Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny stisykkel, for mange valg

Ny stisykkel, for mange valg #2649600 24/02/2021 22:49
BikeTorjus Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Hei,

Jeg har vært litt ute av gamet en stund og er ikke så alt for oppdatert på moderne geometri. Har solgt min gamle Blck diamond T1 som er en 120mm F/B fulldemper og er en sykkel med "gammel" geometri. Har i grunn vært sånn passe fornøyd med denne men først og fremst følt meg begrenset i nedkjøringer, ønsker derfor noe med litt mer vandring og moderne geometri.

Har lenge tittet på Trek Fuel EX (en 9.7 2020 overligger som er aktuell), og en del på Orbea occam (H20/H30). I det siste har jeg også sett på Bird Aether 9(ikke levering før tidligst april) og Polygon SISKIU T8(på lager). Har også sett at flere snakker veldig positivt om nye Ibis Ripley AF, her er jeg først og fremst litt skeptisk når det gjelder mengde vandring. Uansett hvor god sykkelen er så vil den vel være begrenset i røft terreng sammenlignet med Occam som har 20mm mer vandring? Er også usikker på hvor mye jeg egentlig skal bry meg om vekt på sykkelen, overtal meg gjerne til å ikke bry meg ICON_SMILE

Det største problemet mitt er at jeg ønsker en sykkel som funker til alt, det betyr jo dermed kompromiss. Mestparten av syklingen vil foregå med ca 30 min på asfalt opp til Langsetløkka og innover marka. Typisk baarlindåsen, eller Østmarka. Samtidig har jeg en plan og ønske om å kunne sykkle en runde eller to med kalascup, ett par enduroritt i løpet av sesongen og Terrengsykkelrittet. Optimalt skulle jeg hatt to sykler, men jeg er student med begrenset budsjett så det er ikke aktuelt, både pga kjøpskostnad men også vedlikehold.

Jeg har maks 30 k ish jeg kan kjøpe for. Er også åpen for brukt om noen har noe å selge, er 192cm så XL som er aktuelt hos de fleste merker.

Redigert av BikeTorjus; 24/02/2021 22:52.

Orbea Occam H20 LT 2022
Diamant AR Sora
Re: Ny stisykkel, for mange valg [Re: BikeTorjus] #2649617 25/02/2021 08:22
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Den sykkelen som både er en råtass i enduro-ritt, kalascup, terrengsykkelrittet og som kosesykkel på sti - og som gjør alt på en optimal måte finnes ikke.

Av det du beskriver hadde jeg heller gått for en 130/120 rigg enn noe med mer vandring. Har selv en sykkel med 130/120 og en med 160/147 fra samme produsent og med samme oppheng.

Det finnes mange fine langbeinte sykler, men setter du dem side ved side med sine mer kortbeinte søsken fra samme famile, så vil du se at den ekstra vandringen koster. For min del så er den kortbeinte helt klart raskere i teknisk klatring, bortover i kupert terreng er ikke forskjellene så store og har du først fått den langbeinte opp i fart kan det gå vel så raskt unna. Mer overraskende er at den kortbeinte fungerer så bra som den gjør når det går nedover. Akkurat som den kortbeinte regjerer oppover hadde jeg en forventning om at den langbeinte skulle gjøre det samme nedover, men det gjør den ikke. Er det skikkelig rufsete så er den med lang vandring konge, men hvis det er østmarka-bratt så er ikke det nødvendigvis tilfelle.

Så da må du velge hva som er viktigst for deg, du får ikke alt, og da ville jeg gått litt opp fra rittklassen. Aluversjonen av Ripley, Tallboy etc. bør sjekkes ut.

Lars-Erik
Re: Ny stisykkel, for mange valg [Re: Ugla] #2649642 25/02/2021 10:13
BikeTorjus Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: Ugla
Den sykkelen som både er en råtass i enduro-ritt, kalascup, terrengsykkelrittet og som kosesykkel på sti - og som gjør alt på en optimal måte finnes ikke.

