Men spøk til side, det var tenkt som et velment tips for dem av oss som skulle være interessert i akkurat denne klassiske versjonen av SPD-landeveispedal, som det synes å finnes få igjen av.
Re: Kan du bruke terrengpedaler på en landeveissykkel?
[Re: Sepeda]
#265237414/03/202115:38
Etter å ha blitt frastjålet to sykler rett før jul kan jeg si litt om angstnivået man oppnår i det man skjønner at det er tomt for sykler og stash worldwide. Eller leveringstider på langt over et halvt år. Var ikke meninga å spøke bort innlegget ditt, for det er reelt og sant. Noen sykkeldeler er det helt greit å ha på lokalt lager i skuffer og skap denne sesongen.
Klassiske SPD-landeveispedaler PD-A520 i sølv er dessverre vanskelig å finne nå. Tror jeg fikk siste eksemplar fra Oslo Sportslager.
Sitat: krrm
Er skoene normale i størrelsene?
De er forholdsvis romslige. Oppleves nærmere alminnelige skostørrelser enn smalere og kortere sykkelsko. Er f.eks. på 44 i Shimano, men valgte 43 i dhb. Traff godt. Kan bevege tærne
Også hyggelig at jeg bestilte fra Birmingham tirsdag formiddag og fikk dem levert på døren i Sørkedalen onsdag ettermiddag.
Men... nå trenger jeg Giro Aether MIPS i hvit og sølv. Og Giant TCR Advanced i perlemor med 32 mm dekklaring. Det baller på seg
#266564027/05/202108:51
Jeg har satt på crankbrothers eggbeater på blandeveissykkelen. Mest fordi de ser kule ut. Men selv med den cleaten som er mest tight, synes jeg de er litt for slappe og har for mye vandring. Mulig dette er en pedal som er bedre til terreng, men savner noe som er tightere. Er det bare meg, eller er det gjengs oppfatning?
[Re: wasabi]
#266565727/05/202109:26
Jeg har satt på crankbrothers eggbeater på blandeveissykkelen. Mest fordi de ser kule ut. Men selv med den cleaten som er mest tight, synes jeg de er litt for slappe og har for mye vandring. Mulig dette er en pedal som er bedre til terreng, men savner noe som er tightere. Er det bare meg, eller er det gjengs oppfatning?
Gjengs oppfatning.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
#266577328/05/202107:05
Bare for å vise at liv og lære går hånd i hånd her i gården
Sommer!!!
Det var pene sko, OG de er på lager på nettbutikken. Men er det ok å bruke landeveisutgaven? Eller blir det rart å vagle rundt på metallklossen under når det er så lite mønster i skolen?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
#266577628/05/202107:25
Takk igjen! Kanskje skal jeg bli forfengelig på mine gamle dager. Men som nevnt, vil det koste meg å bytte ut resten av garderoben og sykkelparken for å holde stilen
Sitat: Knirkekne
Men er det ok å bruke landeveisutgaven? Eller blir det rart å vagle rundt på metallklossen under når det er så lite mønster i skolen?
Poenget med disse skoene - og tråden for øvrig - er jo nettopp at det er utgaven med 2-bolts feste. En lykkelig bivirkning av gravel-bølgen er at det plutselig finnes elegante sko som også egner seg for å sette foten i bakken eller endog gå, både på eventyr og i byen.
Om du velger landeveissko med 3-bolts feste, har du et bredt utvalg smellvakre sko i alle variasjoner som hjertet måtte begjære. Men mine sykkelvaner gjør at de påkostede landeveisskoene med glatt karbonsåle og store klosser dessverre blir liggende i skapet
Sitat: EmilZipp
Terningkast 6 ! men trenger du så stor plattform på pedalene ?
Takker, takker!
Nei, jeg trenger jo ikke
Men la meg snu på det: Trenger man bred plattform på landeveispedaler? Er ikke sålene på landeveissko stive nok?
Poenget er at landeveispedaler med 2-bolts SPD er laget etter de samme prinsippene som pedaler med 3-bolts SPD-LS: Bred plattform for kraftoverføring og komfort, lav vekt og feste kun på én side. Man kan gjerne diskutere om det er nødvendig, men da må man i så fall ta et oppgjør med landeveispedaler
(Dertil kommer at ikke alle velger de stiveste karbonsålene for blandeveis- og eventyrsykling. Og med hakket mykere såle er min anekdotiske erfaring at man på lange dager i sadelen merker forskjell på smal og bred plattform.)
Men det er selvsagt bare å bruke terrengpedaler, om man er bekvem med det. Når selv de vise menn på forumet går for den løsningen, er det åpenbart både funksjonelt og akseptabelt. Det er jo nettopp Alpers artikkel i Landevei som er utgangspunktet for tråden.
[Re: yolo]
#266582228/05/202109:31
Hva finnes av pene, hvite sko med spd-cleats? Eller kjøres det svarte sko med knotter og en "360-fuck-U" til alt av estetiske hensyn?
Nysgjerrig på om du fikk deg de hvite skoene du etterlyste her og som jeg forsøkte å svare på? Til å gå med den den hvite hjelmen og de obligatorisk hvite sokkene.
Selv savner jeg min skinnende hvite landeveissykkel. Har fortsatt et utvalg matchende hvite trøyer fra den gode tiden.
Apropos det:
God helg!
#266582628/05/202109:40
Men disse er både lettere og billigere enn Shimanos topmodell for XC, så det er kjærkomment tilskudd. De funker jo til mye XC også, som gjerne er grus. Vi som ikke sykler rundbane rykker jo fort opp til stisko når vi skal på stisykkelen.
[Re: tregil]
#266592728/05/202118:52
Men disse er både lettere og billigere enn Shimanos topmodell for XC, så det er kjærkomment tilskudd. De funker jo til mye XC også, som gjerne er grus. Vi som ikke sykler rundbane rykker jo fort opp til stisko når vi skal på stisykkelen.
Fine de Shimanoskoene! Synd det merket ikke passer føttene mine så bra.
Hva er fordelene med lisser?
[Re: larsdx]
#266593628/05/202120:33
Fordelen er at de kan hekte seg i drevet og så går du på trynet
Det var da voldsomt, tregil.
Ikke vet jeg, det er mine første sykkelsko med lisser, men man kan jo hevde at lisser har vist seg å fungere ganske greit på menneskelige føtter gjennom historien Sånn i utgangspunktet.
Lærsko med knyting var standard helt til borrelåsen sakte men sikkert begynte å ta over. Deretter kom ulike jekkespenner og strammehjul, før lisser en gang for noen år tilbake snek seg inn på markedet igjen.
Mange vil tenke at lissesko er gammeldags, men vi tør påstå det fungerer bedre enn moderne strammeløsninger.
Lissesko har syv strammepunkter fordelt nedover skoen, i motsetning til borrelås-eller spennesko, der finner vi maks tre.
Fraværet av plastdeler på lisseskoene gjør også at harde klempunkter er helt eliminert. Dette er det mange som setter pris på etter en halv dag på sykkelen.
Lissene er også godt beskyttet om du skulle velte. Å ødelegge spenner og stropper er frustrerende både der og da, men bare vent til du skal få tak i reservedeler.
Lisser kan du også kjøpe i utallige fargekombinasjoner, her kan du mikse rødstrømpegenet med din indre 70-tallsromantiker.
Kan jo være noe i det, selv om det er noen helt åpenbare ulemper også.
Sitatet over er vel å merke fra 2017, og jeg vet at redaksjonen i senere omtaler har vært hakket mer skeptisk til lisser. Mener dog å ha observert at redaktøren har syklet langt og lengre enn langt i metallisk blå Giro Empire ACC.
