Sykla Grinda - E6 - Sognsvann - Riksen i går. Fy fader. Det er bare å komme seg ut.
Sånn i veldig grove trekk var det perfekt piggfritt-føre nord for Nedre Blanksjø. Sydafor var det litt hardere og glattere. Jeg hadde pigg foran og var glad for det.
Vil bare si takk til alle som skriver i tråden! For oss som bare har noen timer i uken at skvise inn sykkel på, er det svært oppskattet av noen andra allerede har funnet de bra turene!
Re: Føreforhold i Oslomarka vinteren 2020/2021
[Re: Ugla]
#264414808/01/202116:40
Skriver under på magiske forhold nå. Kjørte grinda-høyspent E6 til store åklungen. Med retur samme vei stort sett. Kjørte isp 2.6 Litt utfordrende når man nærmer seg ullevålseter. Dypere snø.
#264416608/01/202118:55
Finfine forhold over Vettakollen med hardtrampet sti. Anbefaler likevel nedkjøring øst for hovedstien da det gjerne er mye folk ned fra utsiktspunktet.
-Gaute-
#264426110/01/202121:07
Jeg bor på Ris i Oslo og lurte på om noen har funnet noen bra fotstier/smale skogsløyper (type Måneskinnsløypa) i området Sognsvann, Vettakollen, Frognerseteren som er bra og kan sykles med 2,25 spikes... Hardt på skogsbilvei og i lysløypa men sliter med å finne sti med hardt nok underlag selv i den kulda som har vært nå.
Tips mottas med STOR takk!
#264427811/01/202107:17
Høres veldig merkelig ut, men så har jeg sykla med 2.5 uten pigg (men hadde følge av en venn på 2.25 spikes). Alt jeg har syklet som har vært nedtråkket sti har vært helt perfekt. Knallsolid underlag selv med et lite lag pudder på toppen. Har du virkelig syklet E6 uten å finne ekstrem flyt? E6 oppover er jo faktisk bare kos med de forholdene vi har nå
Jeg har syklet e6 fra bunnen og opp, og tilbake ned og storkost meg på linje med en perfekt tørr sommerdag, senest i går.
Vel, 100kg på sykkelen og 18-20 psi på 29" x 2,25" funket som sagt middels lenger oppe (prøvde meg på måneskinnsløypa) men skal definitvt prøve E6 i kveld da jeg ikke har vært der ennå (på vinterføre).
Takker for innspillene
#264433211/01/202111:39
Kjørte i Truls-land i Østmarka i går med 2.25 uten pigg. Helt uproblematisk - nydelige forhold. noen steder med is med fin snø over - men det var lett å lese når man skulle ta det litt rolig
#264474314/01/202115:36
Pioneren (nedre del) var på kanten og etter kryssing av grusvei/skispor gav jeg opp. Fjellstadbakken var nesten syklbar helt opp, et par dager til med tramping og sykling av våre venner fatbikerne så er vi der. På vei inn mot Rundvann var første partiet fra Fjellstadbakken litt vel smalt og løst - sannsynligvis på grunn av mye snøføyke. Når det begynte å gå ned/bort kom det seg og var gode forhold inn til Rundvann. Syklet gamle Terrengsykkel-utfor-traseen ned til vannverket og det var flotte forhold. Smal sti, men alt av elver er fryst til og det holdt hele veien, i alle fall min moderate fart.
Jevnt over går en gjennom til steiner som stikker opp, og de som er ekstra redde for piggene bør holde an en dag til. Jeg tar turen ut igjen til helgen, enten det kommer mer snø eller ei.
#264474614/01/202115:48
Jeg kjørte rundt på Skullerudåsen i dag, denne runden (retning med klokka): Brukte fatbike med 100mm felg og Bud/Lou og det var jeg glad for. Prøvde meg med stisykkel og ISP 2.6 for et par dager siden og det gikk OK-ish men ble litt begrensende i forhold til hvilke stier man kunne sykle. Fatbike og lavt dekktrykk var det som skulle til - da kan du sykle over alt. Det ligger noen cm med kald, tørr snø oppå de stiene som ble tråkket av fotfolket for noen dager siden som gjør at feiting er rett redskap. Med tynnhjuling kan man sykle de mest populære fotgjenger-stiene, dvs. Flyktningeruta og hoved-blåstien over Skullerudåsen.
Syklet ut fra Skullerud på torsdag kveld, der var det et parkeringskaos uten like skapt av ivrige skiløpere.
Fatbike er helt klart redskapen der skal man ha det særlig morsomt, det er kun de aller mest brukte stiene som er gått opp av fotgjengere. Det er kjørt løyper, så også i den sammenheng greit å vite at man enten må snu eller ha redskap som ikke setter merker dersom stien plutselig ender opp i en skiløype med trikkespor.
Ett eksempel på dette er "Lumsk traktor" hvor noen har kjørt den med tynne hjul for så å ende opp i skiløypa og så måtte snu og gå opp igjen. Kan neppe vært særlig morsomt og selve stien hadde veldig godt av mine tjukkas-dekk for å glatte ut smale dype spor som gikk litt i hytt og pine. Det var for så vidt god balansetrening for meg om ikke annet.
Lars-Erik
#264481315/01/202110:41
Var ute i går og kjørte skullerud-rundvann-kirketrappa-lumsk traktor-dalåsen-smeden med ISP 2.6 i går. Funket fint, men det blir god balansetrening både opp og ned. Var ute seint (22) slik at skiløypen etter lumsk traktor bar godt. Skiløypen mellom vannverket og dalsåsen er knallhard og bærer supert.
#264490616/01/202112:02
Flott på skullerudåsen for all hjul på de mest brukte og de nest mest brukte stiene folk pleier å ferdes til fots. Veldig enkelt å lage seg fine runder uten å måtte ty til skiløyper.
Greit med pigg noen steder, men kan få deg en fin tur uten.
#264493017/01/202107:25
Ikke vært der, men jeg er ganske trygg på at den er kjempefin etter å ha bodd rett ved siden av i mange år. Gammelt jungelordtak: "Når det er fint i Trulsen er det fint i Grønliåsen" og nå er det helt topp i Trulsen og omegn.
Lars-Erik
#264493517/01/202109:41
Ikke vært der, men jeg er ganske trygg på at den er kjempefin etter å ha bodd rett ved siden av i mange år. Gammelt jungelordtak: "Når det er fint i Trulsen er det fint i Grønliåsen" og nå er det helt topp i Trulsen og omegn.
Var en runde i Trulsen nå. Jeg kjørte fatbike uten pigg, og turfølget kjørte 2.6-dekk også uten pigg. Begge var veldig fornøyde, og det er mulig å sykle mange småstier utenom selve "hoved-Trulsen". Bukkeberga funket også strålende.
Topp føre i Truls-området på lørdag. Men vil helt klart anbefale piggdekk - is under snøen mange steder. Ønsker man å slippe på litt er det mye bedre å faktisk kunne styre og bremse på de ispartiene som dukker opp. Hele steinrøysa ned mot Imba-stien er et eneste stort isfall - det går fint med piggdekk - vil være umulig på piggfritt. Ditto er det flere ispartier på tvers av berg og dal. Med pigger kan man også unne seg noen turer ut på aktuelle vann.
På stiene rundt Ulsrudvann er det mer blanda føre med en del stein som stikker opp gjennom snøen. Piggdekkene bør være godt kjørt inn på forhånd for å unngå stort tap av pigger på slikt føre.
Topp føre i Truls-området på lørdag. Men vil helt klart anbefale piggdekk - is under snøen mange steder.
Helt uenig i din anbefaling av piggdekk. Vi syklet søndag med piggfritt, det var helt uproblematisk og vi hadde null glipptak. Vi unngikk bare den isete steinrøysa du snakket om, og måtte gå 2 meter over et isparti på Indrefileten. Resten var snøføre uten is.
Topp føre i Truls-området på lørdag. Men vil helt klart anbefale piggdekk - is under snøen mange steder.
Helt uenig i din anbefaling av piggdekk. Vi syklet søndag med piggfritt, det var helt uproblematisk og vi hadde null glipptak. Vi unngikk bare den isete steinrøysa du snakket om, og måtte gå 2 meter over et isparti på Indrefileten. Resten var snøføre uten is.
Greit det, jeg ville ikke ha syklet slik Aslak og jeg kunne gjøre fredag og lørdag uten piggdekk i hvert fall. Men er man påpasselig så går det kanskje fint med piggfritt også.
Greit det, jeg ville ikke ha syklet slik Aslak og jeg kunne gjøre fredag og lørdag uten piggdekk i hvert fall. Men er man påpasselig så går det kanskje fint med piggfritt også.
Poenget mitt var mer å ikke skremme bort folk fra å sykle selv om de bare har sommerdekk på stisykkelen, for det går fint. Men vi syklet helt sikkert ikke slik som du og Aslak gjorde, det tror jeg ikke de fleste gjør
Men nå er det jo væromslag, så får vi se hvordan føret blir de nærmeste dagene.
Fordelen for oss som har lagt om er at en slipper å kjøre utenom partier med is, som ofte er lette å se men ikke alltid. En kommer seg vanligvis rundt, ja, men det er faktisk enda litt artigere når du vet at dekkene sitter.
[Re: Herit]
#264500818/01/202111:54
Fordelen for oss som har lagt om er at en slipper å kjøre utenom partier med is, som ofte er lette å se men ikke alltid. En kommer seg vanligvis rundt, ja, men det er faktisk enda litt artigere når du vet at dekkene sitter.
Jeg har faktisk lagt om, har en stisykkel stående med ISP 2.6. Likevel ble piggfri fatbike foretrukket for min del i går, og blir det i dag igjen