Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?
|
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?
[Re: Paulus]
04/03/2021 13:44
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Enig med Paulus. Det er ting å sette fingeren på med e-tron, (blant annet forbruk og GUI på elektronikken), men jeg er pr dd ikke i stand til å finne en elektrisk konkurrent på kvalitet, kjørekomfort, tillatt hengervekt og taklast.
|
|
|
04/03/2021 13:44
|
olechr
More than words
|
More than words
Dette er vel allerede testet. Du får med deg 33% mer i en etron vs tm3. Men enig i at etron kunne vært større. Det rare er at ingen har laget en konkurrent til e tron. Ikke til tmx heller for den saks skyld.
Både Enyaq, ID 4 og Ioniq 5 er vel konkurrenter til E tron. TMX derimot har vel ingen konkurrenter.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: hJürg1]
04/03/2021 13:52
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ioniq5 er vel ikke helt i samme klasse som Enyaq, ID4 og Etron. Det gikk vel rykter om at det skulle være en SUV, hvilket det ikke er. Vil si at det er en stor hatchback, uten den samme bakkeklaringa som SUVene gir.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
04/03/2021 14:19
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Jeg ble overrasket over hvor lite bagasjerommet var på vanlig etron. Tror faktisk jeg skulle klart å ta med mere volum i min TM3 om jeg bruker frunk og rommet under bag rom. Dette er vel allerede testet. Du får med deg 33% mer i en etron vs tm3. Men enig i at etron kunne vært større. Det rare er at ingen har laget en konkurrent til e tron. Ikke til tmx heller for den saks skyld. Ja, dette var en veldig lite vitenskapelig basert uttalelse fra meg, kun basert på øyemål da jeg lånte bort hundeburet til naboen med Etron, og det såvidt fikk plass med bakluka inntil. Vi hadde god margin i vår gamle kombikupe TMS. Uten noe særlig til frunk, og såvidt jeg kunne se plass til annet enn kabler under gulvet bak, syntes jeg det så litt snaut ut. Men utrolig hvor mye man kan stable opp til taket.
Big wheels keep on turning
|
|
|
[Re: olechr]
04/03/2021 14:26
|
spilleth
Entusiast
|
Entusiast
Dette er vel allerede testet. Du får med deg 33% mer i en etron vs tm3. Men enig i at etron kunne vært større. Det rare er at ingen har laget en konkurrent til e tron. Ikke til tmx heller for den saks skyld.
Både Enyaq, ID 4 og Ioniq 5 er vel konkurrenter til E tron. TMX derimot har vel ingen konkurrenter. Vi vurderte hvertfall TMS og TMX. Så for min del var de direkte konkurrenter. Skjønner ikke hvorfor de ikke er konkurrenter. Enyaq og ID.4 har/hadde ikke kommet. Derfor vanskelig å si hvordan de er størrelse i forhold til E-tron, men de er jo betraktelig mindre utvendig hvertfall. Innvendig er jo en annen sak. Etron er vel ikke veldig stor innvendig for størrelsen. Det gjelder jo Audi generelt. Passat er jo større innvendig enn A6. Det er mye pga design. Vi kom fra XC70 og den har jo enormt bagasjerom. Men vi er over perioden der vi må ha med barnevogn og da fungerer det fint med Etron. Den er større innvendig enn man tror pga trunk foran og rom under bagasjeromsgulvet. Familien på 5 (3 barn i 3, 5 og 8 år) klarte fint å ha med både fullt langrenn og slalom ski til fjells. Fikk tilogmed plass til enorme mengder kosedyr og fioliner...... Dog tror jeg nok at etron kommer til å falle fort på salgslistene når ID.4, Skoda Enyiac og TMY kommer, da de kommer jo men en snillere prislapp. Men det er forskjellige biler også.
|
|
|
04/03/2021 14:30
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Jeg må rette meg selv, 60 liter frunk på Etron er jo ganske ok.
|
|
|
04/03/2021 14:32
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
EQV + PSA sine kassepersonbiler med 75kwh batteri.
Da mangler det ikke på plassen ihvertfall.
Fremtidig kjempesuver har ingen sjanse. Når man allikevel ikke kjører fortere enn 90km/h til vanlig så holder det lenge rekkeviddemessig også. På motorvei i over 100km/h så blir det derimot litt mer problematisk om man skal kjøre kjempelangt.
Ut på tur!
|
|
|
04/03/2021 15:22
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg ble overrasket over hvor lite bagasjerommet var på vanlig etron. Tror faktisk jeg skulle klart å ta med mere volum i min TM3 om jeg bruker frunk og rommet under bag rom. Dette er vel allerede testet. Du får med deg 33% mer i en etron vs tm3. Men enig i at etron kunne vært større. Det rare er at ingen har laget en konkurrent til e tron. Ikke til tmx heller for den saks skyld. Jeg tror dette med plassbehov må være et særnorsk fenomen. Det virker ikke som om familier i de store bilmarkedene drar på hytta og stapper inn med skiutstyr, hjelmer, sko, klær, akebrett, pappvin, øl og 14 poser med matvarer hver helg. Og så må de kanskje parkere i gata stakkars, eller i bittesmå P-hus med knøtteplasser. Noe må det i alle fall være siden så mange klarer seg med SUVer med omtrent samme plass til bagasje som i en Golf.* *Obs! Obs! Satt på spissen!
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
04/03/2021 18:04
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Kanskje folk ikke har lært seg å pakke i Norge?
|
|
|
[Re: spilleth]
04/03/2021 18:19
|
olechr
More than words
|
More than words
Både Enyaq, ID 4 og Ioniq 5 er vel konkurrenter til E tron. TMX derimot har vel ingen konkurrenter. Vi vurderte hvertfall TMS og TMX. Så for min del var de direkte konkurrenter. Skjønner ikke hvorfor de ikke er konkurrenter. Enyaq og ID.4 har/hadde ikke kommet. Derfor vanskelig å si hvordan de er størrelse i forhold til E-tron, men de er jo betraktelig mindre utvendig hvertfall. Innvendig er jo en annen sak. Etron er vel ikke veldig stor innvendig for størrelsen. Det gjelder jo Audi generelt. Passat er jo større innvendig enn A6. Det er mye pga design. Vi kom fra XC70 og den har jo enormt bagasjerom. Men vi er over perioden der vi må ha med barnevogn og da fungerer det fint med Etron. Den er større innvendig enn man tror pga trunk foran og rom under bagasjeromsgulvet. Familien på 5 (3 barn i 3, 5 og 8 år) klarte fint å ha med både fullt langrenn og slalom ski til fjells. Fikk tilogmed plass til enorme mengder kosedyr og fioliner...... Dog tror jeg nok at etron kommer til å falle fort på salgslistene når ID.4, Skoda Enyiac og TMY kommer, da de kommer jo men en snillere prislapp. Men det er forskjellige biler også. Enyaq var jeg senest å så live sist uke, så den kan du se live. Vil si den er ganske i samme klasse som Audien, litt mindre. Er TMX i samme klasse som Etron så vil jeg hvertfall si at Enyaq er det.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: Ripen]
04/03/2021 18:19
|
perbl
More than words
|
More than words
Jeg tror dette med plassbehov må være et særnorsk fenomen. Det virker ikke som om familier i de store bilmarkedene drar på hytta og stapper inn med skiutstyr, hjelmer, sko, klær, akebrett, pappvin, øl og 14 poser med matvarer hver helg. Og så må de kanskje parkere i gata stakkars, eller i bittesmå P-hus med knøtteplasser. Noe må det i alle fall være siden så mange klarer seg med SUVer med omtrent samme plass til bagasje som i en Golf.*
*Obs! Obs! Satt på spissen!
Moderne fenomen og tror jeg. Da jeg var liten dro vi nå på campingtur med tre unger i ordinære sedaner, og såvidt jeg husker var nå det bilene de fleste naboene kjørte og. Mens nå til dags må folk hive ut sedanen straks den første kidden ankommer, og handle svær SUV fordi bagasje og utstyr!
Per B.
|
|
|
04/03/2021 21:16
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Vi er litt i samme båt som trådstarter. Dvs jeg vil egentlig ha Tesla, og medlåntaker vil ikke betale noe. Vi har på papiret peilet oss inn på en Kia e-Niro, siden vi ikke har vogn lenger. Så får vi se om vi får en prøvetur.
|
|
|
[Re: perbl]
04/03/2021 21:38
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg tror dette med plassbehov må være et særnorsk fenomen. Det virker ikke som om familier i de store bilmarkedene drar på hytta og stapper inn med skiutstyr, hjelmer, sko, klær, akebrett, pappvin, øl og 14 poser med matvarer hver helg. Og så må de kanskje parkere i gata stakkars, eller i bittesmå P-hus med knøtteplasser. Noe må det i alle fall være siden så mange klarer seg med SUVer med omtrent samme plass til bagasje som i en Golf.*
*Obs! Obs! Satt på spissen!
Moderne fenomen og tror jeg. Da jeg var liten dro vi nå på campingtur med tre unger i ordinære sedaner, og såvidt jeg husker var nå det bilene de fleste naboene kjørte og. Mens nå til dags må folk hive ut sedanen straks den første kidden ankommer, og handle svær SUV fordi bagasje og utstyr! Andre tider nå ja. Da jeg var liten startet påskeferien helga før påske med at pappa pakket bilen full av klær, mat og ski og kjørte det opp på hytta. Hadde ikke fått med oss alt om vi skulle vært 4 i bilen sammen med utstyr og mat. Så dro vi oppover, feiret påske, dro hjem igjen, og så måtte pappa ta ny helgetur helga etter påske for å hente alt igjen. Sånn var det, til tross for at vi hadde bare ett par ski hver, og helt sikkert mindre klær og utstyr å drasse med oss. Når vi drar på påsketur nå er det gjerne med 7 par langrennsski, 2 par fjellski og 4 par topptur/alpintski. Vi har med skøytesko, klassisksko, fjellskisko og topptursko. Bare ski- og skisko-beholdningen tar enormt med plass, særlig topptur-/alpintsko. Og hjelmene, de er schvære. Med klær, mat og litt annet utstyr trenger man god plass i bilen.
|
|
|
[Re: baronKanon]
05/03/2021 08:15
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Vi er litt i samme båt som trådstarter. Dvs jeg vil egentlig ha Tesla, og medlåntaker vil ikke betale noe. Vi har på papiret peilet oss inn på en Kia e-Niro, siden vi ikke har vogn lenger. Så får vi se om vi får en prøvetur. Skjønner jeg godt. Ingenting som er forventet å synke i verdi bør finansieres med lån.
Ut på tur!
|
|
|
[Re: baronKanon]
05/03/2021 09:10
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Vi er litt i samme båt som trådstarter. Dvs jeg vil egentlig ha Tesla, og medlåntaker vil ikke betale noe. Vi har på papiret peilet oss inn på en Kia e-Niro, siden vi ikke har vogn lenger. Så får vi se om vi får en prøvetur. Har 2015 Model S som jeg vil selge, men som Madammen vil beholde, mens jeg har fått bekreftet at jeg er en av dem som kan få tidligkjøpe lanseringsversjonen av Ioniq 5. Sett at jeg kjøper denne, og at jeg vil selge den dagen etter, er det realistisk å få nypris, da, tro? Det er jo litt rift om de, tilsynelatende. RX400h'en fra 2007 kan jeg sikkert holde gående i 70 år til, så den er vanskelig å skille seg fra. Model S kjøpt i januar 2018, for 619k. Verd noe over 300k tre år senere. RX400h kjøpt for 510k i 2011, verd noe over 100k ti år senere.
Redigert av ØysteinS; 05/03/2021 09:18.
|
|
|
[Re: ]
05/03/2021 09:49
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
en selger på jobben har en model S som han har lyst til å selge, men det har han rett og slett mulighet til, fordi restlånet ved eventuelt salg vil være for stort til at han kan takle det. Han er stucked til S`en i uoverskuelig framtid. I hans tilfelle: billig med elbil, NOT..
Er det fordi han ikke har betalt ned nok på lånet pr. måned for å være i forkant av restverdien (egentlig ikke hadde råd til en så dyr bil), eller fordi han ikke forutså hvor mye den kom til å tape seg i verdi og altså trodde at bruktprisen ville holde seg bedre? Forsøker ikke å være frekk altså, bare lurer hva som vippet det i hans disfavør. Kanskje en blanding av de to.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
[Re: ØysteinS]
05/03/2021 10:02
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Vi er litt i samme båt som trådstarter. Dvs jeg vil egentlig ha Tesla, og medlåntaker vil ikke betale noe. Vi har på papiret peilet oss inn på en Kia e-Niro, siden vi ikke har vogn lenger. Så får vi se om vi får en prøvetur. Har 2015 Model S som jeg vil selge, men som Madammen vil beholde, mens jeg har fått bekreftet at jeg er en av dem som kan få tidligkjøpe lanseringsversjonen av Ioniq 5. Sett at jeg kjøper denne, og at jeg vil selge den dagen etter, er det realistisk å få nypris, da, tro? Det er jo litt rift om de, tilsynelatende. RX400h'en fra 2007 kan jeg sikkert holde gående i 70 år til, så den er vanskelig å skille seg fra. Model S kjøpt i januar 2018, for 619k. Verd noe over 300k tre år senere. RX400h kjøpt for 510k i 2011, verd noe over 100k ti år senere. Blir spennende å se hva TMS'en er verdt 7 år frem i tid. Er nok ikke såå uvanlig at de som kjøper ny bil nesten uten EK, med løpetid på billån på f eks 6 år, opplever at de sitter igjen med et restlån om de selger etter 2-3 år, siden verdifallet er større de første årene enn avdragene på billånet.
|
|
|
05/03/2021 10:03
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Og jeg ville kjøpt Ioniqen, og lagt den rett på finn, du kommer til å selge med gevinst.
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
05/03/2021 12:07
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Vi er litt i samme båt som trådstarter. Dvs jeg vil egentlig ha Tesla, og medlåntaker vil ikke betale noe. Vi har på papiret peilet oss inn på en Kia e-Niro, siden vi ikke har vogn lenger. Så får vi se om vi får en prøvetur. Har 2015 Model S som jeg vil selge, men som Madammen vil beholde, mens jeg har fått bekreftet at jeg er en av dem som kan få tidligkjøpe lanseringsversjonen av Ioniq 5. Sett at jeg kjøper denne, og at jeg vil selge den dagen etter, er det realistisk å få nypris, da, tro? Det er jo litt rift om de, tilsynelatende. RX400h'en fra 2007 kan jeg sikkert holde gående i 70 år til, så den er vanskelig å skille seg fra. Model S kjøpt i januar 2018, for 619k. Verd noe over 300k tre år senere. RX400h kjøpt for 510k i 2011, verd noe over 100k ti år senere. Blir spennende å se hva TMS'en er verdt 7 år frem i tid. Er nok ikke såå uvanlig at de som kjøper ny bil nesten uten EK, med løpetid på billån på f eks 6 år, opplever at de sitter igjen med et restlån om de selger etter 2-3 år, siden verdifallet er større de første årene enn avdragene på billånet. Mange(fri antagelse her fra min side, men har hørt om flere) som har kjøpt Tesla gjennom årene har gjort dette med null EK og Tesla's flotte tilbud på 10 års nedbetaling.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
05/03/2021 13:00
|
Lunix
Entusiast
|
Entusiast
Har ett år med Etron og 25K KM nå, og er helt fornøyd. Veldig fin å kjøre og null problemer så langt. Har en V70 som bil 2 og den har mye bedre plass til last. Ser at noen på forrige side skriver at Etron har 70L frunk, det har ikke min 20 modell, mulig noe er endret. Frunken min er omtrent full når alt av kabler ligger oppi
Lettere med sykler på taket på V70 pga høyde når de skal opp og ned. Mange nye sykler er litt lange til å stå bakpå (synes jeg).
Kona synes Etron er litt brei, så vi bytter nok V70'n i noe mellomstort elektrisk snart. ID4, Q4 eller noe sånn. Skremt litt bort fra Tesla av kollegaers erfaring. Men skulle gjerne hatt ladenettverket så Y vurderes også.
------------------------------- NOTS
|
|
|
[Re: Lunix]
05/03/2021 14:27
|
Tormod..
Entusiast
|
Entusiast
Har ett år med Etron og 25K KM nå, og er helt fornøyd. Veldig fin å kjøre og null problemer så langt. Har en V70 som bil 2 og den har mye bedre plass til last. Ser at noen på forrige side skriver at Etron har 70L frunk, det har ikke min 20 modell, mulig noe er endret. Frunken min er omtrent full når alt av kabler ligger oppi
Lettere med sykler på taket på V70 pga høyde når de skal opp og ned. Mange nye sykler er litt lange til å stå bakpå (synes jeg).
Kona synes Etron er litt brei, så vi bytter nok V70'n i noe mellomstort elektrisk snart. ID4, Q4 eller noe sånn. Skremt litt bort fra Tesla av kollegaers erfaring. Men skulle gjerne hatt ladenettverket så Y vurderes også.
På feilstatistikker i USA (Consumer Report) så kommer Model X og S ikke så bra ut på feil, mens Model 3 har gjort det mye bedre. En kan jo håpe Model Y og vil være nærmere Model 3 ettersom 70% av delene er de samme...enn så lenge...
|
|
|
[Re: ]
05/03/2021 15:39
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
en selger på jobben har en model S som han har lyst til å selge, men det har han rett og slett mulighet til, fordi restlånet ved eventuelt salg vil være for stort til at han kan takle det. Han er stucked til S`en i uoverskuelig framtid. I hans tilfelle: billig med elbil, NOT..
Da har han jo ganske enkelt kjøpt etter evne, en bil synker brutalt i pris, og jo dyrere bil, jo mere penger taper du. Model S har egentlig tapt seg forbausende lite i det perspektivet når du i tillegg tar med deg at nybilprisen på en Model S er vesentlig redusert fra peak i 2016ish samtidig som bilen er betydelig forbedret på teknologi og rekkevidde fra da.
Lars-Erik
|
|
|
02/04/2021 11:49
|
Plankepetter
Veteran
|
Veteran
Redigert av Plankepetter; 02/04/2021 11:50.
|
|
|
02/04/2021 14:22
|
Kruser
Ringrev
|
Ringrev
Selv har jeg vært på jakt etter elbil med bagasjeplass (over 500L), mulighet for taklast og hengerfeste til under 500.000.
Med id.4 og enyaq er det mulig, og for meg falt valget på Enyaq som er bestilt og skal leveres i løpet av dette kvartalet. Litt lav hengervekt, men ikke kritisk for min del.
|
|
|
[Re: Kruser]
27/04/2021 11:59
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Skal teste Enyaq på torsdag. I dag har jeg ratta rundt i en Id4. Fikk den inn i garasjen, ikke med god margin, men den kom inn. Det er også et ørlite håp om at den skal kunne få plass med skiboks. Spent på Enyaq og Q4 til sammenligning.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
27/04/2021 13:00
|
perpedal
Ivrig
|
Ivrig
Skal teste Enyaq på torsdag. I dag har jeg ratta rundt i en Id4. Fikk den inn i garasjen, ikke med god margin, men den kom inn. Det er også et ørlite håp om at den skal kunne få plass med skiboks. Spent på Enyaq og Q4 til sammenligning. Bare husk at Enyak er litt breder og lengre enn ID.4 når du kjører inn i garasjen. Tror det er snakk om 3cm ekstra i bredden på Enyak kontra ID.4
|
|
|
[Re: perpedal]
27/04/2021 15:32
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jepp, snaut 3 cm bredere og 7 cm lengre. Har litt å gå på i lengden (Passat får plass), men bredden kan ikke være særlig mer.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
29/04/2021 09:27
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Da er Enyaq prøvekjørt også. Og det var et knepp eller to opp hva gjelder kjørekomfort sammenlignet med ID4. Føltes mye "strammere" enn VW og, lå bedre på veien og tok ujevnheter mye bedre. Blir et stort sprang fra innstegsprisen på ID.4 (350.000,-) til Enyaq 4x4 med litt ekstrautstyr (600.000,-), men men... Den gikk i garasjen, kaaaaanskje til og med med skiboks. Levering februar 2022 var litt senere enn det jeg hadde håpet når jeg først har bestemt meg for å handle bil 
|
|
|
29/04/2021 10:25
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Jeg hadde også valgt Enyaq foran ID4, både pga eksteriøret, men også fordi den virker mer forseggjort innvendig. Et alternativ er jo Kia sin EV6 som kan reserveres nå, og Ioniq 5. Mye spennende som skjer på elbilfronten nå. Inntil videre koser jeg meg med problemfritt bilhold med TM3. Har ennå ikke bestemt meg for om jeg tar ut Y'en når den kommer en gang på slutten av året. Ser an markedet litt om jeg bare selger den videre med det samme. Det eneste jeg savner nå er kombiluke og mulighet med hundebur, men TM3 er overraskende romslig, og har lavt forbruk og god rekkevidde.
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
29/04/2021 11:09
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Det blir nok Enyaq ja, i hvert fall over ID4. Har lyst til å prøve Q4 også, men den blir det vanskelig å få inn i garasjen siden den er så bred. Har ikke mye å gå på  Jeg tipper at Q4 også er hakket mindre innvendig enn Enyaq, selv om utvendige mål er omtrent like.
|
|
|
|
|