Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Blir ikke klok på dempervandring?

Re: Blir ikke klok på dempervandring? [Re: gauter] #2644709 14/01/2021 10:38
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: gauter
Aha, skjønner. Mistenkte at du ikke hadde klekka ut dette sjøl, men hadde ikke fått med meg at det var det LR sto for.
Da, så. You go, girl! ICON_WINK

TommelOpp!

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Blir ikke klok på dempervandring? [Re: baronKanon] #2644764 14/01/2021 21:42
L
Lunix Offline
Entusiast
Entusiast
L
Sitat: baronKanon
Sitat: Lunix

TrysilGullia krever ingen grov sykkel.

Rettet for deg ICON_SMILE Østsiden etc er ekstra gøy med grov sykkel

Da får jeg prøve meg der til sommeren ICON_SMILE

-------------------------------
NOTS
Re: Blir ikke klok på dempervandring? [Re: oliviera890] #2645255 20/01/2021 13:52
O
oliviera890 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Ok har fått mye at tenke på! Har vel kommet frem til 2 sykler som er på lager som er innenfor budget. Bryr meg ikke spesielt om prisforskjellen - beholder denne mange år om jeg er fornøyd.

Ripley AF Deore ~32000 nok
++: Billigere, aluminiumramme så slipper bekymre meg. Har aldri hørt noe negativt om hverken Ripley eller Ibis sine leverandører. Bedre resale verdi om jeg ønske bytte i fremtiden.
-- : Er ca 1,5kg tyngre, har "dårligere" komponenter og dempere.

Orbea Occam M10 ~42000
++: Lettere, bettre komponenter, kanskje mer "fremtidssikker" så slipper mentalt bry meg om oppgraderinger, "billig" mtp spec.
-- : Blandede erfaringer med norsk leverandør og service, er litt redd for carbon, ønsker ikke holde på med invisiframe og være redd for at håndtere sykkelen

Har fått mange bra innspill på forumet så takknemlig for alle tilbakemeldinger før jeg bestemmer meg! Hva hadde dere valgt?

Redigert av oliviera890; 20/01/2021 13:52.
Re: Blir ikke klok på dempervandring? [Re: oliviera890] #2645258 20/01/2021 14:08
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: oliviera890
Ok har fått mye at tenke på! Har vel kommet frem til 2 sykler som er på lager som er innenfor budget. Bryr meg ikke spesielt om prisforskjellen - beholder denne mange år om jeg er fornøyd.

Ripley AF Deore ~32000 nok
++: Billigere, aluminiumramme så slipper bekymre meg. Har aldri hørt noe negativt om hverken Ripley eller Ibis sine leverandører. Bedre resale verdi om jeg ønske bytte i fremtiden.
-- : Er ca 1,5kg tyngre, har "dårligere" komponenter og dempere.

Orbea Occam M10 ~42000
++: Lettere, bettre komponenter, kanskje mer "fremtidssikker" så slipper mentalt bry meg om oppgraderinger, "billig" mtp spec.
-- : Blandede erfaringer med norsk leverandør og service, er litt redd for carbon, ønsker ikke holde på med invisiframe og være redd for at håndtere sykkelen

Har fått mange bra innspill på forumet så takknemlig for alle tilbakemeldinger før jeg bestemmer meg! Hva hadde dere valgt?

Ikke undervurder DW_link fra Ibis... det er et bedre oppheng enn det meste annet.
Jeg har supertrua på denne alu-versjonen av Ripley.

Jeg vil si at hvilken sykkel som FAKTISK kan leveres er viktigst her.
Ibis Norge har sagt at kun NGX er sikker på levering NÅ, og de som alle andre leverandører, er svært usikre på hva som kan leveres når for 2021.
Dette kan, og bør kanskje, styre valget ditt litt mer enn det normalt burde. Men det er kjipt å få sykkel i slutten av juli fordi du tviholdt på merke eller modell...

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Blir ikke klok på dempervandring? [Re: oliviera890] #2645260 20/01/2021 15:05
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
En av Norges beste sykkelmekanikere, Claes Henrik Sykkel i Drøbak, har akkurat begynt å selge Ibis. Han har Cannondale, BMC og Unno i stallen fra før. Jeg har brukt han i 5-6 år og makan til real og flink fyr ! ! Jeg har en Ripley V4 GX oppgradert med XT bremser, carbonstyre og Factory dempere, fra Roy Ripe (Ripen på forumet her). En helt kalas bra sykkel sammenlignet med den jeg kom fra (27,5 Cannondale Habit). Den klatrer bra, blir pinne stiv og føles lett/kvikk. Følelsen med de kraftige dekkene den ble levert med (Hans Dampf + Nobby Nic 2,6) og de jeg bruker sommerstid (Forekaster 2,35) er betydelig. Siden jeg kjøpte den i 2019 har prisene gått igjennom taket. Jeg gjetter på at aluversjonen raskt blir nesten umulig å få tak i, løp & kjøp !

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Blir ikke klok på dempervandring? [Re: oliviera890] #2645270 20/01/2021 17:26
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Håper det er ok med litt info siden det spørres her.

Ripley AF med NGX kit er et smart trekk fra Ibis for å kunne levere ut sykler i en tid hvor det er vanskelig å fa tak i nok komponenter, og hvor Shimano er kanskje litt ekstra utfordrende å få tak i. Så den kan faktisk leveres uten å påvirke leveringstiden på andre modeller som er bestilt av utålmodige syklister rundt om i verden.

Neste utstyrsnivå som kan leveres er Deore, men der er det litt mer usikkerhet rundt når det skjer, vi håper på mars.

SLX og GX kommer etter så snart det er god nok tilgang på komponenter.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Blir ikke klok på dempervandring? [Re: oliviera890] #2645274 20/01/2021 17:47
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har vondt for å se en bedre deal enn Ripley AF nå. Den har tom. hakket mer progressiv geo enn karbon-varianten. Og som flere har nevnt: Skal du ha ny sykkel i 2021 må du slå til raskt. Mesteparten er allerede solgt/bortbestilt. Har selv vært føre var og angrer ikke.

Re: Blir ikke klok på dempervandring? [Re: runermm] #2645306 21/01/2021 07:48
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: runermm
Jeg har vondt for å se en bedre deal enn Ripley AF nå. Den har tom. hakket mer progressiv geo enn karbon-varianten.

Ibis gjorde det samme med Ripmo AF, "ny" geo kontra eksisterende carbon-versjon. Sjekker nok markedet før de setter den dyrere carbon-modellen i produksjon... :-)

Men ja, man får sannelig en flott sykkel for noen-å-tredve lapper.
Svnes de to rimeligste modellene virker som beste kjøp faktisk. Så kan man oppgradere det som ødelegges, eller whatnot hvis man vil og trenger.
Hjul og dempere er like uansett.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Blir ikke klok på dempervandring? [Re: oliviera890] #2645311 21/01/2021 08:25
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg har fått titte på en Ripmo AF, og syntes den var kjempefin. På høyde med de beste alurammene jeg kan huske å ha sett. Jeg hadde nok ikke vært i tvil i valget mellom Ripley AF og Occam.

Klarer du å la være å oppgradere og sykler i stedet er Riley kjempemessig. I motsatt fall et supert utgangspunkt for å bruke masse penger på oppgraderinger.

Lykke til ICON_SMILE
LarsB

Re: Blir ikke klok på dempervandring? [Re: larsb] #2645313 21/01/2021 08:30
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: larsb
Jeg har fått titte på en Ripmo AF, og syntes den var kjempefin. På høyde med de beste alurammene jeg kan huske å ha sett. Jeg hadde nok ikke vært i tvil i valget mellom Ripley AF og Occam.

Klarer du å la være å oppgradere og sykler i stedet er Riley kjempemessig. I motsatt fall et supert utgangspunkt for å bruke masse penger på oppgraderinger.

Lykke til ICON_SMILE
LarsB

Legger man internetthistorikken til Orbea-forhandler inn i vurderingen, blir dette et ekstremt enkelt valg... Ripley AF.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Blir ikke klok på dempervandring? [Re: oliviera890] #2645314 21/01/2021 08:30
olechr Offline
More than words
More than words
Nå hadde jeg vært null bekymret med tanke på carbon, men hadde nok valgt Ibis av de 2 med tanke på hjelp hvis noe går galt.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Blir ikke klok på dempervandring? [Re: oliviera890] #2645321 21/01/2021 09:17
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
For å være en motvekt her, så kan jeg rekke en labb i været. Er veldig glad i karbonrammer, og valgte å kjøpe en Occam M30 i høst. Virket å være det beste kjøpet da, med tanke på pris, utstyr, geometri osv. til mitt bruk. Var klar over problemene med forhandler, valgte å kjøpe allikevel og krysser fingre for at jeg ikke får noen garantisaker.

Har vel bare ca. 20 stiturer på den foreløpig, men har absolutt levd opp til forventningene. Er mer kapabel nedover enn tilsvarende sykler jeg har hatt tidligere, og samtidig god til å klatre. Eneste jeg planlegger å bytte er til et litt grovere bakdekk. Var skeptisk til den wire-aktiverte heve-/senkepinnen, men den har vært strålende, også i -15.
Trysil approved i tillegg, så da er jeg fornøyd.

Ser uansett ut til at trådstarter holder til på østlandet, og med tilgang på Ibis-forhandlere (med godt rykte) så er det vel bankers hva han bør gå for (om alu/karbon er hipp som happ). Det beste hadde jo vært om du hadde mulighet for å ta en demo på de syklene du er mest interessert i.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Blir ikke klok på dempervandring? [Re: oliviera890] #2645723 25/01/2021 10:15
F
FormannMjao Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
Jeg er litt i samme situasjon som trådstarter. Jeg har egentlig sykla sti ganske lenge, omtrent 25 år, men flink har jeg aldri blitt. Skaffa meg en 29+ hardhale i 2017 i håp om å bli flinkere til å komme fram på stiene, opp småtekniske klatringer og ned halvrufsete nedkjøringer, og det har egentlig virka. Jeg har blitt svært glad i den sykkelen, og kommer ikke til å kvitte meg med den.

Jeg var i Trysil første gang sommeren 2020, men må innrømme at jeg ikke våga meg på de røde stiene. Det står ikke bedre til. Jeg er ikke et grovmotorisk geni.

Målet mitt er å lære litt grunnleggende hopping og dropping, og dessuten å ha noe fart ned litt steinete nedkjøringer uten å sette liv og helse på spill. (Jeg må slutte å ta for drøye sjanser. Jeg har blitt 51, og det kler meg dårlig å reise på legevakta og bli sydd i tide og utide.) Høye hopp og dropp kommer jeg uansett ikke til å våge meg på. Jeg er fornøyd om jeg kan ha det moro på røde stier; de svarte holder jeg meg unna. (Det er best slik. For alle parter.)

Så for dere som har vist velvilje nok til å lese helt hit: Har jeg forstått det riktig om jeg tror en Ripley AF kan være den rette sykkelen for meg?

Re: Blir ikke klok på dempervandring? [Re: FormannMjao] #2645727 25/01/2021 10:33
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: FormannMjao
Har jeg forstått det riktig om jeg tror en Ripley AF kan være den rette sykkelen for meg?

Ja, blant flere andre.
En av disse kan kanskje også være bra:
https://www.terrengsykkel.no/sykler...melige-stisykler-med-130-150-mm-vandring

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Blir ikke klok på dempervandring? [Re: sykkeloyvind] #2645729 25/01/2021 10:50
F
FormannMjao Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
Sitat: sykkeloyvind
Har jeg forstått det riktig om jeg tror en Ripley AF kan være den rette sykkelen for meg?

Ja, blant flere andre.

Takk! ICON_SMILE Jeg har lest testen grundig, og Fuel EX er nok også et godt alternativ, men det er visst tvilsomt om Foss kan levere denne våren.

Edit: Det er faktisk helt garantert at Foss ikke kan levere denne våren, men det kan altså heller ikke dagens distributør. (Trek Europe?)

Redigert av FormannMjao; 25/01/2021 10:53.
Re: Blir ikke klok på dempervandring? [Re: FormannMjao] #2645736 25/01/2021 11:12
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Ja, blant flere andre.

Takk! ICON_SMILE Jeg har lest testen grundig, og Fuel EX er nok også et godt alternativ, men det er visst tvilsomt om Foss kan levere denne våren.

Edit: Det er faktisk helt garantert at Foss ikke kan levere denne våren, men det kan altså heller ikke dagens distributør. (Trek Europe?)

Nå eksisterte jo ikke Ripley AF når den testen ble laget ;-)
Og Rocky sin testede modell der er "gammel", kommer ny og oppdatert modell/ramme ila våren...

Men...
Hvis du ikke har bestilt sykkel allerede er det ganske mange leverandører som ikke kan levere sykler ila dette året.

https://www.singletracks.com/mtb-ne...ficult-to-get-a-new-mountain-bike-again/

“Finding the vast majority of components required to assemble a complete bike is extremely complicated today. Major component brands such as Shimano, SRAM, Fox, and Schwalbe, who produce mainly in Taiwan, give lead times of between 9 and 18 months. They are normally able to deliver within a maximum of 3 months.”

Redigert av RazeFaze; 25/01/2021 11:27.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Blir ikke klok på dempervandring? [Re: FormannMjao] #2645739 25/01/2021 11:20
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Ja, blant flere andre.

Foss sykler - har blitt til Trek Europe/Norge. Men Foss Sport har, forvirrende nok, ikke noe med Foss sykler/Trek Norge/Europa å gjøre.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Blir ikke klok på dempervandring? [Re: oliviera890] #2645780 25/01/2021 15:35
F
FormannMjao Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
Jepp. Foss Sport er en fortreffelig sportsbutikk på Strømmen, og er vel verdt et besøk, men import driver de nok ikke med. Men altså: Min sykkelforhandler mente det ville være vanskelig å få tak i en ny Trek denne våren.

Det blir nok en Ripley AF, om jeg skulle være så heldig å få fatt på en. Deore-versjonen er vel også forholdsvis rimelig, så får jeg satse på at 130/120 mm er passe for mitt bruk.

Takk for råd og tilbakemelding!

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support