Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 14 av 19 1 2 12 13 14 15 16 18 19

Kjedeolje - hvilken?

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: baronKanon] #2644840 15/01/2021 13:57
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: baronKanon
Squirt bør nok påføres ved nedsenking i smøringen, lett oppvarmet smøring, godt hjulpet av en ultralydvasker for å få den til å trenge inn der den skal være. ICON_SMILE Kjedet må i hvert fall være romtemperert pluss.

Takk, Baronen, gode poenger om mer omfattende forberedelser for å oppnå de gode testresultatene, noe jeg ser også gjelder Smoove, men var det ment for denne tråden eller Pandas tråd om kjedevoks? thinking

Bruker parafinvoks til helårspendlerne, sammen med KMC EPT, og det funker finfint.

Takk for tips. Har notert særlig rustfritt KMC EPT-kjede, som jeg husker Landevei også har anbefalt.

Jeg hører fortsatt gjerne om erfaringer med Squirt Low Temp i kaldere vær enn 10-15 minus sun

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Sepeda] #2644841 15/01/2021 14:09
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Sepeda
Jeg hører fortsatt gjerne om erfaringer med Squirt Low Temp i kaldere vær enn 10-15 minus sun

Prøvde for to sesonger siden. Stivnet/størknet så en kald morgen (etter lagring innendørs i plussgrader) så bakgiret ble med rundt og knakk slik at jeg fikk oppgradert til da nylig lanserte UltegraRX.

Sikkert brukerfeil.

Gikk tilbake til Holmenkol Extreme for vinterbruk.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: anonym22] #2644842 15/01/2021 14:13
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: anonymous22
Stivnet/størknet så en kald morgen (etter lagring innendørs i plussgrader) så bakgiret ble med rundt og knakk slik at jeg fikk oppgradert til da nylig lanserte UltegraRX.

Takk - au! Nedslående. Og det var altså nettopp versjonen av Squirt for lave temperaturer, som ikke skal stivne i kuldegrader?

Fikk i sin tid et svar fra Squirt der de opplyste at Low Temp skal ha samme konsistens i kulde som alminnelig Squirt har i plussgrader, men i varme vil Low Temp blir mykere og mer flytende. Noen tanker om hva som skjedde? Kan Squirt ha blitt mer flytende i varmen innendørs og siden stivnet eller fryst kjedet fast til trinsehjulet når sykkelen ble tatt ut i kulda? Det henger heller ikke helt sammen.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Sepeda] #2644845 15/01/2021 14:30
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Jepp, det var den spesifikke Low temp-varianten. Bruker fortsatt den vanlige varianten utenfor piggdekksesongen, både på dobbeltdekkersykkelforgrus, landeveissykkel og stisykkel.

Det var i en ordentlig kuldeperiode dette skjedde, men jeg mener det nok hadde hopet seg opp litt for mye voks over tid også. Har erfart at det etter påføring av voks kan være lurt å spinne pedalene bakover noen runder for å løsne eventuelt sammenstørknet voks. Hadde ikke gjort det her. Det var behov for litt vel hyppig påfyll av denne i saltlakesesongen med påfølgende daglig spyling. Fungerer nok bedre med mer brukerinnsats.

Fikk i sin tid et svar fra Squirt der de opplyste at Low Temp skal ha samme konsistens i kulde som alminnelig Squirt har i plussgrader, men i varme vil Low Temp blir mykere og mer flytende. Noen tanker om hva som skjedde? Kan Squirt ha blitt mer flytende i varmen innendørs og siden stivnet eller fryst kjedet fast til trinsehjulet når sykkelen ble tatt ut i kulda? Det henger heller ikke helt sammen.

Low temp er tynnere, mer flytende inne når den påføres ja. Sykkelen stod inne i ca. 10 plussgrader. Fra jeg tok den ut til jeg begynte å sykle tok det kanskje 5 + min, siden jeg leide sykkelen gående med barn først. Altså ikke helt umulig at det frøys i stedet for at det var stvinet voks. Bakoverspinn ville løst det også før sykling.

Redigert av anonym22; 15/01/2021 14:38. Rediger grunn: Svarte på litt mer
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: anonym22] #2644847 15/01/2021 14:44
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: anonymous22
Det var i en ordentlig kuldeperiode dette skjedde, men jeg mener det nok hadde hopet seg opp litt for mye voks over tid også. Har erfart at det etter påføring av voks kan være lurt å spinne pedalene bakover noen runder for å løsne eventuelt sammenstørknet voks.

