Syklet Hammeren-Skjærsjøen-Bjørnholt-Hakloa-Store Daltjuven-Snøploghøgda tur-retur i dag.
Føret er som før, mye holke i meterbredre hjulspor fra Hammeren og opp og langs Skjæsjøen. Men fint snøføre på kanten det meste av veien, så helt supert oppover - nedover tok jeg vestsiden av Skjærsjøen hvor det er strødd rikelig. I høyden og fra Hakloa er føret helt strålende. Skrapet ned til is mye av strekket, men den er jevn og med snø som har festet seg, så festet er godt. Sykler med Gravdal 38 mm 120 TPI med ca. 36 psi foran og 44 bak.
Siste strekket, fra krysset nord for Store Daltjuven og opp til plogen, er det noe mer humpete. Det er brøytet og lenge siden siste snøfall så er årsbeste føre her, men har nok brøytet noe sjeldnere og det er jo bare tømmertransport her. Ikke så langt strekke, som nevnt tidligere er dette årets vintersykkelnyhet - her går det vanligvis skiløype.
Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2020/ 2021
[Re: Alpers]
#264766209/02/202117:00
Syklet klassisk Ring 4 med klokka i ettermiddag. Isføre så å si hele veien. Spennende, men ganske raskt. Det er noe eget å gripe i bukken å bare la det stå til gjennom islagte svinger der man bruker bilhjulsporenes naturlige dosering for å unngå skli ut i svingen og dermed slippe å bruke bremsene.
Syklet også over Bogstadvannet på veien i dag. Det var superlekkert, men veldig glatt. Går fint så lenge man ikke trenger å svinge eller stoppe.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
#264798511/02/202118:59
På morgenkvisten var det real vinter med spisse 17 minus i Sørkedalen og 20 ved Bjørnholt. Men i solskinnet på ettermiddagen er det som våren er kommet Ser at det blir liknende vær i morgen. Før varmen kommer tilbake for fullt i neste uke, på godt og vondt.
Sitat: tregil
Ok, jeg innrømmer det. Har tatt turen ut i skiløypa.
Og så legger du til og med ut fellende bevis i form av bilder. Du lever farlig, tregil.
#264814513/02/202116:07
Ja, reprise av forrige ukes føremelding for ring 4 her også. Flott vær! Nedbør 3 dager neste uke, blir spennende å se om det kommer som regn eller snø. Asfalten er jo stort sett bar allerede pga. salting og opphold i mange uker.
Create the problem and sell the solution
#264818514/02/202114:32
Da ble det over Snøploghøgda i dag. Merkbart mye mer is nå sammenlignet med forrige helg. Likevel supert føre de fleste steder når en har kommet opp de verste bakkene. Blir spennende å se hvordan føret blir i løpet av uka nå når det kommer snø
#264826615/02/202110:21
Oppover på knudrete is, nedover på urørt nysnø: Fra nedstigningen mot Sørkedalen fra Sandungen/Ring 5.
Det obligatoriske utsiktsbildet fra høyden over Storflåtan, om enn med begrenset sikt.
På dagens morgentur endret føret seg fra sølvfarget is til blendende hvit snø
For øyeblikket gir nysnø over strekk med holke uforutsigbart grep, men jeg håper at det kun er snakk om timer før snøen fester seg.
Deilig å pløye seg gjennom snø igjen og merke hvordan dekkene begynner å leve.
Lover meget godt for denne uken, om varmegradene bare ikke blir mange og lange. Bare å finne frem den gode lua med brem som skjermer brillene fra snøen.
Om byfolket i øst er misfornøyd med at Løvenskiold ikke prioriterer å brøyte turveien deres opp fra Hammeren, er det bare å komme seg vestover og nordover til de hvite autostradaene hos oss bønder og tømmerhuggere.
Sitat: tregil
Men alså Sepeda, har du startet med BarMitts? Trodde du ikke brukte slik luksus for varme hender
Beklager, her endret min sletting og redigering rekkefølgen på innlegg, men altså:
Ja, styremuffene er del av mitt pågående eksperiment for å finne et godt oppsett for de lange turene på de kaldeste dagene. Også som en reaksjon på at jeg en tidlig morgen i januar klarte å få halvannengrads forfrysning av fingertuppene i nærmere 20 minusgrader mens jeg drev på og tok bilder for førerapport med derav følgende blemmer og hudtap.
Men: La oss ikke snakke mer om muffer og bekledning i denne tråden. La oss dele erfaringer i annen tråd
#264842016/02/202107:42
Oppstigningen fra Sørkedalen mot Kikut (Ring 4) er tirsdag morgen brøytet og allerede godt hardnet av skogsdriften. Knapt spor av is.
I høyden etter Finnerud er det klassisk vinterføre. Brøytet, men med løsere snølag mellom hjulsporene, og nok sporing til å gi forhjulet liv.
Inn i tåkeheimen.
Fra broen mellom Vestre og Østre Fyllingen opp til Kikutstua, er det i skrivende stund ubrøytet, tykkere snølag og mer ustabilt, men fortsatt fint fremkommelig. Gøyalt for dem som liker litt utfordrende underlag, og en god avveksling fra det knallharde føret de siste ukene.
Vet ikke hvordan det er videre østover over Bjørnholt mot Hammeren.
Deilig mildt.
#264848316/02/202112:43
Fine temperaturer i dag (rundt 4 minus i Vestmarka), men forholdene var ikke som forventet. De siste par kilometerne opp mot Nike-batteriet var ikke brøytet i det hele tatt, så turen ble noe kortet ned. Det brøyta partiet var tidvis relativt løst, så jeg måtte hele tiden være på alerten. Verst var veiene til marka. Fra Asker sentrum var fortauene brune av tung, løs snø, og Vestmarkveien var så ille at jeg flere ganger vurderte å snu. I hjulsporene hadde jeg godt grep, men sidene var fullpakket av den samme brune løssnøen som fortauene, og denne gir dårlig grep, følelsen av å skli sidelengs og generelt lite kontroll, selv på mine feite dekk. Det gjorde at jeg måtte ligge i sporene, og siden jeg ikke liker å være en sånn syklist som plager bilistene unødvendig, måtte jeg flere ganger stoppe og slippe forbi biler. Det hjalp ikke at turen opp kolliderte med det som så ut som både skoleklasser og barnehager på vei opp, så det var forholdvis mye trafikk.
Ned gikk det greit, men forholdene var skumle, så jeg satte ganske sikkert ny rekord i saktekjøring. Heldigvis var det ingen biler bak meg nedover, så det var enkelt å holde lavt tempo.
I tillegg presterte jeg å miste brillene i dyp snø, og alle vet vel hvor enkelt det er å få briller tørre og duggfrie etter en sånn manøver i tåke og kuldegrader.
Det eneste positive jeg har å si om dagens tur, er at jeg fikk kjørt beina ganske bra i såpass tung snø + at dager som dette får meg til å innse at jeg begynner å få rimelig god kontroll på sykkelen, for tross dårlige forhold, var jeg aldri i nærheten av ikke å hente meg greit inn når jeg sklei i alle retninger.
Redigert av torbus; 16/02/202112:44.
#264850716/02/202115:32
Endelig godt at vi langs Ring 4 har utmerkede alternativer, både hver helg på Bjørnholt (åpner igjen etter utbedringer) og Finnerud, og hver dag på Sørkedalen Landhandel
Får bare håpe at hordene av skiløpere ikke vet om det.
Kan dessverre ikke si at jeg er overrasket over stengingen.
Sitat: Sepeda
Møtte ikke en levende sjel rundt idylliske Storflåtan. Møtte én syklist på fine Ring 5 rundt Sandungen. Møtte ti tusen skigåere i kø på Kikut.
#264851216/02/202116:29
Var innom Smittestua i høst og har vel knapt vært på et sted med svakere smittevern. Lite overraskende at de måtte stenge hvis høstens praksis har fortsatt inn i vinteren.
Anbefaler Sandbakken i Østmarka for de som vil ha hyggelig stemning, godt smittevern, utmerket suppe og ferske bakervarer.
[Re: runermm]
#264851516/02/202116:39
Anbefaler Sandbakken i Østmarka for de som vil ha hyggelig stemning, godt smittevern, utmerket suppe og ferske bakervarer.
Takk for tips!
Det slår meg at Østmarka sjelden nevnes i tråden. Terra incognita for meg.
Er Sandbakken en hyggelig destinasjon eller utgangspunkt for tur på usaltede veier for oss med bukkestyre og 40 mm piggdekk? Og har du i så fall en føremelding?
[Re: Sepeda]
#264852216/02/202118:31
Takk for tips!
Det slår meg at Østmarka sjelden nevnes i tråden. Terra incognita for meg.
Er Sandbakken en hyggelig destinasjon eller utgangspunkt for tur på usaltede veier for oss med bukkestyre og 40 mm piggdekk? Og har du i så fall en føremelding?
Østmarka nevnes vesentlig mer hyppig i denne trådens stiorienterte søster. Dessverre er det vanskelig å sette sammen gode turer i Østmarka som ikke må innom stier for å henge sammen. Før siste snøfall var det mulig å knyte sammen gruspartier ved å krysse over vann, men akkurat den muligheten forsvant med snøfallet i hvert fall for dem med smalere dekk enn 2,25 tommer.
Sandbakken er forøvrig en veldig hyggelig destinasjon sommer som vinter. Og det er ofte fine stisyklingsforhold dit på hardtråkka stier både fra Skullerud og Grønmo. Med bukkestyre må man sykle asfalt på Enebakkveien og så på grus inn Sandbakkveien ved Sværsvann.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
#264853216/02/202120:10
A propos Smittestua, var ikke veldig imponert da jeg var innom Sørkedalen Landhandleri forrige helg; på skiltet stod det "maks 8 personer i butikken", mens det var ca. 15 inne i det relativt trange lokalet, fordelt på "kafeteria" og butikk, + 4 ansatte i kassa/kjøkkenet. Håndspriten stod vel først i kassa, slik at man rakk å dele bakterier og virus med alle på dørhåndtakene før man plukket matvarer. I kassa var det 2 tenåringer som i tur og orden klasset på de råtne banene jeg hadde valgt meg ut mens de rotet med å finne riktig produkt i menyene sine To av de besøkende harket på vei ut døra ._.
Hvordan er forholdene på Finnerud sportsstue?
Redigert av DuffMcShank; 16/02/202121:20.
Create the problem and sell the solution
[Re: DuffMcShank]
#264854216/02/202121:26
Gav meg i kast med oppstigningen fra Sørkedalen mot Sandungen langs Ring 5 i dag tidlig, men måtte innse nederlaget i ubrøytet og stadig dypere nysnø.
Satte heller kursen mot Kikut langs Ring 4. Snøen ble stadig dypere, men et stykke oppover Sakariasveien, hørte jeg den kjente og kjære duren fra brøytebilen.
I skrivende stund er det nybrøytet langs Ring 4.
Sendte en vennlig tanke og takknemlig vink til føreren, som ledet meg på nybrøytet, luksuriøs vintervei til midlertidig stengte Kikutstua.
Fikk vite av innehaveren at det skal være brøytet over Bjørnholt og til Hammeren, uten at jeg kan bekrefte det. Oppstigningen fra Sørkedalen brøytes i hvert fall hyppig, gitt de daglige trailerne med tømmer som skal nedover.
Men snøen legger seg raskt igjen, så dette er tiden for dem som liker litt utfordringer, sporing og leken sykkel. Her fra broen mellom Vestre og Søndre Fyllingen.
#264889219/02/202112:21
Noen som vet hvordan føreforholdene er på ring 4 nå etter snøværet?
Tok en tur ut for å sjekke.
Hele veien Sørkedalen-Kikut er ikke bare nybrøytet, men størsteparten er også skrapt. Alt man kan be om for landeveissykling på vintervei
Etter Kikut svinger den skrapte autostradaen av mot Sandungen, mens veien videre opp Dødaren og forbi Bjørnholt er nybrøytet og deilig.
Den svingete nedstigningen mot Skjærsjøen og videre mot Hammeren er fristende, men jeg snur her.
Og ja, jeg håper og tror det blir fint i morgen også
Men om værmeldingen slår til, med varme og småregn de nærmeste dagene, er det overhengende fare for at det danner seg is i veibanen, særlig i hjulsporene. Krysser fingrene for at vi unngår holken
#264907822/02/202109:04
Cykla ring 4 idag. Skøytebane från hammaren till finnerud, strød ner till sørkedalen. Helt klart för speciellt intresserade med en lättare dödslängtan och gott om tid. Brukte över 60min på hammaren - kikut.
#264954324/02/202115:32
Sørpeis i marka er ikke drømmeføre, så i dag ble det i overkant av 5 mil på ISP på landeveien - men med noen km på grus mellom gårdene i Kjekstadmarka. Merkelig nok var det helt bart på de grusveiene.
Vintersykling har vært en svært positiv erfaring, og noe jeg definitivt kommer til å fortsette med. Med en skade som gjør langrenn vanskelig, har det vært en fantastisk måte å få rørt på meg i vinter.
Men nå håper jeg våren har kommet for å bli, og at dagens tur ble sesongens siste på piggdekk.
#264955324/02/202115:52
Nei, det var visst fra et tidligere års Strade Bianche.
I Nordmarka har derimot den tilbakevendende kulda satt vårløsningen på vent og gjort føret både glattere, hardere og mindre sølete enn for en ukes tid siden.
Vest for Kikutstua gir ruglete, tversgående spor etter skogsdriften et visst grep.
Men rundt neste sving kan du støte på blank holke.
Det er vår i luften, men værmeldingen lover et dryss med snø og siste pust av vinter neste uke.
Møtte forresten (naturligvis) på tregil, som cruiset avslappet av sted på isen på sin custom-blå Terra
...og rullet nettopp forbi en annen kar i full fart oppover mot isødet. På enhjulssykkel med pigg. Respekt!
[Re: Sepeda]
#265120207/03/202113:40