Jeg håper forsvaret benytter anledningen til å liste opp sine bevis for alt Trump gjorde for å stanse den voldelige stormingen av den lovgivende nasjonalforsamlingen i landet der han er president. Så langt har vi vel kun hørt aktoratets versjon.
Kanskje valgte han å ikke gjøre det fordi disse hordene handler uavhengig av hva han sier uansett. Det at de de brølte "do-it-for-Trump, do-it-for-Trump!" er sikkert tatt helt ut av kontekst.
'...once more, and more intensity!'
Re: Valgresultatet US - grunn til forsiktig optimisme?
[Re: ]
#264791411/02/202111:43
Kanskje valgte han å ikke gjøre det fordi disse hordene handler uavhengig av hva han sier uansett. Det at de de brølte "do-it-for-Trump, do-it-for-Trump!" er sikkert tatt helt ut av kontekst.
Så når noen roper allahuakkbar og sprenger ting eller skjærer huet av folk, så er det Allah sin feil?
Nå har jeg aldri hørt på en tale deres gud har holdt rett i forkant, så det kan jeg ikke svare på. Antagelig fordi de enten har feiltolket det de har lest eller hørt. Eller at de har lest og hørt noe ingen andre har. Men jeg mistenker at den de tror på dessverre ikke har det så lett med å gjøre noe med det.
#264791911/02/202112:12
Nå har jeg aldri hørt på en tale deres gud har holdt rett i forkant, så det kan jeg ikke svare på. Antagelig fordi de enten har feiltolket det de har lest eller hørt. Eller at de har lest og hørt noe ingen andre har. Men jeg mistenker at den de tror på dessverre ikke har det så lett med å gjøre noe med det.
Så du er åpen for at fæle ting skjer fordi noen feiltolker noe, uten at det betyr at den som kom med budskapet er skyldig i noe som helst galt?
Selvfølgelig. Det skjer jo hele tiden. Spørsmålet er om den som kommer med slike budskap, som er så lett å feiltolke, er velegnet til å være verdens mektigste mann. Tenker de følte seg dumme da han noen timer etterpå, ba alle om å gjøre det fredfullt.
#264795011/02/202114:25
Saken er dødfødt fordi den på utrolig vagt grunnlag gjør politikere ansvarlig for hendelser som følge av ord og politikk. Derfor er/var retningslinjene for å juridisk vurder straffbare ytringer såpass klare med tanke på at oppfordringene måtte være konkrete ("Nå går dere bort og bryter dere inn og tar folka på Capitol") og tidfestede ("Vi gjør det nå!").
Uten slik beskyttelse, vil jo enhver politisk mening og uttalelse som på ett eller annet vis resulterer i at noe kriminelt skjer, være riksrettsmateriale. F.eks ved at politikere som har snakket for å ta imot flyktninger fra Sør-Sudan er ansvarlige for drapene på Valdres-ekspressen.
Trump er skyldig og burde bli dømt, det blir han ikke og det er et problem som ikke kommer til å gå over med det første. Så får vi håpe at det åpnes kriminalsaker mot han, herunder i Georgia så vi kan få han plassert bak lås og slå.
Han tok en ed da han tiltrådte på å forsvare den amerikanske grunnloven og alt det den står for. Hans handlinger som begynte sånn ca. 6 mnd før valget som var å undergrave grunnloven, forberede seg på "valget er stjålet" argumentasjonen i tilfelle han ikke vant, alt det tøyset som han sa i media etterpå, men som ingen jurist ved sine fulle fem turte å si i retten osv viser en person som er så skyldig som han kan få blitt, alt for å forsøke seg på et godt gammeldags statskupp. Ytringsfriheten til en president går ikke så langt at man kan pisse på den eden man har tatt.
Lars-Erik
[Re: Duck]
#264796311/02/202115:52
Det blir spennende å se om Trumps forsvar skal klare å motbevise dokumentasjonen som aktoratet fremla i natt. Hittil har jo forsvarerne fremstått som forvirrede , lite forberedt på strategien fra aktoratet og med svake juridiske argumenter. Men det er klart, når B-gjengen sitt i juryen og kontrollerer utfallet på gjenglederen så behøver man ikke jobbe skjorta av seg. Jeg ser noen her tror at Trump ikke har innflytelse i GOP fordi han ikke har noen formell posisjon i partiet. Knis ...man må vel være fra Fredrikstad for å være så kunnskapsløs. Al Capone gikk selvsagt med medlemskortet og protokoll fra styremøtet som innsatte ham som president for Mobsters Inc i lomma. Trodde ikke engang folk i Fredrikstad hadde slik gjennomtrekk i hodet at de ikke fikk med seg vgs -pensum .
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
#264796411/02/202116:05
Hvis jeg finner liste over +144 jurister som sier motsatt, hva gjør vi da?
Da ser vi vel at det finnes delte meninger om dette blandt jurister, og at det ikke fullt så lett lett kan avfeies som en "ikke-sak. juridisk sett.".
Ja om man leser hva de 144 juristene har skrevet under på, så står det jo inni der at de ikke er enige seg imellom heller.
Igjen : det du sier er 100 % feil, de sier det motsatte . Det er så banalt enkelt å ta deg i sitatfusk at det blir jo bare kjedelig . Men jeg skjønner at du har problemer med å lese engelsk. Du får gjøre en liten økt med Google translate ( eller få noen voksne til å oversette for deg ) for å skjønne hva de 144 faktisk konkluderer med : «Although we differ from one another in our politics, disagree on many questions of constitutional law, and take different approaches to understanding the Constitution’s text, history, and context, we all agree that any First Amendment defense raised by President Trump’s attorneys would be legally frivolous,” the group wrote. “In other words, we all agree that the First Amendment does not prevent the Senate from convicting President Trump and disqualifying him from holding future office.”»
Gjesp ....,
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
[Re: Jåddhå]
#264796811/02/202116:09
Hvis jeg finner liste over +144 jurister som sier motsatt, hva gjør vi da?
Da ser vi vel at det finnes delte meninger om dette blandt jurister, og at det ikke fullt så lett lett kan avfeies som en "ikke-sak. juridisk sett.".
Det er bare å komne opp med 144 tungvekter jurister på amerikansk statsforfatning, som sier det motsatte gutter Neida , ikke noen jalla»jurister» på You Tube ....
#264797511/02/202117:19
Det hele gir litt sånn idrettsdomstolviber; blir 'n tatt for å dope seg og kommer til å bli utestengt fra all konkurranse eller slipper han unna og kan stille på startstreken igjen?
#264797711/02/202117:24
[ Hvis jeg finner liste over +144 jurister som sier motsatt, hva gjør vi da?
Da henter vi frem enda mer popcorn. Men med tanke på hvor vanskelig det var for en ikke nærmere navngitt person å finne forsvarere tror jeg det ikke blir en økning av popcornsalget de nærmeste dagene.
#264799711/02/202120:37
Tja, det kan jo ha med at noen finner på helt nye vinklinger for når høyesteretts tolkning av yttringsfrihet gjelder? At man kjører en dødfødt sak bare for å få lov til å hyle og skrike i rettsaken for fremtidig politisk gevinst.
Så altså ikke noe med proporsjonalitetsprinsippet i strafferett å gjøre.
At amerikansk politikk er hyling og skriking har du selvsagt rett i, her som ellers. Litt som på forumet, men her er det mer uklart hva målet er.
#264803112/02/202108:27
Ja egentlig. Sånn som at de bruker prinsipper som er helt urimelig strafferettslige? (F.eks mangel på proposjonalitet)
Skulle han bli dømt har du helt rett at det er mangel på proposjonalitet - han burde kastes i kasjotten og nøkkelen burde kastes for alltid for å ha prøvd seg på et statskupp, men en dom ville jo ikke være i nærheten av dette. Det vi har sett Trump har prøvd på er slik diktaturer skapes, jeg bryr meg ikke om det er demokrater eller republikanere som styrer der borte, vi har gjennom historien sett gode eksempler på både suksess og fiasko fra begge sider, men jeg registrerer at i denne saken er republikanerne (de fleste) uten ryggrad.
Lars-Erik
#264804312/02/202109:33
Ja om man leser hva de 144 juristene har skrevet under på, så står det jo inni der at de ikke er enige seg imellom heller.
Igjen : det du sier er 100 % feil, de sier det motsatte .
Så det står ikke
"Many of us believe that the First Amendment simply does not apply here"?
eller?
"Many of us believe that, regardless of whether the First Amendment does or does not apply to impeachment, President Trump can be convicted and disqualified "
"Even if the principles of First Amendment law are applicable in the impeachment context (and many of us believe they are not), many of us believe there is an extraordinarily strong argument that the Supreme Court's standards, articulated in Brandenburg v. Ohio, for when the government may criminally punish an individual's deliberate incitement of others to engage in imminent lawless acts are satisfied in this case."
Tjukken fra Kongsvinger må prøve seg på noe han ikke har gjort siden framhaldsskolen: Lese litt sammenhengde tekst :-)[/quote]
Uff, jeg skjønner at du har vanskelig for å forstå ord i sammenheng, og særlig på engelsk. La oss ta dette pent og rolig, og med så små teskjeer at det ikke glipper for deg hele tiden :
De 144 sier klart :
Det er juridisk useriøst å hevde at 1. amendment kan beskytte Trump i denne saken. Det står alle 144 bak, slik de også samlet står bak hele oppropet .
De sier bl.a.: "... President Trump`s lawyers plan to defend his actions on January 6 by arguing that the first Amendment shileds hin from conviction. WE ,THE UNDERSIGNED CONSTITUTIONAL LAW SCHOLARS ,WRITETO EXPLAIN WHY THIS IS WRONG. ( Min uthevelse, lettere å lese for de ordblinde ) Så sier de ( i sin egen utheving) : "THE FIRST AMENDMENT IS NO BAR TO THE SENATE CONVICTING FORMER PRESIDENT TRUMP AND DISQUALIFYING HIM FROM HOLDING FUTURE OFFICE.
Det du ikke har skjønt, er at bruken av "us" i teksten deres IKKE henspeiler på de 144, men et større vi, dvs jurister generelt. Som det fremkommer videre i samme avsnitt, " .. thus , when lawyers say that a defendant ..." og så går de videre med å argumentere hvorfor "us" / "lawyers som hevder at 1.amendment kan beskytte ex-presidenten, tar feil.
Dette er nok litt tungt språk for deg og faglig avansert, men jeg håper at du evner å skjønne litt mer nå. Og at du kan skru ned den krampaktige, smått eplekjekke tonen din, når du på denne måten viser dine mangelfulle evner til å skjønne språk og juss.
#264804712/02/202109:42
At man kjører en dødfødt sak bare for å få lov til å hyle og skrike i rettsaken for fremtidig politisk gevinst.
Litt som å kreve omtelling av stemmer i vippestater altså? Noe republikanerne ikke bare er i sin fulle rett til å gjøre, men burde gjøre i følge din egen logikk, rett og slett for å løfte problemstillingen og få den belyst av en uhildet part ...
Ja egentlig. Sånn som at de bruker prinsipper som er helt urimelig strafferettslige? (F.eks mangel på proposjonalitet)
Skulle han bli dømt har du helt rett at det er mangel på proposjonalitet - han burde kastes i kasjotten og nøkkelen burde kastes for alltid for å ha prøvd seg på et statskupp, men en dom ville jo ikke være i nærheten av dette. Det vi har sett Trump har prøvd på er slik diktaturer skapes, jeg bryr meg ikke om det er demokrater eller republikanere som styrer der borte, vi har gjennom historien sett gode eksempler på både suksess og fiasko fra begge sider, men jeg registrerer at i denne saken er republikanerne (de fleste) uten ryggrad.
