Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Specialized Diverge-kjøp fra utlandet: Erfaringer?

Specialized Diverge-kjøp fra utlandet: Erfaringer? #2647552 09/02/2021 10:24
geiranders Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg vil gjerne anskaffe meg en slik, men denne modellen i denne blåfargen i min str 58 blir ikke tatt inn til Norge i 2021.
https://www.specialized.com/no/no/d...=290928-175289&searchText=96220-5449

Derfor sjekker jeg hvor jeg evt kan bestille den fra Utlandet. Der ser jeg at mange forhandlere i England/Tyskland/Frankrike er begrenset til eget innenlandsmarked. Det er ofte forståelig nok. Men hvis det finnes en løsning, hører jeg gjerne fra andre som har erfaring.

Noen her som har handler Specialized på nettet og kan anbefale forhandler?

Re: Specialized Diverge-kjøp fra utlandet: Erfaringer? [Re: geiranders] #2647580 09/02/2021 11:33
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Jeg _tror_ Specialized nekter "internetthandel" og henviser til lokale forhandlere, at de beskytter lokalt forhandlernett... Fox gjør også det.

Når det er sagt har litt av poenget med denne modellen vært at alle sykkelmodeller er tilgjengelige på bestilling... så lenge en modell faktisk er tilgjengelig hos Spesh europa..? Men jeg kan ta feil, såklart.

Har du sjekka med flere forhandlere? Kan hende noen er vonde å be om det ikke er forhåndsbestilt, og gir mer hassle for dem, mens andre tar ballen å fikser uten problem?

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Specialized Diverge-kjøp fra utlandet: Erfaringer? [Re: geiranders] #2647590 09/02/2021 11:54
N
nohgod Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N
Har handlet diverse Specialized-produkter hos bike24.com uten problem, med forbehold om at jeg aldri har kjøpt komplett sykkel. Men det ser ikke ut til at levering til Norge er utelukket hvis man legger noe i handlekurven.

Desverre ser det ut til å være få modeller av Diverge i 58, iallefall i nevnte blå.

Re: Specialized Diverge-kjøp fra utlandet: Erfaringer? [Re: geiranders] #2647612 09/02/2021 14:02
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Hos min Specialized-forhandler har vi kjøpt flere sykler fra Europalageret mener jeg (Nederland), inkl 2020 Diverge handlet sent på høsten 2019. Sykkelstasjonen.no.

Re: Specialized Diverge-kjøp fra utlandet: Erfaringer? [Re: knutspeed] #2647660 09/02/2021 16:49
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: knutspeed
Hos min Specialized-forhandler har vi kjøpt flere sykler fra Europalageret mener jeg (Nederland), inkl 2020 Diverge handlet sent på høsten 2019. Sykkelstasjonen.no.

Specialized sitt distribusjonssystem fungerer nettopp sånn. Det fins ingen norsk importør/distributør, de har et sentrallager for hele Europa, lokalisert i Nederland, som forsyner butikkene med sykler som bestilles. Det er flere andre merker som har en lignende løsning med europeisk sentrallager, deriblant Cannondale og Trek.

Gaute
Re: Specialized Diverge-kjøp fra utlandet: Erfaringer? [Re: gauter] #2647676 09/02/2021 19:04
geiranders Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: gauter

Specialized sitt distribusjonssystem fungerer nettopp sånn. Det fins ingen norsk importør/distributør, de har et sentrallager for hele Europa, lokalisert i Nederland, som forsyner butikkene med sykler som bestilles. Det er flere andre merker som har en lignende løsning med europeisk sentrallager, deriblant Cannondale og Trek.

Dette er noe av bakgrunnen for at jeg stusset litt over svaret om at denne modellen ikke er mulig å få tak i. Jeg regner med at det handler om at sentrallageret forlengst har fått bestilinger på samtlige av disse, og at det ikke er noe restlager å forsyne seg av for gitt modell/farge/størrelse.

Men nå ser jeg også at enkelte tyske nettbutikker selger til Norge, så da løser det seg nok.

Takk for input!

Re: Specialized Diverge-kjøp fra utlandet: Erfaringer? [Re: geiranders] #2647686 09/02/2021 20:08
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Hvem har du snakket med om kjøp? Jeg har opplevd at forskjellige Spesh-forhandlere har forskjellig tillgang på sykler. Bestillte og kjøpte en Status et sted, og en annen butikk hadde ikke hørt om modellen en gang og måtte sjekke med Spesh sentralt om den i det hele tatt eksisterte

Poenget mitt er at det kanskje kan være smart å høre med 2-3 butikker ICON_SMILE

Re: Specialized Diverge-kjøp fra utlandet: Erfaringer? [Re: geiranders] #2647717 10/02/2021 09:20
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: geiranders

Dette er noe av bakgrunnen for at jeg stusset litt over svaret om at denne modellen ikke er mulig å få tak i. Jeg regner med at det handler om at sentrallageret forlengst har fått bestilinger på samtlige av disse, og at det ikke er noe restlager å forsyne seg av for gitt modell/farge/størrelse.

Men nå ser jeg også at enkelte tyske nettbutikker selger til Norge, så da løser det seg nok.

Takk for input!

Sleng på at Spesh er tomme for en del 2021-modeller allerede...men du kan være heldig å finne en på et gulv hos noen.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Specialized Diverge-kjøp fra utlandet: Erfaringer? [Re: geiranders] #2647801 10/02/2021 18:00
tmork Offline
Lilloman
Lilloman

Takk for input!

Tror du har fått et pussig svar. Min nåværende Trek Domane ble bestilt via importør direkte fra USA, det samme ble min tidligere Domane som var en egen USA-modell. Har derfor vanskeligheter med å tro at den ikke kan bestilles via vanlig butikk, men mulig Spec ikke gjør slikt.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Specialized Diverge-kjøp fra utlandet: Erfaringer? [Re: geiranders] #2647860 11/02/2021 08:41
olechr Offline
More than words
More than words
Kan være verdt å sjekke med Velocity. Vet hvertfall at de hadde tilgang på noen hjul ingen andre butikker her hadde tilgang på.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Specialized Diverge-kjøp fra utlandet: Erfaringer? [Re: olechr] #2647922 11/02/2021 12:35
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Så det fins et slags hierarki innad blant de autoriserte Specialized-forhandlerne?
I så fall burde en såkalt concept store være på toppen, ja...

Gaute
Re: Specialized Diverge-kjøp fra utlandet: Erfaringer? [Re: RazeFaze] #2647924 11/02/2021 12:46
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Sitat: RazeFaze

Takk for input!

Sleng på at Spesh er tomme for en del 2021-modeller allerede...men du kan være heldig å finne en på et gulv hos noen.

Ikke bare Spesh som er tomme. Sjekk hva CEO for Santa Cruz sier

https://m.youtube.com/watch?v=ioqMYzNIfkw

Re: Specialized Diverge-kjøp fra utlandet: Erfaringer? [Re: johannessen] #2647927 11/02/2021 12:59
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: johannessen

Ikke bare Spesh som er tomme. Sjekk hva CEO for Santa Cruz sier

https://m.youtube.com/watch?v=ioqMYzNIfkw

Yes, så den. Kjempeinteressant.
Endelig noen som sier det som rykter har sagt en god stund. Dette gjelder alle produsenter, og også andre markeder.

Har selv endret bestilling for å være sikker på å få sykkel(endte med en identisk 2020 modell som sto på gulvet) etter samtaler med butikk/importør.

Han sier jo ganske klart, alt de produserer de neste 6mnd går direkte til kunder som har bestilt.
Bestiller du nå, minst 8mnd til levering.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Specialized Diverge-kjøp fra utlandet: Erfaringer? [Re: gauter] #2648015 12/02/2021 06:22
olechr Offline
More than words
More than words
Så det fins et slags hierarki innad blant de autoriserte Specialized-forhandlerne?
I så fall burde en såkalt concept store være på toppen, ja...

Var hvertfall slik når en kompis skulle ha de feteste Roval hjulene. Om det gjelder noe annet aner jeg ikke

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Specialized Diverge-kjøp fra utlandet: Erfaringer? [Re: geiranders] #2649674 25/02/2021 12:39
geiranders Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Her var det ikke mer mystisk enn at Europa-distributøren forlengst hadde sendt ut eller reservert alle disse syklene i ønsket størrelse/farge til forhandlerne som hadde bestilt, og nå var det rett og slett ikke flere igjen. Det sto 0 i kolonnen, uansett hvem som spurte.

Jeg kunne sikkert ringt rundt til norske forhandlere og sjekket hvem som muuuuuligens hadde tatt inn akkurat den jeg ville ha, men bestilte heller fra Bike24.com, som jeg har god erfaring med fra før. Den kom på døra med DHL-nissen i dag, og alle er fornøyd. Byttet dekk, pinne og sete umiddelbart, og venter på et sett enkle alu-hjul fra Hunt (Mason x Hunt 4 Season). Når de settes opp slangeløst, går totalvekta ned fra 10,2 til 9,0 for en ikke altfor dyr alusykkel med fjæring i fronten – og jeg er enda litt mer fornøyd.

[Linket bilde]

Re: Specialized Diverge-kjøp fra utlandet: Erfaringer? [Re: geiranders] #2649707 25/02/2021 16:11
Bunk Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Nydelig sykkel!
Kan jeg spørre hvilken størrelse du bestilte og hvor høy du er?

Re: Specialized Diverge-kjøp fra utlandet: Erfaringer? [Re: Bunk] #2649721 25/02/2021 18:39
geiranders Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Bunk
Nydelig sykkel!

Jeg er 187 cm på en god dag, og skulle dermed egentlig ha 58 cm. Den fant jeg ikke på lager noe sted, dermed finleste jeg målene på 56 cm – og sammenliknet disse med Rondo Ruut, som er sykkelen jeg ble frastjålet for noen uker siden og nå skulle erstatte.

Det viste seg at målene på 2021 Diverge i 56 var nærmest identisk med min gamle Rondo i large, dermed slo jeg til på denne. Har bare såvidt rullet en runde i kvartalet, men tror jeg skal leve fint med denne størrelsen.

Re: Specialized Diverge-kjøp fra utlandet: Erfaringer? [Re: geiranders] #2649725 25/02/2021 19:00
Bunk Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Bunk
Nydelig sykkel!

Jeg er 187 cm på en god dag, og skulle dermed egentlig ha 58 cm. Den fant jeg ikke på lager noe sted, dermed finleste jeg målene på 56 cm – og sammenliknet disse med Rondo Ruut, som er sykkelen jeg ble frastjålet for noen uker siden og nå skulle erstatte.

Det viste seg at målene på 2021 Diverge i 56 var nærmest identisk med min gamle Rondo i large, dermed slo jeg til på denne. Har bare såvidt rullet en runde i kvartalet, men tror jeg skal leve fint med denne størrelsen.

Takker for svar ICON_SMILE
Er på utkikk etter diverge selv og derfor litt nysgjerrig på størrelsene

Redigert av Bunk; 25/02/2021 19:01.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå