Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq

Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq #2644111 08/01/2021 12:53
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Jeg skal ha ny elbil, og har to biler det står mellom. En Nissan Leaf fra 2016, med 30 kwh battere og en kjørelengde på 60000 kilometer, pris 130000 kroner.

Det andre alternativet er en Hyundai Ioniq fra 2017, med 28 kwh batteri, en kjørelengde på 125000 kilometer og en pris på 150000 kroner.

Er det noen som har erfaring med de to bilene, og kan si noe om realistisk kjørelengde om vinteren? Jeg har et absolutt behov for 140 kilometer på vinteren - da det er avstanden til og fra hytta.

Begge selgerne mener selvsagt at deres biler skal klare distansen, men er litt usikker på Leafen.


Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq [Re: Alpers] #2644117 08/01/2021 13:31
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 226
T
Torrdal Online
Entusiast
Online
Entusiast
T
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 226
Jeg har Ioniq. Kjørelengde fra helga, da jeg kjørte fra Trysil til Trondheim med mellom 15-25 minus, var ca. 140 km. I vanlig vintertemperatur er kjørelengden mellom 17-19 mil, avhengig av vær og føre. På sommeren har jeg vært oppe i 250 km rekkevidde. Ioniq lader kjapt på hurtiglader, så om du må stoppe og lade så er ikke det noen krise. Det er lite, eller ikke-eksisterende buffer i batteriet på Ioniq når det nærmer seg slutt på rekkevidde, så om du nærmer deg 2% på batteriet så er det stopp, så på turen opp til hytta, som er 15 mil unna, og en del høydemeter opp i terrenget, liker jeg å ha et stopp for å være sikker på å komme frem uten behov for tauing.

Redigert av Torrdal; 08/01/2021 13:36.
Re: Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq [Re: Alpers] #2644132 08/01/2021 14:44
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
S
Supermann Offline
Besatt
Offline
Besatt
S
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
Om ikke Ioniq 28kwh klarer det, så vil ikke Leaf med 30kwh klare det heller. Ioniqen går nesten like langt som Leaf med 40kwh, og er på langtur mye raskere enn nevnte leaf som følge av lavt forbruk og god ladehastighet. Men er ikke 150 000kr mye for en bil med såpass mye erfaring?

Hadde en Ioniq med 28kwh som leiebil(Nabobil) for en tid tilbake. På norsk landevei sommerstid fikk jeg lett 200km ut av den. Bilen hadde gått 90 000km.


Ut på tur!

Re: Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq [Re: Supermann] #2644133 08/01/2021 14:57
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Sitat: Supermann
Om ikke Ioniq 28kwh klarer det, så vil ikke Leaf med 30kwh klare det heller. Ioniqen går nesten like langt som Leaf med 40kwh, og er på langtur mye raskere enn nevnte leaf som følge av lavt forbruk og god ladehastighet. Men er ikke 150 000kr mye for en bil med såpass mye erfaring?

Hadde en Ioniq med 28kwh som leiebil(Nabobil) for en tid tilbake. På norsk landevei sommerstid fikk jeg lett 200km ut av den. Bilen hadde gått 90 000km.


Jo, prisen gjør meg veldig skeptisk. Den har kjørt 40000 k i året, eier hevder det er pendling. Men det er jo 700 kilometer i uka, hver uke hele året, og er omtrent like langt som en drosje går årlig?


Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq [Re: Alpers] #2644143 08/01/2021 16:26
Registrert: May 2010
Innlegg: 1,043
U
universalis Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
U
Registrert: May 2010
Innlegg: 1,043
Jeg har Leaf 2017 med 30 kwt batteri. Den sliter med 14 mil i sterk kulde. 12 mil går med litt angst på slutten, selvsagt avhengig av fart og antall høydemeter.


********************
Div. sportsremedier ...
Re: Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq [Re: Alpers] #2644147 08/01/2021 16:40
Registrert: Jul 2007
Innlegg: 317
ileirtro Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jul 2007
Innlegg: 317
Vi ha begge modellene, og mener at Ioniq burde klare det greit, Leaf greier det på sommeren om du ikke kjører altfor heftig. En annen fordel med Ioniq er at den har CCS lading, det er litt lettere å finne en CCS lader enn en Chademo når du først må lade.

Re: Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq [Re: Alpers] #2644154 08/01/2021 17:13
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
R
Raskall Offline
More than words
Offline
More than words
R
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
Jeg ville i hvertfall ha bedt om å få målt hvor mye kapasitet batteriene har mistet. Min 24kwh leaf har nettopp rundet 130.000 km og har igjen 86% av batteriet (målt selv med OBDII-dongle og leafspy). Jeg jobber i Ås og bor i Fredrikstad, altså ca. 7 mil hver vei. En så ny leaf som har gått så lite bør ha igjen mye kapasitet. Ioniqen har nok begynt å miste en del.

I vinter har jeg bare fått testet i temperaturer ned til 0 grader. Kjører jeg motorveien så parkerer jeg i Ås med ca. 30% igjen i 0 grader. Jeg lader på Campus i Ås og har 100% igjen når jeg skal hjem.

En dag nå i november gjorde jeg en test hvor jeg unngikk motorveier hjem og parkerte i gården med 54% strøm igjen. Det var 0 grader, tørt føre og ikke noe vind å snakke om.

Basert på denne erfaringen vil jeg tro at en 30kwt med under halvparten av min "mileage" greit vil klare 140 km helt fint i noenlunde flat løype i en noenlunde mild vinter med mindre du kjører mye på motorvei. Motorvei og kulde reduserer kapasiteten dramatisk. Samme turen som på bildet på motorvei fra Ås til Råde ville ha kostet meg 20-25% mer strøm. Slenger du på kuldegrader ville det nok kostet adskillig mer.

En viktig faktor er også om du har mulighet for å parkere i oppvarmet garasje. Med varme batterier vil ikke kuldegradene ha så mye å si. Forskjellen på hjemturen med innendørs kontra utendørs parkering i Ås er ca. 10-15%.

[Linket bilde]

Redigert av Raskall; 08/01/2021 17:13.
Re: Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq [Re: Alpers] #2644155 08/01/2021 17:24
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
E
eOpseth Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
E
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
Ville vært skeptisk om en Leaf klarer det når det er kaldt. Du har ingen lademuligheter på veien på de absolutt kaldeste dagene?

Jeg kan i hvert fall melde at en Leaf med 24 kWh batteri og distanse på 60 km i -27 grader spiste tett oppunder 80% av batteriet, hastighet 70+.


It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq [Re: Alpers] #2644168 08/01/2021 19:09
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 477
S
Storfe Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
S
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 477
Eide en ny Ioniq 28 i ett år i 2019. Hadde vel aldri mindre enn 15-16 mil på vinteren, men kjørte aldri i noe særlig kaldere enn 15 minus. Kan du starte bilen tilkoplet strøm, kan du spare noe her. Bilen lader som en svin (sett i forhold til batteristørrelse), og har CCS, som utvilsomt er fremtiden. Ioniq har justerbar rattstamme i lengden, noe Leaf ikke har, noe som teller mye hvis du er over gjennomsnittet lang.
Du nevner ikke fartsgrense eller høydemeter på strekket, og det har mye å si. Er det en del høydemeter og 110 km/t fartsgrense må du nok lade på vei opp når det er kaldt, men det burde være fort gjort, du trenger bare å lade det du mangler hvis du kan lade på destinasjon. Andre veien returnerer du, eller kjører uten særlig forbruk i nedoverbakke og får dertil lengre kjørelengde.

Re: Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq [Re: Alpers] #2644181 08/01/2021 22:57
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 226
T
Torrdal Online
Entusiast
Online
Entusiast
T
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 226
Jeg har ikke noen tro på at en 30 kWh leaf klarer 14 mil. Det er en vesentlig kjipere bil enn Ioniq, og en 150 000 for en Ioniq uten garanti er for mye. Hvor lang rekkevidde du får på vinteren er avhengig av erfaring som elbilsjåfør, høydemeter du skal opp, motvind, føre og hvilken margin på batteriet du er komfortabel med å komme frem med enten til hytta eller hurtiglader på. Noe av det største problemet med å kjøre kort til middels-rekkevidde bil er ladekø på utfartsdager, der en fort blir stående i kø bak e-golfer og e-troner som gjerne vil lade til godt over 80%. RANT OVER

Redigert av Torrdal; 08/01/2021 23:02.
Re: Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq [Re: Torrdal] #2644183 09/01/2021 07:17
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 477
S
Storfe Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
S
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 477
Det ligger flere Ioniq'er registrert seint 2018 eller i første halvdel 2019, med 30 - 40 000 kilometer mellom 200 000 og 220 000 kroner. Min tanke er at det kanskje er verdt det å få nyere bil med lenger garanti og mindre slitasje for 50 000'ish, men jeg kjenner ikke økonomien din. Dekkene kan være i bedre stand (eller ikke), også spiller tilstanden på bremser inn. Må ting byttes rund baut, går det fort 20 000 for dekk og bremser.

Merk at Ioniq ikke har fjernlys. Nærlysene er svært bra, og fjernlysene er så dårlige at jeg ikke klarte å se om de var påslått over nærlysene. Kjører du mye på vei med behov for fjernlys, bør du påregne ledbar eller finne bil som allerede har det.

Re: Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq [Re: Alpers] #2644184 09/01/2021 07:42
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 562
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
G
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 562
En 2019 Ioniq måtte lades 4 ganger(!) fra Bergen - Oslo. At folk orker dette. Rekkvidde oppgis alltid med 1 person uten bagasje....

Hvis noen tvinger meg til må det bli en Tesla 3 LR eller noe slikt, men nå er det -20 ute og det er vel usikkert om denne går langt i kulden.

Re: Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq [Re: Alpers] #2644185 09/01/2021 08:20
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 2,402
Brusdalen Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 2,402
Stod flere timer i kø i går i -7 grader på vei til hytta. Greit å ha litt margin på batteriet. Spesielt på vinteren er min erfaring at det av og til skjer uforutsette ting.

Re: Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq [Re: gutt45kg] #2644186 09/01/2021 08:50
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange Offline
Flittig Bie
Offline
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Med tanke på at man anbefaler 45 minutter hviletid per 4 timer kjøring, men helst oftere og kortere (ref. også hviletidsbestemmelser), og Ionoqen kan lades til 80 % på ca. halvtime (om vinteren, hurtiglading). Ser jeg ikke problemet med en tur til Bergen med en Ioniq.
Spesielt med tanke på at de som kjøper Ioniq nok ikke planlgger en tur til Bergen annenhver helg.

Og med enda en tanke på at halvparten av fjorårets solgte biler var elektriske, og 3 eller 4 av de mest solgte er mediumrange ser det ut som om andelen nordmenn som planlegger en tur til Bergen annenher helg ikke er så veldig stor heller.

Mitt ankepunkt for Ioniqen. Jeg tar gjerne en god pause annenhver time, men de ønsker jeg å ta på rolige steder med fin utsikt. Ikke typisk ladestasjoner altså. Men det gjelder jo alle elbiler. Det er vel ingen elbil som klarer den turen uten å lade ICON_WINK .

Til syvende og sist koker det ned til å prøve å forstå andres behov, uansett hvor fjern man er selv, og ikke se andres valg eller behov som trussel mot sin egen frihet.

Re: Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq [Re: Torrdal] #2644193 09/01/2021 12:11
Registrert: May 2010
Innlegg: 1,043
U
universalis Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
U
Registrert: May 2010
Innlegg: 1,043
Sitat: Torrdal
Jeg har ikke noen tro på at en 30 kWh leaf klarer 14 mil. Det er en vesentlig kjipere bil enn Ioniq, og en 150 000 for en Ioniq uten garanti er for mye. Hvor lang rekkevidde du får på vinteren er avhengig av erfaring som elbilsjåfør, høydemeter du skal opp, motvind, føre og hvilken margin på batteriet du er komfortabel med å komme frem med enten til hytta eller hurtiglader på. Noe av det største problemet med å kjøre kort til middels-rekkevidde bil er ladekø på utfartsdager, der en fort blir stående i kø bak e-golfer og e-troner som gjerne vil lade til godt over 80%. RANT OVER

Så bra at du ikke tror på meg ;-) Etter innledningen sier du det selv, milene du får avhenger av føre, vær og høydemeter. I noen få minus og kjøring på vanlig landevei klarer i alle fall min bil 14 mil

Redigert av universalis; 09/01/2021 12:12. Rediger grunn: Feil som følge av ordliste

********************
Div. sportsremedier ...
Re: Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq [Re: Alpers] #2644195 09/01/2021 13:56
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 226
T
Torrdal Online
Entusiast
Online
Entusiast
T
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 226
Var ikke meningen å være så bastant, hadde drukket noen enheter og ble litt revet med frown

Re: Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq [Re: Alpers] #2644213 09/01/2021 22:21
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,296
parob Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,296
Sitat: Alpers
Jeg skal ha ny elbil, og har to biler det står mellom. En Nissan Leaf fra 2016, med 30 kwh battere og en kjørelengde på 60000 kilometer, pris 130000 kroner.

Det andre alternativet er en Hyundai Ioniq fra 2017, med 28 kwh batteri, en kjørelengde på 125000 kilometer og en pris på 150000 kroner.


Jeg regner med at du kjenner til abetterrouteplanner.com?

Hvis jeg legger inn en 2016 Leaf, starter med 100% batteri, legger inn en adresse på Oppdal (fiktiv hytte for fam. parob) som er 126km unna, velger at det er snø på veien og -10 grader, og 150kg ekstra vekt i bilen. Da sier ruteplanleggeren at jeg må stoppe og lade i 9 minutter halvveis for å øke fra 22 til 44%. Jeg skal da ankomme med 10%.

De samme innstillingene med en 2017 Ioniq og ruteplanleggeren mener jeg skal komme frem med 11% uten å måtte lade underveis.

Jeg hadde ikke kjøpt noen av disse.


Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq [Re: Alpers] #2644220 10/01/2021 07:23
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
R
Raskall Offline
More than words
Offline
More than words
R
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
Hvis dette er de eneste to aktuelle bilene for Alpers så må han få målt batteri-kapasiteten. Ioniqen har gått over dobbelt så langt som leafen og koster ganske mye mer. Hvis ioniqen har mistet vesentlig mer kapasitet enn leafen så er mitt tips at Leaf har igjen mer rekkevidde.

Re: Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq [Re: Alpers] #2644222 10/01/2021 07:57
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Dessverre så får man vel egentlig ikke en elbil til den prisen med ok rekkevidde som ikke har gått masse.

Frøkna har Ioniq (2019) og er fornøyd med den (til og fra jobb). Bra bil, men å bruke den som hovedbil hadde ikke jeg ikke orket å styre med. Så hvis man har ca 150000 å bruke og ofte trenger 140km+ ville hvertfall jeg ha kjøpt noe annet en elbil :-)


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq [Re: Alpers] #2644224 10/01/2021 08:21
Registrert: May 2008
Innlegg: 3,935
RoyE Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: May 2008
Innlegg: 3,935
Eier av Nissan Leaf 2017 30kw og Tesla Model 3 LR her.
Som flere er inne på så har føre, rute og temperatur alt å si når det kommer til elbil. I sommertemperatur rusler Leafen vår ca 200 km fra 100-0 % om man kjører normalt som folk. Dine 140 km som du er avhengig av at bilen klarer både sommer og vinter vil bli avgjort av hvordan ruten ser ut.
Er det -10 og du skal opp endel høydemeter og bilen er lastet med bagasje og folk, vil du kjenne godt på rekkeviddeangsten, jeg er ganske sikker på at det rett og slett ikke går. På sommeren bør denne distansen med Leaf gå fint, men ikke regn med å kunne kjøre noe fortere enn 90 kmt om du må på motorvei. Da faller også rekkevidden dramatisk.
MEN, jeg regner med at du et eller annet sted på ruten din kjører forbi en ladestasjon. Om du bare har 10-15 min å plugge deg inn på en hurtiglader, så kjøper du deg de nødvendige kwh du trenger på de vanskeligste dagene.
Til slutt i www.terrengsykkel.no-ånd så vil jeg anbefale å kjøpe noe dyrere og helt annet. Grav liiiitt dypere i lommeboken og titt på Tesla Model 3. Det er altså så mye mer bil enn Leaf, og rekkevidde tenker du ikke på. SR fra 2019 får du vel helt ned mot 340-350k...


#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq [Re: Alpers] #2644225 10/01/2021 08:24
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 477
S
Storfe Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
S
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 477
Hvis trådstarter skal traverse en haug med bommer kan det være at drivstoff og bompengebesparelser over ett par år finansierer mellomkostnaden fra 150 opptil en nyere elbil med bedre rekkevidde. (Og kanskje litt på service og vedlikehold hvis man sammenligner nyere bil med eldre). Hvis man bruker 2000 kr i måned på bom, og 2000 på fossilt drivstoff, er det betydelige månedlige besparelser her.
Men det vet vi vel ikke nok om nå, ut fra hva trådstarter har oppgitt.

Re: Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq [Re: RoyE] #2644231 10/01/2021 10:55
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 226
T
Torrdal Online
Entusiast
Online
Entusiast
T
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 226
Sitat: RoyE

Til slutt i www.terrengsykkel.no-ånd så vil jeg anbefale å kjøpe noe dyrere og helt annet. Grav liiiitt dypere i lommeboken og titt på Tesla Model 3. Det er altså så mye mer bil enn Leaf, og rekkevidde tenker du ikke på. SR fra 2019 får du vel helt ned mot 340-350k...


Dette er peak terrengsykkel.no-ånd, men å grave 200 000 dypere ned i lommeboken kan vel neppe kalles å grave litt dypere

Re: Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq [Re: Torrdal] #2644232 10/01/2021 11:02
Registrert: May 2008
Innlegg: 3,935
RoyE Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: May 2008
Innlegg: 3,935
ICON_LAUGH


#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq [Re: Alpers] #2644294 11/01/2021 09:27
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Oppdatering:

Begge bilene er skrotet fra innkjøpslista og jeg vurderer nå noe helt annet, både bilkollektivet og en nyere elbil. Antar det er biler med 40 kwh batteri som gjelder?
Det eneste behovet vi har med en bil er å kjøre til og fra hytta - samt en og annen skitur i hverdagen. Da kan man jo stille seg spørsmålet om det i det hele tatt er verdt å bruke 200000 på en bil for dette enkle formålet, om friheten ved å eie er verdt såpass mye.

Veien opp til hytta er bratt og glatt, og krever ofte litt spinning og jukking for å komme frem, så jeg vil helst ha litt batteribuffer. Vi kom frem til i helgen at selv en nyere Ioniq kan komme til kort i kaldt vær. Å stoppe i Sandvika for å komme hjem til Oslo er ikke et alternativ, da finner vi heller på noe annet.


Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq [Re: Alpers] #2644303 11/01/2021 10:11
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Sikkert andre priser for bilkollektiv i Oslo, men jeg vurderte en periode å gå for bilkollektiv som løsning på familiens logistikkutfordringer (hovedsaklig knyttet til stor frustrasjon rundt en 2006 Passat som akkurat da måtte repareres for 30.000,-).