Tja, hva er proporsjonalt med forsøk på statskupp ? For republikanere er det et klapp på skuldren. Heldigvis reagere man både i USA og Myanmar når det skjer.
#264833615/02/202115:26
Om Trump hadde blitt "dømt", så sliter jeg litt med å se hvordan man skal ordlegge seg i politisk kamp uten at man blir skyldig for hva dine gærneste av gærne tilhengere finner på.
Det er en drøss med ordbruk fra sikkert alle politiske retninger og partier som vil begynne å fremstå som problematisk. Uten at jeg kan skjønne hva godt knebling bringer. Spesielt ikke når det skjer på premissene til performance-kunst-sinne/krenkethet/sjokk.
Proposjonalitet handler om forholdet mellom handling og straff. Det du maser om er spørsmålet om skyld.
#264834115/02/202115:46
Kan inte dere bara slute och snakke om stakkars Trump och istället komma med en riktigt skankal som Bidens sons laptop? Då är jag säker på att dere hade fått med dere anonymous13 på en helt annan straff nivå.
#264834315/02/202116:02
Synd, men ventet, at det gikk slik i riksrettssaken. Donald har rett i en ting da han sa ( i 2016) at politikere i Washington tenker kun på en ting: seg selv og hvordan sikre seg gjenvalg. Det må være mantraet for mange republikanere. Og altså ikke så mye på hva de avlegger ed til når de blir valgt inn. Nok et bevis på at USA som stormakt og "vestens fyrtårn" har "peaked".
#264834415/02/202116:29
Tja, hva er proporsjonalt med forsøk på statskupp ? For republikanere er det et klapp på skuldren. Heldigvis reagere man både i USA og Myanmar når det skjer.
Det å protestere er statskupp?
Protestere mot hva? Mot at demokratene stjal valget (noe som åpenbart var et mantra 6. januar og før). Det er bare at det ikke har skjed noe 'steal', og da kan man ikke protestere mot noe som ikke har skjedd. Var vel heller et opprør.
Det å 'opprøre' er statskupp?
#264836615/02/202119:46
Det er rene fakta, resten (av det du skriver) er rene spekulasjoner i en verden som er flat som en pannekake.
Hvis man setter i gang og leser vitneerklæringene som ligger på rettens nettsider, og tenker på mengden av de og hva slags implikasjoner juginga vil ha, så er det noen som burde bli dømt her.
Ok da. Ikke helt, det er jo åpenbart folk som har blitt dømt. Åpenbart ikke så vanskelig å få folk dømt for valgfusk om man har beviser å vise til se Heritage)
Enten for å lyve under ed eller for stemmefusking. Og ingen av delene skjer (i noen betydelig grad).
Som åpenbart igjen ikke skjer i betydelig grad. Og det åpenbare, en gang til, at dette ikke skjer i betydelig større grad er fordi det ikke finnes beviser i betydelig større grad. Det er rene fakta.
At noen har sett seg tjent med et voldsom følelsesladet saksframlegg av hva som skjedde der, har noe med de som faktisk gjorde tingene på Capitol.
Jeg har vanskelig å se at det å si "Vi går ned til Stortinget og sier meningene våre fredelig og patriotisk for å gi mot til våre støttespillere der inne" er noen som tenker på statskupp eller å motivere gærninger.
Du glemte å sitere: "we will stopp the steal.... we will never give up, we will never concede, it doesn't happen, you don't concede when there's theft involved". og noe om bla-bla om Pence som må gjøre det rette. Og hva skjer om Pence ikke gjør 'det rette', ja da har man 'conceded', med mindre man.............`?
Har det noensinne vært noen som har Churchhillet en tråd?
[Hva med senatorer, guvernører og andre som ikke har gjort en dritt for å stoppe opptøyene i USA i sommer. Men isteden sagt at de opptøyene burde fortsette?
Whataboutthem? For dem har vi en annen tråd, og sikkert flust av juridiske muligheter til å ta de til 'riksrett'. Hvorfor har ikke de fått et eller annet mistillitssak mot seg?
#264837715/02/202120:43
Whataboutthem? For dem har vi en annen tråd, og sikkert flust av juridiske muligheter til å ta de til 'riksrett'. Hvorfor har ikke de fått et eller annet mistillitssak mot seg?
Det er jo litt nytt at Brandenburger-testen ikke lenger gjelder. Og det er jo kanskje ikke alle som ser det hensiktsmessig å kjøre en en sak man ikke kan vinne?
At Demokratene så det hensiktsmessig å få kjørt showet sitt på CNN, er jo bare ren politikk. Om saken hadde blitt kjørt i en ordentilig rettsak, hadde de helt sikkert droppa de, siden man ikke ville tillatt bevisførsel for stipulerte fakta. (Som jo er et tjuvtriks som mange prøver seg på i rettsaker for å påvirke en jury, men som en skikkelig dommer vil stoppe).
I motserning til det du kanskje trodde så anser jeg hele den riksrettsaken også som er farse, om det blir 'un cas de farce majeure' gjernstår å se.
Det er rene fakta, resten (av det du skriver) er rene spekulasjoner i en verden som er flat som en pannekake.
Haha, det er du som bestemmer at rettsalen er stedet hvor fakta blir skapt?
Haha, har du ikke noen bedre argumenter å vise til?
Sitat: Tange
Som åpenbart igjen ikke skjer i betydelig grad. Og det åpenbare, en gang til, at dette ikke skjer i betydelig større grad er fordi det ikke finnes beviser i betydelig større grad. Det er rene fakta.
Så det er ren godhet som gjør at vitnene ikke blir tiltalt for å lyve under ed? Skal jeg følge din logikk, så snakker de sant siden de ikke blir dømt i noen rett. Da er det ikke lett å skjønne hva som er rett?
Heller waste of time, som en riksrettsak, like greit å stoppe farsen før den starter.
Du glemte å sitere: "we will stopp the steal.... we will never give up, we will never concede, it doesn't happen, you don't concede when there's theft involved". og noe om bla-bla om Pence som må gjøre det rette. Og hva skjer om Pence ikke gjør 'det rette', ja da har man 'conceded', med mindre man.............`?
Njæ, det er fortsatt lov å oppildne og juge politikere. Så hvorfor skal det plutselig endre seg? Det å oppildne og bestå Brandenburgertesten er ulovlig.
Nja, The speech is “directed to inciting or producing imminent lawless action,” AND The speech is “likely to incite or produce such action.” men
Sitat: anonymous13
siden en riksrettsak i USA er en rent politisk greie.
er det i mindre grad relevant hva høyesteretten i 1969 avgjorde i en KKK-sak. Som vi har sett i sakene som den forhenværende POTUS-startet mot angivelig valgjuks (nevnte jeg at det ikke førte til noe som helst?) har vi sett at høyesteretten i kun i mindre grad lar seg påvirke av sin politiske tilhørighet:
Sitat: GeirK
3. Jeg visste ikke at høyesterettsdommere eller høyesterettsdommere har politisk tilhørighet.
v Det er bred enighet om at i USA har både høyesterettsdommere og høyesterettsdommere politisk tilhørighet.
Fortell mer!
Hva som gikk rundt i hodet til ex-POTUS kan vi bare prøve å finne svar på, at de som skulle 'bedømme' dette på ingen måtte kvalifiserer som dommere til å avgjøre dette er vi nok enige om.
