Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?
|
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?
[Re: Ripen]
26/01/2021 10:24
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Hva kommer først av høna og egget? De har en liten jobb å gjøre i Trysil, verdt å tenke på før man klinker til med en hyttebil uten en T foran. Det er ikke alle som synes de har tid til å sitte i Trysil sentrum i en time-halvannen for å lade ila helga. https://www.nrk.no/innlandet/distriktene-taper-i-utbygging-av-ladestasjoner-for-elbil-1.15336256 T på sin side har snart ny SC i Trysil, skal stå klar Q4 i år så den er ikke i drift før til neste skisesong. Med den på plass i tillegg til de som allerede er på plass i Elverum og på Hernes, så er man relativt godt dekka til og fra Trysil med T. Hadde vært fint med flere ladere der, allikevel det der er manglende rutine fra de som står i køen. Ikke klarer man å lade på destinasjon de få kilometerne for å komme seg til neste hurtiglader. (En natt med 6A hadde holdt for de fleste!) Gitt at det faktisk ikke er noen destinasjonslader tilgjengelig for en så burde man planlegge for dette og forsøke å ankomme med litt mer strøm i batteriet. Med litt radius så kryr det jo av hurtigladere. Det blir jo nevnt at det er masse hurtigladere i Elverum f.eks. Han ene der hadde tydeligvis stått der i kø flere ganger, ikke kjørte de biler med 80km vinterrekkevidde heller. Virket ikke veldig lærevillig. Det kommer til å ta mange år før det er nok hurtigladere på små steder som har masse trafikk kun noen få dager i året. Det sier seg jo litt selv. På slike steder så er det hotell og overnattingssteder som må tilby destinasjonslading, og så må man som kunde huske å etterspørre dette. Det koster veldig mye mindre og er mye mer behagelig for alle.
Ut på tur!
|
|
|
[Re: hJürg1]
26/01/2021 12:08
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vil vel tro at de som tilbyr overnatting på et sted som Trysil mottar stadig flere forespørsler om lademuligheter, og om de da ikke har det og det blir stille fra interessentene mange nok ganger så kan det vel hende de tar hintet. Det er som du sier, det holder fint med 5-6A mens bilen står parkert for de aller fleste, såb det er ikke rare investeringen som skal til. Veldig mange flytter vel gjerne ikke bilen ila hele helga når de er der.
Nivået på forståelse av hvordan elbiler og lading fungerer må heves, det er helt klart bedre å satse på destinasjonslading på slike steder fremfor mange hurtigladere, men begge deler er fint.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: EspenS]
26/01/2021 12:49
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
X og S er vel støpt i aluminium, mens 3 og Y er 'billig' jern. Har vært mye oppmerksomhet rundt 3 i media med overskrift 'potensielle rustbomber' osv. Et tilhørende problem er at Tesla frafaller garanti hvis man rustbeskytter selv. Også med panel gaps og lakkproblemer på 3 er vel kjent. Når det gjelder komfortvurderinger og egenskaper på vinterføre på 3 så er TeslaBjørn på YouTube en god kilde, han har en ganske nylig test av 3 på snøføre der. X og S er mer påkostede biler enn 3 og Y. Det er mye rapporter om kvalitetsproblemer på Y i USA, men det har nok også gått seg til. Selve chassiset er også bedre skrudd sammen/støpt på Y enn det man gjorde på 3 for å få den ut tidlig. Men som sagt, de fleste biler har sine styrker og svakheter. Model Y er fremdeles absolutt aktuell for min del, men jeg har ingen illusjoner om tysk premiumkvalitet i komfort, interiør, lakk, osv det er iallefall helt sikkert. Til info så har Tesla startet med "big casting" i alu for hele bakseksjonen av model Y (og trolig 3 etterhvert) i Fremont-fabrikken fra september 2020. Dette har redusert antall deler i seksjonen fra 70 til 1 og endret materiale fra stål til alu. Jern brukes nesten ikke i elbiler. https://electrek.co/2021/01/11/tesla-starts-production-model-y-massive-single-piece-rear-casting/
Redigert av simenf; 26/01/2021 12:49.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: olechr]
27/01/2021 05:19
|
Kakachka
Avhengig
|
Avhengig
Er det noen her som har testet en av de store ELvarebilene/syvseterne? Toyota, Peugot, Opel osv ser jeg har store EL syvsetere/varebiler Tu har nettopp testet og har sluppet en podcast om tre av demKonklusjonene er vel som forventet. Skyhøyt forbruk, (opptil 40 kW/100 km på eTraveller!) og knapt egnet som bybil vinterstid, mens på sommeren kan en forvente bedre rekkevidde - opp mot det produsentene lover. De omtaler også under 30 kW/100 km ved snill kjøring som bra (Maxus'en) og det sier vel det meste. Forbruk med full last har de ikke testet etter det jeg fikk med meg.
|
|
|
[Re: simenf]
27/01/2021 08:50
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
Ah. Jeg hadde fått med meg overgang til single-støp for Y, men ikke overgangen fra stål til alu. Det er gode fakta å ta med seg. Dermed grunn til å være mer optimistisk ift fremtidige rustproblemer på Model Y enn på Model 3. Y er fremdeles på shortlisten hos meg. Når jeg skrev jern i det opprinnelige innlegget så var det en glipp, jeg mente selvsagt stål.
|
|
|
29/01/2021 16:40
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mega Berlin-fabrikken vil trolig ta "big casting" i Model Y enda et steg videre når de kommer online engang rundt sommeren 2021.
|
|
|
[Re: Ugla]
30/01/2021 18:15
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, selv er jeg absolutt åpen for å se bort fra dårlig rustbeskyttelse, middels opplevd komfort, middels kjøreegenskaper på vinterføre, panel gaps, dårlig lakk, med mer - for å få en ellers god elbil med det flere års forsprang på UI, teknologi og ladenettverk, så jeg har også Model Y på listen min over aktuelle biler å kjøpe i kompakt-suv-segmentet. Ut fra dine fordommer bør du jo absolutt ikke kjøpe en Tesla, da er det bedre å kose seg med alle kvalitetsproblemene til f.eks VAG-gruppen, det sies ganske klart at f.eks id.3 aldri burde vært utlevert, e-tron har hatt plenty med innkjøringsproblemer, Taycan er heller ikke fri for feil, eller Jaguar - det er mang en i-pace som er observert på lasteplan med 12V problem, eller Polestar som måtte tilbakekalle samtlige biler - og her er vi kanskje ved kjernen av noe av problemet, produsentene slipper ut bilene for tidlig, dvs. at de lar kundene være betatestere. Og er de nå slik at det er problemfritt å eie en Audi eller Volkswagen som ikke er elektrisk? Det er ikke min erfaring i det minste, jeg har hatt massive problem med firehjulstrekk, oljelekkasje, avstandsradar, ABS, dørlåser i Møller-systemet hvor ikke alt akkurat har vært en glede. Eller en BMW - det er merket jeg hatt desidert lengst unødvendig verkstedopphold hos, eller Volvo hvor jeg hadde time-share med verkstedet første år pga. stadige eletronikkfeil på min splitter nye XC70, osv, osv. Jeg kjører Tesla Model S, og rent kjøremessig synes jeg den er bra, helt klart ingen premium-bil, men den har alltid tatt meg dit jeg skal og komforten er upåklagelig. Firhjulstrekken er utmerket, den beste jeg har hatt og bedre enn xDrive og Quattro som jeg har hatt på tidligere biler. Lakken er helt på høyde med de andre bilene jeg har eid, ikke noe spesielt å bemerke - kanskje det eneste at jeg opplever mindre synlige steinsprutskader enn forventet og det er jo bra etter fire år. Verkstedopplevelsen med Tesla er en selsom opplevelse, de har hatt en enorm forbedring, men det er fremdeles rom for forbedring. Når det funker som det skal er det bra, men de har fremdeles litt for mange avvik, noe som gjør at man opplever for store forskjeller. Dog virker det som de er over den verste kneika. Muligheten for Ranger er en unik greie som er ganske digg, dvs. at de kommer hjem til deg (eller på jobb) og gjør mindre ting. Kvalitetsmessig har Tesla Model 3 gått fra en versting til en av de beste, helt fram til de nå fikk varmepumpeproblemer - blant annet er den kåret til den mest driftssikre elbilen av samtlige av What Car for 2019 modeller og nyere, og ikke nok med det ble den kåret til den beste av samtlige "executive cars" også uavhengig av driftslinje. Bilen er for øvrig en kombinasjon av aluminium og stål, i hvilket omfang det blir reelle rustproblemer eller ikke gjenstår å se, det er helt klart en risiko ift. en ung produsent fra California - vi har jo sett hvordan etablerte merker som f. eks Mercedes har tabbet seg ut og måtte tilbakekalle masse biler pga rust, så hvem vet - heldigvis har de i det minste greie rustgarantier. 2021 er året jeg skal kjøpe ny bil, og pt. er det BMW iX som leder an ift. hva jeg tror dekker mitt behov best. Om det kommer til å bli problemfritt eller ikke er ikke godt å si, en får håpe at BMWs erfaringer med i3 gjør at det kommer noe som virker fra dag en, derav også min skuffelse med VAG som burde hatt plenty erfaring fra eGolf etc. Og hvorfor kjøper jeg ikke en ny Tesla slik det ser ut nå? Det er at jeg vil ha den berømmelige norske kombinasjonen med taklast, hengerfeste og god rekkevidde - ikke gjør det noe om bilen framstår som en premium bil heller. Av alternativer er et egentlig bare Model Y som er der i dag og den liker vi ikke utseende på. BMW iX3 kommer kun med 2WD? Helt uaktuelt for meg. Men fin bil ellers,
|
|
|
[Re: erling]
30/01/2021 19:18
|
Plankepetter
Veteran
|
Veteran
BMW iX3 kommer kun med 2WD? Helt uaktuelt for meg. Men fin bil ellers,
IX3 kommer som bakhjulstrekk. IX kommer som 4x4
Redigert av Plankepetter; 30/01/2021 19:18.
|
|
|
30/01/2021 19:59
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
|
|
|
[Re: erling]
31/01/2021 08:03
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
2021 er året jeg skal kjøpe ny bil, og pt. er det BMW iX som leder an ift. hva jeg tror dekker mitt behov best. Om det kommer til å bli problemfritt eller ikke er ikke godt å si, en får håpe at BMWs erfaringer med i3 gjør at det kommer noe som virker fra dag en, derav også min skuffelse med VAG som burde hatt plenty erfaring fra eGolf etc. Og hvorfor kjøper jeg ikke en ny Tesla slik det ser ut nå? Det er at jeg vil ha den berømmelige norske kombinasjonen med taklast, hengerfeste og god rekkevidde - ikke gjør det noe om bilen framstår som en premium bil heller. Av alternativer er et egentlig bare Model Y som er der i dag og den liker vi ikke utseende på.
BMW iX3 kommer kun med 2WD? Helt uaktuelt for meg. Men fin bil ellers, iX som jeg skriver om har er i høyeste grad 4x4 og den har også lenger rekkevidde enn TMX og har både hengerfeste og taklast. Prisene er ikke klare enda, men antar vi at den havner ut som e-tron siden BMW og Audi gjerne følger hverandre blir den også prismessig attraktiv ift. en TMX. Og pris er noe jeg begynner å få et problem med ift. Tesla, de tar seg premium-pris, men er ikke en premium-bil. Ser at de nye utgavene av S og X har fått en real makeover i interiøret, men om det er nok til å forsvare premium gjenstår å se, pt. mangler de for mye ift. opplevd kvalitet samt at bilen rett og slett mangler en del features, eller de er for dårlige. Videre så er jeg litt skuffet over at de ikke har skiftet ut batteripakka med samme som sitter i 3 og Y, men heller er på en oppgradert utgave av de gamle cellene som de startet med for over ti år siden.
Lars-Erik
|
|
|
01/02/2021 09:34
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Og pris er noe jeg begynner å få et problem med ift. Tesla, de tar seg premium-pris, men er ikke en premium-bil. Ser at de nye utgavene av S og X har fått en real makeover i interiøret, men om det er nok til å forsvare premium gjenstår å se, pt. mangler de for mye ift. opplevd kvalitet samt at bilen rett og slett mangler en del features, eller de er for dårlige. Videre så er jeg litt skuffet over at de ikke har skiftet ut batteripakka med samme som sitter i 3 og Y, men heller er på en oppgradert utgave av de gamle cellene som de startet med for over ti år siden.
Jeg sliter med å plassere Tesla i noe segment. Det er en litt merkelig bil hvor noen egenskaper er innom de tradisjonelle segmentene, mens den faller helt gjennom på andre, for eksempel er den sprek, leverer kraften med et skikkelig spark, men kjøreegenskapene matcher ikke osv.
|
|
|
01/02/2021 10:12
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bakhjulstrekk har man kun når man rygger med en bakhjulsdrevet bil, når man kjører forover heter det bakhjulsdrift.
