Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Fond, hva gjelder nå?

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Kriss] #2644307 11/01/2021 10:36
S
Sixtus Offline
Entusiast
Entusiast
S
Sitat: Kriss
Hva ville dere gjort nå?
Noe arv ble tilgjengelig før nyttår, men børsen er jo all time high så timinga er kanskje ikke den beste..

Tenker i utgangspunktet å spre pengene utover 3-4 fond og fordele innskuddene over første halvår.

Innspill? Horisont er i utgangspunktet lang. (typ 5-10 år)

25% Rentebærende fond/obligasjonsfond
50% Globale indeksfond
25% Bitcoin

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Kriss] #2644309 11/01/2021 10:46
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sjekk ut disse 2 fondene:
Handelsbanken Bærekraftig Energi
Storebrand Fornybar Energi

Generelt: vekstmarkeder, grønn og gjerne grønn energi + ESG fond, råvare, fond knyttet opp mot elbilbatteri produksjon, verdiaksjer og sykliske ting som reiseliv osv.

Men tar noen dager å kjøpe, så vil man ha noe kjappere bør man se på ETF fond. Finner de på Nordnet.

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2644319 11/01/2021 11:06
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Hvis du trenger pengene om 5 år ville jeg spart i banken og/eller rentefond. Skal du ha pengene om ti år ville jeg spart i globale indeksfond eventuelt en kombinasjon av indeks og rente. Velg de fondene med lavest gebyr, og spre gjerne risikoen.

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2644397 11/01/2021 17:55
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran
Lønner det seg med aksjesparekonto eller gjør den ikke annet enn å utsette en uunngåelig beskatning? Det beror kanskje på kursen på tidspunktene man foretar bytter underveis vs den endelige gevinsten ved uttak?

Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: CyberTrack] #2644402 11/01/2021 18:20
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: CyberTrack
Lønner det seg med aksjesparekonto eller gjør den ikke annet enn å utsette en uunngåelig beskatning? Det beror kanskje på kursen på tidspunktene man foretar bytter underveis vs den endelige gevinsten ved uttak?

Aksjesparekonto lønner seg om du går i pluss og foretar bytter. Dette fordi du da kan investere og få avkastning på penger du ellers allerede ville ha betalt i skatt. En ekstra fordel er at du kan ta ut hele det investerte beløpet før du du må betale noe skatt.

Går du i minus er det dumt med aksesparekonto, da du ikke får redusert skatt tilsvarende tapet på samme måte får du avslutter kontoen, men i så fall kan du bare avslutte kontoen og starte på en ny.

Redigert av Appelsin; 11/01/2021 18:21.
Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Kriss] #2644444 12/01/2021 08:47
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Hva ville dere gjort nå?
Noe arv ble tilgjengelig før nyttår, men børsen er jo all time high så timinga er kanskje ikke den beste..

Tenker i utgangspunktet å spre pengene utover 3-4 fond og fordele innskuddene over første halvår.

Innspill? Horisont er i utgangspunktet lang. (minimum 5-10 år)

Har du andre private investeringsalternativer som gir bedre avkastning? (bygge ut en utleienhet på egen eiendom f.eks.)?

Hvis nei:
Forskjellige indeksfond med lave kostnader.
Ikke valutasikre. Det øker kostnadene. Mesteparten av det vi handler er uansett importerte produkter.
Spre litt over tid.

Dvs. mer eller mindre slik du indikerer.

Å investere i Bitcoin og Tesla-aksjer er helt sikkert spennende det, begge deler har en fremtid på hver sin måte, men det blir litt tulipanfrø over det hele.

Ut på tur!

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Supermann] #2644451 12/01/2021 09:10
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: Supermann

Har du andre private investeringsalternativer som gir bedre avkastning? (bygge ut en utleienhet på egen eiendom f.eks.)?

Jeg har tenkt tanken på å lage leilighet for utleie i 2. etg på garasjen. Kan forsåvidt bygge et utleiehus på plena også da jeg har stor plass, men satser på et fotballmål i stedet tror jeg.. Trives veldig godt uten naboer på egen tomt.. Så det var jo grunnen til at jeg ikke bygde med utleie, selv om jeg vet det ikke er det lureste økonomisk.

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2644455 12/01/2021 09:15
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Utleieleilighet i sentrum? Så har ungene et rimelig sted å leie om 20 år, også.

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: kjerts] #2644456 12/01/2021 09:21
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: kjerts

Det blir igjen likestilt med andre investeringsmuligher som alle andre har mulighet på. Dvs. at forventet avkastning blir på det jevne, risiko tatt i betraktning.

Hvis man vil så kan man helt sikkert tjene gode penger på det også, men det følger med litt heft og egeninnsats med en slik leilighet. Leietakere blir sjeldent 10 år av gangen...

Ut på tur!

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2644462 12/01/2021 09:40
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sto i samme sits i fjor på denne tiden og før jeg rakk og gjøre noe så kom C19.
Planen ble å sitte på gjerdet og gå inn på all time low og vente på oppturen. Hehe så feil kan man ta. Tyngdekraften er opphevet og børsene går så det suser og jeg ble stående igjen på perrongen. Plan B ble å se det an til juletider for å vente på de mellomlange virkningene av tidenes største økonomiske oppbremsning og kanskje heller kjøpe en hybel eller noe, men børsene jager fremdeles mot all time highs og det innenlandske markedet koker i nesten alle bransjer.
Penga står fremdeles i banken og blir der ihvertfall frem til sommeren. Så får vi se om jeg har trua på at et år med full nedstengning rundt på kloden ikke vil påvirke markedene legg også til usikkerheten rundt vaksinen og mutering av viruset. NAV, den vanvittige sysselsettingen i offentlig sektor og oljefondet gir jo den innenlandske utviklingen sammen med negativ rente et mer optimistisk outlook enn verden forøvrig, men at vi skal forbli uberørte her på berget når blåmandag kommer er vel ikke å regne med.
Ser jo at jeg har bommet så langt, men det er noe med naturlovene som sier meg at dette ikke kommer til å vare selv om de klarte det umulige på noen hektiske uker i april ved å sende opp indeksene fra full blown krakk.
Tiden vil vise. For min del så er det for øyeblikket bedre med en fugl i hånda enn ti på taket. Ikke har jeg råd til å tape så mye av dem heller.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2644465 12/01/2021 09:49
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Hehe.. er jævlig god på å se an jeg og.. ICON_SMILE
Men solgte en bil til 300k i sommer å satte 150 på konto og 150 i klp Norden, de står i 176 nå så jeg er i hvertfall igang.. ICON_SMILE

Takk for gode råd her, tror konklusjonen har blitt å gå inn i 3-4 deler frem mot sommeren fordelt på 50% indeksfond og 50% fordelt på grønne og bærekraftige sjangeren..
Får se litt på forskjellige kandidater før jeg legger i handlekurv.
..

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: kjerts] #2644469 12/01/2021 09:53
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: kjerts

Tenkt tanken, men hater egentlig styr så blir ikke.. ICON_SMILE Da bygger jeg heller på/om garasjen litt. 70kvm. grunnflate på garasjen så er ikke helt fjernt å få til leilighet i 2.etg der. Men da ryker treningsrommet.. frown

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Kriss] #2644508 12/01/2021 11:57
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Tenkt tanken, men hater egentlig styr så blir ikke.. ICON_SMILE Da bygger jeg heller på/om garasjen litt. 70kvm. grunnflate på garasjen så er ikke helt fjernt å få til leilighet i 2.etg der. Men da ryker treningsrommet.. frown

Utleie i garasjen og Exit-leilighet i byen?

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Appelsin] #2644614 13/01/2021 12:07
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: Appelsin
[quote=CyberTrack]...

Går du i minus er det dumt med aksesparekonto, da du ikke får redusert skatt tilsvarende tapet på samme måte får du avslutter kontoen, men i så fall kan du bare avslutte kontoen og starte på en ny.

Det er da ikke helt så enkelt. Hvis skattemyndighetene mener det er overveiende sannsynlig at dette ble gjort for å spare skatt blir fradraget strøket og man blir ilagt tilleggsskatt, og da blir det i praksis ditt ansvar å dokumentere noe annet. Så da blir det opp til deg å vurdere om den marginale fortjenesten står i stil med risikoen for at skattemyndighetene har laget en femlinjers databasespørring mot en problemstilling de allerede godt kjenner til.