Ut fra din beskrivelse, tipper jeg at det hadde samlet seg opp for mye voks i trinsehjulene. Da kan girarmen følge med kjedet. Merkes umiddelbart.

Opplevde opphoping av voks i trinsehjul første vinter med Smoove. Jeg satte det selv på konto for brukerfeil, ja, og har unngått problemet ved moderat påfyll av voks, en rens nå og da ved behov, og bakoverspinn, som du nevner.

Tror m.a.o. at problemet ikke lå i selve Squirt Low Temp i kulda. Vurderer å teste for å se om kjedet holder seg mykere med Squirt Low Temp enn med Smoove i temperaturer under 10-15 minus.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Sepeda] #2644848 15/01/2021 15:23
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Bruker parafinvoks til helårspendlerne, sammen med KMC EPT, og det funker finfint.

Takk for tips. Har notert særlig rustfritt KMC EPT-kjede, som jeg husker Landevei også har anbefalt.:

EPT er ikke rustFRITT, men rust-utsettende. Det ruster til slutt.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2644849 15/01/2021 15:24
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sepeda: jeg tror jeg har en Squirt Low Temp liggende som jeg bare har brukt litt av før jeg ga opp hele vokssmøringskonseptet. Jeg kan sende den til deg i posten om du vil, send meg en PM. Jeg skal ikke ha noe for den.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Arne_And] #2644850 15/01/2021 15:26
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Arne_And
Sepeda: jeg tror jeg har en Squirt Low Temp liggende som jeg bare har brukt litt av før jeg ga opp hele vokssmøringskonseptet. Jeg kan sende den til deg i posten om du vil, send meg en PM. Jeg skal ikke ha noe for den.

Takk, Arne And! Det er veldig hyggelig av deg. Men den er tilgjengelig i Oslo for en rimelig penge, så med forsendelse går gjerne vinningen opp i spinningen. Kanskje kan tilbudet gå videre til voks-nysgjerrige vintersyklister i Trondheim? ICON_SMILE

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Sepeda] #2644851 15/01/2021 15:43
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Vil presisere for sikkerhets skyld at jeg snakker om bakoverspinn dagen etter påføring av voks / før tur.
Erfarte vel også noe stivt kjede i tiden før også, altså som du nevner med Smoove.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2644852 15/01/2021 16:02
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har brukt Squirt low temp, men aldri under 15 minus, da dette er på godsykkelen og ikke transportsykkel. Men mellom 10-15 minus funker det i alle fall i skogen, selv om det var temperaturområdet du ekskluderte fra spørsmålet ditt ICON_LAUGH

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: vids] #2644854 15/01/2021 16:12
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: vids
Men mellom 10-15 minus funker det i alle fall i skogen, selv om det var temperaturområdet du ekskluderte fra spørsmålet ditt ICON_LAUGH

Takker yes God funksjon med Squirt Low Temp i 15 minus er flott. Er ikke sikker på når Smoove begynner å bli stivt, men la altså merke til det i nærmere 20 blå.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2644975 18/01/2021 08:09
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Vet ikke om det har noe å si, men jeg smører kjedet i en kald sykkelbod også. Påføring i minusgrader. Kjellerkaldt da (mur/betong-bod under betong-terrasse), så i praksis litt varmere enn utendørs. Så det kan bidra til statistikken: Siden vi har et tilfelle av smøring i romtemperatur og et tilfelle i minusgrader, så tar det litt tid før vi når statistisk signifikans? ICON_SMILE

(Kunne jo hatt flere tilfeller selv, men smører jobbsykler og sykler som står mye stille etc med olje siden jeg innbiller meg at de trenger rustbeskyttelsen)

Redigert av vids; 18/01/2021 08:11.

..Megatower v2..
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2644976 18/01/2021 08:31
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Jeg har veldig dårlig erfaring med smøring i kalde temperaturer - spesielt med voksbasert smøring. det er fordi voksen gjerne koagulerer i den kalde temperaturen på kjedet eller alt er veldig tyktflytende, slik at det ikke får trengt inn i kjedet, der det skal virke.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2644978 18/01/2021 08:40
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Forstår det som at greia med squirt low temp er at den har tilsetningsstoffer som gjør den flytende i lave temperaturer også. Har i alle fall fungert for meg. Men synes også at voksen fungerer lenge om vinteren, så er jo ikke hver dag jeg legger på nytt heller.
(Dette er en sykkel som kun brukes på sti)

Redigert av vids; 18/01/2021 08:41.

..Megatower v2..
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Sepeda] #2644998 18/01/2021 11:08
T
Tollef Offline
Ringrev
Ringrev
T
Wippermann Connex sX er et annet solid kjede for neglisjerte vintersykler.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: vids] #2645049 18/01/2021 18:12
H
Hi-Po Offline
Fersking
Fersking
H
Jeg har brukt Squirt vanlig og Low Temp de siste par årene, og aldri hatt problemer i kulda - har dog ikke vært ute i noe særlig kaldere enn si 12-13 blå.
Jeg påfører voksen på avsatsen utenfor kåken min, så i varmegrader.

Når det gjelder hvordan man bør rense nytt eller gammelt kjede før påføring av Squirt så har jeg gode erfaringer med å bruke Prickbort - skar av toppen på en litersflaske og lar kjedet ligge over natten, så er det bare å skylde godt i rennende vann og så lar jeg det tørke på badegulvet. Har til nå renset tre kjeder på den måten, med den samme flasken - pakker den bare inn i en plastpose for å unngår fordampning.
For å unngå rustflekker så smører jeg også inn kjedeplatene en gang i blant - har fremdeles til gode å se noen rustdannelser.

Smestad
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: RoyK] #2645537 23/01/2021 10:31
mtbboy1993 Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: RoyK
Hvorfor vil man fjerne fabrikksmøringa?

ofte kan kjeda være treg i å bevege seg, men etter hvert kan det bli stivt i leddene, slik at ytelsen blir dårlig, men dette skjer med annen smøring også, men tar lengre tid, og smøring nevnt her så langt blir det bedre ytelse på lenger, før det stivner opp, men har du Muc Off wet lube en uke stående blir ytelsen dårlig også. så er lurt å rense og smøre kjeda så den girer bra, og ikke henger seg opp eller går tregt. jeg tørker kjeda og smører etter hver lang tur.
smøringa so mer originalt trekker til seg skitt, så kjeda blir veldig skitten fort, seig skittent belegg.

Redigert av mtbboy1993; 23/01/2021 10:32.
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2648446 16/02/2021 10:11
Cervin Offline
Veteran
Veteran
Istede for å lage ny tråd spør jeg i denne.
Jeg har brukt Rock n Roll Gold nå i lengre tid. Jeg bare spruter på litt innimellom og spyler av sykkel omtrent etter hver tur. Litt væravhengig.

Kjedet snurrer fint, blir lite skittent og ruster ikke. Men nå ser det ut som den er vanskelig å få tak i. Jeg har fått med meg alt med smooove og squirt og dette, men jeg har verken tid eller lyst til å begynne å måtte koke kjedet og rense og styre og ha en helt jobb for å ta vare på kjedet. Hva kjøper jeg nå da?

Always looking for the next trail.

Kristiansand Sykkelpark
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Cervin] #2648448 16/02/2021 10:16
mtbboy1993 Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Cervin
Jeg har brukt Rock n Roll Gold nå i lengre tid. Jeg bare spruter på litt innimellom og spyler av sykkel omtrent etter hver tur. Litt væravhengig.

Kjedet snurrer fint, blir lite skittent og ruster ikke. Men nå ser det ut som den er vanskelig å få tak i. Jeg har fått med meg alt med smooove og squirt og dette, men jeg har verken tid eller lyst til å begynne å måtte koke kjedet og rense og styre og ha en helt jobb for å ta vare på kjedet. Hva kjøper jeg nå da?

