Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Staten eser ut: Norge topper internasjonal kåring

Re: Staten eser ut: Norge topper internasjonal kåring [Re: sanouka] #2651379 08/03/2021 15:08
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Grunnskole og videregående skole i Norge var lenge langt dyrere pr. elev og med middelmådige pedagogiske resultater i OECD-sammenheng.
Mer (forskningsbasert) kunnskap de siste ca 10 årene om hva som gir pedagogiske resultater , har medført at skolevesenet har gått bort fra store, velmente, politiske pedagogiske reformer som ga tilnærmet null utbytte ift pedagogiske resultater, til mer treffsikre tiltak som har løftet skolevesenet i Norge. men fremdeles får man dyre, bortkastede tiltak som den siste normen for lærertetthet, initiert av KrF for noen år siden.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Staten eser ut: Norge topper internasjonal kåring [Re: mtbmaniac] #2651392 08/03/2021 15:55
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
At Norge har gjort et kvantesprang er jeg ut i fra anekdotisk bevis også enig i. Det er et hav av forskjell mellom det mine eldste 'lærte' i (grunn)skolen og det min yngste lærer i (grunnskolen).

Dog, kostnadene tror jeg ikke har gått særlig ned og klassefavøriseringen har heller ikke gått særlig ned. (Correct me if I'm wrong.)

Re: Staten eser ut: Norge topper internasjonal kåring [Re: Tange] #2651395 08/03/2021 16:50
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Tange
Sitat: Dexter
Er ikke motstanden mot privatskoler at det skaper større klasseskille?

Nei, det er motstanden mot 'enhetskolen etter norsk modell'.

Er ikke det en ullen metode for å si det samme. Hvis en privatskole har samme pensum, samme kvalitet og ikke forringer andres muligheter for skolegang, så bryter det ikke mot enhetsskolen. Er vel en frykt for at velstående skal kjøpe seg til en bedre utdannelse?

Re: Staten eser ut: Norge topper internasjonal kåring [Re: Dexter] #2651401 08/03/2021 18:34
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tange
Er ikke motstanden mot privatskoler at det skaper større klasseskille?

Nei, det er motstanden mot 'enhetskolen etter norsk modell'.

Er ikke det en ullen metode for å si det samme. Hvis en privatskole har samme pensum, samme kvalitet og ikke forringer andres muligheter for skolegang, så bryter det ikke mot enhetsskolen. Er vel en frykt for at velstående skal kjøpe seg til en bedre utdannelse?

Nei, det 'v'i tenker på her er at enhetsskolen tradisjonelt har lagt mye ansvar hjemme i oppfølging av hjemmelekser (og det var vel ikke så lenge siden foreldre omtrent hadde det overordnede ansvaret for sin barns utdanning). Hjemmelekser starter tradisjonelt alt tidlig i grunnskolen og på denne måten har man lenge favørisert barn som har ressurssterke foreldre. Ting har bedret seg, men ikke godt nok.
(De som tror at mine barn ikke har en fordel av at jeg kan hjelpe dem helt opp til VGS3 med alle vanlige realfag og språk, og et godt stykke inn mot høyere utdanning er sannsynligvis i samme båt, men har aldri fundert over dette.)
Det er ikke pensum som bestemmer hvor bra elevene blir. Pensum setter kun et minimumskrav for hva en elev skal kunne. Det er fult ut mulig å lære barn vesntlig mer under samme pensum og lump sum. Problemet i Norge at man ikke skjønner at dette er mulig uten å måtte ty til 'elitistische privatskoler'. (Noen som tror at velstående ikke kjøper bedre utdanning for sine barn alt nå?).

Anekdotisk bevis har jeg fra venner som er lærer og tidligere lærere til mine barn og som bevist har søkt seg bort fra skoler med 'dårlig faglig nivå' til skoler med 'høyt faglg nivå'. 'Begge' disse type skoler jobber under de samme statlige rammevilkår.

Dermed er det ikke sagt at jeg mener vi må 'enhetsskolen' til livs. Kan godt hende noe annet ikke vil passe i det norske samfunn, og at andre tiltak vil gi gode resultater også.

Re: Staten eser ut: Norge topper internasjonal kåring [Re: mtbmaniac] #2651666 10/03/2021 10:19
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Hvis klassen har fem elever som ikke vil være der og signaliserer det kontinuerlig gjennom hele året, så bruker en lærer 40% av sine ressurser på å holde disse fem under kontroll og 60% av ressursene på å følge opp, undervise og ettervurdere de 22 andre elevene.

En "bråkebøtte"/ elev med antisosial normativ adferd kan ødelegge for sjukt mange andre elever. Det er egentlig kjemperart at ikke skolen har blitt saksøkt for å ikke gi lovfesta undervisning til elever som opplever at læreren må løpe etter elever som burde vært et annet sted.

Jeg er vgslærer og i møte med skolen til barna mine er jeg raus, framsnakkende og tilgivende ovenfor alt læreren gjør, men jeg har jeg NULLTOLERANSE for at barna mine skal oppleve a) dårlig undervisning eller b) vold på grunn av misfits i klasserommet. Flere foreldre burde kjefte på skolen for dette, (men ikke kjeft på læreren!)

Det holder ikke å be læreren om å "sette faste rammer" og å "være tydelig" slik at disse elvene får en akademisk oppvåkning. Skolen må hanke inn ekstra voksenhjelp for å følge opp 1:1 og da gjerne noen andre enn små, gamle damer med innestemme.

På privatskoler slipper en ofte disse elevene med antisosial adferd. Og ja, det er et klassespørsmål.

Redigert av Jomar Henriksen; 10/03/2021 10:19.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Staten eser ut: Norge topper internasjonal kåring [Re: Jomar Henriksen] #2651672 10/03/2021 10:44
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Jomar Henriksen
Hvis klassen har fem elever som ikke vil være der og signaliserer det kontinuerlig gjennom hele året, så bruker en lærer 40% av sine ressurser på å holde disse fem under kontroll og 60% av ressursene på å følge opp, undervise og ettervurdere de 22 andre elevene.

En "bråkebøtte"/ elev med antisosial normativ adferd kan ødelegge for sjukt mange andre elever. Det er egentlig kjemperart at ikke skolen har blitt saksøkt for å ikke gi lovfesta undervisning til elever som opplever at læreren må løpe etter elever som burde vært et annet sted.

Jeg er vgslærer og i møte med skolen til barna mine er jeg raus, framsnakkende og tilgivende ovenfor alt læreren gjør, men jeg har jeg NULLTOLERANSE for at barna mine skal oppleve a) dårlig undervisning eller b) vold på grunn av misfits i klasserommet. Flere foreldre burde kjefte på skolen for dette, (men ikke kjeft på læreren!)

Det holder ikke å be læreren om å "sette faste rammer" og å "være tydelig" slik at disse elvene får en akademisk oppvåkning. Skolen må hanke inn ekstra voksenhjelp for å følge opp 1:1 og da gjerne noen andre enn små, gamle damer med innestemme.

På privatskoler slipper en ofte disse elevene med antisosial adferd. Og ja, det er et klassespørsmål.

Er litt uenig i det siste. Min erfaring (ikke vitenskapelig dokumentert men snakket med lærere samt det som har skjedd på barnas årskull) så er det fryktelig mange "problem barn" som slutter på offentligskole og begynner på privatskole. Tror dette skyldes en friere undervisningsform ofte kombinert med leksefri.

Re: Staten eser ut: Norge topper internasjonal kåring [Re: mtbmaniac] #2651676 10/03/2021 11:06
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
@dexter - IMO er foreldre som tar grep og sender barna på steiner/kristenskole for å bedre læringa eller fjerne mobbinga, ikke de verste foreldra.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Staten eser ut: Norge topper internasjonal kåring [Re: Dexter] #2651679 10/03/2021 11:15
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Jomar Henriksen

Er litt uenig i det siste. Min erfaring (ikke vitenskapelig dokumentert men snakket med lærere samt det som har skjedd på barnas årskull) så er det fryktelig mange "problem barn" som slutter på offentligskole og begynner på privatskole. Tror dette skyldes en friere undervisningsform ofte kombinert med leksefri.

Er ikke trenden egentlig motsatt? At problemene hoper seg opp i offentlig skole og hvis man har råd til å kjøpe seg ut så gjør man det i det private markedet og lar ungene med adferds/språk/læringsproblemer som ofte ikke har de samme familiære resurssene bli igjen og styre showet i den offentlige delen(?)

Redigert av sanouka; 10/03/2021 11:20.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Staten eser ut: Norge topper internasjonal kåring [Re: mtbmaniac] #2653185 18/03/2021 18:33
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat:
Hvem har strengt tatt ansvaret ... ?
Stortinget, domstol, riksrevisor ... ?
Noen må det da være!

Hvor bliver Ormen Lange? Eller mer aktuelt: Hvor bliver forfatteren av nevnte linjer? En av de sterke skribentene på forumet her. Har vært tyst derifra siden 9.mars i år.

Redigert av Anomyn; 18/03/2021 18:37.
Re: Staten eser ut: Norge topper internasjonal kåring [Re: mtbmaniac] #2653196 18/03/2021 19:50
mtbmaniac Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
jobber.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support