Det er jo ikke whataboutism å snakke om hvorfor det gjelder forskjellige regler for den samme tingen. Det er jo litt nytt at ting som ikke består Brandenburger-testen plutselig skal være ulovlig, så det kan jo kanskje skje at noen faktisk tar tak i dette?
Coumo som satt på CNN og mente "Hvem er det som sier at protester skal være fredlige?"? Bør han tiltales for oppvigleri?
Tydeligvis ikke. Grunnen for det er jo åpenbart (igjen).
Det er dog noe annet de vurderer å være en god grunn for 'impeachment':
Spørsmålet er jo nå etter riksrettssaken : når republikanerne ikke tør å dømme Donald, til tross for at jussen tilsier at han burde vært dømt, hva skal da til ? Hadde rollene vært byttet om ( fks at Obama hadde gjort det samme som Trump ..) så hadde han vært dømt, såfremt republikanerne hadde flertall til det i Senatet. Trump ville jo at Obama skulle stilles for riksrett etter at han hadde gått av. Men nå, i denne situasjonen, mente Republikaneren plutselig at det ikke var juridisk mulig. Så det ble jo en farse, både logisk og juridisk. Men kanskje mest etisk. Ingen hadde vel sett for seg for 4-5 år siden at det republikanske partiet i løpet av få år skulle bli et ytterligående parti som serverte den største politiske løgnen i ever i noen nasjon ( at valget var rigget) og støttet et forsøk på statskupp. Men slik gikk det altså.
Så det interessante spørsmålet nå blir jo om og eventuelt hvordan demokratene kan klare å bygge allianse med de delene av GOP som fremdeles har tro på demokratiske verdier og institusjoner, slik at resten av den demokratiske verden kan få tillit til USA igjen som en alliert basert på samme verdier. Verdier tror mange forskere vil bli det avgjørende elementet i alliansebygging fremover. Og tilliten til USA er dessverre ganske "shaken" etter Trump, og hvordan man ser GOP fremstår i slike spørsmål.
#264845616/02/202111:03
Det koker vel ned til at høyresiden ikke har noen etikk. De har kun rikelig med kynisme. Og det var faktisk mange som forutså dette lenge før Trump kom på banen. Jeg leste en veldig god artikkel om spillet til McConnell, Inhofe og de andre gubbene i GOP som har hatt som mål å sikre et hvit/rikt mindretallsstyre i USA i mange mange år. Og Noam Chomsky, som jeg ikke nødvendigvis er spesielt enig med alltid, traff spikeren på hodet når han sa at Det Republikanske partiet er den farligste organisasjonen i menneskehetens historie.
Redigert av skubisan; 16/02/202111:04.
#264845916/02/202111:16
Haha, har du ikke noen bedre argumenter å vise til?
Det er da et himla godt argument, siden du henviser til dommer. Etter din definisjon foregår det ikke straffbar kjønnslemestelse på norske jenter. Ingen har blitt dømt for det.
Du ser idiotien i det selv nå?
Omtrent som når noen andre blir tatt i å kjøre for fort i bilen din. Du får tilsendt boten og bilder av din bil som ble knipset, det er bare at det ikke holder med å spekulere i hvem som satt bak rattet Vet du ikke hvem som kjørte er det ikke din plikt å få vedkommende frem i lystet.. Rene fakta er at Northug kjørte for fort, videre kan det spekuleres i hvem som ka ha kjørt for fort og ikke bli dømt. Det siste er en øvelse i futilitet. Kjønnslemlestelse av norske jenter har blitt bevist, man trenger ikke en dom for å bevise at jorda er rundt. At ingen er dømt for det pga. en lignende problemstilling som med fartsboten din endrer ikke noe ved fakta at norske jenter blir omskåret.
At folk er dømt for valgjuks er fakta, at noen slipper unna som ved fartsboten din er nok hevet over tvil også. At valgjukset var såpass stort og organisert som du later til å ville ha det til er spekulasjoner på en flat jord.
Heller waste of time, som en riksrettsak, like greit å stoppe farsen før den starter.
Hvorfor er det en farse? Det er jo øyenvitner som beskriver en drøss med former for juks som ikke eksisterer. En ville jo tro det var i alles interesse å stoppe den epidemien med juging for retten? Sånn preventivt? Hvorfor er det ingen som drar de for retten?
Ikke nødvendig når man fjerner årsaken. Det er en kjent taktikk å fjerne en mulig årsak til en kriminell handling for å forhindre selve handlingen. Litt som med Trump. Fjern Trump gjennom et valg og 'behovet til riksrettsaker' mot ham blir redusert til tilnærmest null.
Det er vel ikke noe jeg glemte. Det er ingenting imminent i de ordene der. Spesielt ikke hvis man faktisk tar med at han sier at det skal foregå fredlig. "Gå inn i Capitol, nå, og skrem alle som er der" ville vært noe annet. Men om man skal legge inne masse "med mindre" og "stop the steal" er også er imminent, så får det blir en nye standard på all politikerordbruk.
Åh, du utelot dem bevist?
siden en riksrettsak i USA er en rent politisk greie er det i mindre grad relevant hva høyesteretten i 1969 avgjorde i en KKK-sak.
Det er det jo selvfølgelig relevant. Det der har vært standarden/lista som har vært lagt for yttringsfrihet i USA siden da, så da blir det jo merkelig at det plutselig ikke skal gjelde og man skal prøve å føre en tullesak for senatet for å spille politisk gevinst via CNN.
Og har den blitt brukt i annet enn teser og rettsaker i en eller annen domstol?
Impeachment er jo ikke nødvendigvis for å avduke noe straffbart, det er for å fjerne noe som man mener er uskikket til embetet. At man bruker lignende terminoligi betyr ikke at de som skal bedømme på noen som helst måte kan sammenlignes med dommere.
Igjen. Høyesteretten i USA er rimelig (politisk) upartisk, som du nok er enig i. Senatet i USA er rimelig politisk partisk, som du nok er enig i.
Tydeligvis ikke. Grunnen for det er jo åpenbart (igjen).
Det er dog noe annet de vurderer å være en god grunn for 'impeachment':
Trump ville jo at Obama skulle stilles for riksrett etter at han hadde gått av. Men nå, i denne situasjonen, mente Republikaneren plutselig at det ikke var juridisk mulig.
Ja, tanken til å 'impeache' en avgått president var jo ikke en moderne oppfinnelse. Men det å stille Obama for riksrett er jo ikke noe fra de siste årene. Det var snakk det om lenge for Obamas siste periode var over.
Dog, Trump var alt på hugget den gangen:
[Re: skubisan]
#264846516/02/202111:32
Ja, GOP har blitt en høyreradikal, revolusjonær bevegelse. At de gjør hva de kan for å kjøre USA på dunken er jo trist i seg selv. Men vi ser jo at de får med seg nyttige idioter og disipler her på berget også, og til dels i andre vestlige land også . Og tankegodset står jo sterkt i Hviterussland, Russland og Ungarn. Så det kan se ut til at GOP tar en lederposisjon i en uformell (?) allianse av antidemokratiske krefter. Og neste gang USA kritiserer et statskupp, så blir det jo patetisk.
[Re: Tange]
#264846716/02/202111:44
Ja, mye kan sies om Trump, men hvilke politiske verdier han har stått for ( anti-demokratisk, nepotistisk, sannhet er en trussel, etc, etc.) har han vært konsistent på i mange år. Så det var et valg med åpne øyne GOP tok da de nominerte han til valget i 2016. Og Ted Cruz og Mcconnell personifiserer hvilken makt Trump og Trumpistene har fått i løpet av 4 år, og hvilket moralsk forfall GOP har gjennomgått i samme periode,