Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nytt lykt-design på biler

Nytt lykt-design på biler #2644453 12/01/2021 09:12
Kjesk Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Flere og flere av premium-merkene har begynt å bruke disse heldekkende lyktene, med lys i hele bilens bredde foran og bak.
De første som kom var kuule synes jeg, men etter hvert har jeg begynt å synes det motsatte. Det blir noe rart med det hele.

Jeg "vedder" på at dette, etter hvert som nesten alle vil får det, blir en hype som forsvinner om noen få år.
Litt ala designet med små led-pærer som til slutt kom i alle mulige varianter.

Hva tror dere?

Re: Nytt lykt-design på biler [Re: Kjesk] #2644476 12/01/2021 10:18
ktodnem Offline
Ringrev
Ringrev
Ingen bilekspert, men merker meg også dette med at noe er kult med en gang, så blir det mer skuldertrekk etterhvert som alle får det. Mitt favoritteksempel er "Lada Samara 5 SPEED" i store, stolte bokstaver på bakluka. Husker den ICON_LAUGH

Disse lysa så jeg først på en Mercedes SUV (ML?) så på en Audi og det er vel på Volvo nå og litt sånn meeh...

Vi syntest vi var kjempekule da vi kjøpte bruktbil i 2009 (har den fortsatt) med slike "øyne" til baklys, med blinklys inni. Så kom hverdagen hvor noen av de små pærene i sirkelen alltid er mørke.

Akkurat nå går jeg fra å være imponert til irritert over biler med blinklys bak som tegner opp retningen istedet for å blinke. Tar jo mye lengre tid (sekunder, jada) å få formidlet skikkelig signal enn med standard blink.

Hilsen gammel mann

Re: Nytt lykt-design på biler [Re: Kjesk] #2644483 12/01/2021 10:59
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Bare å vente til de monterer lysskinne i form av logoen midt på grillen, som snart er en saga blott på elbiler uansett.
Eller kline til med skikkelig tykk klarlakk og 'lyse' opp hel bilen som medusalampe.

Jeg har forøvrig montert vekstlysrør foran på bilen i håpet på at det blir litt tidligere vår langs veiene jeg kjører.

Re: Nytt lykt-design på biler [Re: Kjesk] #2644493 12/01/2021 11:28
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Du møter snart denne, med lys i hele grillen ICON_LAUGH

[Linket bilde fra lydogbilde.no]

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Nytt lykt-design på biler [Re: Kjesk] #2644516 12/01/2021 12:09
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
I alle fall teit slik det er gjort på Polestar. Ser ut som eit Lego-romskip.

Re: Nytt lykt-design på biler [Re: Kjesk] #2644574 12/01/2021 21:18
Harald_D Offline
Avhengig
Avhengig
Audi Etron er verst. Det er altfor sterk lys i den heldekkende stripa bak. Er direkte ubehagelig å ligge bak

Harald_D

Re: Nytt lykt-design på biler [Re: Kjesk] #2644577 12/01/2021 21:46
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Det var vel biler på 60-tallet som hadde sånne lys. Så hvis det er noe å gå etter går det vel 50-60 år til vi ser denne trenden på nytt.

Re: Nytt lykt-design på biler [Re: Harald_D] #2644579 13/01/2021 02:27
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: Harald_D
Audi Etron er verst. Det er altfor sterk lys i den heldekkende stripa bak. Er direkte ubehagelig å ligge bak

Harald_D

Det finnes jo en enkel løsning på det - kjør forbi ICON_SMILE
Det er det jeg gjør i min 100-ish hesters hvite budsjettkassebil;)

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Nytt lykt-design på biler [Re: jag] #2644586 13/01/2021 08:04
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: jag
Du møter snart denne, med lys i hele grillen ICON_LAUGH

[Linket bilde fra lydogbilde.no]

Intereesant regnummer.
Den førstye elbilen og en henvisning til året 47. Året apostelen Paulus startet sin mission.
Som kjent reiste han en god del, og selv om han nok kunne tenkt seg bedre transport enn å ta beina fatt er det ingenting som tilsier at han noen gang hadde en vision om elbiler.

Re: Nytt lykt-design på biler [Re: -Jan] #2644588 13/01/2021 08:35
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
I want to ride my bicycle
Sitat: -Jan
I alle fall teit slik det er gjort på Polestar. Ser ut som eit Lego-romskip.

Enig. Den baklykta kommer til å dateres raskt. Synd, for den er ganske fin ellers syntes jeg.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Nytt lykt-design på biler [Re: Kjesk] #2644594 13/01/2021 09:28
J
jaks74 Offline
Entusiast
Entusiast
J
Synes også dette ledstripe-greiene allerede er kjedelig og egentlig bare irriterende. Fronten på MB EQC er lite pent, e-tron har en fin hekk - i dagslys, stripen bak er for sterk i mørket, Porsche sin løsning er finere. Synes egentlig noen pene, litt diskret, vanlige front og baklykter er peneste. Gruer meg til vi møter den lysende "tannreguleringen" til Skoda titt og ofte om 1 års tid ja, sikkert bare irriterende den også...

Re: Nytt lykt-design på biler [Re: Kjesk] #2644598 13/01/2021 10:14
V
vichingo Offline
Medlem
Medlem
V
Jåleri og juggel og bidrar ikke til sikrere trafikk.

Burde heller vært et krav i kjøretøyforskriftene om at baklys på biler i kalde landa skal ha varmetråder nå som de ikke lenger utvikler varme. Blir fort kondens på innsiden av lykteglassene, og oppkovingen av snø bak bilen dekker til lykteglassene i stedet for å smelte vekk.

Skulle også vært et krav at nye lykter skulle hatt en maks.-pris. Tenker med gru på de (brukt-)bileierne som om 10 år har et mindre uhell eller får pålegg om å bytte front- eller baklykter på grunn av slitasje eller døde LED-punkter på det som var premium-biler i 2021.

Re: Nytt lykt-design på biler [Re: Kjesk] #2644599 13/01/2021 10:35
perbl Offline
More than words
More than words
Baklysa er jeg enig i er juggel ja. Jeg synes derimot det er veldig kule ting som skjer med adaptive lys i front, selv om det nok påvirker prisene når man har større pixeloppløsning i en billykt enn projektorer hadde for noen år siden.

Men for sikker bilkjøring synes jeg det er veldig gode ideer med å kunne kjøre med fjernlys på de delene av veien der man ikke blender noen, samt at feks Audis løsninger for å projisere info i veibanen er godt påkommet. Kjører man på en smal vei eller fil er det feks ganske praktisk å se der bilen vil være om noen sekunder projisert i veibanen.

Per B.
Re: Nytt lykt-design på biler [Re: perbl] #2644600 13/01/2021 10:46
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
Sitat: perbl
..., samt at feks Audis løsninger for å projisere info i veibanen er godt påkommet. Kjører man på en smal vei eller fil er det feks ganske praktisk å se der bilen vil være om noen sekunder projisert i veibanen.

Her har jeg tydeligvis gått glipp av noe. Er ikke det en ganske triviell kalkulasjon basert på hastighet og rattutslag, som hjernen burde klare selv hvis bare bilen sørger for å lyse opp veien?

- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: Nytt lykt-design på biler [Re: perbl] #2644601 13/01/2021 11:12
V
vichingo Offline
Medlem
Medlem
V
Baklysa er jeg enig i er juggel ja. Jeg synes derimot det er veldig kule ting som skjer med adaptive lys i front, selv om det nok påvirker prisene når man har større pixeloppløsning i en billykt enn projektorer hadde for noen år siden..

Enig i at adaptive fjern-/frontlys er fantastiske i bruk. Jeg er bare bekymret for miljøkonsekvensene av en haug med biler som blir kondemnert/skrotet lenge "før tiden" fordi det koster 50.000++ å bytte lykter.

Re: Nytt lykt-design på biler [Re: vichingo] #2644603 13/01/2021 11:22
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: vichingo

Enig i at adaptive fjern-/frontlys er fantastiske i bruk. Jeg er bare bekymret for miljøkonsekvensene av en haug med biler som blir kondemnert/skrotet lenge "før tiden" fordi det koster 50.000++ å bytte lykter.

Trenger ikke være helt nye biler heller. Vår forrige bil, en 2010-modell, fikk dårlige nærlys når den hadde blitt rundt 8-9 år gammel. Nye lykter til denne kom på 34.000. Det var helt vanlige xenonlys, ikke adaptivt, ikke led, ikke lys som svinger, e.l. Hos oss var det reflektorene som var blitt svidd.
I stedet for å kjøpe nye lykter, sendte vi dem ned til et lite firma i Tønsberg som overhaler reflektorer. Nyoverhalte lykter tilbake til kun 5.000,-, og gammelmannsøynene mine kunne endelig se i mørket igjen.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Nytt lykt-design på biler [Re: parob] #2644605 13/01/2021 11:29
Panda Offline
Besatt
Besatt
Sitat: parob

Trenger ikke være helt nye biler heller. Vår forrige bil, en 2010-modell, fikk dårlige nærlys når den hadde blitt rundt 8-9 år gammel. Nye lykter til denne kom på 34.000. Det var helt vanlige xenonlys, ikke adaptivt, ikke led, ikke lys som svinger, e.l. Hos oss var det reflektorene som var blitt svidd.
I stedet for å kjøpe nye lykter, sendte vi dem ned til et lite firma i Tønsberg som overhaler reflektorer. Nyoverhalte lykter tilbake til kun 5.000,-, og gammelmannsøynene mine kunne endelig se i mørket igjen.

Dagens solstråle historie, dessverre er det ikke mange som deg lengere. De fleste kaster og kjøper nytt frown

Re: Nytt lykt-design på biler [Re: Panda] #2644608 13/01/2021 11:39
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Panda
Sitat: parob

Dagens solstråle historie, dessverre er det ikke mange som deg lengere. De fleste kaster og kjøper nytt frown

Man kan jo håpe en "oppkjøper" eller forhandler tar inn bilen, fikser den for egen regning(basert på ikke-fakturerende timepris og innkjøpspriser) for så å selge bilen ut igjen, slik at den ikke vrakes... men jeg vet jo ikke om dette skjer i praksis.

Redigert av RazeFaze; 13/01/2021 11:39.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Nytt lykt-design på biler [Re: Totte] #2644611 13/01/2021 11:53
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: Totte
..., samt at feks Audis løsninger for å projisere info i veibanen er godt påkommet. Kjører man på en smal vei eller fil er det feks ganske praktisk å se der bilen vil være om noen sekunder projisert i veibanen.

Her har jeg tydeligvis gått glipp av noe. Er ikke det en ganske triviell kalkulasjon basert på hastighet og rattutslag, som hjernen burde klare selv hvis bare bilen sørger for å lyse opp veien?

Det kan man si, samtidig kjører jeg jevnlig på veier der jeg ofte føler for å tråkke litt på bremsen for å føle jeg har full kontroll når jeg møter biler eller bredere kjøretøy.

ABS-bremser og antiskrens er jo også unødvendige, det handler jo om ganske basic bremseskills og evne til å tilpasse hastighet etter forholda, elns. ICON_WINK

Per B.
Re: Nytt lykt-design på biler [Re: perbl] #2644615 13/01/2021 12:09
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K

ABS-bremser og antiskrens er jo også unødvendige, det handler jo om ganske basic bremseskills og evne til å tilpasse hastighet etter forholda, elns. ICON_WINK

Prøvd å kjøre en nyere bil på glatta uten disse hjelpesystemene? I mange tilfeller er de mer eller mindre ubrukelige. Mercedes fikset elgtesten vha EDB om jeg ikke husker feil, men det er jo en mannsalder siden. Altså var chassis så elendig at det måtte ha datahjelp for å ikke velte ved unnamanøver.

Tenker jo på det at fabrikantene nå har "plattformer" som de deler på tvers av merker, og bygger forskjellige design på utifra hva som selger, Med veldig varierende høyder, motortype, tyngdepunkt, vekt osv. Neppe like mye fokus på å få bilen til å ha gode/egne/unike kjøreegenskaper naturlig når man kan lene seg på datahjelp og enorme hjul.

Den siste "nye" bilen vi hadde som ikke var så fullstappet av passiv sikkerhet at man kunne kjørt den med en app var vel Peugeot 206 SW. Husker godt at den bilen ga tydelig tilbalemeldinger om at det var smart å ta det pent på glatta (om man ikke ville herje, seff). Minnes vinterturer hjem fra fjellet i rolig, konsentrert fart, mens folk dundret forbi i venstrefila i svær SUV og lå på taket i grøfta 2 svinger senere. Det skjedde flere ganger på strekningen Trysil-Sarpsborg ICON_LAUGH

Forøvrig enig i bekymringene med lysa her. Vi handlet nettopp en 1-år gammel bil med masse skatteutstyr, og det blir den første bilen jeg har eid hvor jeg kan glemme å skifte lyspærer selv. Er faktisk usikker på om den lar meg skifte hjul selv engang. Frontlykta til den koster mer enn verdien på vår 10 år gamle familiebil som har gått 130.000. Kokos.

Redigert av knutspeed; 13/01/2021 12:09.
Re: Nytt lykt-design på biler [Re: Kjesk] #2644624 13/01/2021 12:43
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Synes uansett lysorgel-kappløpet burde vært satt på pause til bilprodusentene lærte seg å anskaffe regnsensorer som klarer å se forskjell på tunnell/ikke tunnell og faktisk virker som tiltenkt. Regnsensor og dennes funksjonalitet har blitt min nye kvalitets-indikator for nybil, ingen som lever opp til forventingene ennå

Re: Nytt lykt-design på biler [Re: Kjesk] #2644653 13/01/2021 16:06
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
EQC lysa er så bra at når jeg går over til kjøre jobbens firma Ford så lurer jeg på om lysa er på.
Med tanke på hvor viktig det er å se i godt i den mørke årstiden, synes jeg det er en stor sikkerhetsforbedring.

Re: Nytt lykt-design på biler [Re: Kjesk] #2644877 15/01/2021 21:12
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
jeg tror det kommer til å bli mye mer LED dill på bilene etterhvert og at det blir litt som å pynte bruden.
flere flotte gamle biler som er rene og pene i designen og som holder seg bra

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere

Moderator  support