Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lydplanker 9.1

Lydplanker 9.1 #2647008 05/02/2021 06:53
J
JoachimV Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
J
Hei
Kort og greit, noen som har erfaring med noen av disse nye lydplanken som er 9.1 eller 5.1.4 ?

Tenker først og fremst på Samsung og JBL sine.

Noen steder i Oslo-Drammen som er brukbart for å høre på disse?

Re: Lydplanker 9.1 [Re: JoachimV] #2647116 05/02/2021 16:35
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jeg har en Sony HT ST-5000, den er 7.1.4 med Dolby atmos. Lydkvaliteten på musikk i stereo er på høyde med anlegg til 20-30000kr, men som alle lydplanker så klarer den ikke sette opp et bra stereoperspektiv på musikk. For film er det mye bedre. Surroundmessig så må du ha et perfekt rom for å få det til å funke, om du ikke skaffer bakhøyttalere.

Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Lydplanker 9.1 [Re: JoachimV] #2647158 06/02/2021 08:06
J
JoachimV Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
J
Interessant, takk for svar.
For min del er det jo snakk om en ikke helt ubetydelig nedgradering fra 5.1 oppsett med høyttalere og receiver. Så jeg lurer jo på hvor mye, jeg har gode fronthøyttalere til musikk.
Jeg sliter med fornuftig plassering av 5.1 så noe stereoperspektiv kan ikke bli verre enn det er.
Det jeg lurer på er om jo deg går an å høre på musikk eller om det er helt krise.. Ser at Sony fikk ganske gode anmeldelser på akkurat det.
Har skråtak så er litt usikker på hvordan Atmos blir.
Bakhøyttalere er et krav. Tenkte stikke bort på sjappa i dag men det er jo begrenset med lyttemuligheter.
Det er disse to jeg vurderer:

https://www.elkjop.no/product/lyd-h...kanal-lydplanke-med-10-tradlos-subwoofer

https://www.elkjop.no/product/lyd-h...-hw-q950-lydplanke-med-tradlos-subwoofer

Drøyer det så kommer Klipsch men der sliter de med levering

https://www.komplett.no/product/117...r/klipsch-cinema-1200-soundbar-lydplanke

Skjønner det blir nedgradering her, samtidig tenker jeg en sånn plankeløsning er mer fleksibelt for håpløse plasseringsmuligheter i liten stue uten en eneste vegg.. Jeg må bruke hjørner så da får det bli som det blir.

PS det var jo en ting jeg er skeptisk til, jeg leser noen sliter med drop i det trådløse både bak og sub... ICON_BLUSH

Redigert av JoachimV; 06/02/2021 08:09.

Re: Lydplanker 9.1 [Re: JoachimV] #2647171 06/02/2021 10:11
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jeg nedgraderte fra reciever med gode fronthøyttalere og en midtpåtreet senter. Anlegget kosta vel bortimot 25kkr i sin tid. Sony planken har vel så bra lyd, kanskje bedre, bortsett fra stereoperspektivet. Pga manglende stereoperspektiv så blir det lite musikklytting. Får ikke romfølelsen med lydplanken og da blir det litt stusselig syns jeg. Skråtak gjør at dolby atmos bare blir vas. Jeg har trapp som er skrå rett ved planken og surround/atmos blir litt variabelt. Med bakhøyttalere hadde det nok blitt bedre hos meg.

Sonyen jeg har får mye kritikk for at suben faller ut og hakker, den benytter wifi med proprietær protokoll for kommunikasjon. Løsningen er å plassere den trådløse ruteren så langt unna planken/suben som mulig. Når jeg har suben ved siden av ruteren (20cm ifra ca). Så faller den ut og hakker et par ganger i uka. Når jeg har suben 2 meter fra ruteren er det ingen problemer. Mulig det er det samme med de andre typene planker. Evt kan man prøve bytte kanal på wifien.

Begge de du linker til ser bra ut, Klipschen er spennende også.

Konklusjonen min med et par år i lydplankeverden er at det funker greit til film og tv-titting generelt. Faller igjennom med musikk pga manglende stereoperspektiv. Eneste grunnen til å ha lydplanke er plassvurderinger mener jeg. Jeg bytta i sin tid pga liten stue. Nå flytter vi snart inn i nytt hus og der er det egen tv-stue. Så da er det tilbake til reciever og hurramegrundtlyd med gode stereohøyttalere. Lydplanken flyttes til gjesterommet.

Re: Lydplanker 9.1 [Re: JoachimV] #2647187 06/02/2021 14:45
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Har ikke all verdens erfaring med lydplanker hjemme hos meg. Men søstra mi har, og har flere venner som har slike. For meg er lydplanke en erstatning for tv-lyd. Et helt greit stereoanlegg med kurante høyttalere og sub er etter min mening bedre. Koster vel det samme eller er litt billigere. Forskjellen er at det tar litt plass på hver side av fjernsynsapparatet kontra under/over. Når det er sagt så er lydplanker helt ypperlig til mye, og det gruser lyden fra fjernsynet. Men jeg har inntrykk av at folk har ikke så voldsomt behov for så god lyd i dag. Vi har flere blåtannhøyttalere i huset. Men kjærringa går likevel å hører på musikk gjennom den elendige høyttaleren på telefonen sin.

Re: Lydplanker 9.1 [Re: Paulus] #2647198 06/02/2021 16:56
J
JoachimV Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
J
Sitat: svene
Jeg nedgraderte fra reciever med gode fronthøyttalere og en midtpåtreet senter. Anlegget kosta vel bortimot 25kkr i sin tid. Sony planken har vel så bra lyd, kanskje bedre, bortsett fra stereoperspektivet. Pga manglende stereoperspektiv så blir det lite musikklytting. Får ikke romfølelsen med lydplanken og da blir det litt stusselig syns jeg. Skråtak gjør at dolby atmos bare blir vas. Jeg har trapp som er skrå rett ved planken og surround/atmos blir litt variabelt. Med bakhøyttalere hadde det nok blitt bedre hos meg.

Sonyen jeg har får mye kritikk for at suben faller ut og hakker, den benytter wifi med proprietær protokoll for kommunikasjon. Løsningen er å plassere den trådløse ruteren så langt unna planken/suben som mulig. Når jeg har suben ved siden av ruteren (20cm ifra ca). Så faller den ut og hakker et par ganger i uka. Når jeg har suben 2 meter fra ruteren er det ingen problemer. Mulig det er det samme med de andre typene planker. Evt kan man prøve bytte kanal på wifien.

Begge de du linker til ser bra ut, Klipschen er spennende også.

Konklusjonen min med et par år i lydplankeverden er at det funker greit til film og tv-titting generelt. Faller igjennom med musikk pga manglende stereoperspektiv. Eneste grunnen til å ha lydplanke er plassvurderinger mener jeg. Jeg bytta i sin tid pga liten stue. Nå flytter vi snart inn i nytt hus og der er det egen tv-stue. Så da er det tilbake til reciever og hurramegrundtlyd med gode stereohøyttalere. Lydplanken flyttes til gjesterommet.

Jeg trur nok Atmos blir avlyst med mitt skråtak. Jeg har tenkt det blir som det blir men det er jo bare dumt. Så da utgår egentlig alternativene ovenfor.

Sitat: Paulus
Har ikke all verdens erfaring med lydplanker hjemme hos meg. Men søstra mi har, og har flere venner som har slike. For meg er lydplanke en erstatning for tv-lyd. Et helt greit stereoanlegg med kurante høyttalere og sub er etter min mening bedre. Koster vel det samme eller er litt billigere. Forskjellen er at det tar litt plass på hver side av fjernsynsapparatet kontra under/over. Når det er sagt så er lydplanker helt ypperlig til mye, og det gruser lyden fra fjernsynet. Men jeg har inntrykk av at folk har ikke så voldsomt behov for så god lyd i dag. Vi har flere blåtannhøyttalere i huset. Men kjærringa går likevel å hører på musikk gjennom den elendige høyttaleren på telefonen sin.

Tja... Etter å ha hatt 5.1 er det kjedelig å gå bort i fra det. Det er ikke det jeg er ute etter.
Det finnes lydplanker og lydplanker
TV planker fra 0-10 lapper som du snakker om er nok bra kjedelig men det er jo det øverste sjiktet jeg ser etter og da begynner det jo åpne seg muligheter.

Var innom Hifi-klubben i dag og ble vel egentlig litt solgt på Bluesound. Det ryktes at det er noe nytt på gang der så pr nå så kan det se ut som jeg skal prøve vente litt å se hva som skjer der.
https://www.bluesound.com/products/pulse-soundbar/ (utgår)
Da kan jeg gjenbruke sub med Flex bak.

Re: Lydplanker 9.1 [Re: JoachimV] #2647201 06/02/2021 17:22
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
En dyrere løsning, men kanskje den beste når det er lite plass, er nok små aktive stereo høyttalere og evt en sub. Da får du nok best lyd til både film og musikk på liten plass. Små aktive høyttalere skal spille utrolig bra iforhold til størrelse , pga aktiv korrigering av begrensningene i kabinett/størrelse. Men det kan bli problemer med full surround. Usikker på om man får tak i en sentral som kan sende surroundkodet lyd til 5.1 oppsett med aktive høyttalere. Bluesound sine ser ikke ut til å støtte dette. På lite plass/vanskelig rom ville ihvertfall jeg gått for stereo med aktive høyttalere og sub og heller droppet bakhøyttalerne. Spesielt om man skal høre på musikk i tillegg til TV. Om man mest bare ser på TV så er lydplanke med bakhøyttalere en god løsning. Men man må opp i pris for å få god lyd, de plankene/settene til 3-5000kr jeg har hørt har ikke vært særlig imponerende.

Re: Lydplanker 9.1 [Re: JoachimV] #2648182 14/02/2021 12:15
Cervin Offline
Veteran
Veteran
Vi har de samsungplankene på jobb. Helt ubrukelig på musikk, men grei som en oppgradering av tvlyden.
Hifiklubben har Bluesoundplanker som faktisk høres grei ut, men den prøver ikke på noe surround greier.

Always looking for the next trail.

Kristiansand Sykkelpark
Re: Lydplanker 9.1 [Re: JoachimV] #2655732 03/04/2021 06:52
J
JoachimV Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
J
Bluesound prøver aboslutt på noe surroundgreier hvis du vil og det fine med de er trådløse bakhøyttale på nettverk ikke noe Bluetooth anna lignende jall. Det er blir vel politisk korrekt å kalle det 4.1 da planken er fysisk konstruert som stereo. Nå ser ikke jeg noe umiddelbart problem med det. kommer nesten garantert til å gå for Bluesound, nye Soundbar+ er kommet nå men det er sykkelsesong, ikke tv sesong. ICON_TONGUE
https://www.hifiklubben.no/bluesoun...hoeyttaler/blssoundbarpluswh/?q=soundbar

Jeg klarer bare ikke helt gi slipp på JBL Studio 5 i ekte 5.1 riktig enda.. Akkurat som at jeg aldri kommer til å slutte med å kunne kombinere 5.1 og stereo.

Moderator  support