Sanking av bær og matsopp.
b) Jakt, fangst og fiske i samsvar med gjeldende lovverk.
c) Felling av store rovdyr i samsvar med gjeldende lovverk.
d) Beiting.
e) Merking, rydding og vedlikehold av eksisterende stier, skiløyper og gamle ferdselsveier i henhold til tilstand på vernetidspunktet.
f) Begrenset utvidelse av eksisterende stier og skiløyper som ikke forringer verneverdiene angitt i verneformålet.
g) Oppsetting av midlertidige mobile jakttårn for storviltjakt i en periode fra tre uker før jaktstart til tre uker etter avsluttet jakt.
h) Bålbrenning med tørrkvist fra bakken eller medbrakt ved, på bålplasser nærmere angitt av forvaltningsmyndigheten og i samsvar med gjeldende lovverk.
i) Orienteringsløp og turorientering, forutsatt at det er gjennomført årlig kontakt på fylkesnivå i henhold til pkt. 2.2. i «Avtale om retningslinjer for o-idrettens forhold til naturmiljø og rettighetshavere» av 3.12.1989, samt at øvrige relevante punkter i avtalen følges.
j) Terrengløp på eksisterende stier, eller utenfor sti dersom det ikke forringer verneverdiene angitt i verneformålet.
k) Skirenn.
l) Gjennomføring av andre arrangementer som ikke forringer verneverdiene angitt i verneformålet.
m) Vedlikehold av eksisterende veier vist på vernekartet i henhold til standard på vernetidspunktet.
n) Drift, vedlikehold og fornyelse av eksisterende energi- og nettanlegg.
o) Utplassering av kjentmannsposter, forutsatt at postplasseringen tar hensyn til sårbar natur minimum på samme nivå som i avtalen av 3. desember 1989 omtalt i § 4 i.
p) Istandsetting, vedlikehold og skjøtsel av kulturminner.

Forskriften ligger her: https://lovdata.no/dokument/LF/forskrift/2019-06-21-844

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Stoppe villsykling i Lillomarka? [Re: magnusc] #2651464 09/03/2021 08:24
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: magnusc

Noen vil kanskje lure på hva som egentlig er vernet når alt dette er lov i verneområdet:

[liste]

Skogbruk er ikke lov.

Redigert av Garpen; 09/03/2021 08:24.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Stoppe villsykling i Lillomarka? [Re: magnusc] #2651557 09/03/2021 17:15
T
Tollef Offline
Ringrev
Ringrev
T
Sitat: magnusc
Så lenge det er lovlig å gå på utsiden av stiene så er jo en slik tekst om «sykling på utsiden av eksisterende stier» ganske meningsløs. Gående som går på utsiden av stien vil etterhvert føre til en ny sti, og da kan også denne sykles. Så om noen ønsker å lage flere kule sykkelstier i området så er det bare å gå opp stiene til fots først.

Sikker på at denne påstanden stemmer? Jeg er usikker.

Får håpe de setter opp skilt (!?) som tydeliggjør om sykling er begrenset til stier som eksisterte på vernetidspunktet/kartet eller om det er tillatt med sykling i i nyetablerte ekorntråkk.

Re: Stoppe villsykling i Lillomarka? [Re: Tollef] #2651570 09/03/2021 19:00
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Sitat: Tollef

Sikker på at denne påstanden stemmer? Jeg er usikker.

Får håpe de setter opp skilt (!?) som tydeliggjør om sykling er begrenset til stier som eksisterte på vernetidspunktet/kartet eller om det er tillatt med sykling i i nyetablerte ekorntråkk.

Hvordan skal de merke hvilke stier som eksisterte på vernetidspunktet? Noen år senere er det nesten ingen som har kontroll på hvor lenge stien har vært der. En sti kan bli veldig tydelig på kort tid om den blir brukt.

Re: Stoppe villsykling i Lillomarka? [Re: espenta] #2651603 09/03/2021 23:11
T
Tollef Offline
Ringrev
Ringrev
T
Det er jo i teorien enkelt, man tar utgangspunkt i kart fra vernet trådte i kraft aka. Vernekart.

Eksempel nederst her:
https://faktaark.naturbase.no/?id=VV00003153

Så kan du si: Hvordan skal man ane noe om dette når man er ute og sykler? Det er et godt spørsmål, og antakelig bakgrunnen for ønsket om å skilte.

Men, jeg er fortsatt usikker på om sykling er begrenset til stiene markert på Vernekartet eller ikke.

Re: Stoppe villsykling i Lillomarka? [Re: Ugla] #2651902 11/03/2021 13:42
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ugla
Jeg henvendte meg også til Miljødirektoratet om den og de klarte å uttale seg om at den var kvalitetssikret av internasjonale forskere, da jeg ba om dokumentasjon ble det stille (og det er for øvrig en blank løgn).

Jeg er også av den mening at NOTS sentralt gikk alt for svakt ut på banen her. Om jeg skal prøve en fortolkning her; MD mener nok at "peer review" er det samme som "kvalitetssikret" - enten er dette fordi de ikke forstår hva peer review innebærer, eller så gjør de det med vilje.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Stoppe villsykling i Lillomarka? [Re: Anders A-R] #2651935 11/03/2021 15:25
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Anders A-R
Sitat: Ugla
Jeg henvendte meg også til Miljødirektoratet om den og de klarte å uttale seg om at den var kvalitetssikret av internasjonale forskere, da jeg ba om dokumentasjon ble det stille (og det er for øvrig en blank løgn).

Jeg er også av den mening at NOTS sentralt gikk alt for svakt ut på banen her. Om jeg skal prøve en fortolkning her; MD mener nok at "peer review" er det samme som "kvalitetssikret" - enten er dette fordi de ikke forstår hva peer review innebærer, eller så gjør de det med vilje.

I rapporten er dette angitt :"KVALITETSSIKRET AV Vegard Gundersen og Stefan Blumentrath" - dette er NINA-ansatte og er det nærmeste vi kommer en fagfelle-vurdering, mao har den aldri forlatt NINAs egen interne sfære.

Lars-Erik
Re: Stoppe villsykling i Lillomarka? [Re: Ugla] #2651985 11/03/2021 22:02
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er jo om mulig enda verre...

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Stoppe villsykling i Lillomarka? [Re: Anders A-R] #2652007 12/03/2021 07:37
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Båda NINA rapporterna är lite speciella då själva arbetet verkar vara bra och detaljerat utfört men forsöks designen gör att man knappt kan dra några slutsatser, i alla fall ikke det de vill och till hvis del kommer fram till.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support