Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

kjøp, stål, takk og sorry

kjøp, stål, takk og sorry #2648939 19/02/2021 19:27
L
lasgil Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
L
Ikke helt godt å vite hvor denne salige blandinga skulle vært hen, prøver her!

Ble frastjålet min eneste sykkel før jul og tenkte det var easy pickings å få tak i en gravel nå som det var vinter med fete offseason tilbud og haugevis av modeller å velge mellom.

Etter å ha forsøkt å få kloa i grail 7, focus atlas 6.8, Orbea terra H30 osv, så tenkte jeg mer og mer at jeg ikke lenger kunne cherrypicke, men måtte tenke anderledes eller se etter andre løsninger. Merkelig marked og en rar tid...

Men Kanskje rarest av alt er oppdagelsen eller re-oppdagelsen av alle de fantastiske stålrammene som fins.

Så planen ble å få tak i en gravel med stålramme, Rondo Ruut ST 2020 modellen var superfin, men årets 2021 virka å være i et helt annet segment enn de forrige årene.

Lang innledning, men jeg endte opp med å bestille en Gavia Terra 600GRX i dag fra bikeshop.

Litt fordi jeg må ha en sykkel, fordi tilbudet virket fantastisk, men også fordi det virker som om erfarne folk her på forumet kunne gå go for merket og opplevelsen av å kjøre de.

Jeg ønsker å legge inn bestilling og depositum på en Fairlight ramme, (tror jeg), kan jeg da overføre komponentene fra Gaviaen til den når dagen kommer? Er det lurt og vil det bli en ålreit måte å bygge opp en stålgravel på?

Så takken, til alle som bidrar til forumet og deler kunnskap og innsikt, og som har gjort det oppover årene. Det er trygg havn her, i en jungel av bullshit og uvitenhet som jeg sjøl bidrar til, digg at dere(hvem nå enn dere er) fortsetter å spre sykkelglede og har rasjonelle svar og argumenter! Alle mine sykkelkjøp (og mye annet også -trening, turer, vedlikehold osv) har jeg herfra, begynner å bli noen år. Idag kunne jeg plusse på et til. Takk

Runder av med å si sorry, jeg bidrar aldri, men må bare innrømme etter å ha lest trådene her at jeg faen ikke har greie på sykkel.

Re: kjøp, stål, takk og sorry [Re: lasgil] #2648941 19/02/2021 20:17
O
olelovold Offline
Entusiast
Entusiast
O
God kveld!

Gavia'n ser ut som en kurant sykkel. Som Fairlight-eier og fan selv er jeg ikke akkurat nøytral, men de er fantastiske sykler, om enn med ganske lang venteliste. Til blandevei, grus og bikepacking er det vanskelig å tenke seg noe bedre. I teorien skal det gå fint å overføre delene fra Gavia'n til den, men om du "faen ikke har greie på sykkel" som du selv sier så er det jo et ganske heftig ombyggingsprosjekt... Når det er sagt, er Fairlight lett å bygge opp selv med sin utvendige kabelføring. Nytt kranklager må du ha, og mulig også fremgir (hvis gavia har braze-on), bremseslanger og girvaiere, resten ser kompatibelt ut.

Re: kjøp, stål, takk og sorry [Re: lasgil] #2648947 19/02/2021 21:58
L
lasgil Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
L
Takker for tips, de kommer godt med!
Blir vel en kombinasjon av hyling, glede og raseri å sette sammen min første sykkel.

Hvilken Fairlight modell har du?

Re: kjøp, stål, takk og sorry [Re: lasgil] #2648977 20/02/2021 14:49
O
olelovold Offline
Entusiast
Entusiast
O
Bare hyggelig. Jeg har Faran 2.0, digger stålgaffelen med alle festepunktene og intern kabelføring for dynamolykt foran og bak, kjører den med rando bag på lengre turer. Her på en kortere tur i Nordmarka:

[Linket bilde fra i.ibb.co]

Har også hatt Secan (førsteutgaven), som jeg solgte pga. litt feil størrelse, den er noe lettere men karbongaffelen har ikke festepunkter til front rack eller lowrider - festepunkt til adventure cages har den dog fått i versjon 2.0, og intern dynamokabling. Ser nå at ventetida er ganske mye lenger på Secan. Elsker disse syklene til langturer, de er utrolig komfortable og håndterer utfordrende veier med glans:

[Linket bilde fra i.imgur.com]

Denne oversvømte krøtterstien mellom Risør og Kragerø ploga jeg meg gjennom på Faran og 38mm slicks + heldekkende skjermer.