Selv har jeg bare lyst til å prøve noe nytt og ufornuftig for moro skyld. Hvite sko henger jo ikke på greip for min uelegante blandeveissykling, lisser eller ei
Samtidig som jeg på ekspedisjoner langt unna sivilisasjonen og autoriserte verksteder med reservedeler, gjerne ville ha ansett det som fornuftig å bruke enkle lisser fremfor avanserte spenner eller strammesystemer
Og så ser det bra ut. Det glemte jeg å si. Det er jo hele poenget. Så vi kan bare glemme alt som er sagt over. Det ser bra ut!!
#266594328/05/202121:12
Jeg kjører en del med flats på sti og da med lisser og hater det litt.ikke flats men selve lissene. Ødela spennen på mine Giro stisko som jeg bruker til DH og Bikeshop fiksa superkjapt. Boa som jeg har på racer har vel også bra garanti?
Antar det er placebo, men liker følelsen av at sko sitter stramt.
#266594628/05/202123:42
Hvis Sepeda tillater at nok en gjørmete syklist igjen sniker seg inn på den rene og pyntelige delen av terrengsykkelforumet.no så vil jeg si at jeg er ekstremt positiv til bruk av gode, gamle lisser på sykkelsko. Jeg har til gode å prøve borrelås/BOA som holder på strammingen en hel dag, mens de skoene jeg har med lisser ikke trenger justering i løpet av en hel dag med sykling. Mine sko fra store, onde Specialized har også en fin liten strikk-sak til å feste det som er til overs av lisser. De fungerer helt perfekt.
Hva var voldsomt? Dersom inlegget provoserte noen er det helt ok.
Hvorvidt noe ser bra ut er jo en smakssak, og ikke så rent lite en motesak.
Går man tilbake i tid var det lisser og ikke noe annet. Helt bra det. Mine første sykkelsko hadde lisser. Så kom borrelås, løste det noen porblemer ift lisser. Ikke noe serlig vil jeg si, kunne f.eks stramme i fart om en har slike behov.
Så kom sko med spenner. Løste det. Oen problemer? Nei vil jeg si. Derimot kom det ett nytt problem, klumpete gerier som er upraktisk under skotrekk.
Så kom boa, løste det klumpete problemet med spenner. Ingen ulemper med boa slik som jeg ser det.
Nå er ringen på en måte sluttet med fokuset på lisser. Strengt tatt dreier dette seg om å skape behover man strengt tatt ikke har for å selge varer man strengt tatt ikke behøver.
Selv har jegsko i skinn medboa. Disse har jeg hatt 4-5 år, er strålende fornøyd og håper de varer mange år fortsatt. Når de er utslitt kjøper jeg nye. Om det da blir med lisser kommer helt ann på om aktuelle sko har det eller ei. Kjøper ikke nye sko pga at de leveres med lisser.
[Re: larsdx]
#266596129/05/202108:41
Hvis Sepeda tillater at nok en gjørmete syklist igjen sniker seg inn på den rene og pyntelige delen av terrengsykkelforumet.no så vil jeg si at jeg er ekstremt positiv til bruk av gode, gamle lisser på sykkelsko.
Og selv om flats, utforsykling og plussdekk er langt utenfor sivilisasjonen og dette underforumet, minnes jeg et stilsikkert internettfenomen av en landeveissyklist som flyktet til nettopp gjørmete aktiviteter.
#266693205/06/202109:35
Inspirert av yolos spørsmål om hvite sko for SPD-klosser, smigret av ros fra krrm, Knirkekne og Emilzipp, og oppildnet av tregils oppfordring om å dra den helt ut, må jeg bare si at mitt hvitvaskingsprosjekt fortsetter.
I tillegg til den smått klassiske Giro Synthe på bildet, har jeg anskaffet den lette favorittlua Castelli A/C i hvitt, og hvite hansker i den dempende Arenberg-serien. Hvitt i alle ender, men ikke bare fjolleri.
Tråden dreier seg om pedaler og sko med SPD eller annen 2-boltsløsning, så jeg beklager avsporing og skjuler resten for spesielt interesserte (og oppfordrer om å ta eventuell hardt tiltrengt diskusjon om hjelm, lue og hansker i annen tråd).
Altså, Giro Synthe. Hvorfor ikke den aerodynamiske etterfølgeren Aether, sist fremvist av vårt eget stilikon, eller elegante og varmt anbefalte Syntax til en rimelig penge, eller nye og ypperlige Helios?
Svaret er en irrasjonell nostalgi for den gode tiden på midten av 2010-tallet, og at jeg har hatt lyst på hjelmen siden jeg anskaffet samme i sort. I anerkjente Virginia Tech Helmet Rating, scorer Synthe med alminnelig MIPS nesten like godt som Aether med Giros egen Spherical, og det er bra.
Det falt seg i sin tid naturlig å velge Giro når man er på BMC...
...men inspirert av stilsikre AG2R Citroën, hadde jeg også lyst på barske HJC. Men her finner vi dessverre ikke MIPS eller annen tredjepartsløsning. Ikke vet jeg om hjelmen passer heller. Så jeg skjøv idéen fra meg.
Jeg ser uansett ut som en sopp med enhver hjelm, men jeg trøster meg med slagordene fra det tyske samferdselsdepartementet for et par år siden. Klart budskap, men like fullt kom det klager på diskriminering. Av begge kjønn.
Og så kan man spørre om man egentlig må ha lys hjelm for å sykle med hvite sko? Er mørk hjelm utelukket? Svaret er selvsagt nei, som vi så sist i Giro og hver dag på norske veier. Men jeg velger å gjøre som den allvitende moderator sier og ha én av hver. Ellers frykter jeg en dag å ende opp på galeien, som en elegant kar nylig observert i Sørkedalen med hvite bukser og sort trøye
Ikke stort å si om A/C-lua utover at jeg er glad i den som den mest lettpustende jeg har funnet. Ypperlig om man liker brem også på sommeren, og slitesterk som få.
Hadde i grunnen tenkt å anskaffe et nytt par hansker Rosso Corsa som er blitt brukt ihjel, men trykket i farten feil, og det ble Arenberg. Førsteinntrykket er dog ypperlig, med utmerket demping i håndflaten for ruskete underlag og solide hemper for å dra hansken av og på. Velger å beholde hanskene og satse på at de slett ikke er så ille som den eneste tilbakemeldingen på Castellis hjemmeside tyder på
Synd at det er så stekende hett og så hinsides tett med syklister på veiene at jeg mister litt lysten på tur. Ellers kunne jeg endelig ha prøvd de enkle skoene som startet det hele
#266694005/06/202112:19
Synd at det er så stekende hett og så hinsides tett med syklister på veiene at jeg mister litt lysten på tur. Ellers kunne jeg endelig ha prøvd de enkle skoene som startet det hele
No problem. Selv spiste jeg frokost og drakk kaffe klokka halv seks i dag, før jeg en time senere startet Hurumrunden for første gang. Ved ellevetiden belønnet jeg mitt livs andre 100+kilometerstur med en iskald Frydenlund Pale Ale på verandaen.
Før jeg kom til Lier (syklet med klokka) hadde jeg kun møtt 2 enslige syklister og en mindre gruppe ved vaffelinntaket på Klokkerstua.
Tidlige sommermorgener er perfekt for sykling. Nesten ikke biler. Nesten ikke folk. Vindstille og flott
For øvrig ufattelig kule sko! Lisser skal vurderes neste gang jeg trenger sko, for jeg krangler alt for ofte med Boa.
#266694405/06/202113:05
Mine hvite Giro Empire SLX (landevei med grus på hver tur) er i sin 5. sesong nå. Det hender at jeg tar fram Zalo og en kjøkkensvamp for litt dybderens. De er fremdeles hvite nok.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei