Det har plutselig gått opp for meg at det er nå beslutningene må tas dersom jeg rekke å velge, og få meg, en ny sykkel til sommersesongen starter. Budsjettet kan strekkes til 50 000, men det skader ikke å havne under, da wattmåler og nye sko står også på innkjøpslista.
Jeg hadde i fjor en tråd,
Allsidig landeveissykkel eller grusracer?, der jeg luftet noen modeller, ønsker og virket ganske forvirret.
Nå har jeg fundert i ytterligere noen måneder, og heller mer mot landevei og høy fart enn mot veldig grove grusveier og marka.
Har en ønskeliste,
- - Shimano Ultegra (også åpen for Di2), eller i det minste 105.
- - Hydrauliske skrivebremser.
- - Gjenget kranklager (liker å skru selv, og er allergisk mot knirk...)
- - Må ha plass til minst 32 mm dekk.
- - Maks 50 000 NOK.
Sykler i dag på en Merida Cyclocross, som i og for seg fungerer helt fint med sin Tiagra-gruppe, og som skal være med på veien videre som reserve/rullesykkel. Ønsker meg allikevel noe mer raffinert, smekrere, lettere og mer glinsende enn min tilårskomne Merida.
Har i dag tre sykler på blokka:
- - Trek Domane SL 5 eller SL 6 fordi den huker av hele ønskelista, og føles trygt - litt som en Toyota.
- - Orbea Orca OMR fordi den er smellvakker, og Orbea har en mystisk tiltrekningskraft på meg.
- - Faras nye versjon av F/AR, litt fordi den er norsk, men også ganske mye for pengene.
Jeg har et inntrykk av at disse syklene drar i ulik retning innenfor landeveisspekteret, og utenom gjenget kranklager som bare Trek har, så huker alle syklene av hele ønskelista mi.
Det er kjekt om sykkelen er godkjent til bruk i ritt, selv om det er et mer langsiktig mål for 2022, med for eksempel Lillehammer-Oslo. Mulig dette utelukker Fara-en?
Tenker å få avtalt et besøk hos både Fara og Unaas, om de tillater sånt nå for tiden, for å få tatt en titt med egne øyne.
Komfort er viktigere enn å sitte mest mulig aggressivt, men jeg er overbevist om at mye kan løses med tilpasning, om jeg finner en sykkel med geometri som egner seg. Har studert geometrien på de aktuelle modellene, men å sammenligne stack, reach og alle de andre parameterne sitter ikke helt i ryggmargen, kan du si.
Hva tror folket?
Hvilken av de tre syklene ville du valgt om du var i min posisjon? Om du har andre forslag er det fint om du forklarer hvorfor du ville vurdert eller valgt nettopp den sykkelen du foreslår.