Men smooove og squirt er på flaske, du trenger ikke å koke det. det er klart til bruk. men jeg har ikke prøvd den.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Cervin] #2648453 16/02/2021 10:44
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt

Jeg var også godt fornøyd med rock n roll men ønsket noe lengre levetid. Hoppet på smoove toget. Første påføring var uten fullverdig rens av kjedet. Fungerte såså , men fortsatt omtrent som med RnR. Det kom til stadighet grå skitt/voksrester på kjedet og kjedet var «skittent». Holdbarhet ok, men ikke bedre enn RnR
Senere gjorde jeg rensejobben etter boka og har nå «rent» kjede og holdbarheten er veldig bra også i regn. Det var noen runder før jeg fant doseringen. Med for ofte påføring så kaker det seg.
Har ikke testet skikkelig i gjørmevær men all erfaring hittil tilsier at den er bedre enn RnR også der.
Alt ovenfor gjelder terrengsykkel som sykles primært på sti.

- Stefan
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2648470 16/02/2021 11:48
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Har gått over til parafinvoks og Squirt. Renser kjedet HELT når det er nytt, kjører det i parafinvoksbad, og så etterfyller med Squirt. Dette for å holde den harde voksen inni kjedet, slik at møkk ikke kommer inn. Det holder seg bedre på plass enn fett eller dryppvoks.

Tips med Squirt er å ha både kjede og smøring varmt. Gjerne la flaska stå i varmt vannbad litt før du påfører, så det trenger godt inn i kjedet.

De tester som er gjort av f.eks. Friction Facts av squirt er ved at kjedet er badet i voks og lett oppvarmet, samt legger dette i en ultralydrenser som rister dette skikkelig inn i kjedet. Dette er for å få smøringen til å trenge ordentlig inn i kjedet.

Har også sett Silca sin dryppvoks-prosess for å få smøring inn i kjedet. Det krever litt finesse. Når jeg er tom for parafinvoks, vil jeg kjøpe enten Silca Supersecret voks (M₂S) eller Absolute Black voks (grafén) (begge smeltevarianter). Disse tror jeg vil smøre en del bedre enn parafinvoksen, som er god, men vanskelig å få til å holde lenge (nok).

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2648659 17/02/2021 20:16
Cervin Offline
Veteran
Veteran
Men det virker så innmari styrete. Friksjon i kjede er det jeg tenker minst på. Er fornøyd bare skifteren er rett nok til å treffe de fleste gira. Det kjede jeg har på nå har aldri vært renset og det funker knallfint. jeg har ikke tid til vannbad og nøye påføring. Jeg vil ha minst mulig jobb. Og der har rnr vært helt fantatisk.
Med mindre smoove eller squirt er så bra at jeg ikke trenger å vaske rense eller smøre de neste 3000km i gjørmevær skjønner jeg ikke at det skal være verdt den ekstra tida.

Always looking for the next trail.

Kristiansand Sykkelpark
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Cervin] #2648673 17/02/2021 22:36
B
BZE Offline
Entusiast
Entusiast
B
Ikke prøvd Smoove, men Squirt og den gamle versjonen av Ufo drip. Begge tar du bare på kjedet rett fra flasken, ikke noe smelting eller styr. Squirt har vært noe enklere i praksis (særlig på vinter), siden det tørker raskere (la det helst gå 30-60 min før tur) og virker ikke så følsom på temperatur ved påføring som gamle Ufo var. Heller ikke mye søl/rennende.

Nye Ufo skal ha løst mye og lovprises, men har ikke testet selv enda.

Begge gir selvfølgelig bedre resultater om du renser kjedet første gang og så en gang i blant, men gir uansett mye renere kjede enn tradisjonell kjedeolje etter min erfaring.

Jeg har aldri drevet med koking av kjeder etc. Sprayer på litt Ufo clean når jeg vasker sykkelen og er godt fornøyd.

Redigert av BZE; 17/02/2021 22:37.
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Cervin] #2648686 18/02/2021 08:20
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt

Med mindre smoove eller squirt er så bra at jeg ikke trenger å vaske rense eller smøre de neste 3000km i gjørmevær skjønner jeg ikke at det skal være verdt den ekstra tida.

Det er første kjederens som er styrete.
Med ny kjede så tørker jeg av originalgugga som best jeg kan med en klut med iso. Etter det bruker jeg Smoove sin kjederens i kjederensmaskina mi og sveiver bakover i et par minutter. Så tar jeg en vannsprøyte og spyler/vasker kjedet, før det får tørke opp over natta. Etter dette påfører jeg smoove iht beskrivelsen (akkurat nok og ikke tørk av overskuddet), og gir det en time eller tre før tur. Jeg sykler så 3-4-5-6 turer før jeg tar på litt mere smoove. Siste aksjon gjentar seg mange ganger. Av og til må kjedet renses på nytt med kjederensmaskin, vann og tørke over natta. For min del kansje 2-3 ganger i sesong etter vær, føre og bruksfrekvens.
Med unntak av litt mer styr første kjederens og rens av og til så er smoove mye mindre arbeidskrevende enn RnR for meg.

- Stefan
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Cervin] #2648738 18/02/2021 11:26
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Men det virker så innmari styrete. Friksjon i kjede er det jeg tenker minst på. Er fornøyd bare skifteren er rett nok til å treffe de fleste gira. Det kjede jeg har på nå har aldri vært renset og det funker knallfint. jeg har ikke tid til vannbad og nøye påføring. Jeg vil ha minst mulig jobb. Og der har rnr vært helt fantatisk.

Squirt er vannløselig, så jeg bare spyler litt ekstra på kjedet og tørker av det med en fille ved hver sykkelvask. Da regner jeg det som renset (om det medfører riktighet eller ikke har jeg ikke kontrollert).
Så påfører jeg nytt lag med squirt i ny og ne etter vask og tørk, men ikke hver gang.

Synes i og for seg at RNR var litt digg også, siden det står på flaska at den vasker og smører samtidig. Men i praksis har jeg ikke savnet den funksjonen.

Igjen, vil understreke at jeg ikke har målt driverkstap og heller ikke er finfølende på det, jeg hører mest etter lyder fra drivverket.

..Megatower v2..
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2648840 19/02/2021 08:42
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Etter et par år på Squirt er mine erfaringer at den er mye bedre enn Rock'n Roll på alt (spesielt smøreeffekt, holdbarhet og rent kjede) bortsett fra rensing av kjedet. Jeg renser det nye kjedet i parafin før sesongen (PS! ikke legg parafin i ultrasonisk vasker pga brannfare) og så tørker jeg av med fille og smører gjennomsnittlig annenhver tur. Spyler av sykkelen etter hver tur.

Bruker også Squirt Low Temperature på fatbiken, men her smører kanskje etter hver tredje-femte tur (etter at flaska og kjedet har romtemperatur). Denne fungerer også veldig bra, men er som sagt avhengig av å bli påført i romtemperatur.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: simenf] #2648882 19/02/2021 11:50
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: simenf
Etter et par år på Squirt er mine erfaringer at den er mye bedre enn Rock'n Roll på alt (spesielt smøreeffekt, holdbarhet og rent kjede) bortsett fra rensing av kjedet. Jeg renser det nye kjedet i parafin før sesongen (PS! ikke legg parafin i ultrasonisk vasker pga brannfare) og så tørker jeg av med fille og smører gjennomsnittlig annenhver tur. Spyler av sykkelen etter hver tur.

Bruker også Squirt Low Temperature på fatbiken, men her smører kanskje etter hver tredje-femte tur (etter at flaska og kjedet har romtemperatur). Denne fungerer også veldig bra, men er som sagt avhengig av å bli påført i romtemperatur.

Du kan vel kjøre parafin i ultralydvasker uten varme uten brannfare!?!? eller vil den mekaniske påkjenningen være eksoterm?

Uansett: de lærde mener at white spirit med påfølgende skyll i isopropanol en runde eller to er slik man fjerner fabrikkdrit. Fyll en sykkelflaske eller syltetøyglass og rist.

Redigert av baronKanon; 19/02/2021 11:53. Rediger grunn: white spirit

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2648911 19/02/2021 13:54
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Parafinen ble veldig varm og avga masse parafindamp. Ikke bra innendørs.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: -Jan] #2653543 21/03/2021 10:39
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: -Jan
Eg har vurdert å prøve nye oppskrifta frå Oz cycle der han brukar PTFE, men ser no i kommentarfeltet at han meiner at paraffinolje framleis er betre når det er vått.

PTFE har vel enda lavere friksjonskoeffesient enn voks så isolert sett så bør man vel blande inn mest mulig PTFE, vet du hvor mye PTFE man kan blande inn i voksen ?

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2655291 30/03/2021 12:45
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sympatiske Tobias O. i Rides of Japan har alltid noen poenger.

Verdt å prøve thinking

Side 14 av 19 1 2 12 13 14 15 16 18 19

Moderator  support