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: skiraffen] #2644639 13/01/2021 14:07
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: skiraffen

Det er da ikke helt så enkelt. Hvis skattemyndighetene mener det er overveiende sannsynlig at dette ble gjort for å spare skatt blir fradraget strøket og man blir ilagt tilleggsskatt, og da blir det i praksis ditt ansvar å dokumentere noe annet. Så da blir det opp til deg å vurdere om den marginale fortjenesten står i stil med risikoen for at skattemyndighetene har laget en femlinjers databasespørring mot en problemstilling de allerede godt kjenner til.

Kravet er vel at man må ta reell risiko i markedet, at det ikke utelukkende er for å spare skatt. Altså noe man vanskelig kan unngå om man selger først og kjøper etterpå. Dette gjelder om man holder seg til samme aksje på ny og gammel aksjesparekonto. Dette er uansett en problemstilling fullstendig frikoblet fra aksjesparekonto eller vanlig VPS-konto.

Marginalt eller ikke så har myndighetene en gang opprettet denne typen konto av akkurat denne grunnen.

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2644642 13/01/2021 14:47
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Hei & Hå, hva som lønner seg er alltid lett å spå men dessverre kun om du vil finne ut hva som var riktig tilbake i tid. Bitcoin, Norwegian, Tesla, heroinsmugling over grensa, lotto, Bettson osv gir deg garantert vesentlig mer svingninger, høyere risiko men også store muligheter for betydelig gevinst enn banksparing, rente + aksjefond og utleie leilighet. Aksjer er SVÆRT dyrt for tiden (altså målt med PE, hvor du finner ut hvor mange ganger årets inntjening aksjen koster). Statsgjelden i Kina, USA og enkelte EU land er hysterisk og inntjeningen i mange bransjer er kraftig under press, likevel har aksjemarkedet gått i taket. Men om du tror at Tesla skal bli større enn Toyota om 10 år, at Norwegian overlever og at toppen i Bitcoin ikke er nådd så kjør på. Det er garantert mer spennende enn penger i banken. Men sannsynligheten for at du mister en meget stor andel av sparepengene er absolutt til stede.

Jeg jobber i Finans, sitter i styret i fonds selskapet vårt og er ørlite konservativ. Jeg solgte meg ut av en del posisjoner før bunnen i mars og har ikke gått tilbake, i ettertid feil valg men det føltes veldig godt mens det sto på som verst. Jeg er en av dem som tror vi får en renteøkning i løpet av året, at boligprisene i Oslo skal ned, at aksjemarkedet er nær toppen (men kan fortsette en stund til), at masse butikker blir lagt ned fremover, at vi kommer til å fly mindre (først og fremst i jobb), at vi fortsetter å handle mer på nett og at mange av de store handle-senterne og hotellene aldri kommer like sterkt tilbake. Jeg er overrasket over hvor positivt aksjemarkedet er.

Mitt svært kjedelige råd er.... Vi er dopet med svært lave renter og alle burde øke låne-avdragene betydelig, venne seg til et høyere rentenivå, ha en buffer på konto på minimum 2 månedslønninger, spare i fond og sette av til pensjon. Om du har den 2% minimums ordningen i pensjon får du en wakeup-call når du nærmer deg 60 og kommer til å finne ut at du ikke har råd til å gå i pensjon før du er 70. Har du forbruksgjeld ? kvitt deg med det så raskt du kan. Det er like dyrt med 100.000 i forbruksgjeld som et boliglån på 1,5 mill hensyntatt gebyrer osv. Om du har gjort dette og fortsatt har noen kroner igjen til en ny sykkel, bil hvert femte år og å hjelpe barna dine inn i boligmarkedet... så ha det litt gøy med noen sparepenger :-)

Hilsen en gammel grinebiter :-)

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: EmilZipp] #2644654 13/01/2021 16:16
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: EmilZipp
Hei & Hå, hva som lønner seg er alltid lett å spå men dessverre kun om du vil finne ut hva som var riktig tilbake i tid. Bitcoin, Norwegian, Tesla, heroinsmugling over grensa, lotto, Bettson osv gir deg garantert vesentlig mer svingninger, høyere risiko men også store muligheter for betydelig gevinst enn banksparing, rente + aksjefond og utleie leilighet. Aksjer er SVÆRT dyrt for tiden (altså målt med PE, hvor du finner ut hvor mange ganger årets inntjening aksjen koster). Statsgjelden i Kina, USA og enkelte EU land er hysterisk og inntjeningen i mange bransjer er kraftig under press, likevel har aksjemarkedet gått i taket. Men om du tror at Tesla skal bli større enn Toyota om 10 år, at Norwegian overlever og at toppen i Bitcoin ikke er nådd så kjør på. Det er garantert mer spennende enn penger i banken. Men sannsynligheten for at du mister en meget stor andel av sparepengene er absolutt til stede.

