Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?
|
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?
[Re: hJürg1]
21/01/2021 17:58
|
Plankepetter
Veteran
|
Veteran
Fikk plukke på og prøvesitte en Skoda Enyaq i går. Veldig romslig og fin innvendig. Stor plass i baksetet, ca 8 cm fra mine knær til seterygg når forsetet var justert for meg på 187. Hadde også god klaring til taket både foran og bak.
Redigert av Plankepetter; 21/01/2021 17:58.
|
|
|
22/01/2021 08:24
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Har trua på Enyaq, tøft utseende også i tillegg til Skodas fornuftige kvaliteter.
Big wheels keep on turning
|
|
|
22/01/2021 10:10
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
Har også Enyaq på listen over aktuelle fremtidige kandidater. Er spent på tester, erfaringer og barnesykdommer når den kommer på markedet, og på når utgaven med firehjulsdrift faktisk blir levert.
|
|
|
22/01/2021 10:27
|
perbl
More than words
|
More than words
Enyaq virker som en veldig praktisk bil, men min indre fjortis er begrenset entusiastisk på å gå tilbake til en Nokia N95 etter å ha tafset på iPhone-UIet i en Tesla 
Per B.
|
|
|
22/01/2021 11:00
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
Ja, selv er jeg absolutt åpen for å se bort fra dårlig rustbeskyttelse, middels opplevd komfort, middels kjøreegenskaper på vinterføre, panel gaps, dårlig lakk, med mer - for å få en ellers god elbil med det flere års forsprang på UI, teknologi og ladenettverk, så jeg har også Model Y på listen min over aktuelle biler å kjøpe i kompakt-suv-segmentet.
|
|
|
[Re: EspenS]
22/01/2021 11:45
|
perbl
More than words
|
More than words
Ja, selv er jeg absolutt åpen for å se bort fra dårlig rustbeskyttelse, middels opplevd komfort, middels kjøreegenskaper på vinterføre, panel gaps, dårlig lakk, med mer - for å få en ellers god elbil med det flere års forsprang på UI, teknologi og ladenettverk, så jeg har også Model Y på listen min over aktuelle biler å kjøpe i kompakt-suv-segmentet. Akkurat vinterføret er jeg heldigvis såpass lite bortskjemt på, så i mine øyne er Model 3en den beste vinterførebilen jeg har kjørt sjøl. Kjørte opp til Svarthaugen i Oppdal i helga, og det strekket måtte jeg gi opp med både Mercedes og Honda tidligere med hhv bak- og forhjulsdrift med piggdekk. Med piggfri Tesla var det nada problem, ikke engang antydning til å slippe på vinterføret, selv om jeg tok en stopp midt i bratta ifm møtende bil.
Per B.
|
|
|
22/01/2021 11:49
|
Tulling
Entusiast
|
Entusiast
Ja, selv er jeg absolutt åpen for å se bort fra dårlig rustbeskyttelse, middels opplevd komfort, middels kjøreegenskaper på vinterføre, panel gaps, dårlig lakk, med mer - Er det Model 3 du referer til her? Jeg har bare noen års erfaring med S og X og har ikke opplevd noe av dette. Vurderer nå Y istedet for X'en, men om det er slik du beskriver så blir det nok X noen år til. By far den beste vinterbilen jeg noensinne har eid. Ingen rust og en drøm å kjøre så kjenner meg ikke igjen i dine opplevelser.
Jepp
|
|
|
22/01/2021 12:31
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
X og S er vel støpt i aluminium, mens 3 og Y er 'billig' jern. Har vært mye oppmerksomhet rundt 3 i media med overskrift 'potensielle rustbomber' osv. Et tilhørende problem er at Tesla frafaller garanti hvis man rustbeskytter selv. Også med panel gaps og lakkproblemer på 3 er vel kjent. Når det gjelder komfortvurderinger og egenskaper på vinterføre på 3 så er TeslaBjørn på YouTube en god kilde, han har en ganske nylig test av 3 på snøføre der. X og S er mer påkostede biler enn 3 og Y. Det er mye rapporter om kvalitetsproblemer på Y i USA, men det har nok også gått seg til. Selve chassiset er også bedre skrudd sammen/støpt på Y enn det man gjorde på 3 for å få den ut tidlig. Men som sagt, de fleste biler har sine styrker og svakheter. Model Y er fremdeles absolutt aktuell for min del, men jeg har ingen illusjoner om tysk premiumkvalitet i komfort, interiør, lakk, osv det er iallefall helt sikkert.
|
|
|
22/01/2021 12:45
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Middels kjøreegenskaper på vinterføre? Har 75' km i Tesla, og absolutt beste vinterbilen jeg har kjørt. Model 3 er noe av det morsomste jeg har prøvd på vinterføre. Utrolig stødig, med gode tilbakemeldinger om hva som foregår mellom underlag, hjul og til sjåfør via rumpe i setet. Og tillater litt trygg overstyring.
|
|
|
22/01/2021 12:47
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Teslabjørn etterlyser 50/50 låst foran/bak. Tipper Elon kan programmere inn dette om mange etterspør det. Hadde sikkert vært kjekt, men ikke helt nødvendig. Teslabjørn føler jeg er god på teknologi, lading, rekkevidde o.l. Noen utpreget god biltester i ordets gamle forstand syns jeg ikke han er.
|
|
|
22/01/2021 14:27
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
Ja, jeg forventet ikke å få stå uimotsagt....
|
|
|
22/01/2021 15:09
|
Tulling
Entusiast
|
Entusiast
Ja, jeg forventet ikke å få stå uimotsagt.... Personlige meninger er lite poeng å si imot. Om man baserer sine uttalelser på noe man har lest blir noe helt annet. Mitt inntrykk er at det du skriver ikke er den gjengse oppfatning av folk som kjører Tesla. Derfor jeg lurte på om det var Model 3. Den har jeg kun kjørt på sommerføre. Kjenner ganske mange med Model 3 og ikke hørt noen klage på det du framhever som negativt. Heller det stikk motsatte.
Jepp
|
|
|
22/01/2021 17:05
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
Jo, det kan man si, men man må jo være født under en stol for å ikke få med seg noe av kvalitetsproblemene og fakta på det jeg skriver om Model 3.
|
|
|
23/01/2021 05:11
|
Tulling
Entusiast
|
Entusiast
Jo, det kan man si, men man må jo være født under en stol for å ikke få med seg noe av kvalitetsproblemene og fakta på det jeg skriver om Model 3. Joda, helt klart. 0,12% av Teslaeiere og 87% av de som aldri har hatt Tesla kan ikke ta feil.
Jepp
|
|
|
23/01/2021 07:50
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Utrolig hvordan et bilmerke kan bli så polariserende, og fortsatt være det med snart 65000 registrerte biler i landet. Vi teller nå da altså ifølge presse og forståsegpåere godt over 60000 bileiere som har problembiler og er misfornøyde. Dvs jeg kan ikke skrive vi for jeg er ikke med i statistikken siden jeg er kjempefornøyd med min T og har et problemfritt bilhold. Og siden ingen av de jeg kjenner med T har hatt problemer med sine biler er jeg redd det er store mørketall der ute..
Men haters gonna hate og alt det der, for enkelte er jo jorda fortsatt flat og CIA strør jevnlig kjemikalier i hodet på oss, det er vel chemtrails som luller oss Teslaeiere inn i en drøm om at vi har en super bil. Hmmm..
For 2,5 år siden var jeg superskeptisk til T men hadde et sterkt ønske om å bytte til elbil, fant fort ut av at man ikke blir trygg på å google temaet, mye bedre å forhøre seg med de som har T og hvordan de opplever bilen. Tok sjansen, forberedt på et lite helvete med verkstedbesøk og rakleverk, men bank i bordet, så langt mener jeg og resten av familien at vi ikke kunne valgt bedre. Tenk det da!?!
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
23/01/2021 08:00
|
olechr
More than words
|
More than words
Er det noen her som har testet en av de store ELvarebilene/syvseterne? Toyota, Peugot, Opel osv ser jeg har store EL syvsetere/varebiler
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: Ripen]
23/01/2021 09:32
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Utrolig hvordan et bilmerke kan bli så polariserende, og fortsatt være det med snart 65000 registrerte biler i landet. Men haters gonna hate og alt det der, De er misunnelige.
