Eller, jeg regner ikke med at jeg kan kalibrere mølla, men er det en presis måte jeg kan finne ut om den går i den farten den sier på?
Jeg mistenker/håper at den går litt fortere enn den sier. Garmin-klokka mi bekrefter denne antagelsen, men jeg stoler ikke helt på slike målinger fra håndleddet heller. Polar-klokker med tilsvarende målinger har jeg ikke fått til å være konsistente.
Mølla har innstillinger for 4km/2 mph 8km/5mph 12km/8mph 16km/10mph - Jeg mistenker at mph-målingene kanskje stemmer bedre, men ingen av konverteringene her er særlig nøyaktig.
4 km/t er jo 2,5 mph, 8 km/t tilsvarer litt under 5 mph, 12 km/t er mer som 7,5 mph og 16 km/t er jo i underkant av 10 mph.
Hvis mølla går i oppgitt miles-fart er min antagelse litt riktig, men hva det gjør med hastighetene mellom dem som har egne knapper er vanskelig å si.
Jeg løp mila på 39,57 i høst, og har gjennomført 10x1000 meters-økter med snittfart på 3,52 m/km. På mølla føler jeg at jeg virkelig må beinfly for å holde 15 km/t og jeg er ikke i stand til å løpe mer enn 5-6 4 minuttere på denne farten.
På denne økta løp jeg vekselvis 5 min på 14 og 5 min på 13 i 30 minutter og så i 20 minutter. https://www.strava.com/activities/4619377763 Mølla mente jeg vekslet mellom 14 og 13 km/t, mens Garmin-klokka mener jeg vekslet mellom 15+ og 14+ fart.
Vil en fotpod som Stryve kunne kontrollere hva som er nærmest sannheten her?
Kan ikke dette kontrolleres på en gammeldags og analog måte? - Mål lengden på beltet (hvis ikke dette allerede står oppgitt) - Fest en tapebit på beltet. - Sett farten til f.eks. 10 km/t. - Ta tiden på hvor lang tid det tar å få f.eks 30 passeringer av tapen (jo høyere antall passeringer, jo mer nøyaktig)
Eller bruk en sykkel med fartssensor på hjulet. Med korrekt innstilling av den vil du lett kunne lese av fart på rulla.
LarsB
Hadde jeg hatt dette så hadde dette vært en ganske god løsning. Har dessverre kun GPS-computere for tiden. Metoden med teip og matematikk er gjennomførbar, men det er krevende å få målt belt nøyaktig.
Eller bruk en sykkel med fartssensor på hjulet. Med korrekt innstilling av den vil du lett kunne lese av fart på rulla.
LarsB
Hadde jeg hatt dette så hadde dette vært en ganske god løsning. Har dessverre kun GPS-computere for tiden. Metoden med teip og matematikk er gjennomførbar, men det er krevende å få målt belt nøyaktig.
Stikk innom meg og lån en Garmin fart og kadens sensor. Jeg bor to hundre meter fra Fri Flyt kontorene. Send en beskjed på 479 01 392 om det skulle være aktuelt.
LarsB
Relativt enkelt å måle båndet nøyaktig med noen tape merker og målebånd. Jeg har sjekket min mølle, Sole F65, og farten den sender til Zwift var spot on
Jeg sjekket farten både uten belastning og når jeg løp. Den var litt raskere uten belastning men ikke mye. Målingene gjorde jeg på 10 og 13 km/t over 2 minutter. Jeg filmet båndet når jeg løp og det var dermed lett å telle antall runder i et eksakt tidsrom,
---- Min erfaring med Garmin Fenix5 og Milestone runpod er at de begge er ganske nøyaktig på den farten og stegfrekvensen de kalibreres men alt over og under denne farten blir bare tull.
Redigert av Natier; 22/01/202109:14. Rediger grunn: Erfaring med Garmin
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Relativt enkelt å måle båndet nøyaktig med noen tape merker og målebånd. Jeg har sjekket min mølle, Sole F65, og farten den sender til Zwift var spot on
Hvordan måler du båndet inne i kassen foran?
Kan du ikke bare gjøre som foreslått og teipe fast en bit hyssing, starte mølla og så klippe den av og måle den når den har foretatt en hel runde? Kassen har vel klaring til hyssingen. Hvis ikke får du nok et fiskesnøre til å fungere, med mindre det er noe her jeg misforstår.
Re: Kalibrering av tredemølle
[Re: imag]
#264547722/01/202112:42
Med 3 tape biter fordelt på beltet er alltid to synlige og du kan måle mellom. Bommer maks 1mm pr måling så der er innafor Min mølle sender allerede fart til Zwift men hvis den ikke hadde gjort det hadde jeg også gått for en Runn dings. Den kan sende incline i tilegg til fart Ikke like virkelighetsnært som å Zwifte med smartrulle siden fart og helning fortsatt settes manuelt men absolutt en ekstra motivasjon. Jeg både løper og sykler Tour de Zwift for tiden
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Re: Kalibrering av tredemølle
[Re: imag]
#264548122/01/202112:53
Kan du ikke bare gjøre som foreslått og teipe fast en bit hyssing, starte mølla og så klippe den av og måle den når den har foretatt en hel runde? Kassen har vel klaring til hyssingen. Hvis ikke får du nok et fiskesnøre til å fungere, med mindre det er noe her jeg misforstår.
Ja, dette er nok løsningen mens jeg venter på Runn-dingsen. Ikke at det er så krise altså. Følelsen og pulsen er den den er og treningseffekten er vel tilsvarende, men det er jo kjekt å vite om løpeformen har tapt seg såpass i løpet av et par måneder.