Jeg jobber i Finans, sitter i styret i fonds selskapet vårt og er ørlite konservativ. Jeg solgte meg ut av en del posisjoner før bunnen i mars og har ikke gått tilbake, i ettertid feil valg men det føltes veldig godt mens det sto på som verst. Jeg er en av dem som tror vi får en renteøkning i løpet av året, at boligprisene i Oslo skal ned, at aksjemarkedet er nær toppen (men kan fortsette en stund til), at masse butikker blir lagt ned fremover, at vi kommer til å fly mindre (først og fremst i jobb), at vi fortsetter å handle mer på nett og at mange av de store handle-senterne og hotellene aldri kommer like sterkt tilbake. Jeg er overrasket over hvor positivt aksjemarkedet er.

Mitt svært kjedelige råd er.... Vi er dopet med svært lave renter og alle burde øke låne-avdragene betydelig, venne seg til et høyere rentenivå, ha en buffer på konto på minimum 2 månedslønninger, spare i fond og sette av til pensjon. Om du har den 2% minimums ordningen i pensjon får du en wakeup-call når du nærmer deg 60 og kommer til å finne ut at du ikke har råd til å gå i pensjon før du er 70. Har du forbruksgjeld ? kvitt deg med det så raskt du kan. Det er like dyrt med 100.000 i forbruksgjeld som et boliglån på 1,5 mill hensyntatt gebyrer osv. Om du har gjort dette og fortsatt har noen kroner igjen til en ny sykkel, bil hvert femte år og å hjelpe barna dine inn i boligmarkedet... så ha det litt gøy med noen sparepenger :-)

Hilsen en gammel grinebiter :-)

Mange gode råd her. Disse kan sikkert allmengjøres.

Et spørsmål som har gnaget meg litt i hodet den siste tiden: Hvorfor skal rentene gå opp? Fordi vårt forbruk som følge av oppsparte midler skulle øke voldsomt(påfølgende inflasjon)? Gjeldskrisen og probleme med arbeidsledighet for de søreuropeeiske landene er fremdeles ikke over, og renten i Norge kan vel ikke plutselig ligge flere prosentpoeng over Euro og USD?

Ut på tur!

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2644657 13/01/2021 18:22
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Et svar på det siste her er vel at det ikke er mye renten eventuelt skal opp for å bli en stor økning i det folk betaler i dag. 0.5% er for mange 1/3 mer...

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2644662 13/01/2021 19:39
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er forståelig å være konservativ/forsiktig, men det har vel strengt tatt vært veldig feil valg både på lang sikt (siste tredve årene) og kort sikt (siden 12. mars).

Du blir ikke rik av å spare, men å gire maksimalt i boligmarkedet.

Det kan selvsagt snu, men jeg har veldig vondt for å se rasjonelle argumenter for at renta skal opp de nærmeste 12-18 månedene. Ledigheten er svært høy og vil være det lenge etter at alle er vaksinert. Mange bransjer og arbeidstagere vil få varige tilbakeslag. Det vil kreve stimulans i lang tid. I tillegg vil nedgangen i gass og oljebransjen begynne å slå inn. Jeg kan ikke se noen fare for inflasjonspress.

Eneste grunnen til å øke renta vil være boligpriseksplosjonen, men det kan reguleres på andre måter.

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2644663 13/01/2021 19:42
perbl Offline
More than words
More than words
Jeg har ikke økt boliglånsbetaling så mye, men har økt trekket hver måned inn i endel fond. Sprer litt ulikt, men begynte i sommer å spare i hhv Blackrock Global World Technology, samt de to klimafondene som er nevnt over her. I tilleg har jeg også litt penger i et grønt DNB-fond, og samtlige av dem har vel hatt en avkastning på få måneder som prosentvis matcher den totale avkastningen jeg har i mer kjedelige fond over flere år.

Det energifondet til Handelsbanken turte jeg ikke satse mye penger på, da jeg antok at at oppgangen på over åtti prosent nok ville bremse, men siden jeg putta noen få tusen der har nå avkastningen vært på mellom 20-30%, så ser ikke ut til at bremsen var der riktig enda.

Redigert av perbl; 13/01/2021 19:46.

Per B.
Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2644664 13/01/2021 19:48
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Det lengste svaret er presist oppsummert i denne fra Norges Bank (om du orker å lese hele). Det korte svaret er at de lange rentene påvirkes av rentenivået og farten i økonomien i verden. De korte rentene, som i stor grad påvirker hva vi betaler i boligrente kan Norge i større grad påvirke selv. Når det er for stor fart i økonomien og / eller norske kroner blir for svake settes rentene opp for å få litt mindre fart og motsatt. Utfordringen nå er at rentenivået er helt på bunn og Norges Bank mister verktøyet å kunne sette rentene ytterligere ned. Når rentene er lave øker forbruket og boligmarkedet går til himmels selv om farten i økonomien tilsier et lavt rentenivå for å få mer fart i økonomien.

Det å ha god fart i økonomien, lav inflasjon, godt arbeidsmarked, stabil valutakurs mot utlandet og kontroll på boligmarkede for å nevne noe er ofte litt for mange parametre å holde styr på. I tillegg styres økonomien med politiske virkemidler som skatte og avgiftsnivå, tilskudd, div overføringer, investeringer i veier, kommunale byggeprosjektet og div annet.

https://www.norges-bank.no/aktuelt/nyheter-og-hendelser/Foredrag-og-taler/2018/2018-09-25-cme/

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2644674 14/01/2021 07:08
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Renteargumentet for folk flest må vel handle vel så mye om realrenta som absoluttnivået på renta som sådan? Ellers ganske enig i dine betraktninger EZ, selv om jeg skal innrømme jeg gikk inn i markedet når det falt som mest - og er nesten ute igjen nå. Jeg blir ikke overrrasket over et vanskelig marked å tjene penger i fremover.

Det er også litt for mange som har begynt med dette akkurat nå, og som tror dette er lett i kanskje det letteste markedet noen gang (april -> nå). Det er noen som kommer til å gå på en smell der også, kortsiktig i hvert fall.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: EmilZipp] #2644675 14/01/2021 07:30
T
Tulling Offline
Entusiast
Entusiast
T

Jeg jobber i Finans, ....solgte meg ut av en del posisjoner før bunnen i mars.....Vi er dopet med svært lave renter og alle burde øke låne-avdragene betydelig
grinebiter :-)

Jeg jobber også innenfor finans og det er interessant hvordan vi agerer helt motsatt til tross for samme opplysninger tilgjengelig.
Selv sparer jeg kun i aksjefond, aldri rene aksjer. Satt med suksess gjennom krisene tidlig 2000-tall og i 2008. Strategien når det fikk en nedsving denne gang var å kjøpe meg opp. Virker som det var et smart trekk. Med tidsperspektiv 10 år+ vil jeg aldri vurdere å selge meg ut pga svingninger.
Lav rente for meg betyr gratis penger. Da betaler jeg minst mulig på lånet og sparer heller mer i fond. Skulle renta stige kan jeg når som helst ta av sparepengene å betale ned på lånet mye mer enn om jeg hadde gjort det underveis. Det skal sies at renta skal stige veldig mye før jeg vurderer et slikt grep. Viktig å ha likviditet til å tåle minst 5% renteøkning. Selv da er den langsiktige avkastningen i fondsmarkedet (100% aksjer) betydelig større over tid.
Det generelle rådet som alle bør være enige i er å alltid ha god buffer og betale ut alle dyre kreditter.
Mange banker i dag har en spareveilder på sine hjemmesider. Anbefaler å gå gjennom en slik for å få anbefalinger ut fra hver enkelts behov.

Jepp
Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: EmilZipp] #2644678 14/01/2021 08:02
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Jeg jobber i Finans, sitter i styret i fonds selskapet vårt og er ørlite konservativ. Jeg solgte meg ut av en del posisjoner før bunnen i mars og har ikke gått tilbake, i ettertid feil valg men det føltes veldig godt mens det sto på som verst. Jeg er en av dem som tror vi får en renteøkning i løpet av året, at boligprisene i Oslo skal ned, at aksjemarkedet er nær toppen

Sentralbankene verden over spytter jo penger inn i markedene i form av krisepakker. Det pleier jo å bety inflasjon/hyperinflasjon. Sånn sett er det vel ikke så rart at folk putter pengene i aksjer/fond da salgsprisen her påvirkes av inflasjonen mens penger i banken taper sin verdi over tid?

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: eOpseth] #2644688 14/01/2021 08:45
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: eOpseth
Renteargumentet for folk flest må vel handle vel så mye om realrenta som absoluttnivået på renta som sådan?

For å tro på dette må du anta at folk er rasjonelle, og at folk vet hva realrenten faktisk er for dem.
Dette vil vel kunne stemme med små endringer i absolutt rentenivå, men nå er rentene så lave at det ikke fungerer så godt, et enkelt eksempel, med litt urealistiske tall for å gjøre det enkelt:

Du har 10x inntekt i lån, betaler 20% av inntekten din i renter (2%). Realrente 0%
Dette endrer seg til:
Du har 10x inntekt i lån, betaler 40% av inntekten din i renter (4%). Realrente 0%

Ja, du får igjen rentene på verdiøkning i huset ditt, men å basere deg på dette er meget tvilsomt. Subprime noen?
Ja, lønnen din vil øke i snitt, men med 2% mer i året, de 20% ekstra i året må du betale nå.

Folk flest har ikke de største lånene, bare noen. Men de med(som får) størst lån er de som kjøper og dermed setter prisen.

Redigert av Appelsin; 14/01/2021 08:50.
Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Tulling] #2644690 14/01/2021 08:56
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: Tulling

Jeg jobber i Finans, ....solgte meg ut av en del posisjoner før bunnen i mars.....Vi er dopet med svært lave renter og alle burde øke låne-avdragene betydelig grinebiter :-)

Jeg jobber også innenfor finans og det er interessant hvordan vi agerer helt motsatt til tross for samme opplysninger tilgjengelig.

##

Selvsagt mange måter å angripe markedet på, jeg har siden 90 tallet hatt fokus på nedbetaling av lån, BSU, AMS, IPS, highyield, renter, litt valuta og aksjefond men tradet lite i enkeltpapirer. Det er først i 2020 jeg har tatt ut en mindre andel men jeg har ikke stoppet spareavtaler eller pensjons sparing. Om du mente at du og jeg har agert helt motsatt så er det nok en ørliten nyanse der. Jeg er absolutt fortsatt med :-)

I tillegg til at aksjemarkedet objektivt sett er dyrt (PE igjen) synes jeg det er mer usikkerhet i verden enn på lenge både politisk, mht handelsavtaler, div land med for høy statsgjeld og flere bransjer som kommer til å få uling pga nye handelsmønstre med mer netthandel. Jeg synes det var helt ok å ta en fot i bakken og låse inn noen gevinster i mars.

En del har forståelse for hvordan markeder, svingninger og risiko fungerer men de siste som henger seg på bølgen "fordi alle andre gjør det" har en tendens til å 1) investere i det jeg mener er for risikable papirer typisk Norwegian, Tesla osv og 2) komme sist inn og bli med lengst ned. Akkurat nå synes timingen for å gå all in om man er usikker på egen kompetanse og ikke har råd til å gå på et tap litt skummel. Men å planlegge pensjon, større investeringer med verdipapirmarkedet som instrument er kjempefint. Alle bør komme i gang med sparing, gjerne i fond og å bygge opp en sunn økonomi med buffer til å tåle utfordringer og planlegge investeringer som hus, hytte, seilbåt osv. Jeg tror videre det er viktigere å komme i gang enn akkurat hvilket univers man går i enten om det er internasjonale fond, nordiske, norske, ulike bransjefond osv. Det viser seg også at de som kommer i gang lærer mye underveis både om egen risikoappetitt og om markedene generelt.

Og ja penger i banken taper seg hensyntatt inflasjon og historien har vist at aksjemarkedet gir en høyere avkastning over tid bare du sitter lenge nok. Jeg mener det fortsatt holder vann. Spørsmålene i tråden jeg prøver å si noe om er "er det lurt å klinke til med alt du har nå" ? Jeg mener nei men å starte sparing i fond, ja ! Om jeg har rett eller ikke kan vi snakke om et par år frem i tid.

Hilsen fortsatt Gammel Grinebiter :-(

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: EmilZipp] #2644733 14/01/2021 13:39
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Det lengste svaret er presist oppsummert i denne fra Norges Bank (om du orker å lese hele). Det korte svaret er at de lange rentene påvirkes av rentenivået og farten i økonomien i verden. De korte rentene, som i stor grad påvirker hva vi betaler i boligrente kan Norge i større grad påvirke selv. Når det er for stor fart i økonomien og / eller norske kroner blir for svake settes rentene opp for å få litt mindre fart og motsatt. Utfordringen nå er at rentenivået er helt på bunn og Norges Bank mister verktøyet å kunne sette rentene ytterligere ned. Når rentene er lave øker forbruket og boligmarkedet går til himmels selv om farten i økonomien tilsier et lavt rentenivå for å få mer fart i økonomien.

Det å ha god fart i økonomien, lav inflasjon, godt arbeidsmarked, stabil valutakurs mot utlandet og kontroll på boligmarkede for å nevne noe er ofte litt for mange parametre å holde styr på. I tillegg styres økonomien med politiske virkemidler som skatte og avgiftsnivå, tilskudd, div overføringer, investeringer i veier, kommunale byggeprosjektet og div annet.

https://www.norges-bank.no/aktuelt/nyheter-og-hendelser/Foredrag-og-taler/2018/2018-09-25-cme/

Fin link som beskriver handlingsrommet til Norges Bank gitt verden utenfor. Dette er jeg forsåvidt godt kjent med, men spørsmålet mitt retter seg litt mer mot de rentene som markedsaktørene i aksjemarkedet forholder seg til.

Aksjemarkedet vil gå i dass hvis fremtidsutsiktene til selskapene svikter eller rentene stiger mye. I en normal verden vil rentene stige når fremtidsutsiktene blir bedre for å bremse inflasjonen.

Og siden dette er en tråd for aksjemarkedet(/fondsmarkedet) så er var mitt spørsmål av ren nysgjerrighet: Hva er det som taler for at de rentene som de for oss relevante markedsaktørene(EUR & USD) må forholde seg til skal stige?

Jeg har forsøkt å få svar på dette spørsmålet for egen del, og jeg sliter med å finne argumenter for hva som skal sende rentene i eurosonen opp. Alt annet likt så vil en renteøkning i Norge alene ha fint liten påvirkning på aksjer som handles internasjonalt(sett bort fra valutaeffekten).

Ut på tur!

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2645182 19/01/2021 18:28
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Interessant tråd. Jeg ønsker å plassere en del av sparepengene mine i rentefond, men sliter med å forstå hva som skiller dem og dermed hva som passer meg. Helt konkret ønsker jeg å ta noe ut av aksjer og plassere dem slik at de står med mindre risiko og vokser med oppgang i rentene. Noen med konkrete tips? Mars 2020 viste jo at rentefond slettes ikke er noen safe haven, så det må være neo som virkelig er likvid.

Litt mer om min situasjon i dag: Jeg er en av de som det siste året har hatt en fantastisk surf på ESG bølgen. Plast, havvind og landbasert oppdrett har vært store vinnere for meg. Men jeg skjønner at det er 99,999% flaks og at jeg aldri i livet klarer å fortsette med samme årlige avkasting. Hver dag tenker jeg at nå er det på tide å gi seg mens leken er god. Verden er full av fattige som aldri tok gevinst, men jeg sliter med å finne alternativer i dagens marked. Og har selvsagt min dose FOMO.

Jeg lurte også på om noen har tips på gode hedgefond. Som er åpne for småsparere. Jeg så på Sissner sitt, men med omtrent samme volatilitet og samme utvikling som Oslo børs var det vanskelig å se "hedgingen".

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2645202 20/01/2021 06:38
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Når krisa treffer er korrelasjonen mellom obligasjoner og aksjer 1 ...

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Garpen] #2645226 20/01/2021 10:26
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: Garpen
Når krisa treffer er korrelasjonen mellom obligasjoner og aksjer 1 ...

Nei.

I beste fall svært unyansert.

Aksjer gir rettighet på egenkapitalen i selskapet.

Rentefond er utlån til selskaper.

Kreditorene får betalt før aksjonærene. Kun hvis selskapene restruktureres eller går konkurs så vil kreditorene få mindre tilbake, men da er egenkapitalen tapt.

Ut på tur!

Side 4 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support