Tenkte likevel jeg skulle lufte problemstillingen her i det tolerante blandeveisforumet, og samtidig gjøre oppmerksom på enda en kjepphest:
Etter mitt syn er ikke spørsmålet om det er riktig eller ei å bruke terrengpedaler på en landeveissykkel, men om det er riktig eller ei å bruke sko med samme klosser som på terrengsko, f.eks. SPD. Og det behøver ikke være terrengsko. Det kommer som kjent stadig flere sko med SPD for blandeveissykling.
Og det enkle poenget er at dersom det er eller i det minste kan være riktig å bruke sko med SPD på landeveissykkel, betyr ikke det at du nødvendigvis må bruke terrengpedaler.
Helt enig i det nederste, bruker selv ES 600 på blandevei og er godt fornøyd med det. Lett, bred plattform og at det bare virker var viktigst for min del. Kjenner meg igjen i ulempene CyclingTips nevner, men lever godt med det. Er ikke så ofte jeg clipper inn og ut på tur.
På rendyrket (men dog moderne og allsidig) racer sverger jeg til "korrekte" pedaler. Nytt for sesongen blir å teste Time.
Redigert av BZE; 16/02/202120:49.
Re: Kan du bruke terrengpedaler på en landeveissykkel?
[Re: Sepeda]
#264853516/02/202120:37
HAHA, flott artikkel og svaret er jo lett å gi men det er jo ikke poenget. Stil, jåleri, kultur og historie (litt vekt+funksjon) hindrer oss i å velge terrengpedaler.
Jeg har flere ganger når det er kaldt benyttet grovere terrengsko på landevei og før jeg fikk dedikert sykkel til grus ofte valgt terrengsko på grusveier når jeg har antatt at det blir flere skritt enn vanlig. Nå slipper jeg å havne i en slik situasjon :-)
Redigert av EmilZipp; 17/02/202107:20.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
#264856217/02/202108:10
De sandalene var utslagsgivende da jeg nylig valgte å sette terrengpedaler på blandeveissykkelen. Jeg ser for meg å kombinere de med shorts, romslig linskjorte og treige briller for utflukter til strand og piknik.
Innfeste kun på én side. Bred plattform for stabilitet. Lav vekt. Langt mer elegant enn klumpete terrengpedaler. Og du kan kalle dem Ultegra.
Jeg bare sier det.
Men disse landeveis-pedalene til SPD-klosser er etter min mening bare et knefall til estetikken og tradisjonens klamme grep. Disse pedalene gjør ikke noe en kurant terrengpedal gjør, men du går glipp av den tosidige funksjonen, samt veier minst like mye som terrengpedaler. Når jeg får min neste blandeveissykkel kommer jeg til å sette den opp med XTR-pedaler. Jeg har flere par karbonsko til terrengsykling, men også flere par karbonsko til landeveissykling. Jeg bruker Speedplay på landeveien og liker egentlig funksjonen og flyten på disse enda bedre enn den på SPD-pedaler, men det å ikke ha yttersåle å gå på over gårdsplassen på Kikut eller inn gjennom selve stua er ekstremt klønete. Tilsvarende gjelder jo egentlig for Svartskog Kolonial, Sand gjestgiveri eller hvor man nå måtte innta sin kaffe og bolle på sykkeltur.
Landeveispedalene og skoene vil da tjenestegjøre på felgbremssyklene, på intervalløkter i motbakke og på rullesykkelen.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
#264857917/02/202109:19
Kjøpte et par Shimano R088 til kjæresten min for noen år siden. Det er de hun fortsatt bruker. De har hull for både landevei- og terrengkloss. Terrengklossen må ha en ekstragreie, som fulgte med skoen. Det gjør skoene ganske gode å gå i.
Hun har ikke det samme utstyrsbehovet som jeg dessverre har, sykler kun landevei/gravel og klarer seg fint med ett par sko - som også fungerer på innendørssykling hos Sats.
Beklageligvis kjøpte jeg ES600 pedalene til henne, og helt riktig som Øyvind sier - når du først har SPD pedaler er det jo dumt å ikke kunne klikke inn på begge sider. De har tydeligvis heller ikke en god balanse for innklikk, så det blir litt knot hver gang for henne. Har et par XT pedaler liggende nå....
Poenget mitt er: Produsentene kan jo enkelt lage landeveissko med terrengklossmuligheter, men i dette tilfellet på en ganske billig og myk sko. Finnes det flere slike sko?
Stig
[Re: sykkeloyvind]
#264858517/02/202109:54
Men disse landeveis-pedalene til SPD-klosser er etter min mening bare et knefall til estetikken og tradisjonens klamme grep. Disse pedalene gjør ikke noe en kurant terrengpedal gjør, men du går glipp av den tosidige funksjonen, samt veier minst like mye som terrengpedaler.
Tillater meg ærbødigst å være uenig
La meg ta det enkleste først: SPD-landeveispedalene er lettere enn SPD-terrengpedaler. XTR M9100 er vel Shimanos letteste terrengpedaler, og disse er 30 gram tyngre enn PD-ES600. Forskjellen er større for rimeligere terrengpedaler. Rett skal være rett.
Dernest: Med sin brede plattform, er følelsen i fotbladet på SPD-landeveispedaler mer lik standard landeveispedaler. Måtte en stund gå over til XT-pedaler, og det var en merkbart forskjellig følelse over tid. Ja, det avhenger av sålen, men flere av oss foretrekker ikke nødvendigvis karbonsåler.
Og sist, men ikke minst: Estetikk spiller en rolle. Terrengpedaler er faktisk slett ikke elegante.
Jeg ofrer gjerne den tosidige funksjonen for de nevnte fordelene. Men om man er over i terrengsykling med bukkestyre, med hyppig utklikking, skal jeg heller være enig med deg
Sitat: Furu
ES600 pedalene (...) har tydeligvis heller ikke en god balanse for innklikk.
Som BZE lenker til, har CyclingTips og guru James Huang allerede påpekt at balansen i akkurat denne pedalen dessverre ikke er ideell.
Alternativene, f.eks. A600, har ikke dette problemet. Fortsatt betydelig lettere enn terrengpedaler. Se Single-sided gravel goodiness.
Men de peneste er og forblir A520, i sølv som ikke skrapes av.
Sitat: Furu
Produsentene kan jo enkelt lage landeveissko med terrengklossmuligheter (...) Finnes det flere slike sko?
Kommer i hvert fall stadig flere for blandeveissykling med SPD, om enn ikke med mulighet for både SPD og SPD-SL. For et utvalg, se f.eks. Cycling Weekly, Bikeradar eller Cycling News.
Jeg er blitt glad i hverdagslige, praktiske, vannavvisende Shimano MT701 Gore-Tex for virkelige forhold.
#264859017/02/202110:16
Når corona-hjemmekontoret er over skal jeg iallefall sette xt pedaler på min ene hverdags-landeveissykkel. Med pendlersekk på ryggen, barnevognfeste og skandaløst dårlige fargematching, vil neppe noen legge merke til pedalene.
Jeg må riktignok bytte krank først. Pedalene sitter bom fast. Det er som om sjelen til Eddy Merckx sitter i sykkelen som bærer hans navn, og klamrer seg fast til dem.
Men finsykkelen, den er spd-fri sone. - Og lite brukt.
[Re: BZE]
#264861317/02/202112:26
Aha... Det ligner endel på 3T Aeroghiaia som jeg også har siklet litt på, men litt mindre flare og litt mer dropp
Veldig happy med førsteutgaven av Superghiaia (40 mm) til blandevei, tror de har gjort noen mindre endringer i den de selger nå (i tillegg til Aeroghiaia). Men ja, har holdt i en AR og det var absolutt kjent.
#264963625/02/202109:50
Nå som man har kommet til relativt bred uenighet om at man kan eller ikke kan bruke fotballsko til smoking, gummistøvler til landevei og riserbars til gravel har jeg et passe seriøst spørsmål om pedaler og gravel.
For bikepacking over litt tid (langhelg+++), hvilken type pedal og sko er å foretrekke? Det trenger ikke gå fort, men bør være effektivt, komfortabelt og relativt lett. Kjøre på med standard spd, gå for noe med litt større plattform for komfortens del, satse på kombi (Det skjer aldri) eller flats (helst ikke)?
Og sko... De lette treningsskoa jeg vanligvis bruker til grussykling, de noe mykere og litt mer komfortable skoa jeg bruker til spinning, eller noen helt nye noen som er betydelig bedre å gå i?
For bikepacking med 200-300 km hver dag, og sykkel speccet med sadelpung og det som verre er, da tenker jeg at terrengpedaler og -sko er noe du kan bruke.
[Re: Ozz]
#264965725/02/202111:48
Kontrollspørsmål til Ozz: Snakker vi fortsatt (b)landeveissykkel eller er vi igjen infiltrert av bamsemumsmafiaen?
Kommentar til yolo: Helt enig, men samtidig er det nettopp på de lange turene, med dagsetapper på rundt 20 mil på blandet underlag, at jeg har satt størst pris på SPD-landeveispedaler
#264979326/02/202110:56
Gode gamle PD-M540 er min trofaste følgesvenn så lenge det er feitere dekk enn 28mm på blandeveisraketten, men så snart det blir vår og tørt så bytter jeg til standard SPD-SL.
(Ok, skal muligens ut en tur på 28mm nå til søndag, men siden det er februar og litt kjølig så lar jeg M540 stå på en liten stund til)
// Too many roads, too little time
#264980826/02/202111:40
Kontrollspørsmål til Ozz: Snakker vi fortsatt (b)landeveissykkel eller er vi igjen infiltrert av bamsemumsmafiaen?
Kommentar til yolo: Helt enig, men samtidig er det nettopp på de lange turene, med dagsetapper på rundt 20 mil på blandet underlag, at jeg har satt størst pris på SPD-landeveispedaler
Vi snakker blandevei/gravel/grus/bukkestyregrusracer. Jeg hiver meg fort over en pose bamsemums hvis den er tilgjengelig, men nå har jeg en Orange RX9 RS på vei inn i sykkelparken. Min første sykkel med bukkestyre. I tillegg til å overta mye av grusbankingjobben min gode gamle 29" hardtail gjør i dag, skal den etter planen få seg noen gode langturer med oppakning. Tanken var i utgangspunktet å bruke noen helt alminnelige XT-pedaler jeg har liggende, men så begynte jeg å gruble på om jeg burde ha en litt større plattform for mer komfort på langturer...