|
|
|
23/01/2021 09:47
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Ja, selv er jeg absolutt åpen for å se bort fra dårlig rustbeskyttelse, middels opplevd komfort, middels kjøreegenskaper på vinterføre, panel gaps, dårlig lakk, med mer - for å få en ellers god elbil med det flere års forsprang på UI, teknologi og ladenettverk, så jeg har også Model Y på listen min over aktuelle biler å kjøpe i kompakt-suv-segmentet. Ut fra dine fordommer bør du jo absolutt ikke kjøpe en Tesla, da er det bedre å kose seg med alle kvalitetsproblemene til f.eks VAG-gruppen, det sies ganske klart at f.eks id.3 aldri burde vært utlevert, e-tron har hatt plenty med innkjøringsproblemer, Taycan er heller ikke fri for feil, eller Jaguar - det er mang en i-pace som er observert på lasteplan med 12V problem, eller Polestar som måtte tilbakekalle samtlige biler - og her er vi kanskje ved kjernen av noe av problemet, produsentene slipper ut bilene for tidlig, dvs. at de lar kundene være betatestere. Og er de nå slik at det er problemfritt å eie en Audi eller Volkswagen som ikke er elektrisk? Det er ikke min erfaring i det minste, jeg har hatt massive problem med firehjulstrekk, oljelekkasje, avstandsradar, ABS, dørlåser i Møller-systemet hvor ikke alt akkurat har vært en glede. Eller en BMW - det er merket jeg hatt desidert lengst unødvendig verkstedopphold hos, eller Volvo hvor jeg hadde time-share med verkstedet første år pga. stadige eletronikkfeil på min splitter nye XC70, osv, osv. Jeg kjører Tesla Model S, og rent kjøremessig synes jeg den er bra, helt klart ingen premium-bil, men den har alltid tatt meg dit jeg skal og komforten er upåklagelig. Firhjulstrekken er utmerket, den beste jeg har hatt og bedre enn xDrive og Quattro som jeg har hatt på tidligere biler. Lakken er helt på høyde med de andre bilene jeg har eid, ikke noe spesielt å bemerke - kanskje det eneste at jeg opplever mindre synlige steinsprutskader enn forventet og det er jo bra etter fire år. Verkstedopplevelsen med Tesla er en selsom opplevelse, de har hatt en enorm forbedring, men det er fremdeles rom for forbedring. Når det funker som det skal er det bra, men de har fremdeles litt for mange avvik, noe som gjør at man opplever for store forskjeller. Dog virker det som de er over den verste kneika. Muligheten for Ranger er en unik greie som er ganske digg, dvs. at de kommer hjem til deg (eller på jobb) og gjør mindre ting. Kvalitetsmessig har Tesla Model 3 gått fra en versting til en av de beste, helt fram til de nå fikk varmepumpeproblemer - blant annet er den kåret til den mest driftssikre elbilen av samtlige av What Car for 2019 modeller og nyere, og ikke nok med det ble den kåret til den beste av samtlige "executive cars" også uavhengig av driftslinje. Bilen er for øvrig en kombinasjon av aluminium og stål, i hvilket omfang det blir reelle rustproblemer eller ikke gjenstår å se, det er helt klart en risiko ift. en ung produsent fra California - vi har jo sett hvordan etablerte merker som f. eks Mercedes har tabbet seg ut og måtte tilbakekalle masse biler pga rust, så hvem vet - heldigvis har de i det minste greie rustgarantier. 2021 er året jeg skal kjøpe ny bil, og pt. er det BMW iX som leder an ift. hva jeg tror dekker mitt behov best. Om det kommer til å bli problemfritt eller ikke er ikke godt å si, en får håpe at BMWs erfaringer med i3 gjør at det kommer noe som virker fra dag en, derav også min skuffelse med VAG som burde hatt plenty erfaring fra eGolf etc. Og hvorfor kjøper jeg ikke en ny Tesla slik det ser ut nå? Det er at jeg vil ha den berømmelige norske kombinasjonen med taklast, hengerfeste og god rekkevidde - ikke gjør det noe om bilen framstår som en premium bil heller. Av alternativer er et egentlig bare Model Y som er der i dag og den liker vi ikke utseende på.
Lars-Erik
|
|
|
23/01/2021 15:49
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
iX er interessant, før denne kommer jo også i4 (lansering mars), spent på hvordan den tas imot
|
|
|
[Re: olechr]
23/01/2021 17:38
|
Kakachka
Avhengig
|
Avhengig
Er det noen her som har testet en av de store ELvarebilene/syvseterne? Toyota, Peugot, Opel osv ser jeg har store EL syvsetere/varebiler Jeg har dieselvarianten av Citroën Spacetourer men ser det vel bare er drivverket som er forskjellig på den og den elektriske utgaven. Ut fra bilder ser alt annet identisk ut, men om de har spart litt her og der for å få ned vekta ytterligere vet jeg ikke. Rekkevidde på 330 km er vel med en del forutsetninger. Men du kan både ha 150 kg på taket og det er hengerfeste som jo gjør den veldig anvendelig bil til diverse aktiviteter. Jeg er utrolig godt fornøyd men min hvertfall (konvertert fra Caravelle), god å kjøre, komfortabel, mye praktiske løsninger samt at baksetepassasjerene er veldig godt ivaretatt - det var noe av grunnen til at jeg gikk til PSA og ikke VW eller Merc. Du får også bra med utstyr med som standard.
|
|
|
23/01/2021 18:48
|
Erlend_G
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Reell rekkevidde på en fullastet slik en i 110-sone er vel fort 330/2, eller?