Det er jeg klar over, og skriver jo det selv innledende. Poenget mitt var jo at jeg ønsker noe som fungerer litt til alt, er fullt klar over at det da egentlig ikke vil fungere optimalt til noe som helst konkurransemessig. Det viktigste er jo alle treningsturene da det er flest av de.

Orbea Occam H20 LT 2022
Diamant AR Sora
Re: Ny stisykkel, for mange valg [Re: BikeTorjus] #2649644 25/02/2021 10:29
J
Jeggs Offline
Entusiast
Entusiast
J
Jeg tror du ville blitt godt fornøyd med en Ripmo AF, den ser ut til å koste 34k med deore-bygg. Kanskje ikke like kvikk som ripley til lettere stisykling, men fortsatt veldig tråkkeffektiv.

Re: Ny stisykkel, for mange valg [Re: BikeTorjus] #2649645 25/02/2021 10:35
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Hvis du skal ha ny sykkel, så må det jo nevnes at du kan fort bli begrenset av utvalg hvis du vil ha sykkelen ila året...

Og med 192 i størrelse er vel bruktutvalget noe mindre også, men definitivt verdt å sjekke ut (og sjekke strls-guidene til hver produsent, er jo mulig at du vil kose deg på en eller annen L sykkel).

Re: Ny stisykkel, for mange valg [Re: BikeTorjus] #2649651 25/02/2021 11:24
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: BikeTorjus

Har lenge tittet på Trek Fuel EX (en 9.7 2020 overligger som er aktuell), og en del på Orbea occam (H20/H30). I det siste har jeg også sett på Bird Aether 9(ikke levering før tidligst april) og Polygon SISKIU T8(på lager). Har også sett at flere snakker veldig positivt om nye Ibis Ripley AF, her er jeg først og fremst litt skeptisk når det gjelder mengde vandring. Uansett hvor god sykkelen er så vil den vel være begrenset i røft terreng sammenlignet med Occam som har 20mm mer vandring?

Når det gjelder allsidigheten du ser etter, bør - etter mitt syn - vandringsmengde 120-140 mm være det du skal se etter.
Da Terrengsykkel testet et knippe sykler i denne kategorien for et år siden, ble jeg veldig overrasket over hvor kapabel Ibis Ripley med store dekk var.
Om jeg hadde hatt bind for øya underveis i testingen, hadde jeg gjetta på mer vandring. Supereffektiv i tråkket og bombesikker og pålitelig nedover. Jeg ville garantert styrt unna sykler med 150-160 mm vandring.

Gaute
Re: Ny stisykkel, for mange valg [Re: BikeTorjus] #2649655 25/02/2021 11:44
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Mange gode råd her.

Ville sett etter noe med 130-140 mm vandring, relativt mye antisquat(tråkkeffektiv), moderne geometri uten for lange kjedestag(lettere å bevege sykkelen i flatt terreng) og så ville jeg tenkt på følgende:
- At gaffelen tåler å kjøres hardt og gir selvtillit (ikke fox 34, men Pike eller kraftigere) slik at du kan kjøre enduro uten å føle at sykkelen holder deg tilbake.
- Lett luftdemper bak slik at du kan øke trykket når du vil sykle rundbane.
- To dekksett. Et dekksett på kanskje 700-800 gram for lett sti og rundbane og et dekksett på 1000-1100gram når mer punkteringsbeskyttelse og støtte er ønsket. Jeg kjenner ikke mange dekk som vil fungere tilfredstilllende til begge deler. Om man har råd så vil selvfølgelig to hjulsett være fint, men å bytte moderne slangeløse dekk er ikke vanskelig, selv uten kompressor.

Mine stalltips: Propain Hugene. Kona Process 134, Ibis Ripmo Af

Redigert av Supermann; 25/02/2021 11:53.

Ut på tur!

Re: Ny stisykkel, for mange valg [Re: BikeTorjus] #2649848 26/02/2021 16:32
jrm Offline
Det blir ikke feil med en trek 9.7 spesielt hvis du har muligheten til å få sykkelen med en gang, det er en meget allsidig sykkel som tåler det meste.

