Litt off topic, men jeg spør: Er kameraet som henger på ryggen til han i rødt i Fujifilm x100-serien? Vet du i så fall om det tåler kulda greit når det henger sånn i 10 minus? Har vurdert å ta med mitt på tur, men er litt usikker på hvordan det tåler tosifrede kuldegrader over tid.
Ja, det er en X100V. Syklisten den henger på er fotograf av yrke, så jeg vil anta at han har peiling og føler seg trygg på at det går fint. Men som det skrives over her, vær obs på kondens. Jeg ville ikke slått det på innendørs rett etter en sånn tur.
Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2020/ 2021
[Re: Alpers]
#264501718/01/202113:36
Nå ble det langrenn på meg denne helgen, men tenkte nevne at jeg så et par stykker som sykla over bjørnsjøen hele det lange strekket fra kikutstua til bjørnholt søndag, og at det så ut som en veldig bra greie. Veldig bredt oppgått/oppkjørt over der og mange meter mellom skisporene, så man risikerer ikke å ødelegge skispor osv.
#264553823/01/202110:34
Syklet vestsiden av Skjærsjøen fra Hammeren. Strødd en mass på vestsiden opp til Ullevålseter, fint snøføre (våt snø som har fryst til) etter det til Skjennungstua.
Lavereliggende delen hvor det var strødd ville vært ekstrem holke uten.
#264555523/01/202116:03
Nei, der går det skiløype, oppkjørt senest i dag. Det er årets Løvenskiold-nyhet at det brøytes på veistrekket forbi Store Daltjuven til Snøploghøgda, altså øverst der du har markert. Det går ellers skiløype i det krysset. Så i år kan man sykle lenger inn i Nordmarka på brøytede veier enn noensinne. Benytt denne unike muligheten i år.
#264555823/01/202116:09
Det er årets Løvenskiold-nyhet at det brøytes på veistrekket forbi Store Daltjuven til Snøploghøgda, altså øverst der du har markert. (...) Så i år kan man sykle lenger inn i Nordmarka på brøytende veier enn noensinne. Benytt denne unike muligheten i år.
Anbefaler iMarka-appen. I sommermodus markerer den alle grusveier som ikke er blindveier med blått, samt markering av trillestier. Husk dog at det er mye gull blant blindveiene i Marka, så man må sykle der det ikke er blåmarkert også da folkens.
[Re: anonym22]
#264558023/01/202121:29
Syklet vestsiden av Skjærsjøen fra Hammeren. Strødd en mass på vestsiden opp til Ullevålseter, fint snøføre (våt snø som har fryst til) etter det til Skjennungstua.
Lavereliggende delen hvor det var strødd ville vært ekstrem holke uten.
Syklet østsiden i dag, og det var rein holke opp til Skjærsjødammen, og blanding av sporete is i bilhjulsporene og høy/hard snø i midten og på sidene oppover mot Bjørnholt. Etter Bjørnholt ble det ekstra ille, så snudde der selv om jeg brukte ISP.
Create the problem and sell the solution
#264560224/01/202109:34
Etter gårsdagens nedslående førerapport fra sentrumsnære strøk i øst, må konklusjonen enda en gang bli at...
...vest er best. Og nord, da.
I oppstigningen fra Sørkedalen mot Kringla (Ring 5) er det holkete, men strødd. Straks du kommer i høyden, er det tynt, knakende snølag over is. Ikke de absolutte kremforholdene vi hadde for en ukes tid siden, men absolutt verdig en tur. En sterk syver på tregils skala, tipper jeg.
Svinger av ved Kringla for en runde rundt Storflåtan nå, men tenker meg videre langs Ring 5 rundt Sandungen senere.
Oppdateringer:
De absolutte kremforholdene møter vi igjen fra Kringla opp mot Storflåtan. Her har ikke mildværet fått tak, og det er knapt spor av is. Brøytet med tynt lag av nysnø. Og det snør igjen
Nydelig rundt Storflåtan. Et par hyggelige karer på terrengsykkel rapporterer om fine forhold opp hit fra Lommedalen.
Vel tilbake til Kringla, er det hard snø videre langs Ring 5 til Sandungen
Avstikkeren fra Sandungen opp Katnosveien er brøytet, men med til dels dypere snødekke.
Stopper brått ved Katnosa/Nedre Skjortjern der det går skispor videre. Traff en skjeggete kar på tjukkas med Wrathchild som hadde rullet gjennom uten å ødelegge sporene, men med 38 mm er det no-go.
Fra Sandungen oppover Nordmarksvegen forbi Store Daltjuven er det også et vintereventyr med mer snø - og også en blindvei for oss veibundne landeveissyklister. Men det gjør ikke noe.
Langs Ring 5 og 4 tilbake til Sørkedalen er det igjen overraskende flotte, harde forhold. Men isete i nedstigningen. Vær forsiktig.
Om noen lurer, her er ruten med avstikkere og det hele: Komoot.
[Re: Sepeda]
#264561724/01/202113:22
Syklet Ring4 fra vest til øst i går. Forholden fra Sørkedalen til Kikut var grov, ruglete is med et lite snølag oppå. Østover fra Kikut til Bjørnholt var det kun mulig å sykle i ett av to dype hjulspor med sporete is i. Fra Bjørnholt ble det litt lavere midtrabatt, men fortsatt måtte man holde seg i hjulsporene. Åpenbart har det ikke vært brøytet her på noen dager. Fra Skjærsjøen og videre nedover til Hammeren var det ren holke, dekket av lett nysnø. Ikke noe hjulspor her.
Syklet forresten med et par nye Continental piggdekk.
Opp fra Sørkedalen
Nord for Bjørnholt
Mellom Skjærsjøen og Hammeren
Redigert av sykkeloyvind; 25/01/202110:04.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
#264589026/01/202119:20
Fine forhold i Vestmarka i dag. Holke opp det siste partiet før parkeringsplassen ved Vestmarksetra, men med ISP var det verken problemer opp eller ned. Hele veien fra parkeringsplassen og opp til Nike-batteriet var det skrapa is og hardpakket snø av typen på bildene. Har ikke vært der på en drøy uke, og jeg trodde mildværet hadde tullet det til, så dette var over enhver forventning.
Redigert av torbus; 26/01/202119:23.
[Re: sykkeloyvind]
#264591727/01/202108:18
Forholdene fra Sørkedalen til Kikut var grov, ruglete is med et lite snølag oppå.
Oppdatering om akkurat dette strekket i dag onsdag morgen:
Holke nederst i oppstigningen. Oppover er det delvis strødd, ruglete is med kun tynt snølag. Begrenset grep, men forserbart.
Fra Finnerud og innover mot Kikut har snølaget satt seg. Godt grep. Holke kun i enkelte hjulspor.
15 kuldegrader i Sørkedalen og 17 ved målestasjonen på Bjørnholt i morgentimene. Meldt kaldt og opplett vær hele uken, noe som tilsier at de fine forholdene i høyden vil holde seg. Men uten nytt snøfall, øker også faren for is i hjulsporene.
Du vil møte mindre is og holke på andre ruter i Nordmarka enn akkurat Ring 4 over Kikut. For eksempel Ring 5 rundt Sandungen, som tregil rapporterte om, eventuelt med avstikkere som jeg nevnte
Sitat: sykkeloyvind
Ny test på gang?
#264592227/01/202108:35
Ny test på gang?
Ja, spennende å prøve noen nye aktører på dette markedet. Tydelig at vintersykling er ganske mye mer utbredt nå enn da Nokian/Suomi Extreme og Nokian Hakka WXC var eneste piggdekk på markedet. Vi vekte ganske mye mer oppsikt med piggdekk på Kikut på søndagene i 1998-99 enn nå - og bra er det.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
#264596527/01/202110:40
Det var selvfølgelig akkurat den reaksjonen jeg var ute etter. Nå har jeg det svart på hvitt for all ettertid.
Men siden jeg egentlig er pysete, er mitt siste prosjekt å sykle god og varm i full komfort uansett temperatur og lengde på tur. Nærmer meg målet. Skal rapportere etter hvert i annen og dertil egnet tråd.
Sitat: sykkeloyvind
Vi vekte ganske mye mer oppsikt med piggdekk på Kikut på søndagene i 1998-99 enn nå - og bra er det.
I forrige årtusen, altså. Kudos
Ser frem til testen av Continental-dekkene, selv om Conti er min bestefiende.
#264597427/01/202110:52
I går møtte jeg 4 andre syklister i Vestmarka. Det er ikke langt unna antallet jeg møter om sommeren.
Beklager avsporing, men må bare si at din Hard Rocx med Ice Spiker Pro er virkelig rå. Litt av et beist.
Som innflytter til hovedstaden og bosatt i Nordmarka, var jeg forresten både imponert og forvirret da jeg leste i en tidligere rapport at du hadde syklet tur/retur Vestmarksetra-Store Sandungen (95 km+) på vinterføre en mandag ettermiddag. Skjønte det etter hvert
#264599827/01/202112:08
I går møtte jeg 4 andre syklister i Vestmarka. Det er ikke langt unna antallet jeg møter om sommeren.
Beklager avsporing, men må bare si at din Hard Rocx med Ice Spiker Pro er virkelig rå. Litt av et beist.
Som innflytter til hovedstaden og bosatt i Nordmarka, var jeg forresten både imponert og forvirret da jeg leste i en tidligere rapport at du hadde syklet tur/retur Vestmarksetra-Store Sandungen (95 km+) på vinterføre en mandag ettermiddag. Skjønte det etter hvert
Haha. Ikke bare innflyttere som blir forvirra av alle disse Sandungene rundt her. Tidligere i dag brukte jeg Google Maps for å se hvor lang Asker rundt-runden vil være på sykkel nå som Asker plutselig strekker seg hele veien ned til Holmsbu, og da fant jeg enda en Sandungen.
Ja, Hard Rocx-en er rå med de dekkene der.
Men etter å ha pendlet litt tur-retur Oslo, skjønner jeg hva som menes med at de er litt tunge på asfalt. Jeg merker det ikke på snø og is, og heller ikke når jeg sykler fra snø og is og over på asfalt (som tilfellet er inn til Oslo), men når jeg sykler Oslo - Asker, og starter på asfalt, er det tydelig hvor mye mer energi som går på å forflytte meg framover. Så hvis jeg skulle pendlet ville jeg nok gått for noe mer moderat, men i marka er de fantastiske. Dessuten er det bra trening med ekstra tunge dekk på litt kortere vinterturer.
#264625729/01/202109:20
Denne oppstigningen er både mindre trafikkert og slakkere enn tilsvarende i retning Kikut. Is også her, men deler av veibanen er dekket av lav snø med bedre grep. Delvis strødd.
I høyden danner det seg dessverre stadig mer is i hjulsporene, uten at det fremkommer av disse bildene. Igjen kan og bør man velge deler av veibanen med snølag. Med aktivt sporvalg, får du en nydelig tur.
Dessverre ikke et snøfnugg i sikte for helgen, men krystallklart og kaldt vær.
I dag tidlig var det igjen 15 kuldegrader i Sørkedalen og 20 ved målestasjonen på Bjørnholt. Betraktelig mildere i ettermiddagssol, men nå kommer Sibir-kulda.
Ikke legg ut på langtur uten tilstrekkelig utrustning
#264628229/01/202110:52
Må si at den tilsynelatende nasjonalromantiske stemningen i marka nå frister til å legge ut på soloppgangstur i morgen selv for en innegris som meg. Temperaturen frister imidlertid mindre. Hvis føret er litt så som så også vet jeg ikke helt..? Yay or nay?
Specialized Phenom 155 mm kjøpes
[Re: Magnoos]
#264628329/01/202110:59
...frister til å legge ut på soloppgangstur i morgen selv for en innegris som meg. Temperaturen frister imidlertid mindre. Hvis føret er litt så som så også vet jeg ikke helt..? Yay or nay?
Minner om at dette er en tråd for førerapporter, ikke for å diskutere om man skal sykle eller ikke Svaret på det spørsmålet er som kjent alltid ja. Alltid
Det heter forresten fortsatt yea or nay. Vil ikke ha en masse wiki-lenker, bare aksepter det
Men alvorlig - siden jeg kanskje er sistemann ut med praktisk erfaring fra Nordmarka (om enn ikke fra Det fjerne østen, altså oppstigningen fra Maridalen), vil jeg gi et soleklart Yea! forutsatt at du har piggdekk bredere enn 30 mm og klær og sko som tåler kulda. Husk å beskytte ansiktet. Høy fart ved soloppgang svir godt i kinnene
#264630529/01/202112:41
Takk, var det jeg ville høre Sepeda! Mitt yea or nay refererte forsåvidt til føret, så jeg syns jeg var på ballen selv om jeg spurte om etterpåklokskap på forhånd. Det har i alle fall vært presedens for dette tidligere i tråden.
Har 38mm Gravdal som tidligere nevnt, plenty med lag, varmesåler og ikke minst styremuffer så tror jeg skal takle dette uten å fryse om jeg klarer å overvinne dørstokkmila og rullesykkelens sirenesang.
Specialized Phenom 155 mm kjøpes
[Re: Magnoos]
#264631529/01/202113:36
Har 38mm Gravdal som tidligere nevnt, plenty med lag, varmesåler og ikke minst styremuffer så tror jeg skal takle dette uten å fryse om jeg klarer å overvinne dørstokkmila og rullesykkelens sirenesang.
Den siste der bør være grei å overvinne
#264631729/01/202113:41
Jeg sliter litt med nesa og partiet der brillene ligger inn mot huden. Det går seg til i stigningene, men biter relativt greit i utforkjøringene. I morges holdt derfor 15 kuldegrader meg inne.
Er det kuldekrem som er løsningen? Hjelper det i så fall mot kuldefølelsen?
[Re: torbus]
#264631929/01/202113:57
Jeg sliter litt med nesa og partiet der brillene ligger inn mot huden. (...) Er det kuldekrem som er løsningen? Hjelper det i så fall mot kuldefølelsen?
Ajajaj. Hva har jeg satt i gang. Nå er det jeg som sporer av. Siden det ikke er et spørsmål om føre, skjuler jeg mine forslag
Jeg er ikke så glad i å smøre meg inn, og har begrenset erfaring med kuldekrem. Tror dog absolutt at det er smart i de kaldeste periodene.
Facemapped Protector er enkel å ta av og på etter behov. Beskytter huden og gir en viss varme.
Baklava er tykkere, vindtett foran og desidert varmest. Deilig i de kalde nedstigningene. Jeg bruker den gjerne i kombinasjon med 45NRTH Stovepipe, som er vindtett og suveren varm, eller den lettere Greazy med brem for å skjerme brillene fra snø. Braasport har Baklava inne. Kan bestilles på nett og hentes ved butikk. Plukket den opp der før forrige kuldebølge, og liker den godt.
Begge kan være behagelige eller ubehagelige over nesen alt ettersom hvordan man fester dem. Det er en teknikk, og du finner ut av det.
Til forskjell fra vanlig balaklava eller buff dradd over nesen, gir både Facemapped Protector og Baklava fri luftvei for nese og munn, dugger ikke til brillene, og lar seg kombinere med Lungplus Sport. Det er mitt hemmelige våpen for å forvandle bitende kald vinterluft til fuktig vårluft. Jeg har den hengende rundt halsen i en brillesnor, gjerne stukket inn i brystlomme, slik at jeg enkelt kan bruke munnstykket kun ved behov.
Merket at det var kaldt på leppene i dag, og vurderer krem for dem.
Jeg er altså glad i 45NRTH. Her er en demonstrasjon av noen av produktene derfra, bl.a. Baklava.
#264632129/01/202114:03
Nå har jeg ikke vært ute på sykkelen i -15 ennå, og det er mange utstyrsløsninger som dekker på ulik måte, men tenkte likevel nevne at jeg er godt fornøyd med min Brynje Arctic ull-balaklava. To-lags med netting innerst. Relevant i forhold til å fryse nesa er at den har fleksibel front-åpning: jeg kan ha det åpent til langt ned på haka når jeg sykler opp og dra den godt over nesa når jeg sykler ned. ikke windproof så jeg sykler gjerne også med en hjelmkalott under.
#264633229/01/202115:03
(Skal ikke spore av mer, men jeg kom plutselig på at jeg har en innebygd nakkevarmer i jakka mi. Denne lar seg trekke lengre opp over nesa enn jeg først trodde, ser jeg nå, så da kan det være det løser seg).