Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 17 av 17 1 2 15 16 17

Skiføre i marka rundt Oslo

Re: Skiføre i marka rundt Oslo [Re: jaknudsen] #2647827 10/02/2021 22:21
B
bigp85 Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: jaknudsen
Veldig mye snakk om smøring og lite om skiføre … kanskje dere smørere kunne tatt entusiasmen i en egen tråd og latt oss med kun felleski ha tråden til føreoppdateringer? :-)

Trodde det fantes en tråd om smøreforhold Oslo jeg men ellers er det bare å starte opp!

Re: Skiføre i marka rundt Oslo [Re: Goldrush] #2647828 10/02/2021 22:27
B
bigp85 Offline
Avhengig
Avhengig
B
Gikk en tur fra Sandermosen-Nittedal t/r.
-6 i følge bilen på parkeringa ved Sandermosen st.
-9 ifølge Yr.

Noen partier er det litt grums fra trærne i løypa så kan lugge litt. Overraskende gode spor! Obs på en issvull rett etter det krysset ved Sandermosen.

Fischer RCS kaldski med grønn toko (smeltet) + 3 lag Swix V30. Ising i festesonen under foten så det ble to tryn på flata. Burde tatt på Swix grønn (må kjøpe det først) ?

Re: Skiføre i marka rundt Oslo [Re: Goldrush] #2648799 18/02/2021 19:13
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Var på tur ved lunsjtider i dag, så dette blir vel gammelt nytt. Merkelig vær, -4 med litt underkjølt yr i lufta. Vurderte sterkt felleskiene, men gikk for smøring.
Dro fram en boks jeg ikke har brukt så mye, Rode Weiss, og la noen lag før jeg la to lag Rode Violet 0 i utvidet tråkksone.
Det fungerte ganske bra der hvor det var preppede løyper. Mulig jeg like greit bare kunne holdt meg på Rode 0. Litt løst på steder som ikke var preppet siste døgn.

Re: Skiføre i marka rundt Oslo [Re: eirikbk] #2648808 18/02/2021 21:10
G
Gekki Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
Sitat: eirikbk
Var på tur ved lunsjtider i dag, så dette blir vel gammelt nytt. Merkelig vær, -4 med litt underkjølt yr i lufta. Vurderte sterkt felleskiene, men gikk for smøring.
Dro fram en boks jeg ikke har brukt så mye, Rode Weiss, og la noen lag før jeg la to lag Rode Violet 0 i utvidet tråkksone.
Det fungerte ganske bra der hvor det var preppede løyper. Mulig jeg like greit bare kunne holdt meg på Rode 0. Litt løst på steder som ikke var preppet siste døgn.

Tilsvarende forhold i Østmarka i går kveld. Veldig høy luftfuktighet, -3, og underkjølt yr. Løse spor, mye melete løssnø i fiskebeinsbakkene, og ikke godt å si om glipptak skyldtes sporene eller smurningen. Men i likhet med deg var jeg på Rode Violet, og det kjentes som et fint kompromiss, og det ble en fin tur. Mye folk ute i marka selv sent på kvelden, fint å se ICON_SMILE Nå fremover ligger det imidlertid an til å bli andre boller. Rent klisterføre er min nemesis, men kanskje det går bedre i år?

Re: Skiføre i marka rundt Oslo [Re: Goldrush] #2648948 20/02/2021 07:21
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Tur i går kveld. Var 2 grader på dagen, nysnø og var nede på 0 grader på kvelden.
Vurderte felleskiene igjen, men utfordret meg på smørning. Var ikke klar i døra før kl 20:30, så tok meg ikke tid til grunning. Var uansett ikke langtur. Skrapte bare av litt gammel voks og la Rode Multigrade klister på. Et klister jeg egentlig ikke vet så mye om, men skulle visst ha et vidt bruksområde. Stod mellom det og Swix Universal.
Fungerte ganske bra. Gikk rett opp en del bakker, men enkelte glipptak. Ideelt skulle jeg nok hatt tid til å la det kjøle seg og legge voksdekking. Ble litt ising etter hvert, men det fungerte likevel bra nok for denne turen og bedre enn fellene.

Er bare å finne fram klistertubene den kommende uken! Er mye snø i marka og føret som kommer nå kan gi knall feste og god gli når man blir venn med klisteret.

Re: Skiføre i marka rundt Oslo [Re: eirikbk] #2648949 20/02/2021 08:18
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Ut fra varselet på Yr, med ventet temperatur omkring 0 grader, og faktisk 1 varmegrad midt på dagen, valgte jeg å bruke et par eldre, men lette, Fischer ski med riller i sålen, såkalte smørefrie ski. Gikk fra Movatn til Ørfiske på snødekt bilveg med ca 8 - 10 cm nysnø. Var den første ute her i går, og gikk opp løype til Holmetjern, videre opp til Grytahøgda og ned Delebekk. Der nede var tråkkemaskinen i gang med preparering. Dro ned til sørenden av Langvann, i håp om at en av Skiforeningens skutere hadde kjørt opp der, men nei, måtte gå opp løype selv. Gikk opp løype over Trehjørningen, og fra ryggen mellom Trehjørningen og Helgeren gikk jeg opp løype over "Fuglemyrhøgda"; der var det minst 25 cm nysnø, med et tynt skarelag i. Her ble det skuteroppkjørt ca den 15. februar, men det hadde snødd hver dag siden da. Det ble et par tunge kilometere, men likevel en fin tur. Valgte å gå over Fuglemyrhøgda, fordi det i nordenden av Helgeren, i Sølvvika, i det siste har dannet seg mye overvann. Vannet nådde over skistøvlene da jeg gikk der den 17. februar. Har sett overvann der i tidligere år også, men ikke i slike mengder som nå.

"Rilleski", atså gammel type smørefrie ski, lager merkelig lyd i nedoverkjøringer. Vil tro at jeg må anskaffe felleski snart. Festet med rilleskiene var bra nok, og gliden var bra etter at jeg la på fiolett glider foran og bak rillesonen. Glideren var for +1 til - 4 grader ifølge pakningen.

Videre over Gørja og Kalvsjøen, men her hadde noen gått før meg og laget løype. Ved Finntjern var tråkkemaskinen i gang med prepping, og det var gode spor ned til Snippen.

Redigert av Anomyn; 20/02/2021 08:24.
Re: Skiføre i marka rundt Oslo [Re: Goldrush] #2649852 26/02/2021 17:04
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Har fortsatt hatt noen turer i det siste.
Det er store endringer dag til dag i løypenettet ift snømengde. I randsonen smelter det voldsomt, samt i solbakker. For mye overvann på Ørfiske i dag for min smak. Gadd ikke få våte sko.
Det er fortsatt mye snø i marka innover, men det veksler mellom bløtt i solbakker og skarpt/isete i skyggene hvor det ikke er preppet. Selv i dag med +9 utpå dagen.
Har gått på klister i det siste. Swix KR70 med litt universal prikket inn i dag. Lugger litt under ploging på skarpt føre da..

Re: Skiføre i marka rundt Oslo [Re: Goldrush] #2650094 01/03/2021 08:44
boltzmann Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg hadde meg en tur på lørdag, fra Sognsvann til Stryken. Nesten bare is i starten, men trengte ikke gå langt før det ble gode forhold. Jeg gikk på skøyteski, men samboeren gikk på felleski. Felleskiene var helt forferdelige, dårlig feste og glid. Det var tidvis litt isete og glaserte spor, men også påskeføre i solhellingene. Virka nesten som om hårene på fellene var slitt bort, men de er ikke brukt mye (ca 200 km) og bare på blå-extra-snøen som har vært i år. Jeg trodde slike forhold var perfekte for felleski? Trengs fellene byttes ut så ofte?