Aut regem aut fatuum nasci oportet.
Re: Ny stisykkel, for mange valg [Re: BikeTorjus] #2649891 27/02/2021 08:03
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Denne er relevant, ikke minst fordi en Fuel EX inngår i sammenligningen:
https://www.terrengsykkel.no/sykler/rittsykkel-eller-stisykkel-hva-boer-du-velge

Her er en gruppetest hvor Fuel EX stakk av med totalseieren:
https://www.terrengsykkel.no/sykler...melige-stisykler-med-130-150-mm-vandring

Gaute
Re: Ny stisykkel, for mange valg [Re: gauter] #2649904 27/02/2021 09:23
BikeTorjus Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: Jeggs
Jeg tror du ville blitt godt fornøyd med en Ripmo AF, den ser ut til å koste 34k med deore-bygg. Kanskje ikke like kvikk som ripley til lettere stisykling, men fortsatt veldig tråkkeffektiv.

Ripmo er nok i Groveste laget har jeg inntrykk av, eventuelt Ripley AF som kunne vært aktuell.

Sitat: gauter
Denne er relevant, ikke minst fordi en Fuel EX inngår i sammenligningen:
https://www.terrengsykkel.no/sykler/rittsykkel-eller-stisykkel-hva-boer-du-velge

Her er en gruppetest hvor Fuel EX stakk av med totalseieren:
https://www.terrengsykkel.no/sykler...melige-stisykler-med-130-150-mm-vandring

Har lest begge testene. Er vel ganske tydelig at jeg kan endre sykkelen mye kun ved å ha to hjulsett/dekksett. Har egentlig inntrykk av at Fuel Ex er en veldig god allround sykkel. Største problemet med den er tilgang på ny sykkel. Vet om en 9.7 overligger, men syntes den egentlig er litt dårlig spekket i forhold til prisen, sammenlignet med f.eks. Orbea Occam M30, eller H20. Spektisk til Rythm gaffelen med mulig det er liten forskjell mellom den og Performance som sitter på Occam? Det er jo også en vesentlig vektforskjell mellom 9.7 og Occam H20 på ca. 1,5 kg det vil vel være merkbart?

Orbea Occam H20 LT 2022
Diamant AR Sora
Re: Ny stisykkel, for mange valg [Re: BikeTorjus] #2649909 27/02/2021 09:50
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Jeg prøvesyklet Ripmo v1 og Ripley om hverandre i fjor, og på de småkuperte knotestiene rundt Ski kan jeg ikke si jeg merket all verdens forskjell i effektivitet mellom de to. Både DW-opphenget og nye gafler er veldig gode! Godt mulig det hadde vært forskjell hvis jeg fant fram stoppeklokka, men farts- eller tidsrekorder bryr jeg meg ikke om. Jeg vil ha det gøy, på en sykkel som verken er for plundrete eller for nervøs. Begge sykler er godt innenfor! Jeg hadde nok trivdes på begge to (spesielt om Ripley fikk en 140mm Pike), men endte opp med å bestille en Ripmo v2. Vurderte også Occam og SB130(LR).

Jeg hadde tatt lista over gode kandidater, forhørt meg med om hva som realistisk sett kan leveres innen 2 måneder, og så kjøpt deretter. Jeg tror en sykkel i hånden er verdt ti på taket i 2021.

Redigert av JonAre; 27/02/2021 09:52.
Re: Ny stisykkel, for mange valg [Re: BikeTorjus] #2649911 27/02/2021 10:08
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ville kikket på Whyte S120 og 150 også. Konkurransedyktige priser, hyggelig / flink forhandler på Nøtterøy og Siggerud og begge bra opp og ned. Ville nok kjøpt en av disse om jeg skulle hatt ny analog sykkel i år. Vet ikke noe om tilgjengelighet. Tror det skal være mulig å få de billigste versjonene ny og ca. innafor budsjett.

