Dette ser ut som en meget kapabel eventyrsykkel, bare for å introdusere enda en benevnelse som kler RX9 godt. Gleder oss til å se denne i sitt rette element.
Da må jeg bare beklage den utilgivelige mistenkeliggjøringen og baksnakkingen av bamsemums.
Denne sykkelen tåler jo alle pedaltypene vi har diskutert så langt, så her må det grubles dypt og lenge. Og sko. For ikke å nevne vesker. Og bekledning. Søvnløse netter!
Re: Kan du bruke terrengpedaler på en landeveissykkel?
[Re: Sepeda]
#264981826/02/202112:32
Dette ser ut som en meget kapabel eventyrsykkel, bare for å introdusere enda en benevnelse som kler RX9 godt. Gleder oss til å se denne i sitt rette element.
Da må jeg bare beklage den utilgivelige mistenkeliggjøringen og baksnakkingen av bamsemums.
Denne sykkelen tåler jo alle pedaltypene vi har diskutert så langt, så her må det grubles dypt og lenge. Og sko. For ikke å nevne vesker. Og bekledning. Søvnløse netter!
Takker! Eventyrsykkel er nok det beste navnet. Går for det. Jeg kan fint leve med bamsemumsingen. Ganske sikker på at det blir plass til en pose bamsemums på denne sykkelen også. Vesker har jeg allerede kjøpt! Muligens litt overivrig, men etter et par ukers googling og nettsurfing ble det et sett vesker fra Acepac. Ser ut til å dekke behovet uten at de sprengte banken. Det nye teltet derimot... 🙈
Bamsemums-mobbing kan gå for langt. En gang kastet bortefansen fra RBK en hel pose bamsemums på banen til den daværende litt trinne keeperen til Kongsvinger, Erik Holtan. Det har vært mange enkeltbiter opp gjennom årene også. Hadde sikkert ikke gått i 2021.
[Re: EspenS]
#264983226/02/202113:55
Bamsemums-mobbing kan gå for langt. En gang kastet bortefansen fra RBK en hel pose bamsemums på banen til den daværende litt trinne keeperen til Kongsvinger, Erik Holtan. Det har vært mange enkeltbiter opp gjennom årene også. Hadde sikkert ikke gått i 2021.
Jeg husker da noen kastet ei pølse på Holtan. Han plukket den opp og åt den. Stuttjukken tålte det meste ..
Hva er gravel-sko og hva skiller de fra vanlige xc mtb-sko? Navnet...?
Det er slike spørsmål som gjør at man plutselig bare «forsvinner» fra jordens overflate. Jeg ville vært forsiktig.
Jeg har jo selv ironisert over at absolutt alt nå er gravel, fra sykkel til hjul til klær til hjelm til briller til sko. Jeg liker jo ikke engang betegnelsen. Så jeg skal ikke forsvare det.
Men jeg må innrømme at sakte, sakte har jeg begynt å se poenget med i hvert fall noe av det. Som skikkelige, tettsittende sykkelbukser med lommer
Om Lars faktisk er interessert, er det noen lenker til artikler med betraktninger om hva som kjennetegner de nye såkalte gravel-skoene i lenkene i innlegget mitt tidligere i tråden.
Landevei v/nærværende redaktør har jo også omtalt flere av skoene, bl.a. fra Rapha og Bontrager
Er de til dels overlappende med sko for kross- og terrengsykling? Absolutt. Har de noen særtrekk? Ja, etter hvert.
[Re: ]
#265156409/03/202118:08
Takket være denne tråden fikk jeg rasket med meg pseudogravelpedalene, ES600, til 250,- fra XXL i dag. Har brukt Eggbeaters i 15 år, men har egentlig ikke annet valg enn å utforske alternativer når de er tilgjengelige til den prisen.
Bruker disse selv og er godt fornøyd. Eneste ulempe er finishen, som raskt flasser av på utsatte steder. Sykt god pris!
#265156609/03/202118:11
Vi har for ordens skyld skoene på vei til kontoret for en test.
Ofte har det vært tyngre, mykere eller billigere sko med terrengcleats som har blitt presentert som gravelsko. Men hvorfor skal ikke de som sykler grus ha en sko som er kul, lett, stiv, god å gå med osv osv - med de riktige, marginale forskjellene det måtte være fra vanlige terrengsko?
Om en allerede har lissesko fra Giro går det jo an å vurdere behovet, men om jeg skulle kjøpt nye sko med terrengsåle i dag? Da ville jeg nok sett mer til gravel enn xc.
Men jeg må innrømme at sakte, sakte har jeg begynt å se poenget med i hvert fall noe av det. Som skikkelige, tettsittende sykkelbukser med lommer.
Men hva gjør at man har større lommebehov på grusen enn på lange asfalt-turer? Eller er det den lavere farten på grusen som gjør lommer mindre sjenerende og derfor ok på grusen, men irriterende på asfalt?
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
[Re: sykkeloyvind]
#265158109/03/202120:07
Men hva gjør at man har større lommebehov på grusen enn på lange asfalt-turer?
Det tror jeg ikke man nødvendigvis har, nei
Og nå setter du også fingerén på hvorfor jeg ikke liker begrepet gravel, særlig slik det ofte oppfattes i Norge Straks noe betegnes som gravel, må det bare gjelde grus. Eller hva?
I realiteten er gravel-begrepet bredere, som våre engelskspråklige venner, særlig britene, hyppig understreker. Det er allsidighet som gjelder, ikke bare KOM på Ring 4, bukkestyreversjonen av Birken eller selv Dirty Kanza, nå omdøpt til Unbound Gravel. En dagstur kan være 100 km på asfalt etterfulgt av 100 km grus og skogsveier. For begge deler vil noen foretrekke sko som har terrengsåle, men ikke nødvendigvis terrengskoenes utseende og soliditet, lette, elegante SPD-landeveispedaler fremfor klumpete terrengpedaler (ikke så alvorlig ment! ), og ja, gjerne tettsittende klær med noen ekstra lommer her og der. Alle disse tingene markedsføres nå ofte under navnet gravel, men har bredere bruksområde.
At det kan være kjekt med en lomme på buksa for et kredittkort eller endog en mobil eller hva det skulle være av småting man gjerne vil ha enkelt for hånden underveis eller ved stopp, gjelder åpenbart like mye på asfalt som på grus. Kanskje en og annen rendyrket landeveissyklist også vil sette pris på det. Og ja, jeg vet at man har lommer på trøya eller jakka, fortrinnsvis tre
Som sagt over, har jeg ofte ironisert over gravel, men jeg innser at denne bølgen gir oss bredere utvalg av både sykler, komponenter, utstyr og klær som er utformet med tanke på praktisk bruk. Selv noe så uhørt som en liten lomme på bib'en for dem som måtte føle for det og er bekvem med det. Uten at jeg har prøvd det selv.
Ikke at jeg tror at du er uenig med noe av dette, Øyvind. Jeg bare fabulerer og tenker høyt, som vanlig.
#265158409/03/202120:16
Har hørt at Stilpolitiet langs Hummerstadgutua er brutale med Silcapumper, sprettert laget av utgåtte bytulslanger med pukkstein og bøtter med kuskit :-) Tror du er tryggere opp Åstadalen mot Sjusjøen med SPD Valentino.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
[Re: EmilZipp]
#265158509/03/202120:25
Kan forøvrig melde at spretter av slanger ikke fungerer. Vi skulle skyte poteter på noen østkantspeidere på landsleiren i Solør i 1994 med et slikt opplegg, men kom ikke ut av egen leir en gang. Fullstendig miss.
Ikke hvite, men Shimano RX800 Silver er whiteish. De er svært lette (265 gram i str. 42) og stive (10 av 12) og nette. Så her er man ganske nærme en landeveissko med SPD og gåsåle. Disse tåler fint litt trillesti eller gåing i naturreservater også, lette å gjøre rent. Jeg kjøpte disse straks de kom på markedet for halvannet år siden og er svært fornøyd med de på alle måter.
[Re: yolo]
#265164910/03/202109:20
Jeg vet jo ikke hva du synes er pent, yolo, men tenker i samme baner selv, og har merket meg blant annet disse. Vet ikke hva som er tilgjengelig for prøving her hjemme.
Altså dhb Dorica, Northwave Rockster, Pearl Izumi X-Alp og Rapha Explore
Vi som ruller på håndlaget italiensk gummi (jeg antar at Conti bare en uheldig misforståelse eller ungdomssynd som snart blir oppklart for din del) kan jo sikle på disse.
Takket være denne tråden fikk jeg rasket med meg pseudogravelpedalene, ES600, til 250,- fra XXL i dag. Har brukt Eggbeaters i 15 år, men har egentlig ikke annet valg enn å utforske alternativer når de er tilgjengelige til den prisen.
Hadde de pedalene inne igjen? Prøvde å kjøpe de sist uke, men de forsvant mellom at jeg la de i handlevogna - og før jeg fikk betalt. Og ser de ikke nå heller. Arrgh.
[Re: simson]
#265166410/03/202110:13
Hvis denne tråden fører til at alle skal ha seg lekre hvite, eventuelt glinsende lilla, SPD-blandeveissko med lisser, og elegante SPD-blandeveispedaler med bred plattform vil jeg for ordens skyld minne om at enkelte opplever at akkurat ES600 har en utfordring med balanse ved innfesting - ref. test i CyclingTips - og at sølvfargede A520, til forskjell fra de sorte, ikke har problemet med at fargen slites av over tid.
Selv har jeg sorte A600 (bildet) og sølvfargede A520 på forskjellige sykler for fargekoordinering SPD-SL landeveispedalene blir sørgelig lite brukt, særlig nå under pandemien.
Alle de tre nevnte var opprinnelig omtalt som Ultegra-nivå av Shimano, så ikke la dere stresse av at to av dem nå er sortert til Tiagra. Uansett lettere enn terrengpedalene.
Og neida, ingenting av dette er nødvendig. Pedalene og skoene du allerede har er akkurat like gode som de alltid har vært. Helt alvorlig
[Re: Valentino]
#265166810/03/202110:23
Specialized sine Recon-sko har ganske lav profil og ser ikke så gale ut på bukkestyre-sykkel, synes jeg. Også forrige generasjon S-Works 6 er ganske landeveislike.
Hvis denne tråden fører til at alle skal ha seg lekre hvite, eventuelt glinsende lilla, SPD-blandeveissko med lisser, og elegante SPD-blandeveispedaler med bred plattform
Har hatt lekre svarte SPD-blandeveissko med lisser, men er på tide å bytte ut de gamle kombipedalene på pendlersykkelen.
[Re: simson]
#265168410/03/202111:42
Nå har vi greid å holde det ordet borte fra tråden over snart tre sider. Og så får vi massevelt i innspurten.
Fjerne innlegget? Slette tråden? Stenge internett? Vet ikke hva vi skal gjøre.
Funksjon vinner alltid foran form for min del, men akkurat denne er jeg ikke særlig stolt over selv.
Hadde opprinnelig noen ordinære spd-pedaler på sykkelen, men da det ble en del sykling med vanlige sko på tur med barna, ble behovet for å ha både plattform og klikking (til pendling). Da ble kombipedalene stjålet over fra konas gamle sykkel, spd-pedalene solgt - i påvente av at jeg fikk kjøpt meg noen nye pedaler.... Som har latt vente på seg litt for lenge.
#265236314/03/202114:44
Har begynt å bekymre meg for tilgang på nye SPD-landeveispedaler om noen av mine gamle skulle takke for seg etter lang tids helårsbruk. Særlig i disse korona-tider der komponentmangelen allerede er i ferd med å bli akutt før sesongen har begynt for alvor.
Oppdager at A600 ikke lenger synes å være å oppdrive, mens det synes å være få igjen av den klassiske A520. Nye ES600 er å finne, men ifølge CyclingTips har den altså en noe annen balanse for innklikking.
Ville bare nevne at vårt hjemlige Sportslager er blant de få som synes å ha inne noe annet enn ES600. Bestilte nettopp på impuls et par A520 derfra for fremtidig bruk. Med en vekt på 315 gram ifølge Shimano, er A520 tyngre enn ES600 på oppgitte 280 gram, men til gjengjeld klassisk vakker med like klassisk balanse.
Om du har og trives med alminnelige terrengpedaler, er det ingen grunn til å bytte. Men om du trenger nye, må du strengt tatt ut med rundt det dobbelte for SPD-terrengpedaler med samme vekt som landeveisversjonene, i praksis siste XTR på oppgitte 315 gram, og da uten den bredere plattformen vi kjenner fra landeveissykling. Men til gjengjeld er terrengpedalene dobbeltsidige, som mange er vant med. Og det er selvsagt flere rimeligere, bunnsolide alternativer, som bare er litt tyngre
#265236814/03/202115:09
Ja, kan fort bli krise det. Åpenbart hva som kommer til å skje. Bare se på hva som skjedde da gastromatblandingsmaskina hos Gastromat knela. Var ville tilstander på Finn. Bare å kjøpe pedaler tvert! Hvis ikke kan det hende at du må handle av en Covid-profitør.