Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trenger jeg en klassisk kaldski?

Trenger jeg en klassisk kaldski? #2646173 28/01/2021 14:08
C
Cerberus Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
C
Har skarre-R med tilhørende skiteknikk, men etter å ha flyttet til et sted hvor det ikke er forhold for stisykling hele året blir dette substituert med litt langrenn på vinteren. Prøver å gå litt aktivt med selvlært teknikk for å litt fart og treningsutbytte, men dette er i høyeste grad work in progress.
Har et par Rossignol R-skin som jeg i grunn er veldig godt fornøyd med, fantastisk å bare plukke de med seg, slippe å tenke på smøring, flytte bindingen litt ved behov og kun glide de med (u)jevne mellomrom. Men merker at det bremser litt i overkant mye når det er tørt og kaldt og forhold hvor det selv for meg bør være kurant å smøre.

Vil jeg ha glede av en dedikert ski med slip og spenn tilpasset kalde forhold som gis et strøk eller to med blåswix før tur?
Det selges mye såkalte konkurranseski på Finn til en akseptabel pris. Ser for meg å evt finne en ski for løper litt lettere enn meg for å kompensere for teknikk og heller justere smøresonen noe. Vil dette fungere greit, eller er det mer komplisert for at det skal bli en (klar) forbedring fra felleskien?

Re: Trenger jeg en klassisk kaldski? [Re: Cerberus] #2646174 28/01/2021 14:28
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Felleski er ikke tingen på kaldt føre. Det glir for dårlig. Kjøp et par vanlige smøreski med kaldslip. Men gå til en butikk med kompetanse så du får et par bra ski med riktig spenn.

Re: Trenger jeg en klassisk kaldski? [Re: Cerberus] #2646182 28/01/2021 15:14
K
kid loco Offline
Entusiast
Entusiast
K
Jeg har to ting til felles med deg Cerberus: skarre-R og Rossignol R-skin:-)
Teknikken min er nok hakket bedre, som ung og lovende ble det etpar seiere i norgescup i skiskyting i juniorklassen. Gikk habilt i klassisk og. Nevner dette for å gi kommentaren min tyngde, ikke for å skryte,hehe

Jeg tenkte å kjøpe meg etpar kaldslip ski før årets sesong, som @erling foreslår, men droppet det. Jeg går ikke renn lengre, kun langturer som trening. Skiene ligger i bilen, jeg påfører flytende glider (Vauhti) før hver tur, dette tar 1 minutt. Føler skiene er helt topp. Kom nettopp hjem fra 3,5mil i -13 ish, følte jeg hadde både spikerfeste og god glid.

Må påpeke at @erling selvsagt har rett i at smøreski med kaldslip er bedre på både feste og glid når det er så kaldt som nå, men det blir en avveining. Går du ikke renn, er det kanskje ikke nødvendig med mer enn R-skin skiene dine til klassisk.

"anybody who rides a bike is a friend of mine"
-gary fisher-
Re: Trenger jeg en klassisk kaldski? [Re: Cerberus] #2646187 28/01/2021 15:25
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Jeg har et par Madshus Nanosonic for smøring jeg er veldig godt fornøyd med men på knirkeføre er de seige. For et år siden handlet jeg et par brukte "kald-ski" av en jypling som hadde lagt karrieren på hylla med en slip for kalde forhold og etter sigende "plukket fra osv", akkurat samme Nanosonic modell som mitt andre par. Skiene er kjøpt til en som veier 3 kg mindre enn meg og "hans smøresoner" passer meg utmerket. Jeg har pjuskete teknikk og er sikkert ikke verdens beste smøresjef men synes jeg får det ganske bra til å finne riktig smøresone, glide, skrape, børste + gjenta osv. I helgen gled kald skiene bra i minus 13-14 grader i tørre løyper uten snev av is. Bare for gøy testet jeg de andre Madshus skiene og et par Rossignol r-Skin felleski som jeg normalt er dødsfornøyd med mot kald skiene, vanvittig forskjell. Opplevelsen med ski som føles raske anbefales, støtter siste taler.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Trenger jeg en klassisk kaldski? [Re: Cerberus] #2646258 29/01/2021 09:22
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Avhengig
A
Jeg har bare R på skia, men er enig med de før. Etter å ha fått alt for mye trening med felleskia pga dårlig glid blir det å få slipt opp nanosonic skia jeg også har til kaldt føre. Før har de jo ikke vært et problem på østlandet med så kaldt føre og felleski har funka til det meste, men det er helt klar morsommere å gå på ski som glir godt.

Ang teknikk så ble det mye morsommere å gå etter et par timer med teknikk kurs. Skiforeningen mfl har dette.

Re: Trenger jeg en klassisk kaldski? [Re: Cerberus] #2646313 29/01/2021 13:19
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
JEg har samme skiene, og er egentlig veldig fornøyd med glien. Men jeg kjøpte de med rikelig spenn. Så lenge sporene er greie kan jeg gli uten at fellen tar for mye i. Det glir bedre enn om jeg skulle smurt mine egne ski (jeg smører ad-hoc, og kladder på med blått eller grønt alt ettersom. Korker med håndbaken.).

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Trenger jeg en klassisk kaldski? [Re: Knirkekne] #2646329 29/01/2021 14:48
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: Knirkekne
JEg har samme skiene, og er egentlig veldig fornøyd med glien. Men jeg kjøpte de med rikelig spenn. Så lenge sporene er greie kan jeg gli uten at fellen tar for mye i. Det glir bedre enn om jeg skulle smurt mine egne ski (jeg smører ad-hoc, og kladder på med blått eller grønt alt ettersom. Korker med håndbaken.).

Mja jo men det er ikke fellene som gjør at mine r-Skin glir dårlig i kaldt føre, de kjennes omtrent like raske som mine Madshus Nanosonic for smøring uten "kald-struktur" med mindre det er løst på toppen, da bremser fellene.

Temaet i tråden er om det vil lønne seg å kjøpe et par ski dedikert til kalde forhold med struktur som glir godt på knirkete potetmelføre... og om det går an å handle brukte konkurranseski på Finn. Og mitt svar på det er ja.

Re: Trenger jeg en klassisk kaldski? [Re: Cerberus] #2646357 29/01/2021 19:43
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ahhh, da misforsto jeg.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Trenger jeg en klassisk kaldski? [Re: Cerberus] #2646361 29/01/2021 21:00
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Cerberus
Har skarre-R med tilhørende skiteknikk, men etter å ha flyttet til et sted hvor det ikke er forhold for stisykling hele året blir dette substituert med litt langrenn på vinteren. Prøver å gå litt aktivt med selvlært teknikk for å litt fart og treningsutbytte, men dette er i høyeste grad work in progress.
Har et par Rossignol R-skin som jeg i grunn er veldig godt fornøyd med, fantastisk å bare plukke de med seg, slippe å tenke på smøring, flytte bindingen litt ved behov og kun glide de med (u)jevne mellomrom. Men merker at det bremser litt i overkant mye når det er tørt og kaldt og forhold hvor det selv for meg bør være kurant å smøre.

Vil jeg ha glede av en dedikert ski med slip og spenn tilpasset kalde forhold som gis et strøk eller to med blåswix før tur?
Det selges mye såkalte konkurranseski på Finn til en akseptabel pris. Ser for meg å evt finne en ski for løper litt lettere enn meg for å kompensere for teknikk og heller justere smøresonen noe. Vil dette fungere greit, eller er det mer komplisert for at det skal bli en (klar) forbedring fra felleskien?

Ja du vil ha glede av en dedikert ski for kaldt. Å gå på skikkelig kald føre med Skin ski synes jeg er triste greier. Har du kald ski og skinski er du langt på vei.

Det er masse gode ski som blir solgt på Finn av løpere som legger opp. Så i en del tilfeller vil du få vel så gode ski der som i butikk. Jeg ville nok uansett ha tatt med meg skiene å fått målt de opp.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Trenger jeg en klassisk kaldski? [Re: olechr] #2646401 30/01/2021 15:57
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Helt enig med oleChr, felleski er stusslig på kaldt føre. Har flere par R-Skin og R-comp, skiene er bra til mye. Ikke kaldt føre. De er tatt ut på 5-10kg over kroppsvekt. Det er Emilzipp sine også ICON_SMILE

keo
Re: Trenger jeg en klassisk kaldski? [Re: Cerberus] #2646528 01/02/2021 09:28
C
Cerberus Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
C
Ser ut som jeg kommer til å ta et dypdykk på finn. Noen angir bare at det er en kaldski, mens andre har spesifisert slip. Vil for eksempel 9-6 som er angitt fra +1 til -6 fungere bra også på kaldere føre eller bør man ha finere slip når man først skal ha en dedikert kaldski?

Jeg har foreløpig ingen planer om mer avansert hjemmeprepp enn smelte ut glider, plastsikle og børste.

Re: Trenger jeg en klassisk kaldski? [Re: Cerberus] #2646542 01/02/2021 10:35
A
Aunan Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Ja.

Bull selger Rossignol X-Ium Premium Classic C1 til 3k og Sportslagret Atomic C9 carbon til 4,2k. Gode kjøp tror jeg.

Re: Trenger jeg en klassisk kaldski? [Re: keo] #2646585 01/02/2021 15:12
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: keo
De er tatt ut på 5-10kg over kroppsvekt. Det er Emilzipp sine også ICON_SMILE

Langt fra sannheten nå, etter 2 mnd uten trening pga brudd i skulder og smell i hofta så jeg 76 tallet på vekta i helgen, 4 kg opp fra 24 november... Første tur med to staver sist helg og første sykkelturen i går kveld. Har vært minst like sulten som før med tendenser til trøstespising. Når KEO samtidig er på all time low og har gått masse på ski i vinter gruer jeg meg til å møte han på fjellet :-(

Moderator  support