Å bygge sin første sykkel kan være en veldig lærerik og tilfredstillende opplevelse om man er godt forberedt og har god tid på seg. Youtube er din venn! Også fordelaktig å bo i nærheten av en god sykkelbutikk eller -verksted, skulle man mangle en liten del eller verktøy.

Re: kjøp, stål, takk og sorry [Re: olelovold] #2648980 20/02/2021 16:16
hanedalen Offline
Maker of dreams
Maker of dreams
Sitat: olelovold
Bare hyggelig. Jeg har Faran 2.0, digger stålgaffelen med alle festepunktene og intern kabelføring for dynamolykt foran og bak, kjører den med rando bag på lengre turer. Her på en kortere tur i Nordmarka:

[Linket bilde fra i.ibb.co]

Har også hatt Secan (førsteutgaven), som jeg solgte pga. litt feil størrelse, den er noe lettere men karbongaffelen har ikke festepunkter til front rack eller lowrider - festepunkt til adventure cages har den dog fått i versjon 2.0, og intern dynamokabling. Ser nå at ventetida er ganske mye lenger på Secan. Elsker disse syklene til langturer, de er utrolig komfortable og håndterer utfordrende veier med glans:

Denne oversvømte krøtterstien mellom Risør og Kragerø ploga jeg meg gjennom på Faran og 38mm slicks + heldekkende skjermer.

Å bygge sin første sykkel kan være en veldig lærerik og tilfredstillende opplevelse om man er godt forberedt og har god tid på seg. Youtube er din venn! Også fordelaktig å bo i nærheten av en god sykkelbutikk eller -verksted, skulle man mangle en liten del eller verktøy.

Hvor mellom Kragerø og Risør er dette?

Re: kjøp, stål, takk og sorry [Re: lasgil] #2648981 20/02/2021 16:23
O
olelovold Offline
Entusiast
Entusiast
O
Dobbeveien heter den tror jeg, på vei mot Øysangferga.

Morsomt skilt ved innkjørselen:

Challenge accepted :-)

Men nok om det, ikke meninga å kuppe tråden til lasgil.

Re: kjøp, stål, takk og sorry [Re: lasgil] #2649016 21/02/2021 13:55
L
lasgil Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
L
Bare fint at dere poster, kupp i vei!

Ser nydelig ut den fairlighten, superfine bilder, nå fikk jeg sykt lyst å dra på langtur..Jeg så annonsen din når du solgte din Secan, fantastisk fin den også.

Hvis jeg bestiller ramma (Fairlight Secan 2.0) den her uka, så tror jeg at den kommer i slutten av august/beg okt. Litt usikker på rammestørrelsen, jeg er 182 - med relativ lang rygg og monster lange armer, høy apefaktor..
Ikke helt bestemt meg for ekstrautstyr heller, men dynamo og lykt tenker jeg er lurt.
Uansett, takk for info og fete bilder!

Re: kjøp, stål, takk og sorry [Re: lasgil] #2649021 21/02/2021 14:46
O
olelovold Offline
Entusiast
Entusiast
O
Takk! Jeg tror du skal ha en 56R. Det er samme størrelse som meg, jeg er 178 med 84 cm inseam og sitter godt med 90mm stem.

Kan absolutt anbefale dynamolykter, de er gull verdt! SON-dynamoen og -lyktene er helt suverene, det er en stor trygghet i å alltid ha lys tilgjengelig og den økte motstanden når lysene er på er ubetydelig. Det tar litt tid å finne perfekt vinkel på frontlykta, men når den er dialed in så får man en utrolig jevn og fin lyskjegle som når langt og som ikke blender motgående trafikk. Også veldig chill at Fairlight monterer det, jeg har gjort det for egen maskin en gang tidligere og det var helt greit å slippe unna den jobben.