Mitt regnestykke tok utgangspunkt i følgende betingelser*:
* Medlemsskap i Trondheim Bilkollektiv, årlig avgift 1.200,- kroner
* Bom/drivstoff inkludert i prisen
* Bestillingsgebyr pr. tur 30,- kroner
* Foretrukket bil: Scoda Scout 4x4, god plass, god å kjøre, kommer seg frem, men "dyr" bilkollektivbil
* 10 antatte helgeturer per år; 300 km, to døgn (fredag-søndag)
* 20 småturer per år, 40 km, 4 timer
* 1 ferietur, 1000km, 15 døgn

For dette hadde prisen blitt snaut 38.000,- i året. Om jeg hadde kjøpt den samme bilen, og punsjer inn tall for pris osv. i Smarte penger sin bilkostnadskalkulator ender jeg opp med en årlig kostnad på 45.000,- (alle standardinnstillinger). Om jeg casher ut bilen og ikke har rentekostnader på et lån, blir det 33.000,-. Ikke mange tusenlappene i forskjell, der altså. Klarer man seg uten bil i hverdagen, er god på å planlegge og aksepterer litt tidsbruk på henting/levering av bil tenker jeg at bilkollektiv må være en fornuftig løsning. Men: Den friheten man har om man når som helst kan sette seg i sin egen bil, den er nok verd ganske mye for mange.

* Til tross for at jeg var én av to på mitt kull som fikk diplom i Abel-konkurransen for fremragende matematikere, er jeg ikke så god på sånne praktiske regnestykker. En ørliten disclaimer her, altså.

Redigert av Øyvind V; 11/01/2021 10:12.
Re: Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq [Re: Øyvind V] #2644315 11/01/2021 10:58
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
1000 kilometer på to uker ferie? Kjøre til T/R Gardermoen og fly et sted?


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq [Re: Alpers] #2644334 11/01/2021 11:59
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 226
T
Torrdal Online
Entusiast
Online
Entusiast
T
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 226
Det er vel ikke så mye å velge i mellom i den prisklassen, må i såfall bli en Zoe 400 som kan klare dette på en lading, men denne bilen er en veldig utprega bybil igjen.

Re: Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq [Re: GeirK] #2644335 11/01/2021 12:06
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Sitat: GeirK
1000 kilometer på to uker ferie? Kjøre til T/R Gardermoen og fly et sted?

Tja, man MÅ jo ikke kjøre desperat langt for å komme seg på ferie, men det var kanskje litt forsiktig anslag ja. Men jeg kan jo doble antall kilometer til 2000 og legge til 2000,- kroner på sluttsummen (har du eksakt kjørelengde for din egen ferie og vil regne mer nøyaktig er prisen 4,- pr km første 300, deretter 2,- per km).

Re: Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq [Re: Alpers] #2644336 11/01/2021 12:10
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,296
parob Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,296
Sitat: Alpers

Det eneste behovet vi har med en bil er å kjøre til og fra hytta - samt en og annen skitur i hverdagen. Da kan man jo stille seg spørsmålet om det i det hele tatt er verdt å bruke 200000 på en bil for dette enkle formålet, om friheten ved å eie er verdt såpass mye.

Veien opp til hytta er bratt og glatt, og krever ofte litt spinning og jukking for å komme frem, så jeg vil helst ha litt batteribuffer. Vi kom frem til i helgen at selv en nyere Ioniq kan komme til kort i kaldt vær. Å stoppe i Sandvika for å komme hjem til Oslo er ikke et alternativ, da finner vi heller på noe annet.


Høres ut som en rimelig 4x4 fossilbil burde passe dere bedre. Bruker dere bilen kun til hytta uansett, er jo ikke høye bompengekostnader rundt Oslo noe argument for el.
Nå har ikke vi hytte, men de fleste av de vi kjenner som har, er der nesten hver helg (ja, ikke de med hytte i Sverige da..). Bilkollektiv må i så fall være stress, i min mening.


Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq [Re: Alpers] #2644338 11/01/2021 12:25
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 515
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
A
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 515
Har du sett på Opel Ampera-e? Den begynner å komme ned mot det som er ditt budsjett og er en god bil med 60kw batteri. Jeg klarer fint 20 mil på en lading med min på vinteren. Den har ikke varmepumpe slik som leaf, så er det veldig kladt vil den nok bruke noe mer strøm til oppvarming. Sjekk også naf sin vintertest, der har du full oversikt over hvor langt de forskjellige bilene går.

Redigert av AndreasLie; 11/01/2021 12:25.
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå