Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ventilasjon av bod med tørkeskap

Ventilasjon av bod med tørkeskap #2647011 05/02/2021 07:22
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Har en bod som i dag brukes til oppbevaring av mat, turutstyr og ski. Det står også en fryser og et kjøleskap der, og jeg har tenkt å flytte et tørkeskap for tørking av klær inn dit. Når man tørker klær kommer det mye fuktig og varm luft ut av skapet, og den lufta vil jeg ha rett ut. Hvordan løser jeg det?

Jeg har hull i veggen med vanlig ventil i dag. Er det mulig å lage en løsning som gjør det mulig å både lufte boden som før (via ventil) og samtidig pøse lufta fra tørkeskapet rett ut via samme ventil?

Re: Ventilasjon av bod med tørkeskap [Re: Øyvind V] #2647021 05/02/2021 08:01
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Jeg diskuterte en litt lignende problemstilling med snekker her om dagen. Jeg skulle ha et kjøkkenutløp og lufting i bod gjennom en og samme ventil. Han mente at enten måtte man fikse en finurlig sluseløsning eller så måtte man ha to hull i veggen. Jeg prøvde skissere en løsning med flexit enveisventiler men fant ut at det ble enklere, om en ørlite dyrere med å få laget et nytt hull i ytterveggen.
Jeg skulle uansett ha kjerneboret to andre hull i andre boder så merkostnaden var ikke enorm.

Edit: Kan du ha «innendørs» ventilering av boden og gi ventilen til skapet?

Redigert av Stefan77; 05/02/2021 08:04.

- Stefan
Re: Ventilasjon av bod med tørkeskap [Re: Stefan77] #2647029 05/02/2021 08:56
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Et ekstra hull er kanskje den beste løsningen ja. Jeg skal uansett ta hull til et vindu i naboboden, og da er det sikkert ikke så veldig mye dyrere å få boret et ventilasjonshull i tillegg.

Innendørs ventilering av boden kan sikkert gå, men jeg vil helst ha åpning via ventil. Det er ikke fukt der nå, men det har vært det før vi flyttet inn. Jeg vil derfor helst ha det så luftig som mulig.

Kanskje en ventil med spjeld kunne være en mulighet? At ventilen lufter boden 22 timer i døgnet, men akkurat de to timene tørkeskapet står på så har jeg vippet over et spjeld og da er det lufta fra skapet som går ut.

Re: Ventilasjon av bod med tørkeskap [Re: Øyvind V] #2647078 05/02/2021 12:18
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Øyvind V

Kanskje en ventil med spjeld kunne være en mulighet? At ventilen lufter boden 22 timer i døgnet, men akkurat de to timene tørkeskapet står på så har jeg vippet over et spjeld og da er det lufta fra skapet som går ut.

Det var noe sånt jeg styrte med. Selv om jeg skisserte meg opp en løsning som ville fungert, så vet jeg at en gang så vil noe skje slik at mekanikken ikke fungerer lengre. Om man ikke da oppdager det med en gang så ville jeg hatt en kjøkkenvifte som dundrer fuktig, krydderluft inn i sportsboden. Om jeg skulle hatt tørkeskap så vet jeg at manuelle tilleggsfunksjoner ender opp med at spjeldet blir avglemt, jeg blir sur på kona, hun blir sur på meg og jeg må for all fremtid være den som legger ting inn i tørkeskapet.
Jeg ville ha et "dumt" anlegg med minst mulig feilkilder.

Skal du kjernebore i betong? Isåfall kan du få kontaktinfo til han som gjorde jobben for meg. Kjapp, ryddig og OK pris så lenge man er inneforstått med at man betaler for kunnskap og utstyr og ikke kun tiden han bruker.

- Stefan
Re: Ventilasjon av bod med tørkeskap [Re: Øyvind V] #2647080 05/02/2021 12:26
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
BAre husk å sette i den nye ventilen slik at den heller nedover. Da vil kondensvannet fra tørkeskapet gå UT av huset :-)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Ventilasjon av bod med tørkeskap [Re: Øyvind V] #2647081 05/02/2021 12:31
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Du kan kjøpe rør og bygge noe basert på slike: https://www.elektroimportoren.no/tilbakeslagsspjeld-125-fbd-flexit/49073/Product.html
Gjør du det rett skulle denne åpne så lenge tørkeskapet ikke trykker luft feil vei.

Dette er selvsagt avhengig av at luften slik det er nå allerede går ut ventilen, ventilen blir selvsagt ubrukelig til å slippe inn luft med en slik løsning.

Re: Ventilasjon av bod med tørkeskap [Re: Øyvind V] #2647082 05/02/2021 12:34
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Hvis dette er i en bod kan du vel bare koble forgreningsrør på ventilasjonsrøret i veggen.

Re: Ventilasjon av bod med tørkeskap [Re: Paulus] #2647108 05/02/2021 14:31
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Paulus
Hvis dette er i en bod kan du vel bare koble forgreningsrør på ventilasjonsrøret i veggen.

Ja, det var tanken. Men hvordan sikrer jeg at lufta fra tørkeskapet ikke blåses ut både i bod og utendørs?

Re: Ventilasjon av bod med tørkeskap [Re: Stefan77] #2647109 05/02/2021 14:32
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Stefan77
Skal du kjernebore i betong? Isåfall kan du få kontaktinfo til han som gjorde jobben for meg. Kjapp, ryddig og OK pris så lenge man er inneforstått med at man betaler for kunnskap og utstyr og ikke kun tiden han bruker.

Blir boring i betong ja, og tar gjerne i mot kontaktinfo på noen som kan dette ICON_SMILE

Re: Ventilasjon av bod med tørkeskap [Re: Øyvind V] #2647118 05/02/2021 17:01
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Litt på siden, men jeg har montert Mitsubishi Miniventilasjon 50 i vaskekjeller og det ga adskillig bedre luft enn ved vanlig veggventil. Finnes mange forskjellige utgaver, noen mer estetisk pene enn denne, men denne hadde simpel montering, kun 115mm rør så det gikk gjennom vanlig grunnmursventil og den er stillegående. Har montert en avfukter som skrus på de gangene man tørker klær. Kombinasjonen gjør at man unngår den klassiske kjellerluften som ofte er i vaskekjellere.

Jeg tittet på tørkeskap den gangen jeg planla vaskerommet, og husker jeg ble anbefalt av rørlegger å bruke spirorør da det var bedre mtp. brannsikkerhet.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Ventilasjon av bod med tørkeskap [Re: Øyvind V] #2647159 06/02/2021 08:07
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sitat: Øyvind V
Sitat: Paulus

Ja, det var tanken. Men hvordan sikrer jeg at lufta fra tørkeskapet ikke blåses ut både i bod og utendørs?

Du vil vel ha lufta ut regner jeg med. Litt avhengig av hva slags ventil du skal ha så må du nok stenge ventilen på forgreningen når du kjører tørkeskapet.

En annen ting jeg tenkte på er om det ikke blir like god ventilasjon hvis du bare fjerner tilbakeslagsspjeldet til tørkeskapet og bruker skapet som lufteventil. Da kan du jo bare koble tørkeskapet på røret som går ut uten forgrening.

Moderator  support