Re: kjøp, stål, takk og sorry [Re: lasgil] #2649035 21/02/2021 17:50
L
larshkj Offline
Entusiast
Entusiast
L
Jeg er også en fornøyd Fairlight eier. Jeg har en Secan (første utgave) som er jeg veldig glad i.
Hvis du er usikker på størrelse, så er gutta hos Fairlight veldig behjelpelige med å finne riktig størrelse.

Lars

[Linket bilde]

Re: kjøp, stål, takk og sorry [Re: lasgil] #2649079 22/02/2021 09:13
L
lasgil Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
L
Får ikke mindre lyst på en Fairlight etter det bildet der! takk for tips, får sende inn en fairlight fit report.

Re: kjøp, stål, takk og sorry [Re: lasgil] #2649248 23/02/2021 09:28
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Noen som vet om geometrien på Terra er uendret siden lansering for 4-5 år siden? Jeg var midt mellom M og L da, til tross for at jeg i følge Bikeshop lå helt i øvre sjiktet for L. Hører med til historien at rammen jeg kjøpte var en feilmerket førsteutgave.

Ellers synd at de har gått for så kjedelige farger i år frown

Create the problem and sell the solution
Re: kjøp, stål, takk og sorry [Re: lasgil] #2649930 27/02/2021 13:00
L
lasgil Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
L
Jeg henter vel Gavian på mandag, kan gi en liten rapport om str da.

Re: kjøp, stål, takk og sorry [Re: lasgil] #2649980 28/02/2021 09:53
H
helomoto Offline
Avhengig
Avhengig
H
Hentet min Gava Terra i M på fredag. Uten å ha målt med laser ser geometrien ut til å stemme med det som blir oppgitt for rammesettet, dvs. samme ramme som i fjor, og en helt annen geometri enn for 4-5 år siden. Merk at det er forholdsvis stor forskjell i geometri mellom M og L, der M er satt opp vesentlig roligere med slakkere styrevinkel og mer fremløp. Finishen ser ut som noe til dobbel pris, men det gjenstår å se om kjørefølelsen også er der.

[Linket bilde]
(Personen som har satt opp denne sykkelen har en kropp med noe uvanlige propsjoner. Bilde fra Bikeshop)
[Linket bilde]

> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
Re: kjøp, stål, takk og sorry [Re: helomoto] #2649981 28/02/2021 11:21
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: helomoto
Hentet min Gava Terra i M på fredag.

Flott sykkel - gratulerer! Og så blir det spennende å se om du virkelig bytter den lekre karbonrammen i en enda lekrere (?) stålramme. Eller vent, det var trådstarters prosjekt!

Merk at det er forholdsvis stor forskjell i geometri mellom M og L, der M er satt opp vesentlig roligere med slakkere styrevinkel og mer fremløp.

Mener du fremløp i betydning trail eller fork rake/offset? Begrepet brukes litt forskjellig på norsk, og f.eks. Trek kaller trail fremløp. Antar at du gjør det samme.

[Linket bilde]

I geometrinerdetråden ble noen av oss enige om å bruke disse begrepene slik, uten at jeg påstår at det er fasit ICON_SMILE

Bilde fra Bikeshop.

Puh! Ble bekymret et lite øyeblikk der. Skjerpings, Bikeshop ICON_SMILE

Re: kjøp, stål, takk og sorry [Re: Sepeda] #2650131 01/03/2021 11:28
H
helomoto Offline
Avhengig
Avhengig
H
Sitat: Sepeda
Merk at det er forholdsvis stor forskjell i geometri mellom M og L, der M er satt opp vesentlig roligere med slakkere styrevinkel og mer fremløp.

Mener du fremløp i betydning trail eller fork rake/offset? Begrepet brukes litt forskjellig på norsk, og f.eks. Trek kaller trail fremløp. Antar at du gjør det samme.

Du har selvfølgelig rett. Jeg skrev opprinnelig "Trail", men i et forsøk på å skrive norsk ble det mulig kluss. Altså slep/trail.

Dette er forøvrig hentet fra bikeinsights.com, og er vel regnet ut med finurlige matematiske formler på ekte geometri-nerd vis da det ikke er oppgitt i geometritabellen for ramma. Hvor sikre er vi egentlig på at disse utledete verdiene er korrekte?

Re: kjøp, stål, takk og sorry [Re: lasgil] #2650175 01/03/2021 13:50
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Ohio, den lakken så jo utrolig mye bedre ut på utendørsbildet, skyndte meg med å bestille en Large i helga mens rabatten fortsatt var 15%.
Men er stadig interessert i opplevd størrelse.

Ser for meg at denne kommer til å funke som en bikepackingsykkel i fjellheimen i sommer!

Re: kjøp, stål, takk og sorry [Re: lasgil] #2650829 04/03/2021 21:08
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Da var min i Large kommet i hus. Som fryktet kjennes den i likhet med forrige utgave jeg hadde i grenseland for lang ift. hvor utstrakt jeg ønsker å sitte på en grussykkel, kommer nok til å gå ned til 100mm stem som første tilpasning. Som med tidligere års utgaver, mener jeg at størrelsestabellen til Bikeshop er forskjøvet med 5-ish cm.

I likhet med Bikeshop glemte jeg pedaler, så da blir det transplantering fra terrengsykkelen foreløpig.

Fargen er en fin, mørk grønnfarge, som er vanskelig å få fanget med innelys og mobilkamera. Sykkelen kjennes lett nok ut til at det ikke kommer på tankene, kanskje en karbonsetepinne med litt svai settes på etterhvert.
[Linket bilde]

Re: kjøp, stål, takk og sorry [Re: lasgil] #2650863 05/03/2021 07:58
H
Hincapie Offline
Avhengig
Avhengig
H
Mulig jeg er fargeblind, men er den ikke i en blåfarge? I alle fall det jeg har sett på Bikeshop sine sider.

Re: kjøp, stål, takk og sorry [Re: lasgil] #2650875 05/03/2021 08:32
H
helomoto Offline
Avhengig
Avhengig
H
Den er blå.
Er dette neste #thedress #whiteandgold #blackandblue ?

Re: kjøp, stål, takk og sorry [Re: lasgil] #2650890 05/03/2021 09:20
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Ja, turkis med størst andel blå vil jeg kanskje kalle det, det er et grønnskjær i den.

Glemte å nevne at dekklaringen virker like voldsom som den gamle modellen, mye mer enn 700x40 som er oppgitt - tipper 700x50-55. Gaffel og setestag har 60+mm, noe smalere nede ved kjedestag.

Edit: Ble litt i stuss over utførelsen av slissen i seterøret, burde den "rå" karbonen tettes med neglelakk e.l.? Virker som et sted det ikke bør komme for mye vann/salt eller annet limoppløselig, nederste del med lakk dekkes ikke av setepinneklemmen.[Linket bilde]

Redigert av DuffMcShank; 05/03/2021 18:12.

Re: kjøp, stål, takk og sorry [Re: lasgil] #2651443 09/03/2021 07:52
L
lasgil Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
L
Enig med mye av det som sies om gavian her. Kommer fra noen år på MTB, etter mange år før det på racer.
Large ramme

1. vakker ramme, nesten litt fargespill, blå med grønnskjær.
2. Jeg er 183, med monsterlange armer, og sitter etter min mening for utstrakt. For meg fremstår den som underlig lang, men har ikke mye erfaring med gravel rammer.
3. fin overraskelse med mye større tire clearence enn beskrevet, jeg bytta til 650B 2.1, det er iallefall nok til 2.2 sikkert mer også.
4. litt døft at de bare hadde satt gummipakninger på den ene kabelen inn til ramma og det fulgte bare med ett par med eska, og de var propper... Kjipt å få vann i ramma, og høre på rattling mens jeg sykler, men kanskje enda kjipere å måtte fikse sånt selv etter å ha kjøpt ny sykkel. uansett, har en supportsak gående..

Vurderer å bytte til 90 stem og et bredere styre, slik den er satt opp nå så kjennes den ut som en racer med 2.1 dekk. kanskje jeg som må bli vant med geo og bukkestyre igjen.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå