Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Vintersko 20/21

Re: Vintersko 20/21 [Re: olelovold] #2644179 08/01/2021 22:24
B
BZE Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Kjøpte mine 701 på TSC, men vet ikke lagerstatus. Send de en melding og hør evt.

Re: Vintersko 20/21 [Re: BZE] #2644275 11/01/2021 06:47
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Lake-skoa holder meg varm i 2,5 timer i 5 kuldegrader. Da med et par tynne ullsokker og et par tykkere sokker kjøpt på Coop. I 12 kuldegrader (med samme sokkene) ble det småkaldt den siste timen på turen på 2,5 timer, men ikke verre enn at jeg kunne holdt på lenger. Wide-versjonen gjør også at jeg kan bevege tærne en del når det begynner å bli kaldt, noe som hjelper.

De virker litt store ved første øyekast, og de er litt knotete å ta av seg etter tur, men størrelsen er ikke noe problem når jeg sykler med dem. Tvert imot er de svært gode å sykle i.

Veldig fornøyd med disse skoene!

(Det eneste jeg er litt skeptisk til er bindemekanismen. Ikke fordi den ikke fungerer, det gjør den, men før eller siden er vel denne låsen nødt til å gå i stykker).

Redigert av torbus; 11/01/2021 06:48.
Re: Vintersko 20/21 [Re: torbus] #2644302 11/01/2021 10:00
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: torbus

(Det eneste jeg er litt skeptisk til er bindemekanismen. Ikke fordi den ikke fungerer, det gjør den, men før eller siden er vel denne låsen nødt til å gå i stykker).

Du får tilsendt reservedeler av BOA gratis om du ber om det på nett - det har livstidsgaranti.
Men, de var tom for deler til mine etterhvert slitne MXZ303 så nå ble det et par 304 på meg også (sykt fornøyd!).

De gamle viste seg å være 7 år gamle og strammingen har tålt mye bruk gjennom årene så jeg er ikke bekymret. I tillegg har 304 strammehjulet foran i stedet for på siden som på 303 - og de gangene jeg har ødelagt noe tidligere så har det vært fordi jeg har sneia innom et tre eller tryna på stein og slått av strammehjulet. Samtlige ganger har jeg funnet igjen alle delene og montert det sammen igjen og det har fungert brillefint videre inntil siste gang hvor den spenn-mekanismen forsvant i dypsnøen. Men med hullete skinn og en såle som løsnet så var det på ok å bytte.

Det jeg heller har merket meg med dem er at såla er litt utsatt for pigger i pedalene (jeg bruker div CB Mallet) og faktisk brekker av på siden av cleaten etter hvert. På de nye skoene var det også et ganske digert ark med tydelig poengtering av montasjehøyde på cleaten så på mine nye har det blitt to spacere for å være innafor kravet til Lake.

Re: Vintersko 20/21 [Re: BZE] #2644305 11/01/2021 10:31
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Jeg er også generelt sett fornøyd med mine Lake 304 ift komfort og bruksopplevelse.

Jeg deler stort sett Torbus sine erfaringer ift varme, men fryser endel på tærne (men ikke resten av foten) ved 3t+ turer i endel minusgrader. Folk generelt har ulik 'komforttemperatur' dvs enkelte fryser raskere enn andre så vil det også være individuelle forskjeller. Ved vanlig penderdistanse ville ikke dette vært noe problem. Men på neste kalde langtur skal jeg teste sånne kjemiske tåvarmere, noe ekstra tilførsel av varme på oppsiden av tærne tror jeg blir topp.

Jeg opplever noe rub fra sko mot den ene krankarmen. Det gjelder høyre krankarm på GRX810. Jeg bruker størrelse 46 wide. Her har jeg justert cleatsene noe, og lagt til isolasjonstape der det rubber for ikke å få slitasje på siden av skoen. Her har jeg noen pedal shims i bestiling, og kommer til teste å flytte pedalene ut et par millimeter (og fjerne shimsene når vinteren er over).

Re: Vintersko 20/21 [Re: BZE] #2644445 12/01/2021 08:52
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Syklet en kort runde i -15C med Lake 304 (wide?). De er gode og varme med kun 1 ullsokk. Mer utfordring med bryst, mage og bein. Fryser lettere der.

Re: Vintersko 20/21 [Re: BZE] #2644685 14/01/2021 08:38
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har Northwave Arctic GTX for vinterbruk, men syns ikke de er så gode i passformen. Ser at jeg har MYE å gå på mtp antall sko for sykkelformål...

Kjøpte inn en god del av MCR Toasty Feet for noen år tilbake, men syns ikke jeg fikk SÅ bra funksjon som jeg hadde ventet. Er det noen som har tatt i bruk andre varianter (som fortsatt produseres)?

Ved rask søking fant jeg et par aktuelle slik som Lundhags Jota som skal være Primaloft/Aerogel.

Redigert av Anders A-R; 14/01/2021 08:44.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Vintersko 20/21 [Re: BZE] #2679904 08/09/2021 18:44
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Snart kan moderator endre navn på tråden ICON_SMILE men jeg la nettopp merke til at Bikeshop (attpåtil før 45NRTH) har lagt ut denne nye tøffingen.

[Linket bilde]
Bikeshop: 45NRTH Ragnarok Tall

Re: Vintersko 20/21 [Re: Sepeda] #2692746 23/12/2021 09:48
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
[Linket bilde]

(Trykk på bildet ICON_SMILE )

Uten at jeg har fått det helt med meg, er altså den nevnte nye tøffingen fra 45NRTH blitt testet, sammen med bl.a. lekre Giro Blaze og kjente Specialized Defroster.

Kanskje fordi testene av komplett uutgrunnelige årsaker var lagt ut på Terrengsykkel og først nå omtalt på Landevei thinking

Særlig Ragnarok og Blaze synes å være vintersko som har sin styrke i noen få milde kuldegrader eller i overgangsvær, ikke de kaldeste periodene da de blå gradene blir tosifrede. Men det er ikke dumt. Ragnaroks forgjenger Japanther er den vinterskoen jeg har brukt hyppigst.

Forresten: Om det er noe jeg har lært om vintersykling, er det å velge romslige sko med god plass til luftige sokker. Luft varmer.

Re: Vintersko 20/21 [Re: Sepeda] #2692747 23/12/2021 10:01
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Sepeda
[Linket bilde]

(Trykk på bildet ICON_SMILE )

Uten at jeg har fått det helt med meg, er altså den nevnte den nye tøffingen fra 45NRTH blitt testet, sammen med bl.a. lekre Giro Blaze og kjente Specialized Defroster.

Kanskje fordi testene av komplett uutgrunnelige årsaker var lagt ut på Terrengsykkel og først nå omtalt på Landevei thinking

Særlig Ragnarok og Blaze synes å være vintersko som har sin styrke i noen få milde kuldegrader eller i overgangsvær, ikke de kaldeste periodene da de blå gradene blir tosifrede. Men det er ikke dumt. Ragnaroks forgjenger Japanther er den vinterskoen jeg har brukt hyppigst.

Forresten: Om det er noe jeg har lært om vintersykling, er det å velge romslige sko med god plass til luftige sokker. Luft varmer.

Skoene er jo til terrengpedaler. ;-)
I temperaturer der 0-føre-sko er best foretrekker jeg heller vanlige sko og gode skotrekk - så fremt jeg ikke skal terrengsykle i terreng der jeg kan forevente og måtte spasere litt.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Vintersko 20/21 [Re: sykkeloyvind] #2692795 24/12/2021 08:56
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: sykkeloyvind
Skoene er jo til terrengpedaler ICON_WINK

ICON_SMILE

Ja, det er sant.

Jeg kunne jo ha kverulert enda en gang om at noen av oss bruker landeveispedaler for SPD-klosser, at Alpers har slått fast at selv vanlige terrengpedaler er ok på landeveissykkel, at vi nå har så pene sko med 2-boltsfester at selv yolo kunne tenke seg å bruke dem ICON_COOL og bare for å være vanskelig, kunne jeg slengt på at stive såler ikke er så avgjørende som mange tror, og ikke minst at tittelen var test av sykkelsko til vinter for landevei- og gravelsykling (!) ICON_SMILE men jeg skal la være, siden det er jul, og siden jeg forstod at du forstod at det ikke var ment som kritikk, og at jeg fremfor alt ville rose redaksjonen for enda en god og nyttig test yes

Her jeg skuer utover et eventyrlandskap dekket av glitrende snø, er jeg overbevist om at vi står foran en aldeles nydelig vintersesong, om vi så tråkker, staver, skøyter, hundekjører eller vandrer.

God jul og godt nytt år til alle!

[Linket bilde]

Re: Vintersko 20/21 [Re: Sepeda] #2725488 09/12/2022 07:52
J
Jåddhå Offline
Avhengig
Avhengig
J
Sitat: Sepeda
Snart kan moderator endre navn på tråden ICON_SMILE men jeg la nettopp merke til at Bikeshop (attpåtil før 45NRTH) har lagt ut denne nye tøffingen.

[Linket bilde]
Bikeshop: 45NRTH Ragnarok Tall

Kjøpte disse. Bruker de primært til pendling. 1 time hver vei.

Har erfart at med to lag ullsokker har det fungert så vidt de siste dagene når det har vært mellom 7 og 9 kuldegrader på morgenen. Litt kald på tærne når jeg kommer frem på jobb, men ikke noe stort problem.

Neste uke hvor det er meldt ned mot 15 kuldegrader så må jeg har noe i tillegg. Vurdere varmesåler og/eller skotrekk. Noen som kan anbefale skotrekk som kommer i store størrelser (må hå utpå Ragnarok Tall i størrelse 45), og som ikke er håpløse og ta av og på? Kan ikke være sånne man må ta på før støvlene. Må ha god åpning til å tre over de litt klumpete støvlene/sålene.

Re: Vintersko 20/21 [Re: Jåddhå] #2725493 09/12/2022 08:11
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
45NRTH anbefaler Ragnarök Tall ned mot 4 kuldegrader. Bekreftes i Landeveis test.

I betydelig kaldere vær enn det, særlig under 10 kuldegrader, ville jeg helst ha oppgradert til varmere sko, som Wölvhammer, i størrelse med plass til både innersokk og luftig yttersokk.

Hva gjelder skotrekk, har jeg ikke sett varme sykkel-trekk som passer over større vintersko. Men jeg har registrert at mer volumiøse trekk beregnet for skisko kan være et alternativ, uten at jeg kan anbefale spesifikke modeller.

Og mange liker varmesåler eller varmesokker, ja. Tåvarmere kan også være til hjelp.

Re: Vintersko 20/21 [Re: BZE] #2725500 09/12/2022 08:50
J
Jåddhå Offline
Avhengig
Avhengig
J
Enda varmere vintersko er sikkert den beste løsningen, men siden disse fungerer for meg ned til tosifret antall blå så ønsker jeg ikke å kjøpe et par dyre sko dedikert til de forhåpentligvis få dagene i løpet av vinteren hvor jeg trenger noe varmere. Erfaringsmessig er det ikke så mange morgener i løpet av vinteren at det er tosfiret minus fra Langhus til Oslo.

Blir det ikke problemer med trekk til skisko i forhold til åpning for cleats? De er jo gjerne åpne helt på tåspissen for skibinding.

Redigert av Jåddhå; 09/12/2022 08:53.
Re: Vintersko 20/21 [Re: Jåddhå] #2725501 09/12/2022 08:53
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Jåddhå
Blir det ikke problemer med trekk til skisko i forhold til åpning for cleats?

De må gjerne tilpasses. Jeg har ikke egen erfaring og kan ikke anbefale, men hørte fra en erfaren kar at han hadde funnet en slik løsning med ski-skotrekk på store sykkel-vintersko. Vet ikke om det var trekk for turski, alpint, telemark, finnmark, birkebeiner eller gråbein eller hva det heter. Selv er jeg vokst opp uten snø og har overhodet ikke peiling på ski eller noe relatert til ski ICON_SMILE

Beklager at jeg skriver om ting jeg ikke vet noe om, og håper du hører fra andre!

Re: Vintersko 20/21 [Re: Jåddhå] #2725526 09/12/2022 19:58
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Jåddhå
.
Neste uke hvor det er meldt ned mot 15 kuldegrader så må jeg har noe i tillegg. Vurdere varmesåler og/eller skotrekk. Noen som kan anbefale skotrekk som kommer i store størrelser (må hå utpå Ragnarok Tall i størrelse 45), og som ikke er håpløse og ta av og på? Kan ikke være sånne man må ta på før støvlene. Må ha god åpning til å tre over de litt klumpete støvlene/sålene.

I underforumet om deler er det også en vinterskotråd:
https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2723768#Post2723768

Siterer meg selv og omskriver litt:
overtrekk som jeg bruker, av typen med lang borrelås bak. De er uforet, gore-tex. Disse er romslige for vintersko:
https://bikeshop.no/gore-wear/10024208004547/gore-c3-gore-tex-skotrekk-gul-str-45-47
Finnes også i svart.
Men de er store i størrelsen!
Trekkene i str 42-44 passer mine Lake MX-146 i str 47... har skotrekkene i størrelse 45-47 også og de er rene telt. Får de på Lake MXZ 304 i str 46 da.

Størrelsesmessig sammenligning: I sommersko (sykkel og gåsko) bruker jeg 45.

Vil mene at du kommer til å trenge varmesåler eller varmesokker når det blir så kaldt.

Jeg har dog tidligere brukt 45nrth japanther til timespendling i sub -10 med varmesåler og overtrekk.

Re: Vintersko 20/21 [Re: Jåddhå] #2725553 11/12/2022 11:59
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Apropos spørsmålet om trekk til store vintersko.

Morsomt:

[Linket bilde]

Oppdaget på morgentur i dag at tykke neoprentrekk Alpenheat for alpinstøvler i L faktisk passer fint over mine Wölvhammer i 45 ICON_LAUGH

I L er de for store for Japanther i 45, og dermed trolig også for Ragnarök i samme størrelse, men trekkene kommer også i S og M.

Fare for at strikket under trekket kommer i konflikt med klosser/cleats, alt etter størrelse på sko og plassering av klosser, men det er et visst monn for tilpassing.

Leker med tanken på å klippe til og lime på litt ekstra neopren under tåpartiet slik at man skaper en lomme av neopren og gjerne fanger luft over tærne. Litt som muffer over skoene thinking

Effekt? Det skal jeg ikke si noe bestemt om. Jeg er i utgangspunktet tilhenger av sko som ikke behøver trekk. Men alle monner drar, om man vil ha litt ekstra isolasjon, slik Jåddha etterlyser. Og det står jo HEAT med store bokstaver!!!

Re: Vintersko 20/21 [Re: BZE] #2727104 14/01/2023 10:46
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Som vist over, kan altså Alpenheat utgjøre enda et isolerende lag for volumiøse vintersko i den strengeste kulda.

[Linket bilde]

Og om du gjerne vil ha en smule grep når du må sette foten ned på holke, men ikke gå så langt som å pigge opp sålene, gjerne av hensyn til gulv du måtte komme innom i fjellstuer og andre steder, fungerer broddene Nordic Grip Easy og/eller Nordic Grip Mini bra.

Easy kommer ikke i konflikt med cleats/klosser eller pedaler. Mini har godt strekk og kan, avhengig av størrelse, plasseres for å unngå konflikt.

[Linket bilde]

Her Easy i XL og Mini i L på Wölvhammer i 45.

Ikke verdens mest elegante løsning, særlig Easy, men på holke er ikke nødvendigvis stil høyeste prioritet. Og så kan broddene tas på og av ved behov når som helst.

Finnes sikkert alternativer, gjerne mer elegante. Kanskje f.eks. Yaktrax Diamond Grip fungerer - vet ikke om de kommer i konflikt med klosser.

(Datering/årganger av tråder fungerer ikke alltid så bra bortsett fra sesongens racer ICON_COOL og sesongens føre ICON_SHOCKED så moderator kan jo vurdere å omdøpe tråden.)

Re: Vintersko 20/21 [Re: BZE] #2729551 05/03/2023 09:35
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Ref. innlegget over.

Særlig nå på våren, da man gjerne må forsere bakker dekket av holke for å komme opp til vintereventyret i høyden, som rapportert fra Nordmarka denne helgen, vil jeg legge inn et varmt ord for brodder på sykkelskoene.

Gir grep og trygghet straks man må sette foten i bakken, om man så bare må stoppe opp på de glatteste svingende holkepartiene, eller om det er for å gi plass til biler som kommer glidende på glatta, eller slippe rådyr, elger og flokker av av ville skigåere over veien ICON_SMILE

Åpenbart også nyttig på holke på gater og fortau i by og tettbygde strøk gjennom hele vinteren.

Har vintersko både med og uten brodder i sålen. Foretrekker faktisk sistnevnte med løse brodder som kan tas av og på, av hensyn til gulv i stuer og butikker man måtte svinge innom.

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå