Hjemmekontor
|
Re: Hjemmekontor
[Re: Brabus]
27/01/2021 19:54
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Har eget kontor på jobben, ikke eget kontor hjemme (kan innredde rom i kjelleren om jeg virkelig vil, men vil nok heller oppgrader stasjonær-PC-kroken), nyansatt (fikk for så vidt jobbe på kontoret før landet stengte ned) i helt nytt yrke. men trives veldig godt med hjemmekontor. Med at jeg er ute på kundebesøk kommer jeg aldri til å kunne jobbe 100% hjemme (det sosiale er dermed tilstrekkelig dekket). Siden jeg var første man med nytt opplegg og ny programvare måtte jeg finne ut 'alt' selv allikevel, og anser høyere terskel for 'nabobesøk bare som en fordel. Den tvinger deg (meg) til å tenke et par sekunder til før man bruker andres tid på noe man (jeg) kunne klart selv og. Det siste er en erfaring som jeg har hørt fra andre og. Og omvendt gjør det at jeg fint kan jobbe flere timer i strekk med full fokus på et prosjekt isf. å bli avbrudd hele tiden; fordi folk nå heller samler opp flere spørsmål før de tar kontakt. Sjeldent jeg klarer mer enn en halvtime i strekk når jeg er på kontoret. Men det avhenger selvfølgelig mye av type jobb. Jeg planlegger 95% av arbeidstiden selv og 95% av tiden jobber jeg alene. Liten ' bedrift' med 12-13 kolleger gjør det også veldig oversiktelig. Endringer, nye metoder, informasjon, osv. blir raskt delt med alle slik at man er sikret at alle vet hvordan ståa er isf. lemfeldig overføring av informasjon ved kaffemaskinen.
|
|
|
[Re: fredriks]
27/01/2021 19:56
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hvis hjemmekontor blir vanligt i framtiden så må vi køpe større hus.
<klipp>
Sitter i stuan i en sofa nu. Senare ska jag flytte till köksbordet där jag har en skjerm, ett tastatur och en köksstol. Mindre PC, skjerm og tastatur er kanskje løsningen?  Førstår inte vad det ska vara lösningen till? Med mindre PC, skjerm og tastatur kunne du innreddet toalettet som hjemmekontor. Det var ment som spøk, derav smilefjes.
|
|
|
27/01/2021 19:58
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Jeg har alltid likt veldig godt med en dag på hjemmekontor iblant. Det har alltid vært produktivt. Nå går det trått hjemme. Tror jeg trenger sosial omgang og intetsigende lunsjpjatt.
- Stefan
|
|
|
27/01/2021 20:06
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Jeg vurderer å si opp jobben slik at jeg kan få tilbringe mindre tid sammen med familien.
|
|
|
[Re: Tange]
27/01/2021 20:12
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Hvis hjemmekontor blir vanligt i framtiden så må vi køpe større hus.
<klipp>
Sitter i stuan i en sofa nu. Senare ska jag flytte till köksbordet där jag har en skjerm, ett tastatur och en köksstol. Mindre PC, skjerm og tastatur er kanskje løsningen?  Førstår inte vad det ska vara lösningen till? Med mindre PC, skjerm og tastatur kunne du innreddet toalettet som hjemmekontor. Det var ment som spøk, derav smilefjes. Noe off topic, men jeg fikk til å sette et skrivebord med PC foran toalettet i The Sims en gang. Men jeg fikk ikke lov til å bytte ut bordet med et åpent kjøleskap. Elendig spill (#kjeder meg)
Redigert av Juffe; 27/01/2021 20:15.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
[Re: Tex]
27/01/2021 20:51
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jeg vurderer å si opp jobben slik at jeg kan få tilbringe mindre tid sammen med familien. Du kan også vurdere deltid. Da får du ekstra tid til sykling.
|
|
|
[Re: ]
28/01/2021 10:12
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Jeg jobber jo stort sett hjemme, og kjapp hoderegning sier at inventar og utstyr, minus pc'er og mac'er, koster 40-50k.
Serr? Da burde vel arbeidsgiver påkoste påbygg til eget adskilt kontor også for å huse dette inventaret.
|
|
|
[Re: Juffe]
28/01/2021 11:04
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Med mindre PC, skjerm og tastatur kunne du innreddet toalettet som hjemmekontor.
Det var ment som spøk, derav smilefjes.
Noe off topic, men jeg fikk til å sette et skrivebord med PC foran toalettet i The Sims en gang. Men jeg fikk ikke lov til å bytte ut bordet med et åpent kjøleskap. Elendig spill (#kjeder meg) Det var nok det åpne kjøleskapet. Hadde du lukket det hadde det nok gått fint. https://www.ea.com/games/the-sims/the-sims-4/news/game-time(#kjeder deg-ikke) 
|
|
|
28/01/2021 11:15
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Skjerm: 10k Skerm#2: 5k Stol: 15k Mesh nettverk: 5k Tastaur og mus: 2k Heve/senkepult: 5k Kaffemaskin: 2k Headset og pod's: 4k Bedre webcam: 1k Belysning: 4k
Stolen er kanskje i overkant dyr, men til gjengjeld går det an å sitte i den i timesvis uten vondter.
(Egentlig også skjerm#3 til 10k, men det ble bare brukt til overvåkingsdashboards, så strengt tatt unødvendig. Men den har spart seg inn mange ganger allerede, siden jeg så ting jeg ikke hadde algoritmer og varsler for) Det ser ut som en helt vanlig innkjøpsliste for kontorinventar til en gjennomsnitlig kontorplass, ja. Når en stor andel av det offentlige skal over til hjemmekontor i fremtiden er dette vel minimumet av det samfunnet bør kunne bruke på hver enkelt.
|
|
|
28/01/2021 12:22
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
Det offentlige bidrar allerde. De gir fratrekk i inntekt ved skatteberegning som følge av kostnader på hjemmekontor. Dette inngår i et standardfradrag som kommer automatisk: Minstefradraget.
|
|
|
28/01/2021 12:59
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Har snart sittet på hjemmekontor i ett år, kona likeså. Jobber i et selskap med 300+ ansatte, har egen plass i delvis åpent landskap, men er også vant til å kommunisere med kolleger i andre land digitalt.
Arbeidsgiver er veldig ryddig - vi har fått henta hjem mer eller mindre hele arbeidsplassen. Da det har vært åpning for det har vi hatt rotasjonsplaner så vi har fått en dag på kontoret, med ekstrem rengjøring/sprit/pleksiglass og alle mulige tiltak. Gjennom mørketida er vi oppfordret til å ta oss lufteturer i lunsjen for å holde motivasjonen i sjakk. Hjemme er vi heldige som har stor nok bolig til å ha et egnet rom for kontor (riktignok stappet med ikke-vintersykler og annet ræl).
Hos oss er det svært tydelig at veldig mange er møkk lei hjemmekontor. Jeg er ikke typen som er utprega partymidtpunkt, men jaggu savner jeg å co-progge, slå av en prat i lunsjen eller ved kaffemaskinen, sosiale tilstelninger med jobben, og noe annet enn brødskiver til lunsj. Ikke minst savner jeg fysiske workshops, kreativ drodling, og sykkelpendlinga. Den som bare kunne sykle til jobben i +1,mørke og striregn nå!
I tillegg har familien begrenset sosial omgang til det punktet at vi holder på å bli sprø. Det er opp om morgenen, få kidsa på skolen, glo i skjermen, lage uinspirert middag, rydde og pusle, ta en sykkeltur i mørket, glo mer på skjerm, sove.
Gleder meg vilt til man kan være sosial igjen, også på kontoret. Arbeidsgiver er helt tydelig på at de ønsker alle tilbake så snart det er innafor. Jeg kommer garantert ikke til å ha oftere hjemmekontor enn det jeg hadde før mars 2020.
|
|
|
28/01/2021 13:06
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er så heldig å tilhøre gruppa "kom fra åpent landskap og har hus med ledige rom". Så for meg fungerer det fysiske hjemmekontoret greit. Spesielt etter at jeg lånte hev/senk pult og stol og skjermer og lampe fra kontoret i byen. Dette må selvsagt bringes tilbake før arbeidsgiver finner ut at det er borte, men jeg synes det var verdt jobben når jeg kan sitte godt også hjemme.
Selve arbeidet fungerer like godt, eller bedre enn det gjorde før. På jobb har vi delt administrasjonssentrum mellom Steinkjer og Trondheim, og dermed kollegaer på to steder. Nå som alle sitter hjemme unngår vi at den ene halvparten av møtet har blitt enig på forhånd før diskusjonen i plenum. Det sosiale klemmer vi inn 15 minutter hver dag i felles Teams-møte vi kaller "morgenmøte og oppdatering" #Sneaky. Men savner selvsagt det å treffe folk. På tross av overveiende introvert personlighet.
I tillegg har hjemmekontoret den fordelen at Terrengsykkel.no fungerer. Den nettadressen er stengt på jobbnettverket :-D
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
28/01/2021 13:15
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
Det offentlige bidrar allerde. De gir fratrekk i inntekt ved skatteberegning som følge av kostnader på hjemmekontor. Dette inngår i et standardfradrag som kommer automatisk: Minstefradraget. Det fradraget er hverken dimensjonert eller utformet for pandemien og påleggenes effekt. Minstefradraget var på 100 800 for inntektsåret 2019. Dersom du har utgifter som overskriver dette, av en type ment å dekkes på minstefradrag, så kan du dokumentere det og få fradrag på det også.
|
|
|
28/01/2021 14:05
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
|
|
|
[Re: Knirkekne]
28/01/2021 14:06
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg er så heldig å tilhøre gruppa "kom fra åpent landskap og har hus med ledige rom". Så for meg fungerer det fysiske hjemmekontoret greit. Spesielt etter at jeg lånte hev/senk pult og stol og skjermer og lampe fra kontoret i byen. Dette må selvsagt bringes tilbake før arbeidsgiver finner ut at det er borte, men jeg synes det var verdt jobben når jeg kan sitte godt også hjemme. Seriøst, har du henta hev/senk-pult? Imponerende innsats!
|
|
|
28/01/2021 15:22
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
(...)I tillegg har hjemmekontoret den fordelen at Terrengsykkel.no fungerer. Den nettadressen er stengt på jobbnettverket :-D
Så slemme er de ikke hos oss 
|
|
|
28/01/2021 16:26
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har opplevd at både guiness.com og kirken.no ikke virker på jobb, men aldri terrengsykkelforumet.no...
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
28/01/2021 19:03
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Jobber i et stort, børsnotert konsern. Vi får ingenting. Gikk kjempelang tid før det ble åpnet for å låne ekstern skjerm hjem. Så lenge at mange allerede hadde kjøpt. Konsernet sparer utrolig masse penger på at reisevirksomhet er null, samt andre kostnader. Derfor opplever mange det som urettferdig at det ikke er noen form for bistand til utstyr. Og bedriften går så det suser, så penger er der. Heldigvis hadde jeg allerede en bra arbeidsplass med selvlaget skrivebord, skjerm, høyttalere, stol, tastatur og mus fra før, siden jeg bruker stasjonær PC en del allerede. Bytter bare om USB pluggen til tastaturet og skjermen er koblet til begge maskiner.
|
|
|
28/01/2021 22:39
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Gikk kjempelang tid før det ble åpnet for å låne ekstern skjerm hjem Seriøst? Har dere slik "hot seating" da eller noen andre grunner til å ikke kunne ta med skjermen på pulten? Jeg tok med alt jeg ville ha uten å spørre, eneste var at de mente heve/senke pult var for tung til meg alene. Men det var fordi jeg måtte spørre siden det ikke var "min" pult jeg i tilfelle skulle ta med.
|
|
|
29/01/2021 00:33
|
Lunix
Entusiast
|
Entusiast
Har altfor lang erfaring med hjemmekontor. Går på 15. året nå med drift av teknisk team hjemmefra. Forrige arbeidsplass lå i UK, hadde derfor fast hjemmekontor i nesten 14 år. Når jeg skulle bytte arbeidsplass var ett av kriteriene at det IKKE skulle være hjemmekontor. Det holdt ett par år.
For meg er utfordringen med hjemmekontor ikke utstyr, det er lett å løse. Leder nå ett team med ingeniører/utviklere i det dev-ops miljø, med personell som ikke var vant til å jobbe hjemme. De var vant til å ha et par 34" på hver plass og skulle nå jobbe på laptop. Etter den tredje hjemmedagen var det klart at produktiviteten gikk rett i dass. Ledelsen upstream ble overtalt, vi skaffet en stor bil og kjørte rundt med alt folk ønsket å ha fra kontoret. Stoler, skjermer, bord, rubbet. Enkelt.
Utfordringen for meg ligger andre steder.
-I ett kontormiljø lærer man mye av hverandre ved å jobbe tett, man holder seg automatisk oppdatert ved å involvere seg i andres prosjekter og diskutere løsninger. Dette er mye tyngre å få til hjemme. Ikke alle har det som skal til for å sitte hjemme å bygge kompetanse på egenhånd. Det går greit en stund, men så må man begynne med tiltak for å unngå brems i kompetansebygging. Bransje som er i endring og ting skjer fort. Stor vekst.
-Onboarding av nyansatte i tekniske miljøer kan være dritvanskelig på hjemmekontor.
-Mangelen på sosialt samvær gjør teambygging til en treg affære.
-Enkelte trives dårlig hjemme og er lite produktive. Trivsel skaper flyt.
-Enkelte jobber altfor mye og brenner ut. Man går liksom ikke hjem og avslutter for dagen.
-Det er ikke lett å erstatte praten ved kaffemaskinen, særlig det som går på tvers av avdelinger.
Alt dette kan fikses i noen grad ved tiltak, men det er ikke enkelt. Utstyr derimot er veldig enkelt å fikse. Er jo dustete (dyrt) å ansette folk på Norsk lønnsnivå, og så gjøre dem lite produktive med manglende utstyr.
------------------------------- NOTS
|
|
|
29/01/2021 06:29
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
På jobb har vi delt administrasjonssentrum mellom Steinkjer og Trondheim, og dermed kollegaer på to steder. ... I tillegg har hjemmekontoret den fordelen at Terrengsykkel.no fungerer. Den nettadressen er stengt på jobbnettverket :-D
Første del av sitatet gjør det ganske enkelt å forstå hvor du jobber. Arbeidsgiveren din har lyst ut et par stillinger innenfor mitt fagfelt (teknologiområdet i transportsektoren), men siste del av sitatet taler jo litt imot å søke 
|
|
|
[Re: EspenS]
29/01/2021 07:54
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Minstefradraget var på 100 800 for inntektsåret 2019. Dersom du har utgifter som overskriver dette, av en type ment å dekkes på minstefradrag, så kan du dokumentere det og få fradrag på det også.
Dersom man skal ha et permanent hjemmekontor må mange kjøpe seg større bolig, med all respekt er da minstefradraget totalt verdiløst. Det gjelder veldig mange som bor i leilighet, dvs. de boligene som i utgangspunktet har høyest pris pr. kvadratmeter. Så kan man si at man får det tilbake igjen når man en gang selger (trolig), men siden både tap og gevinst på bolig er en av de få tingene som er unntatt skatt (gitt at man bor der i minstetiden) så blir dette i dag en sak utenfor selvangivelsen. Vi har sett i boligmarkedet og tilsvarende leilighet vi har i dag vil pådra oss ca. 3 MNOK i ekstra kostnader, hvor vi da har plass til hjemmekontor. I dag okkuperer hjemmekontor en uforholdsmessig del av min leilighet siden både kona og jeg sitter hjemme. Det har fortrengt andre ting ut av leiligheten som jeg ellers ville hatt der og som nå er satt ned i en bod jeg har kjøpt, og det kan jeg ikke føre opp på selvangivelsen. Kvadratmeterprisen på kontorlokalet mitt hjemme er langt over 100k, noe som skulle gi en rimelig høy leie i kontormarkedet. Den kan jeg heller ikke føre opp på selvangivelsen hvis vi heller tar den inngangen.
Lars-Erik
|
|
|
29/01/2021 08:56
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
Jeg er enig i at arbeidsgiver ikke bør kunne snikinnføre pålegg eller forventning om hjemmekontor. Det er ikke alle det vil fungere for. Problemstillingene rundt dette bør løftes opp i dagen.
|
|
|
[Re: Ugla]
29/01/2021 09:16
|
Totte
Unionstøysekopp
|
Unionstøysekopp
Dersom man skal ha et permanent hjemmekontor må mange kjøpe seg større bolig, med all respekt er da minstefradraget totalt verdiløst. Nå synes jeg flere her, inkludert deg, drar dette altfor langt. Minstefradraget er som kjent en årlig affære, og dermed blir det rimelig søkt å sette dette opp mot kostnaden med å kjøpe seg noen ekstra kvadratmeter for odel og eie. Du må i tilfelle angripe problemet med å se på minstefrdrag vs. rente og avdrag på kjøp av ekstra areal, eller evt. minstefradrag vs. leiekost på ekstra kvadratmeter. Ellers må jeg "kondolere" eirikbk, som ut fra beskrivelsen tydeligvis også jobber i Norges største bank ...
- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg. (Byggmester Harald Langemyhr)
|
|
|
[Re: Totte]
29/01/2021 10:27
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Dersom man skal ha et permanent hjemmekontor må mange kjøpe seg større bolig, med all respekt er da minstefradraget totalt verdiløst. Nå synes jeg flere her, inkludert deg, drar dette altfor langt. Minstefradraget er som kjent en årlig affære, og dermed blir det rimelig søkt å sette dette opp mot kostnaden med å kjøpe seg noen ekstra kvadratmeter for odel og eie. Du må i tilfelle angripe problemet med å se på minstefrdrag vs. rente og avdrag på kjøp av ekstra areal, eller evt. minstefradrag vs. leiekost på ekstra kvadratmeter. Ellers må jeg "kondolere" eirikbk, som ut fra beskrivelsen tydeligvis også jobber i Norges største bank ... Tja, når man flytter inn i leilighet så kjøper man seg gjerne en leilighet av den størrelsen en trenger da kvadratmeterprisen er høy, det er langt lettere å ha det romslig i en enebolig fordi kvadratmeterprisen ofte er langt lavere. Og hvis jeg skal strekke strikken i boligmarkedet så er det ikke arbeidsplass jeg hadde sett var driveren for det, så nei det synes jeg ikke er søkt - og som jeg skrev tap og gevinst (og du kan faktisk tape penger også, selv om mange ser ut til å ha glemt det) er i dag unntatt fra skattelegging. Corona-situasjonen legger opp til midlertidige løsninger og sånn sett har jeg ingen problemer med å skyve ting til siden og la arbeidsplassen ta en stor plass i privatlivet nå. Men, når dette er over og hverdagen tar oss så er det slik at hvis arbeidsgiver ønsker å ta ned kontorlokalene ved at større andel skal utføres hjemmefra, ja da må den gevinsten gå til å dekke de merkostnadene vi som da stiller lokaler til rådighet har, og dette ligger på arbeidsgiver - privat eller offentlig, og ikke på skattereglene.
Lars-Erik
|
|
|
[Re: Ugla]
29/01/2021 13:04
|
Totte
Unionstøysekopp
|
Unionstøysekopp
Nå har jeg ikke sagt at det alltid er helt uproblematisk for alle å skulle kjøpe seg ekstra kvadratmetre for å ha kontor, kun at det blir feil å fokusere på regnestykker av typen "5kvm ekstra til kontor koster meg 400k, mens minstefradraget er bare på 100k". Det blir å sammenlikne epler og hermetisk ananas, ettersom det ene er en engangsutgift, mens det andre er et årlig fradrag. Det ville være mer riktig å se på (den negative) kontantstrømmen som 400k i ekstra boliglån gir deg. Det blir samme størrelsesorden som månedskort på buss/t-bane, som du nå kanskje ikke trenger? Merk at jeg ikke engang tar stilling til om boligprisene vil gå opp eller ned, det er en helt irrelevant faktor (bortsett fra at du kan få et problem om du skal flytte, og har tapt egenkapitalen).
Og ja, det er mange som ikke har mulighet til å ta opp mer lån. Men det gjør ikke det prinsipielle regnestykket hverken mer riktig eller mer feil.
- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg. (Byggmester Harald Langemyhr)
|
|
|
29/01/2021 13:13
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Seriøst, har du henta hev/senk-pult? Imponerende innsats!
De er ikke så unhåndterlige om man skrur fra hverandre bordplate og bein :-) Hev alt på planet på en lånt Pick-Up og kjørte det hjem helt. I all rettferdighet, så er det en mini hev/senk. Akkurat plass til to skjermer i bredden.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
29/01/2021 14:43
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Nå har jeg ikke sagt at det alltid er helt uproblematisk for alle å skulle kjøpe seg ekstra kvadratmetre for å ha kontor, kun at det blir feil å fokusere på regnestykker av typen "5kvm ekstra til kontor koster meg 400k, mens minstefradraget er bare på 100k". Det blir å sammenlikne epler og hermetisk ananas, ettersom det ene er en engangsutgift, mens det andre er et årlig fradrag. Det ville være mer riktig å se på (den negative) kontantstrømmen som 400k i ekstra boliglån gir deg. Det blir samme størrelsesorden som månedskort på buss/t-bane, som du nå kanskje ikke trenger? Merk at jeg ikke engang tar stilling til om boligprisene vil gå opp eller ned, det er en helt irrelevant faktor (bortsett fra at du kan få et problem om du skal flytte, og har tapt egenkapitalen).
Og ja, det er mange som ikke har mulighet til å ta opp mer lån. Men det gjør ikke det prinsipielle regnestykket hverken mer riktig eller mer feil. Nå tillegger du meg argumenter jeg ikke har, jeg har ikke nevnt hvordan ting skal periodiseres som sådan, jeg har bare beskrevet at det er faktiske kostnader med det, og hvis det er slik at jeg etter korona er ment å stille kontorlokaler til rådighet hjemme som en følge av mindre arealbruk hos arbeidsgiver, så har det en kostnad, og den dekkes ikke inn gjennom minstefradraget i selvangivelsen. Jeg har også skrevet at det i utgangspunktet er en sak mellom arbeidsgiver og arbeidstager, og at sånn sett skattereglene ikke er en part i dette pt.
Lars-Erik
|
|
|
29/01/2021 16:57
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Gikk kjempelang tid før det ble åpnet for å låne ekstern skjerm hjem Seriøst? Har dere slik "hot seating" da eller noen andre grunner til å ikke kunne ta med skjermen på pulten? Ja, hot seating for de fleste som faktisk følges. Dog, utviklere har eget utstyr og plasser. Men alle vanlige plasser har to skjermer, så selv om halvparten av alle plasser er stengt pga avstandsregler skulle det være skjermer nok til de fleste. Ellers må jeg "kondolere" eirikbk, som ut fra beskrivelsen tydeligvis også jobber i Norges største bank ... Hysj da, prøver å være anonym :-D
|
|
|
|
|