Flytende badstu på (i) Sognsvann, en merkelig idé?
|
Flytende badstu på (i) Sognsvann, en merkelig idé?
11/02/2021 10:38
|
Anomyn
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
https://nab.no/nyheter/sognsvann-badstue-engasjerer-men-n-ting-kommer-nok-pa-plass-for/19.22544"Oslo Badstuforening har fått én million kroner fra Sparebankstiftelsen DNB til et prosjekt med målsetting om å etablere en flytende badstue på Sognsvann." Leser faktisk at Oslo Badstuforening allerede har fått én million kroner fra Sparebankstiftelsen DNB til et prosjekt med målsetting om å etablere en flytende badstue på/i Sognsvann. Så dette mer som et 1. april medieoppslag, men det er visst alvorlig ment. En hel million kroner, og det bare foreløpig til "et prosjekt". Hvilken luksuriøs standard ser Sparebankstiftelsen for seg i denne påtenkte badstuen? Sognsvann er et populært sted for hele Oslos befolkning. Antar badstue på (eller er det i?) Sognsvann blir mer for de litt spesielt interesserte, en liten "menighet"? For spesielt interesserte finnes jo allerede Svartkulp, noen få hundre meter lenger inn fra Sognsvann. Hva med en flytende badstue heller på/i Svartkulp? https://www.oslofjorden.com/badesteder/oslo/svartkulp_badeplass_oslo.htmlSvartkulp, eller indre deler av dette tjernet, er et kjent (godkjent) badested for naturister. Kan man se for seg fellesbadstue for begge kjønn her, badstu-badende kun iført minimal bekledning i form av den nye folkedrakten, dvs. facecover, ansiktsmaske, munnbind?
Redigert av Anomyn; 11/02/2021 11:43.
|
|
|
Re: Flytende badstu på (i) Sognsvann, en merkelig idé?
[Re: Anomyn]
11/02/2021 12:06
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Jeg ser ikke helt problemet her? Badstu er jo flott.
Redigert av Jacobsen; 11/02/2021 12:07.
|
|
|
11/02/2021 12:59
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det viser seg å ha vært en god ide. Mange småsteder som kopierer modellen nå. Forening med betalende medlemmer utgjør hovedtyngden. Er noe på gang her hos meg på Jevnaker også og nede på sørlandet hvor jeg også er innom ganske ofte. Tipper mange vil slenge seg på. Når jeg vokste opp så var det alltid en haug med eldre karer som satt i badstua på den lokale svømmehallen og diskuterte politikk mm. Vi trenger flere møteplasser for å styrke psykisk helse og det er nok derfor de opplever vind i seilene mtp finansiering fra stiftelser og tillatelser fra det offentlige. En mill synes jeg også er mye, men tipper "Universell utforming" drar opp prisen betraktelig.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: Håvard.]
11/02/2021 12:59
|
Anomyn
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Ser at de har 4 flåte-badstuer, alle beliggende ved Sørenga ved Gamlebyen i Oslo. Samt at de er midlertidig stengt pga kulde. Ikke mange som driver med real isbader-badstue der da.
|
|
|
11/02/2021 13:11
|
Totte
Unionstøysekopp
|
Unionstøysekopp
25000 besøkende a 150kr, og de har 17 ansatte?
- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg. (Byggmester Harald Langemyhr)
|
|
|
11/02/2021 13:21
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Hvis en stiftelse har lyst til å donere en million kroner til et formål de finner verdig og innenfor sine retningslinjer så må de da få lov til det. Jeg vet ikke hva det koster for en slik badstu som vises på tegningene, men det drar seg sikkert til. Og "luksøriøs" eller ikke det vet vi ikke stort om, en million er faktisk ikke mye penger hvis vi snakker om noe som skal skreddersys, og så lenge det ikke belaster offentlige budsjetter så tenker jeg at de bare får kjøre på.
Lars-Erik
|
|
|
[Re: Totte]
11/02/2021 13:23
|
Håvard.
Ringrev
|
Ringrev
17 ansatte, 7 årsverk. Også er de jo en forening så det er vel en del medlemskontinget. Ettersom de har fått 1 mill til prosjektet så tyder det på at de er gode på å skrive søknader.
Men jeg vet i grunnen ikke noe mer enn det som står i linkene jeg la ved.
|
|
|
11/02/2021 13:43
|
Totte
Unionstøysekopp
|
Unionstøysekopp
Sparebankstiftelsen renner over av penger som de ikke klarer å få avsetning på, så det er nok ikke søknadskvalitet de skiller seg ut på, kun at de har et tilstrekkelig stort prosjekt. Man blir gjerne bedt om å tenke større og komme tilbake med en ny søknad.
- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg. (Byggmester Harald Langemyhr)
|
|
|
11/02/2021 13:45
|
gare
More than words
|
More than words
Det er jo et røverkjøp om man sammenligner med stupetårn i Mjøsa 
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: gare]
11/02/2021 13:54
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Det er jo et røverkjøp om man sammenligner med stupetårn i Mjøsa  Ja, stupetårnet skulle opprinnelig koste 1,5 mill.
- Stefan
|
|
|
11/02/2021 14:01
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
I tillegg til at antallet potensielle brukere er i en helt annen liga. Lite interessant med stupetårn i Mjøsa om man bor i Svinesund eller Lillehammer.
Prisen ble en snau tusenlapp per innbygger.
|
|
|
11/02/2021 15:02
|
Håvard.
Ringrev
|
Ringrev
Sparebankstiftelsen renner over av penger som de ikke klarer å få avsetning på, så det er nok ikke søknadskvalitet de skiller seg ut på, kun at de har et tilstrekkelig stort prosjekt. Man blir gjerne bedt om å tenke større og komme tilbake med en ny søknad.
Å skrive søknader som passer til kriteriene og budsjettene til tilskuddsordningen man søker på må vel være en del av det å være gode på å skrive søknader? Hvis det var mange som klart det så hadde de vel ikke rent over av penger? Poenget mitt var ikke konkret tilskuddet til dette prosjektet, men at tilskudd kan være en del av inntektene som kan forklare at det er mange årsverk i forhold til antall besøkende. Jeg har for øvrig ingen kjennskap til organiseringen så det blir bare antagelser. Jeg nevnte antall ansatte og besøkende kun fordi jeg tenker det viser at det er en god del som mener at flytende badstuer er en god ide :-)
Redigert av Håvard.; 11/02/2021 15:04.
|
|
|
11/02/2021 15:41
|
Anomyn
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Min vinkling til flytende badstue i Songsvann, og at dette er et oppsiktsvekkende innspill, er at Sognsvann, med tilstøtende område, er regulert til offentlig park, om jeg ikke tar feil. Bruken av en eventuell badstue her koster, et eksempel på kostnadene her, fra Badstuforeningens egen hjemmeside:
Årskort kr 2 800,- (medlemspris kr 2 500,-) Sesongkort kr 1 300,- (medlemspris kr 1 000,-)
Håper at dette er en "non-profit" organisasjon, men antall ansatte antyder at det utbetales lønn? Da kan man se driften av en badstue i Songsvann som en kommersiell virksomhet.
Så da kan det spørres om en kommersiell aktørs virksomhet i Songsvann er i almenhetens interesse, eller kun for de få. Tror mest det siste.
Og slipper man til en aktør med kommersiell drift i Songsvann, da må vel flere aktører slippe til i denne parken og drive geshjeft der? Er det en ønsket utvikling? Eller bør man la slike folkekjære områder være fri for aktører av denne typen?
Hva med et stort kommersielt stupetårn, med avgift pr. hopp, der Sognsvannet er på det dypeste? Eventuelt montert på en forankret flåte? Ikke det, nei..
|
|
|
11/02/2021 16:48
|
Håvard.
Ringrev
|
Ringrev
Hvis man skal være pirkete så er Sognsvann uregulert, men men vist som LNF-formål i kommuneplanen. I tillegg ligger det innenfor markagrensa. Dette tilsier at det sannsynligvis ikke er kurant (men antagelig heller ikke helt umulig) å få en tillatelse. Det står om det i artikkelen hos NAB, og det vil gjenstå å se om de får tillatelse:
"Først skal grunneier – Oslo kommune – gi tillatelse, og før den tid er det en rekke natur- og miljøhensyn som skal vurderes. Deretter må det en byggesak til i Plan- og bygningsetaten, før det til slutt er Fylkesmannen som må gi dispensasjon fra markaloven, som omfatter Sognsvann."
Selv vil jeg se på det som et positivt tiltak, forutsatt at de klarer å få tillatelse, selvom jeg verken er særlig glad i badstuer eller kaldt vann. Jeg er veldig enig med Sanouka i at et er behov for flere sosiale møteplasser, av grunnene han nevner.
Kommersiell drift i ymse former tillates jo ofte i slike områder, eksempelvis Sognsvannkiosken. om badstuforeningen er non-profit eller ikke vet jeg ikke, men at de ansatte får lønn tror jeg du kan regne med:-) Jeg har ingen problemer med å se noen motforestillinger mot å tillate en sånn flåte, og kan godt forstå at noen kan være imot. Er også enig med deg i at dette med semiprivate tilbud i offentlige områder noe som kommunen egentlig bør ta prinsippielt stilling til (og det kan det for alt jeg vet hende de allerede har gjort). Men at det er spesielt oppsiktsvekkende at en badstuforening med fire flåter i drift ønsker seg en til, og får tilskudd av en privat stiftelse som visstnok renner over av penger er jeg ikke enig i.
|
|
|
11/02/2021 18:14
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For å få midler fra SP1 stiftelsen så man være reg i frivillighetsregisteret. Registreringen der stiller en del krav til organisering og hvordan penger styres internt. Man blir en såkalt Non profit org. Det betyr ikke at man ikke kan tjene penger og ha lønnet personell. Ofte så er det en god pott av disse som går til posten prosjektering. Man kan leve ganske godt på å sette i gang slike prosjekt som dette og fakturere sine konsulenttjenester til foreningen. Man må bare unngå å ha styreledervervet, den rollen og samtidig fakturerende konsulent er ikke lov.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
|
|