Re: Ny stisykkel, for mange valg [Re: JonAre] #2649915 27/02/2021 10:42
BikeTorjus Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: JonAre
Jeg prøvesyklet Ripmo v1 og Ripley om hverandre i fjor, og på de småkuperte knotestiene rundt Ski kan jeg ikke si jeg merket all verdens forskjell i effektivitet mellom de to. Både DW-opphenget og nye gafler er veldig gode! Godt mulig det hadde vært forskjell hvis jeg fant fram stoppeklokka, men farts- eller tidsrekorder bryr jeg meg ikke om. Jeg vil ha det gøy, på en sykkel som verken er for plundrete eller for nervøs. Begge sykler er godt innenfor! Jeg hadde nok trivdes på begge to (spesielt om Ripley fikk en 140mm Pike), men endte opp med å bestille en Ripmo v2. Vurderte også Occam og SB130(LR).

Jeg hadde tatt lista over gode kandidater, forhørt meg med om hva som realistisk sett kan leveres innen 2 måneder, og så kjøpt deretter. Jeg tror en sykkel i hånden er verdt ti på taket i 2021.

Mulig at forskjellen mellom ripmo og ripley er mindre enn jeg tror. Sendt mail til Probike anngående ripley men får se hva de sier om lagerstatus. Det jeg vet er tilgjengelig for rask levering fra forhandler i Norge er Occam og Fuel Ex. Det er også disse to jeg oftest kommer tilbake til og tenker er rette sykkelen for meg. Hovedpoenget som taler mot Occam i mitt hode er vekta på 15kg pluss, ellers syntes jeg det er en godt spekket sykkel for prisen. Skal å prøvesykle en H20 litt rundt i gata på Tirsdag så får se hvordan den oppleves.

Når det gjelder Occam er jeg også usikker på om jeg vil kjøpe H30 å bytte til lettere hjulsett og bedre bremser eller en H20 som jeg ikke vil kunne koste på noe. Noen tanker om det?

Redigert av BikeTorjus; 27/02/2021 10:43.

Orbea Occam H20 LT 2022
Diamant AR Sora
Re: Ny stisykkel, for mange valg [Re: BikeTorjus] #2649934 27/02/2021 14:07
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Ville tatt en titt på nyeste Stumpjumper i alu ICON_SMILE

Re: Ny stisykkel, for mange valg [Re: johannessen] #2649946 27/02/2021 16:09
BikeTorjus Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: johannessen
Ville tatt en titt på nyeste Stumpjumper i alu ICON_SMILE

Den kunne nok vært ett godt alternativ, men syntes den er dårlig utstyrt i forhold til pris og for dyr for meg til veiledende pris.

Orbea Occam H20 LT 2022
Diamant AR Sora
Re: Ny stisykkel, for mange valg [Re: BikeTorjus] #2649957 27/02/2021 17:59
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: JonAre

Mulig at forskjellen mellom ripmo og ripley er mindre enn jeg tror. Sendt mail til Probike anngående ripley men får se hva de sier om lagerstatus. Det jeg vet er tilgjengelig for rask levering fra forhandler i Norge er Occam og Fuel Ex. Det er også disse to jeg oftest kommer tilbake til og tenker er rette sykkelen for meg. Hovedpoenget som taler mot Occam i mitt hode er vekta på 15kg pluss, ellers syntes jeg det er en godt spekket sykkel for prisen. Skal å prøvesykle en H20 litt rundt i gata på Tirsdag så får se hvordan den oppleves.

Når det gjelder Occam er jeg også usikker på om jeg vil kjøpe H30 å bytte til lettere hjulsett og bedre bremser eller en H20 som jeg ikke vil kunne koste på noe. Noen tanker om det?

Det er så klart forskjeller mellom Ripley V4 og Ripmo V2. Jeg eier begge og er superfornøyd med begge, og har ennå ikke sett noen som eier begge som sier at det ikke er merkbar forskjell mellom de to, selv om du godt kan bruke dem til det samme. Den beskrivelsen jeg ga tidligere i denne tråden er nettopp mellom disse to syklene. For egen del er begge mine satt opp med identiske dekk og felger, har identisk drivverk, setepinne og bremser - men demperenhetene er Factory for begge iht. hva Ibis selger de med, dvs. Fox 36 Grip2 og X2 på Ripmo og Fox 34 Fit 4 og DPS på Ripley V4. Da blir det en vektforskjell på 1 kg.

Basert på dette utmerker Ripley seg som klatrekongen, i kupert terreng er det litt forskjellig hvem som kommer ut best, men oftere Ripley enn Ripmo, det samme gjelder overraskende nok også nedover, men da oftere Ripmo enn Ripley, hvor min forventning var at Ripmo skulle være kongen - når det er sagt er det ikke noen tvil om at 160/147 er mer tilgivende enn 130/120 når det går fort nedover, men typiske forhold i Oslomarka er ikke så grovt. Alt dette validert gjennom utallige syklinger gjennom ulike Strava-segmenter.

Jeg tar like gjerne Ripmo som Ripley når jeg skal ut på tur siden jeg ikke konkurrerer med andre enn evt. meg selv. Når jeg er på tur går det nok omtrent like fort med de to sånn totalt sett på runden, men i følge Garmin/Strava bruker jeg litt mer krefter på Ripmo enn på Ripley, noe en kan merke på lange turer ved at man går fortere tom.

Lars-Erik
Re: Ny stisykkel, for mange valg [Re: Ugla] #2650015 28/02/2021 17:43
BikeTorjus Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Skjønner, takk for mer utfyllende info. Fikk svar av Probike nå, de får forhåpentligvis inn Ripley AF med Deore kittet i April. Men usikker på om jeg vil ta risken med å stå mye av sesongen uten sykkel. Plutselig blir april til mai osv... ikke importør sin feil selvfølgelig, er bare sånn markedet er i dag.
Sånn det ser ut nå kan det jo være godt sykkelføre i marka innen kort tid!

Orbea Occam H20 LT 2022
Diamant AR Sora
Re: Ny stisykkel, for mange valg [Re: BikeTorjus] #2650021 28/02/2021 18:34
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sånn det ser ut nå kan det jo være godt sykkelføre i marka innen kort tid!

Det er allerede veldig bra! Få deg en sykkel!

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Ny stisykkel, for mange valg [Re: BikeTorjus] #2650031 28/02/2021 19:48
frawo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Ser at Guerilla Gravity har 4 ukers leveringstid. Og ingen som nevner syklene derfra.
Er feks https://ridegg.com/products/trailpistol?option=Race et dårlig valg? Prisen er ikke aller værst heller...

(hilsen en som angrer ICON_SMILE )

...noen må være blant de siste.
Re: Ny stisykkel, for mange valg [Re: frawo] #2650129 01/03/2021 11:27
BikeTorjus Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: frawo
Ser at Guerilla Gravity har 4 ukers leveringstid. Og ingen som nevner syklene derfra.
Er feks https://ridegg.com/products/trailpistol?option=Race et dårlig valg? Prisen er ikke aller værst heller...

(hilsen en som angrer ICON_SMILE )

Så fin ut den, men er nok et godt stykke over budsjett.

Orbea Occam H20 LT 2022
Diamant AR Sora
Re: Ny stisykkel, for mange valg [Re: BikeTorjus] #2650300 01/03/2021 23:53
BikeTorjus Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Kan YT Jeffsy være et alternativ kanskje? ligger en 2018 mod for salgs i XL. Ikke helt oppe og nikker med den mest moderen geometrien, men vil kanskje hjelpe noe å f.eks. kjøpe nytt styrelager som slakker styrevinkel med 1 grad, og dermed brattere setevinkel?

Eventuelt Gt sensor, ligger ute en brukt 2020 modell.

Redigert av BikeTorjus; 02/03/2021 00:01.

Orbea Occam H20 LT 2022
Diamant AR Sora
Re: Ny stisykkel, for mange valg [Re: BikeTorjus] #2650348 02/03/2021 08:33
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Stemmer nok at Ripley AF er tomt for nå.
Jeg kjøpte etter sigende den siste i landet i Large og med NGX spec i går.

Det store spørsmålet er om det er Ripley AF eller Tallboy 3 CC som kommer for salg om litt.....

AG

40+ and still climbing......
Re: Ny stisykkel, for mange valg [Re: Gullars] #2658104 13/04/2021 19:02
L
LM_Løvdal Offline
Fersking
Fersking
L
Hvilken sykkel beholder du, og har du en for salg?

/LM

Moderator  support