Sorry, men jeg klarer bare ikke å sitte rolig på stolen når jeg leser sånt. Nesten på linje med overforsvømmelse.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
01/02/2021 12:51
|
gare
More than words
|
More than words
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: gare]
01/02/2021 13:53
|
GeirK
More than words
|
More than words
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
01/02/2021 20:02
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
NOTS Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: GeirK]
02/02/2021 08:35
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tokyo Drift. (Fast and Furious)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
02/02/2021 09:10
|
Triarii
Fersking
|
Fersking
iX som jeg skriver om har er i høyeste grad 4x4 og den har også lenger rekkevidde enn TMX og har både hengerfeste og taklast. Prisene er ikke klare enda, men antar vi at den havner ut som e-tron siden BMW og Audi gjerne følger hverandre blir den også prismessig attraktiv ift. en TMX.
Ville tatt den oppgitte rekkevidden med en klype salt. Ser man på EPA-tallene så har Model X en oppgitt rekkevidde på 360 miles (580km), BMW oppgir "over 300 miles" (480km). Da har begge bilene ca 100kWh brukbart batteri. Ville forventet at iX blir vesentlig dyrere enn E-tron som har noe sånt som 84kWh batteri. Hvis de skal konkurrere på pris vil jeg tro BMW slipper en billigere modell med mindre batteri.
Redigert av Triarii; 02/02/2021 09:10.
|
|
|
[Re: Triarii]
02/02/2021 11:59
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
iX som jeg skriver om har er i høyeste grad 4x4 og den har også lenger rekkevidde enn TMX og har både hengerfeste og taklast. Prisene er ikke klare enda, men antar vi at den havner ut som e-tron siden BMW og Audi gjerne følger hverandre blir den også prismessig attraktiv ift. en TMX.
Ville tatt den oppgitte rekkevidden med en klype salt. Ser man på EPA-tallene så har Model X en oppgitt rekkevidde på 360 miles (580km), BMW oppgir "over 300 miles" (480km). Da har begge bilene ca 100kWh brukbart batteri. Ville forventet at iX blir vesentlig dyrere enn E-tron som har noe sånt som 84kWh batteri. Hvis de skal konkurrere på pris vil jeg tro BMW slipper en billigere modell med mindre batteri. Vi får vente og se hva som kommer rundt neste sving. Meg bekjent er 580 km rekkevidde WLTP-estimatet på TMX, ref. det som står på Teslas egne sider. BMW oppgir over 600 km i sitt estimat - så får vi se hva begge får når de er gjennom testsyklusen. Hvor stort batteriet er på BMW vet ingen utover at det er over 100 kWh. Det samme gjelder prisen, vi får vente og se hva som kommer der også, men tradisjonelt ligger de på samme nivå som Audi. Prismessig virker det jo som om Møller-systemet ikke akkurat skrubber når de priser E-tron om dagen ift. hva vi ser i importmarkedet med tilsvarende spek og garanti.
Lars-Erik
|
|
|
19/02/2021 09:24
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg tror Tesla kommer til å senke prisen og øke rekkevidden på Model Y med et smell når den lanseres.
Hvorfor?
Model 3 long range koster i følge de norske Teslasidene 449', og Model Y long range står nå til 535', dvs 86 000 i forskjell. Avstanden i pris virker altfor stor, siden forskjellen i USA bare er 3 000 USD. Mulig Model Y long range derfor kan komme under 500, kanskje såpass langt ned som 480. Den vil da være like dyr som Skoda Enyaq med tilsvarende utstyr.
Tilsvarende er den reelle rekkeviddeforskjellen på 3 og Y bare rundt 5 % i følge tester, dvs at hvis Model 3 long range er oppgitt til 580 km burde Model Y long range ha 550 km rekkevidde (og ikke 505 km som på de norske sidene).
Nå vil den europeiske varianten av Model Y være produsert i Berlin med en oppdatert plattform som kan være noe dyrere enn den amerikanske, men som helt sikkert ikke har mindre rekkevidde.
|
|
|
02/03/2021 09:41
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Forrige uke ble vi lykkelige eiere av E-tron. Vi reiv av plasteret første dagen og starta på hytta med full bil og tilhenger med snøscooter bak. For en fantastisk kjøremaskin, hengeren merka man så godt som ingenting til, annet enn på forbruket. Baksetet har god plass framover og er bredt så det er god plass til 3. Innlagt middag ved hurtiglader, 43 til 95% i en rasende fart.
Alt i alt tikket den av alle boksene, god plass til en familie på 5, 4x4, krok og komfort i bøtter og spann. Noen billig bil er det jo ikke, men sammenlignet med en tilsvarende fossilbil var det ikke vanskelig å regne den hjem, selv uten bompenger osv.
Kan varmt anbefales som familiebil. Tesla utgikk for vår del av flere grunner. Kjerringa synes de er gyselige og mangel på lokalt verksted, nærmeste er 45mil unna.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
02/03/2021 23:43
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Forstår godt at man velger E-Tron fremfor TMX, gratulerer med flott bil.
Hvor lykkelig bileier man faktisk har vært vet man først den dagen man har solgt bilen.
|
|
|
[Re: Hoaas]
03/03/2021 15:12
|
spilleth
Entusiast
|
Entusiast
Gratulerer med Etron.
Vi hadde samme valget og endte også med Audi Etron. Har hatt den nå et halvt år og er superhappy. Kommer ikke på noen bedre Norges bil/SUV med skikkelig hengerfeste, takrails for skiboks og masse plass til en familie på 5.Helt knall synes vi.
Ladningen på tur er også fantastisk med rå hastighet over lang tid. Derimot skulle jeg gjerne hatt samme lade infrastruktur som Tesla. Gruer med til hvordan ladekøene skal bli når det kommer enorme mengder av I.D.4 og Skodaer som skal lade......
|
|
|
03/03/2021 21:11
|
perbl
More than words
|
More than words
Stativløsningene er mer knot på Tesla ja. Har fortsatt ikke turt å handle takstativ til min, ser jo en og annen historie om sprukket takvindu, mens man på mer konvensjonelt designa biler har rails som er tut og kjør.
Så skal jeg ha stativ blir det nok stående på mer eller mindre permanent, med de ulempene det medfører.
Redigert av perbl; 03/03/2021 21:12.
Per B.
|
|
|
[Re: spilleth]
04/03/2021 07:46
|
olechr
More than words
|
More than words
Gratulerer med Etron.
Vi hadde samme valget og endte også med Audi Etron. Har hatt den nå et halvt år og er superhappy. Kommer ikke på noen bedre Norges bil/SUV med skikkelig hengerfeste, takrails for skiboks og masse plass til en familie på 5.Helt knall synes vi.
Flott bil, men skjønner at folk har forskjellig plassbehov. Synes baggasjen på den er fryktelig knøttete :-P
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
04/03/2021 08:09
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det spørs vel litt hvilket behov man har, ja. Vi er ferdig med barnevogner og vi har så mange huskyer at de krever egen hundehenger når de skal fraktes. Når vi kjørte på hytta i helga fylte vi nesten bagasjerommet uten å benytte rommet under gulvet. Og vi har sportback varianten  Nå kom vi fra en eldre Tiguan, så plassen ble ikke mindre. For en familie med barnevogn, hundebur o.l. kan jeg se at bagasjeplassen er knapp. Men det kan vel løses med skiboks på taket.
|
|
|
04/03/2021 10:18
|
Kjetil307
Ringrev
|
Ringrev
Savner el bil på nivå med Peugeot 406.Har hatt det når barna var små kosta Ny ca 250.Dytta inn en barnevogn en Crosser sykkel tralle å 2 60 liter tursekker.Det nivået var ganske valig før med mondeo 406 passat osv.Her er det et hull å fylle
|
|
|
04/03/2021 11:33
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Gratulerer med Etron.
Flott bil, men skjønner at folk har forskjellig plassbehov. Synes baggasjen på den er fryktelig knøttete :-P Når kommer bmw ix7 eller merc eqs-suv tro?
|
|
|
04/03/2021 11:38
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Jeg ble overrasket over hvor lite bagasjerommet var på vanlig etron. Tror faktisk jeg skulle klart å ta med mere volum i min TM3 om jeg bruker frunk og rommet under bag rom.
Big wheels keep on turning
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
04/03/2021 11:57
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tja, vi hadde med oss 2x 90L tursekker 3x bæreposer med mat 1x duffelbag 2x par haghus svære vintersko 3x alpinhjelm Og sikkert noe jeg har glemt, alt dette under hattehylla, med room to spare. Spørs jo hvor mye man skal gidde å drasse med seg.
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
04/03/2021 13:39
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Jeg ble overrasket over hvor lite bagasjerommet var på vanlig etron. Tror faktisk jeg skulle klart å ta med mere volum i min TM3 om jeg bruker frunk og rommet under bag rom. Dette er vel allerede testet. Du får med deg 33% mer i en etron vs tm3. Men enig i at etron kunne vært større. Det rare er at ingen har laget en konkurrent til e tron. Ikke til tmx heller for den saks skyld.
|
|
|
|
|