Synes det er fantastisk artig å se glimt fra korte og lange turer, fjernt og nær.
Siden det er kommet ytring om internasjonale bidrag, så får jeg prøve å bidra litt fra det fjerne østen. Som innflytter i Taiwan, finnes det bare en landeveissykkel, Giant TCR.
Her forleden sendte jeg den ut på tur for å ta litt bilder.
Det fjerne østen er som det ligger i navnet, fjernt. Det kan jo være litt skummelt så første bilde er noe av det litt familiære slaget, bambus aka brøytestikker.
Her er familien Bambus. De ser ganske glade ut fordi de er innvilget arbeidstillatelse i Norge neste høst, i nasjonens interresse. Dessverre er det noen av bambus'ene som er redd for å reise til et kaldt land med snø så langt borte og noen har derfor prøvd å stikke av. Det ville ikke herr og fru Bambus ha noe av, og fikk satt opp et gjerde. Hvordan løser man det tenker du? Selvsagt setter man opp et bambusgjerde.
I Taiwan har vi variert natur og vegetasjon, her representert med et mangrovetre i elva, og lenger bak kan du skimte styltestrømmasten. Taiwan får tidvis MYE nedbør, og mange strømmaster får stylter så de ikke skal bli våte på bena. Nedbørsrekorden siste 15 år er 2500mm nedbør på 72 timer. Mulig noen master ble våte likevel.
Her skal broer være røde:
Drømmer du om et båtskrog i hagen sier du? Da har du kommet til rett plass. Dette er dog ikke avfall, men en kunstinstallasjon. Jeg forstår meg ikke på denne typen kunst, gi meg heller et anodisert nav eller styrefremspring så snakker vi.
I Taiwan kan man ikke drikke fra bekker og vann som i Norge. Varmt vær med høy luftfuktighet gir mye ekstra proteiner i bekken som kan være litt ubehagelig, men heldigvis har vi 7-eleven som kan hjelpe oss om vi blir tørste. Dårlig utvalg? De har et tilsvarende skap for melkeartikler. I Taiwan vet vi at maske hjelper mot korona, så det har jeg måttet lære meg å bruke i år, overalt hvor det ferdes større mengder folk.
Til slutt et lite spørsmål. Tillates det bilder av sykler med flatt styre og mer enn 50mm brede dekk i denne tråden? Å.
Redigert av aanund; 01/12/202009:34. Rediger grunn: Trykkleif
Flashback fra Galibier i 52, hvem ga fra seg flasken ? Kult bilde som stilpolitiet helt sikkert ville applaudert, har abstinenser etter at årets tur til Mallorca, La Maggiore og sommerferien et varmt sted gikk fløyten.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Julen blir bedre med litt sykling i skikkelig vestlandsvær.
Er dog lite lokale syklister ute på veiene - er de blitt for myke og bortskjemte med all godværet det siste året? føler jeg møter på flere syklister i regnværet på østlandet.
I Taiwan har vi variert natur og vegetasjon, her representert med et mangrovetre i elva, og lenger bak kan du skimte styltestrømmasten.
Takk for fin bilderapport. Har du kommet deg over øya med sykkelen? Har lenge hatt på ønskelisten å sykle på Taiwan. Har hørt at fjellene skal være bra å sykle i, sørøstkysten skal være flott, osv. Har sett det er flere sykkelturselskaper med turer der, f eks https://www.spiceroads.com/tours/taiwan_road/itinerary
Takk for fin bilderapport. Har du kommet deg over øya med sykkelen? Har lenge hatt på ønskelisten å sykle på Taiwan. Har hørt at fjellene skal være bra å sykle i, sørøstkysten skal være flott, osv. Har sett det er flere sykkelturselskaper med turer der, f eks https://www.spiceroads.com/tours/taiwan_road/itinerary
Selv takk. Ser ut som en heftig tur hvor du får med deg masse godbiter. Landeveissykling er ekstremt populært her, og uendelig med veier å ta av. Har krysset fra vest, Taichung, via Puli til Wuling (Hehuan mountain 3275moh) videre ned til østkysten og Stillehavet. Dog porsjonert over flere turer. Syklet Puli (445moh) til Wuling (3275moh) i sommer, "kun" 53km. Det var knallhardt for en ikke supertrent syklist. Kombinert med 2 steder jeg hadde planlagt/antatt de solgte mat og drikke som var stengt, så gikk jeg og kameraten grundig tom for næring. Måtte grave veldig dypt, og takket være noen barmhjertige sjeler som ga oss mat og drikke, så kom vi oss opp. Utrolig vakkert i pent vær, men skikkelig dritt i regn. Vi syklet opp, og ned igjen, og siste 4km høljeregnet det. Anbefaler ikke karbonhjul UTEN skivebrems, om du skulle komme utfor regnvær. Hadde felgbrems, og jeg hadde faktisk ikke syklet ned hele den i regn. Da hadde jeg dratt kredittkortet og overnattet eller kapret taxi. Mye bratte veier i Taiwan siden vi ikke trenger ta hensyn til snødekte veier. Her er siste lille etappe opp til Wuling. Her måtte jeg i krypkjelleren og litt til.
https://bike100.tw/routes/9796849 En statistisk beskrivelse av turen (på kinesisk) hinter om profil etc. Regnes som noe du MÅ sykle som landeveissyklist i Taiwan. Tok noe av samme tur i høst, med fortsettelse over toppen, og helt ned til Stillehavet via flott natur og Taroko Gorge, stupbratt ravinedal som er et must å få med seg i Taiwan.
En stiv konkurranse, Taiwan KOM, går opp fra øst, fra Stillehavet, opp til Wuling. Kun syklet ned, og må skuffet erkjenne at jeg har brukt nesten dobbel tid NED, av hva de beste sykler på opp. 104km fra 2moh til selvsamme 3275moh på Wuling. En flott tur for de harde. En tur for de knallharde, er samme turen, over Wuling, og ned til Taichung helt til havet på vestsiden, noe over 200km.
En liten smakebit av vakker taiwansk natur på østkysten hvor stupbratte fjell møter Stillehavet: I den fjellsia går faktisk hovedveien på østkysten fra nord mot sør. Veldig populær å sykle den og.
Til tross for kraftig regn møtte jeg på en håndfull andre syklister i går, så da er bergenserne i alle fall litt friskmeldt, selv om de sikkert bare ble lurt ut på landeveien av et overoptimistisk værvarsel som lovte sol og god stemning
Utenfor døra kan jeg gå på ski nå. Men: Fant igjen gammel moro fra Stangeavisa, fra august i 17:
Utsikt til Helgøya, der Skafferiet på Hovinsholm ligger, nesten helt til venstre. Vi hadde akkurat fått de første draktene i nytt design fra Bioracer, og armvarmerne som hører til var ikke klare. Bildet er tatt fra tunet på Søndre Elton Gård, og gårdsveien er selvfølgelig Gylne Gutuers notoriske Staur til Søndre Elton-sektor før Norgescuprittet samme år. Det var første gang vi brukte den sektoren. "You should consider taking out the Sondre sector", var en tilbakemelding vi fikk etter det første UCI-rittet året etter. Ha!
(Åpne i bildet i ny fane eller vindu for full oppløsning.)
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Alt for tidlig i morgentåka på Col des Aravis i 2014, første året jeg guidet for Bergodal. Ok vær med sol ved lunch på Col des Saises, regn i skogen opp til Lac du Roselend og tørt på 20 km juhuhuhuuuu! fra toppen av Cormet de Roselend ned til Bourg-Saint-Maurice. Tres bien!
Tore og jeg har ikke like jakker altså. Hans er sort og min er hvit.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Syntes den ene assioma pedalen min begynte å kjennes litt grov ut, så fant fram verktøyet for å inspisere. Rimelig dårlig beskyttelsespatent - ingen gummilist som stanser vannet fra å komme inn til lagrene, og de er av billigste sort med ståldeksel, så de to innerste ryker rimelig kjapt om man sykler i mye regnvær.
Nye premium lagre med gummilist er bestilt, og så kommer jeg nok til å passe på å fette opp med jevne mellomrom med marint fett for å hindre at vannet slipper så lett til.
Nye premium lagre med gummilist er bestilt, og så kommer jeg nok til å passe på å fette opp med jevne mellomrom med marint fett for å hindre at vannet slipper så lett til.
Takk for tips! Kva slags lager bestilte du, og kor?
Takk for tips! Kva slags lager bestilte du, og kor?
Bestilte fra kulelager24.no
De oppgir ikke nøyaktig hvilken produsent du får men de er forhandlere av NTN, FAG, SKF, enduro, osv, så satser på at det er bra kvalitet. (kan melde fra når jeg får dem)
Kunne sikkert ha spart noen kroner på å kjøpe fra utlandet, men er veldig mange fakes ute å går når det kommer til premium kulelagre, så valgte å gå for en sjappe som faktisk drev med lager for nattesøvnens del.
De jeg kjøpte var:
4 x 6700 2RS Premium (Kulelager 10 x 15 x 4) 2 x 686 ZZ Premium (Kulelager 6 x 13 x 5)
686 lagrene er helt på utsiden bak end-cap'en, så de er ikke utsatt for vann, og kan fortsatt ha ZZ (metall) deksel - 6700 lagrene derimot er veldig utsatte, så da gikk jeg for 2RS (som betyr gummipakning)
Man kan selvfølgelig også kjøpe et repsett fra assioma, men da får man de samme billiglagrene med metallpakning, og må mest sannsynlig bytte igjen rimelig kjapt.
rent økonomisk så lønner det seg sikkert å kjøpe en haug med billige kina-lagre fra f.eks rcmester.no og bytte med jevne mellomrom, men vil gjerne se hvor lenge premium lagrene holder, siden jeg ikke vil bytte i hytt og pine