Sleit med kalibrering av klokke på mølle så endte opp med å kjøre mølleøkter som "Utholdenhet". Pace blir uansett litt tussete siden jeg kjører med 2-3%stigning for å redusere belastning. Puls og RP får holde.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Dere som har peiling. Hvis man skulle ha kjøpt ny mølle. Hva er best til Zwift?
Jeg har en Adidas t-19-mølle som ikke funker på Zwift. Den har dårlig/kjedelig display og klønete brukervennlighet når det kommer til å legge inn program. Jeg må manuelt trykke meg gjennom 24, ubrukelige forhåndsprogrammerte programmer for å komme til de tre programmene som er mulig å tilpasse. I tillegg kan de egendefinerte programmene kun deles i 15 intervaller. En times økt må derfor bestå av 4, 8, 12-minutters intervaller - noe som kan gjøre pausene litt for lange. En 45 minutters økt må bestå av 3 minutters bolker osv. 4x4 på 30 min totaltid fungerer dog perfekt. Jeg regulerer i stedet oftest opp og ned manuelt.
Ipad-holderen over skjermen takler ikke risting og klapper sammen, men Ipaden står stødig på hylla foran skjermen. De integrerte høyttalerne er overraskende sterke men krever mini-jack-ledning. Den integrerte vifta er elendig. Den innebygde pulsmålingen i håndtak fungerer ikke i det hele tatt.
De forhåndsinnstilte hastighetene passer sånn passe med mitt formnivå nå - 5-8-12 og 16 km/t.
Den har lang løpeflate i forhold til møllas totale lengde og ganske kraftig 3,5 hk motor. Dempingen og løpekomforten er god og den går fort opp og ned i fart. Konsollen er lav og bygger lite foran slik at det er lett å ikke dulte borti når jeg løper. Totallengden passet akkurat inn i en nisje i veggen i kjelleren, noe som påvirket kjøpet.
Den kan heves til 15% stigning og går i 20 km/t og kan foldes opp ved behov. Med Runn-dings blir den Zwift-kapabel.
Den var billig (14999 ink levering) og tilgjengelig i våres, noe som var argument gode nok da. Skulle jeg kjøpt mølle nå, ville jeg nok kjøpt en annen, samtidig er jeg godt fornøyd med løpsfølelsen på den.
Dere som har peiling. Hvis man skulle ha kjøpt ny mølle. Hva er best til Zwift?
Jeg har en Adidas t-19-mølle som ikke funker på Zwift. Den har dårlig/kjedelig display og klønete brukervennlighet når det kommer til å legge inn program. Jeg må manuelt trykke meg gjennom 24, ubrukelige forhåndsprogrammerte programmer for å komme til de tre programmene som er mulig å tilpasse. I tillegg kan de egendefinerte programmene kun deles i 15 intervaller. En times økt må derfor bestå av 4, 8, 12-minutters intervaller - noe som kan gjøre pausene litt for lange. En 45 minutters økt må bestå av 3 minutters bolker osv. 4x4 på 30 min totaltid fungerer dog perfekt. Jeg regulerer i stedet oftest opp og ned manuelt.
Ipad-holderen over skjermen takler ikke risting og klapper sammen, men Ipaden står stødig på hylla foran skjermen. De integrerte høyttalerne er overraskende sterke men krever mini-jack-ledning. Den integrerte vifta er elendig. Den innebygde pulsmålingen i håndtak fungerer ikke i det hele tatt.
De forhåndsinnstilte hastighetene passer sånn passe med mitt formnivå nå - 5-8-12 og 16 km/t.
Den har lang løpeflate i forhold til møllas totale lengde og ganske kraftig 3,5 hk motor. Dempingen og løpekomforten er god og den går fort opp og ned i fart. Konsollen er lav og bygger lite foran slik at det er lett å ikke dulte borti når jeg løper. Totallengden passet akkurat inn i en nisje i veggen i kjelleren, noe som påvirket kjøpet.
Den kan heves til 15% stigning og går i 20 km/t og kan foldes opp ved behov. Med Runn-dings blir den Zwift-kapabel.
Den var billig (14999 ink levering) og tilgjengelig i våres, noe som var argument gode nok da. Skulle jeg kjøpt mølle nå, ville jeg nok kjøpt en annen, samtidig er jeg godt fornøyd med løpsfølelsen på den.
Oppgraderingen T-19X ser ut til å ha løst alle de manglene jeg opplever med T-19, men da til en vesentlig høyere pris også. https://www.x-life.no/t-19x-tredemolle
I dag kom Runn-dingsen på døra. Da blir det testøkt senere i kveld. Raskt levert om ikke annet. Skjønner ikke helt hvordan den måler fart, da man skal feste klistremerker på båndet, men ikke legge inn noe sted hva avstanden mellom disse er. Dingsen klarer da å finne ut dette på egenhånd.
Den har to sensorer som oppdager klistremerkene. Så den måler tiden klistremerket bruker fra sensor 1 til sensor 2. Jo fler klistremerker du har jo oftere oppdateres farten. Noen sliter med å få klistremerkene til å sitte fast, da kan korrekturlakk være et alternativ.
Runn-måleren fungerte supert. Den var lett å sette opp. Det tok mindre enn fem minutter å montere greie og pare den med Garmin-klokka. Den dukker opp på klokka som en fot-pod. Målingene på tredemølle bekrefter delvis mine antagelser. Tredemølla går jevnt over 0,2-0,3 km/t fortere enn den selv oppgir. Men den varierer en del i fart. På 14,5 km/t innstilling på mølla registrerte Runn-måleren alt fra 14,4 til 15,2 km/t i løpet av en økt.
På økta nedenfor ble alle 6-minutters dragene kjørt på 14,5km/t-4.08 min/km på mølla. Ikke all verdens forskjell, men da vet jeg nå det i hvert fall.