Re: Skiføre i marka rundt Oslo [Re: boltzmann] #2650097 01/03/2021 08:56
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: boltzmann
Felleskiene var helt forferdelige, dårlig feste og glid. Det var tidvis litt isete og glaserte spor, men også påskeføre i solhellingene. Virka nesten som om hårene på fellene var slitt bort, men de er ikke brukt mye (ca 200 km) og bare på blå-extra-snøen som har vært i år. Jeg trodde slike forhold var perfekte for felleski? Trengs fellene byttes ut så ofte?

Ute på lengere tur i går selv, stålharde spor i skyggepartiene, men det myknet raskt der solen fikk tak. Hadde vært 3 -5 kuldegrader på natten.
Den harde snøen sliter vekk smurning raskt, har jeg erfart. Trolig slites fellene også raskt av de harde snøkrystallene ved slike forhold.
På "vanlig snø" har jeg hørt skiforhandlere mene at 4 - 500 km er livslengde for fellene.

Noen som har erfaringer om dette?

Redigert av Anomyn; 01/03/2021 08:57.
Re: Skiføre i marka rundt Oslo [Re: boltzmann] #2650364 02/03/2021 09:27
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: boltzmann
Felleskiene var helt forferdelige, dårlig feste og glid. Det var tidvis litt isete og glaserte spor, men også påskeføre i solhellingene. Virka nesten som om hårene på fellene var slitt bort, men de er ikke brukt mye (ca 200 km) og bare på blå-extra-snøen som har vært i år. Jeg trodde slike forhold var perfekte for felleski? Trengs fellene byttes ut så ofte?

På smøre-ski kan man tilpasse lengden på feltet for feste, på felleski er jo denne lengden fast fra fabrikken.

Har hørt flere omtale dårlig gli på felleski. Hvis felleskiene er godt tilpasset kroppsvekt, og fraspark-teknikk, vil ikke fellene subbe nevneverdig, dvs at bare glider-feltene foran og bak fellene har kontakt med snøen ved utforkjøringer, med glid tilnærmet lik smøre-ski.
I solvarmet snø, slik det er i disse dager, oppleves uønsket sug, pga stort vanninnhold i snøen. Brukte skøyteski med "varm" såle, og struktur tilpasset ca +3 grader . I den rekrystalliserte snøen, med våt grynet snø, burde jeg hatt en grovere struktur. Brukte LF (lav-fluor) glider, kunne nok trolig fått litt mindre vannsug med HF glider.

Redigert av Anomyn; 02/03/2021 09:28.
Re: Skiføre i marka rundt Oslo [Re: Anomyn] #2650421 02/03/2021 14:02
boltzmann Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Anomyn
På smøre-ski kan man tilpasse lengden på feltet for feste, på felleski er jo denne lengden fast fra fabrikken.

Har hørt flere omtale dårlig gli på felleski. Hvis felleskiene er godt tilpasset kroppsvekt, og fraspark-teknikk, vil ikke fellene subbe nevneverdig, dvs at bare glider-feltene foran og bak fellene har kontakt med snøen ved utforkjøringer, med glid tilnærmet lik smøre-ski.
I solvarmet snø, slik det er i disse dager, oppleves uønsket sug, pga stort vanninnhold i snøen. Brukte skøyteski med "varm" såle, og struktur tilpasset ca +3 grader . I den rekrystalliserte snøen, med våt grynet snø, burde jeg hatt en grovere struktur. Brukte LF (lav-fluor) glider, kunne nok trolig fått litt mindre vannsug med HF glider.
Gliden er ikke så farlig for samboeren, men jeg prøvde skiene hennes og det var både lite feste og lugging. Det kan nok ha noe med at jeg er en del tyngre. Siden det var dårlig feste kjørte vi move-bindingen max fram, og det kan nok være årsaken til lugginga. Skiene er plukka til hennes vekt på XXL. Det er ikke toppmodell (Madshus Hypersonic), men jeg hadde likevel trudd at festet skulle være bedre på sånt føre, spesielt der det ikke var glasert. Om det ikke funker spesielt bra på klisterføre, og heller ikke på voksføre, hva er da poenget med felleski?

Selv tok jeg et 10 km testløp i Snøparken på Sognsvann i dag (tipper OBIK blir avlyst i morgen). Var is og sukker om hverandre. Har to par ski; våt- og kaldski. Kaldskia var klart best å gå med der det var is, mens varmskia fløt bedre i sukkeret.

Re: Skiføre i marka rundt Oslo [Re: Goldrush] #2650468 02/03/2021 19:13
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Er ganske hardt og isete i alle løyper det ikke er preparert etter natten nå. Blir mykt der sola får tak, men isete skare selv ved +10 grader godt utpå dagen.
Overisen på vannene nå er ikke trygg. Selv om det rapporteres om tykk is noen steder kan det være et stort vannlag under overisen som kan være tynn.

Tror ikke det blir så mange flere skiturer nå før det evt kommer et påfyll eller varmt nok til at skaren blir myk. Isete skare er ikke noe for meg.

Re: Skiføre i marka rundt Oslo [Re: Goldrush] #2650490 02/03/2021 22:48
Awesnes Offline
Avhengig
Avhengig
Hadde en felleskitur fra Rotnes - Movatn - Tømte og tilbake på søndag kveld (ca 20.00-tiden). Felleskia fungerte helt greit, godt nok feste, gikk utenfor løypa i bakkene, grei nok glid i løypa nedover. Hardt hele veien nesten.

Før jeg fikk felleskia gikk jeg på et klisterskipar jeg har (et lag isklister i bunn + universalklister øverst) og det har fungert meget bra på denne type føre. Men gadd/gidder ikke å styre med det når jeg har felleskia.

Re: Skiføre i marka rundt Oslo [Re: eirikbk] #2650624 03/03/2021 16:54
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: eirikbk
Overisen på vannene nå er ikke trygg. Selv om det rapporteres om tykk is noen steder kan det være et stort vannlag under overisen som kan være tynn.

Og med dette mente jeg at jeg stod med vann midtveis opp på begge leggene. Så det kan være store variasjoner.

Re: Skiføre i marka rundt Oslo [Re: eirikbk] #2655067 29/03/2021 08:06
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
En fin 6 timers tur i går, på skøyteski. Fint påskevær de første 4 timene, siste to timene i yr. Fine skiforhold litt inne i marka, det begynner å bli tynt snødekke, dvs ned på issålen, i laver strøk, som Movatn-Snippen.
Etter regnværet lørdag, og sterk nattefrost natt til søndag, var løypene heldigvis oppkjørt av preppemaskin, og det harde frostlaget oppknust på strekningen Tømteåsen-Fløyta-Ørfiske-Grytahøgda-Delebekk og ned mot Langvann. Derifra forbi Gørjen og til Fortjern var det hard skorpe, men likevel bra forhold.

Pilkere viste til 70 cm is på Helgern, jeg staket over denne, deretter Trehjørningen, og videre inn på hovedløype til Stålmyra-Daltjuvmåna, så tilbake over Nordvann, Elvann og Langvann.
Gikk på Madshus Red LIne Skate Plus, rillet 1,5 mm parallell fra bak findingene, glidet med flytene høyfluor. Bra glid stort sett, men merkbart sug og dårligere glid mot ettermiddagen da snøen ble mer vannmettet, og glideren trolig delvis slitt bort.

Ser ut til at føret i øvre og indre strøk kan holde i påsken.

Redigert av Anomyn; 29/03/2021 08:08.
Re: Skiføre i marka rundt Oslo [Re: Goldrush] #2724686 23/11/2022 22:57
Awesnes Offline
Avhengig
Avhengig
Børster støv av denne tråden igjen...

Tok noen runder i den nye rulleskitraseen ved Sørli, Rotnes, Nittedal i kveld. Brukte dårlig preppa felleski, så glien var ikke all verden. Men var nok snø, men ikke særlig spor. Sikkert veldig fint å skøyte. Runden en ca 2 km lang. Er vel mulig å tråkke rundt hele lysløypa, men det så litt "røft" ut der.

Side 17 av 17 1 2 15 16 17

Moderator  support