|
|
|
25/01/2021 07:17
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Hørtes drøyt ut å doble forbruket på en bil som allerede dytter veldig mye luft. Jeg har kjørt El-bil i snart 7 år, og aldri klart å doble normalforbruket med hverken hastighet, last eller kulde.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them Ernest Hemingway
|
|
|
[Re: eOpseth]
25/01/2021 08:32
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hørtes drøyt ut å doble forbruket på en bil som allerede dytter veldig mye luft. Jeg har kjørt El-bil i snart 7 år, og aldri klart å doble normalforbruket med hverken hastighet, last eller kulde. Jeg har fått det til. Fint sommervær med tørre veier kontra skiboks, kraftig motvind og 5-7 cm våt nysnø på veien.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
25/01/2021 08:40
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Disse store familefrakterne må kunne vel profitert endel av en dieselvarmer i vinterhalvåret? Særlig hvis man har behov for litt ekstra rekkevidde. Så stor kabin som disse bilene har så går det med mye energi til oppvarming. Tror ikke kabinene er ekstra isolert sammenlignet med fossilvariantene... For varebil med kaldt varerom så er det helt sikkert noe stort poeng.
Ut på tur!
|
|
|
[Re: GeirK]
25/01/2021 09:10
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Hørtes drøyt ut å doble forbruket på en bil som allerede dytter veldig mye luft. Jeg har kjørt El-bil i snart 7 år, og aldri klart å doble normalforbruket med hverken hastighet, last eller kulde. Jeg har fått det til. Fint sommervær med tørre veier kontra skiboks, kraftig motvind og 5-7 cm våt nysnø på veien. Min vs max - så ja. Men her var det vel snakk om å doble normalforbruket, eller "oppgitt forbruk" som det så fint heter? Men en Leaf klarte jeg det nesten, med ETRON har jeg ikke vært i nærheten av dobling (hengerforbruk ikke tatt med).
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them Ernest Hemingway
|
|
|
25/01/2021 12:26
|
Kakachka
Avhengig
|
Avhengig
Sjekket forbrukshistorikken på Spacetoureren min nå for litt ulike turer:
- Oslo Beitostølen, 20. desember, is og snøføre, 2 voksne, 2 barn, 1 hund, full bagasje, sykkelstativ på hengerfestet med innpakket fatbike + skiboks (diger! thule motion xt xl) og to snowracere. Forvarmet bil m/dieselvarmer. Piggdekk (Michelin X-ice north 4). Forbruk 0.75 l/mil
- Sommer 2020, litt div kjøring (Sjoa / Lom / Skjolden / Voss m.m): Samme personer, like mye bagasje, 4 sykler på stativ + 2 dobbeltkajakker på taket (ca. 80 kg). Litt for harde sommerdekk (høy lastindex). Forbruk 0.70 l/mil
- Alene på vei til Sykkelviku. Sykkel inni bilen. Tørt og fint. Ingenting på taket. E6 og 110+ Forbruk: 0.60 l/mil
- Loffing fra Nittedal og hjem, 70 sone maks, tom bil. Tørt og fint. Forbruk 0.60 l/mil
- Oslo - Haukeliseter, 5 voksne med full oppakking, skiboks og vinterdekk (varebildekk med pigg), storm, kolonnekjøring snø, slaps og isdekke. Forbruk 0.75 l/mil.
Så selv om bilen er en boks er forbruket ikke så varierende. Rundt 25 % mer på vinterstid og det er neppe så mye mer enn det andre biler kan skilte med.
Edit: Var litt lette kajakker ... rettet til 80 kg og ikke gram. Om ikke hadde jeg solgt dem - dyrt.
Redigert av Kakachka; 25/01/2021 12:28.
|
|
|
25/01/2021 14:07
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Taycan er min drømmebil, og nå har den blitt rimeligere: https://www.tv2.no/a/11906945/
|
|
|
[Re: Tex]
25/01/2021 14:31
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ja - uten firehjulstrekk, ja. Da er jo mye av moroa borte.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
25/01/2021 15:25
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Antar at det er bakhjulstrekk, skikkelig rånebil altså.
Hva var det du sa? Har den ASR, TCS, ASC, ETC, ETS, ESP, ESC, DSC, VDC, DSTC, PSM, VSA og VSC?
Festbremser!
|
|
|
26/01/2021 10:14
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva kommer først av høna og egget? De har en liten jobb å gjøre i Trysil, verdt å tenke på før man klinker til med en hyttebil uten en T foran. Det er ikke alle som synes de har tid til å sitte i Trysil sentrum i en time-halvannen for å lade ila helga. https://www.nrk.no/innlandet/distriktene-taper-i-utbygging-av-ladestasjoner-for-elbil-1.15336256 T på sin side har snart ny SC i Trysil, skal stå klar Q4 i år så den er ikke i drift før til neste skisesong. Med den på plass i tillegg til de som allerede er på plass i Elverum og på Hernes, så er man relativt godt dekka til og fra Trysil med T.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
|
|