Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Tuning av Fox 36 gaffel for vintersykling?

Re: Tuning av Fox 36 gaffel for vintersykling? [Re: ØysteinS] #2644665 13/01/2021 20:49
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Ja, akkurat slik jeg har tenkt, takk for at du setter ord på det. Jeg har ingen formell utdannelse innen dette, kun mye erfaring i med ombygging og eksperimentering helt tilbake fra terrengsykkelfjæringens barndom, og har etterhvert fått en intuitiv forståelse av hva som skjer. Men jeg kan ikke regne på fluiddynamikk eller fysikken rundt dette, og språket jeg bruker for å prøve å beskrive hva som skjer er nok helt på viddene for noen som kan faget.

Re: Tuning av Fox 36 gaffel for vintersykling? [Re: Stein-E] #2644700 14/01/2021 09:53
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
For oss som ikke har verken erfaringen eller utdannelsen er det dere driver med fascinerende.
Keep the flow!

LarsB

Re: Tuning av Fox 36 gaffel for vintersykling? [Re: Ole] #2644701 14/01/2021 10:02
bøttesmetten Offline
Veteran
Veteran
Jeg kan være enig i at når High-speed-kretsen først er åpen, så spiller ikke viskositeten noen stor rolle. Men er ikke "aktiveringen" av High-speed-kretsen avhengig av hvor mye Low speed-kretsen klarer å ta unna? HSC er jo styrt av trykkdifferansen på oljen over og under ventilen/stacken. Denne trykkdifferansen er resultatet av restriksjonen på LSC-kretsen, right? I mitt hode gir det mening at HSC åpner senere ved åpen LSC eller lavere viskositet, og vice versa.

Jeg føler ihvertfall at LSC og HSC er langt ifra uavhengige på mine demperdingser.

@tarhof på instagram
Pole Evolink 158/176 2019
Banshee Prime 2016
Re: Tuning av Fox 36 gaffel for vintersykling? [Re: bøttesmetten] #2644721 14/01/2021 11:39
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: bøttesmetten
Jeg kan være enig i at når High-speed-kretsen først er åpen, så spiller ikke viskositeten noen stor rolle. Men er ikke "aktiveringen" av High-speed-kretsen avhengig av hvor mye Low speed-kretsen klarer å ta unna? HSC er jo styrt av trykkdifferansen på oljen over og under ventilen/stacken. Denne trykkdifferansen er resultatet av restriksjonen på LSC-kretsen, right? I mitt hode gir det mening at HSC åpner senere ved åpen LSC eller lavere viskositet, og vice versa.

Jeg føler ihvertfall at LSC og HSC er langt ifra uavhengige på mine demperdingser.

Jeg mener at simuleringen min viser at det du sier er riktig:

[Linket bilde]

Om vi ignorerer den oransje kurven så ser vi at når LSC er helt strupet er knekkpuktet der HSC åpner seg rett over 0 m/s. Tjukkere olje ville jo ca lage samme fenomen som nesten helt strupet LSC, før knekkpunktet. Viskositet har jo samme lineære påvirkning som å påvirke struping av LSC, dvs førsteordens bidrag, så simuleringen viser at moderat endring av viskositet gjøre det samme som å justere noen klikk på LSC.

Stiplede linjer viser også at justering på LSC påvirker stigningen på HSC-demping. Lekkasje gjennom LSC-åpning vil jo gjøre demping snillere, hele veien.

Og strupet LSC gjør at HSC setter inn tidlig, pluss at kurva går brattere oppover, så dempingen blir hardere overalt.

Jeg nerdet jo litt i overkant for halvannet år siden:
https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2564169

Da var problemet at jeg ville ha passe åpen LSC, snill på småhumper, men ingen slag gjorde at jeg fikk brukt all vandring, dvs når harde slag kom, så lignet kurva mer på LSC-kurvens stigning, Da var det på tide å gjøre stigningen til kurva i høyre del litt slakkere. Jeg kunne nok også åpnet LSC helt, eller brukt tynnere olje (prøvde det), men det gjorde ikke susen.

Re: Tuning av Fox 36 gaffel for vintersykling? [Re: Stein-E] #2644782 15/01/2021 08:34
S
Stein-E Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Mange spennende betraktninger i denne tråden nå - jeg lærer mye! En ting jeg tenkte på når jeg var ute og syklet i går kveld er hvilken effekt den termiske energien i demperen har på oljen? Det er jo en del energi som omgjøres til varme når demperen jobber? Leste en gang at det var en av fordelene med piggyback dempere - at de hadde bedre evne til å håndtere varme ved lange nedkjøringer. Merket på turen i går at egenskapene endret seg fra start. Sykkelen står i varm kjeller ved start, og etter ca 30 min merket jeg at den var klart stivere i dempingen. Åpnet LSC 3 klikk, og den ble bedre igjen. Så det kompenserer en del.

Re: Tuning av Fox 36 gaffel for vintersykling? [Re: Stein-E] #2644784 15/01/2021 08:37
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Stein-E
Mange spennende betraktninger i denne tråden nå - jeg lærer mye! En ting jeg tenkte på når jeg var ute og syklet i går kveld er hvilken effekt den termiske energien i demperen har på oljen? Det er jo en del energi som omgjøres til varme når demperen jobber? Leste en gang at det var en av fordelene med piggyback dempere - at de hadde bedre evne til å håndtere varme ved lange nedkjøringer. Merket på turen i går at egenskapene endret seg fra start. Sykkelen står i varm kjeller ved start, og etter ca 30 min merket jeg at den var klart stivere i dempingen. Åpnet LSC 3 klikk, og den ble bedre igjen. Så det kompenserer en del.

_henter popcorn_ og venter på Ole :-D

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Tuning av Fox 36 gaffel for vintersykling? [Re: Stein-E] #2644798 15/01/2021 09:27
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Piggyback hjelper på lange nedkjøringer på bakdempere, da de har mer demping enn gafler, siden de må kontrollere mer energi på kortere avstand. De har også mindre oljevolum til å fordele varmen. Men det er riktig at det går over i varmeenergi - men hvor mye er ikke sikkert. Du merker aldri at en gaffel går varm, men du merker fort at en bakdemper gjør det. MRC Trading lager kjøleribber for Fox X2 pre 2021-versjon.

Redigert av baronKanon; 15/01/2021 09:28. Rediger grunn: link

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Tuning av Fox 36 gaffel for vintersykling? [Re: Stein-E] #2644800 15/01/2021 09:28
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig

F. eks i gaffelen min, er det Motorex 2.5Wt-demperolje:

Om sykkelen står inne i ca 20 grader så er viskositeten på olja ca 30 cSt. Og så blir det minus 10, og da har viskositeten gått til omlag 130 cSt, dvs mer sånn som kanskje 40wt-oljer oppfører seg.

Simulert, ser det sånn ut:

[Linket bilde]

Så noen få klikk på justeringsknappen så kan den blå kurven med rundingene (-10), dyttes sideveis at den ligger nærmere den oransje. Dvs når den er helt åpen i minus ti, så er det ca samme oppførsel som halvåpen i +20 grader. Treghet i resten av gaffelen vil jo gjøre ting verre, så dette her er bare demperens oppførsel.

Redigert av ØysteinS; 15/01/2021 09:28.
Re: Tuning av Fox 36 gaffel for vintersykling? [Re: Stein-E] #2644803 15/01/2021 09:33
bøttesmetten Offline
Veteran
Veteran
Sykkelen står i varm kjeller ved start, og etter ca 30 min merket jeg at den var klart stivere i dempingen.
Da sykler du ikke hardt nok. Jeg tar alltid et godt tak i både bremseskivene og i piggybacken på demperen etter et run, og hvis jeg brenner meg på piggybacken og ikke på skiven, har jeg gjort noe riktig. Dette er noe alle bør gjøre.

@tarhof på instagram
Banshee Prime 2016
Re: Tuning av Fox 36 gaffel for vintersykling? [Re: bøttesmetten] #2644805 15/01/2021 09:50
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: bulldozersmetten
Sykkelen står i varm kjeller ved start, og etter ca 30 min merket jeg at den var klart stivere i dempingen.
Da sykler du ikke hardt nok. Jeg tar alltid et godt tak i både bremseskivene og i piggybacken på demperen etter et run, og hvis jeg brenner meg på piggybacken og ikke på skiven, har jeg gjort noe riktig. Dette er noe alle bør gjøre.

Evt er han ikke et nedovermonster på to meter som får utforrettet raserianfall straks han får øye på en nedoverkneik. ICON_SMILE

Glemmer sent den gangen du umiddelbart ble så nedovermorsk at du tråkket krankarmen tvert av, idet du satte utfor en kneik der jeg trolig ville tatt i bruk bremsene mine.

Redigert av ØysteinS; 15/01/2021 11:36.
Re: Tuning av Fox 36 gaffel for vintersykling? [Re: ØysteinS] #2644807 15/01/2021 09:56
L
langen Offline
Besatt
Besatt
L
«Nedovermorsk» - kandidat til årets ord for 2021. Hvem tar kontakt med Språkrådet? ICON_LAUGH

-Magnus
Re: Tuning av Fox 36 gaffel for vintersykling? [Re: ØysteinS] #2644811 15/01/2021 10:04
bøttesmetten Offline
Veteran
Veteran
Sitat: ØysteinS
Sitat: bøttesmetten

Evt er han ikke et nedovermonster på to meter som får utforrettet raserianfall straks han får øye på en nedoverkneik. ICON_SMILE

Glemmer sent den gangen du umiddelbart ble så nedovermorsk at du tråkket krankarmen tvert av, idet du satte utfor en kneik det jeg trolig ville tatt i bruk bremsene mine.

Hehe, stemmer at den knakk ja, men den stakkars kranken hadde sett litt av hvert før det skjedde. Den endte et langt og hardt liv med verdigheten i behold! Når det er sagt, så håper jeg ikke kommentaren din sår tvil om hvorvidt min kommentar over her faktisk var ironisk eller ikke. Den var faktisk fullstendig seriøs, og jeg anbefaler alle å holde et øye med temperaturen på bremseskivene ved å ta på de. Ofte litt vanskelig å kjenne forskjell etter et langt run, så da legger jeg ofte innsiden av låret inntil. Lukten av bacon er så vidt jeg vet urelatert.

@tarhof på instagram
Banshee Prime 2016
Re: Tuning av Fox 36 gaffel for vintersykling? [Re: Stein-E] #2644812 15/01/2021 10:09
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
For mer nøyaktig måling kan jeg anbefale å bruke tunga. Det gir veldig presist resultat.

Re: Tuning av Fox 36 gaffel for vintersykling? [Re: langen] #2644816 15/01/2021 10:56
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: langen
«Nedovermorsk» - kandidat til årets ord for 2021. Hvem tar kontakt med Språkrådet? ICON_LAUGH

Jeg stemmer i hvertfall "AY" :-D

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Tuning av Fox 36 gaffel for vintersykling? [Re: Ndreas] #2644823 15/01/2021 11:47
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Ndreas
For mer nøyaktig måling kan jeg anbefale å bruke tunga. Det gir veldig presist resultat.

Du vet hva bremseskivetatovering er?

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Tuning av Fox 36 gaffel for vintersykling? [Re: baronKanon] #2644824 15/01/2021 12:06
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: baronKanon
Sitat: Ndreas

Du vet hva bremseskivetatovering er?

Det var vel måling av viskositet det ble sikta til her, å måle visk på olje med tunga var en mye brukt metode blant gamlekara før i tia.
Fikk målt visk ved ca 30-35 grader, men de målte den ikke i centistock, det gikk mer i "melk" "rømme" og "smør". Eller, "den er fin".

Hnf hnf hnf...

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support