Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq

Re: Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq [Re: parob] #2644341 11/01/2021 12:30
Alpers Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: parob
Sitat: Alpers

Det eneste behovet vi har med en bil er å kjøre til og fra hytta - samt en og annen skitur i hverdagen. Da kan man jo stille seg spørsmålet om det i det hele tatt er verdt å bruke 200000 på en bil for dette enkle formålet, om friheten ved å eie er verdt såpass mye.

Veien opp til hytta er bratt og glatt, og krever ofte litt spinning og jukking for å komme frem, så jeg vil helst ha litt batteribuffer. Vi kom frem til i helgen at selv en nyere Ioniq kan komme til kort i kaldt vær. Å stoppe i Sandvika for å komme hjem til Oslo er ikke et alternativ, da finner vi heller på noe annet.

Høres ut som en rimelig 4x4 fossilbil burde passe dere bedre. Bruker dere bilen kun til hytta uansett, er jo ikke høye bompengekostnader rundt Oslo noe argument for el.
Nå har ikke vi hytte, men de fleste av de vi kjenner som har, er der nesten hver helg (ja, ikke de med hytte i Sverige da..). Bilkollektiv må i så fall være stress, i min mening.

Fossilbil er det vi har, som fungerer helt prima. Av diverse årsaker er det ikke aktuelt å ha den lengre. Alternativet er el eller bilkollektiv.

Men bilbruk er som gass, det tar den plassen vi får. Har vi den bilen kommer vi til å bruke den til mer enn hytta, det er jo litt slik per i dag, selv om det ikke er mye.

Men aberet med bilkollektiv er som du beskriver. Vi er der ofte, gjerne fire-fem dager i slengen. Da er det litt teit å leie en bil for å kjøre 65 kilometer, og så la den stå i fem dager.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq [Re: Alpers] #2644756 14/01/2021 18:03
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Fossilbil er det vi har, som fungerer helt prima. Av diverse årsaker er det ikke aktuelt å ha den lengre. Alternativet er el eller bilkollektiv.

Jeg hadde plugin-hybrid, og liker veldig godt elektrisk drivlinje i bil av mange årsaker. Likevel, da jeg ville nedskalere pengebruken på bil i fjor, og kjøpe bil til 125-175k fant jeg ut at el ikke var et godt alternativ for meg. I den prisklassen så jeg bare utpregede "bybiler", og/eller gamle modeller. Jeg kjører lite i hverdagen, men vil ha en bil som er god til helgeturene, og da ble det en dieselvolvo fra 2012 som ble løsningen. Mye av småturene tas heller på elsykkel. Den hadde jeg fra før, men jeg tror jaggu jeg ville vurdert en ok fossibil til 150k og en lastesykkel til 50k framfor en elbil til 200k. YMMV.

Re: Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq [Re: Alpers] #2644806 15/01/2021 09:50
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Vi bruker bilkollektiv nå, men føler fortsatt litt på at å ta en sykkeltur utenfor "nærområdet" til 600+ kroner ikke blir så aktuelt. Blir vel at vi går for en elbil, men ikke de største og heller leier eller bruker skiboks for de turene som krever mer bagasje.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq [Re: baronKanon] #2644817 15/01/2021 11:02
Alpers Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: baronKanon
Vi bruker bilkollektiv nå, men føler fortsatt litt på at å ta en sykkeltur utenfor "nærområdet" til 600+ kroner ikke blir så aktuelt. Blir vel at vi går for en elbil, men ikke de største og heller leier eller bruker skiboks for de turene som krever mer bagasje.

Hvordan fungerer dette når en vil ta seg en impulstur på kvelder eller en impulstur til hytta?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq [Re: Alpers] #2644822 15/01/2021 11:46
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: baronKanon

Hvordan fungerer dette når en vil ta seg en impulstur på kvelder eller en impulstur til hytta?

Vi bruker Hyre, som er prissatt ganske godt. Er 5 biler innenfor 1,5km, så vi finner ofte bil. Bare å sjekke i Hyre-appen.

Har en 4,5km joggetur gjennom Trulsrunden til elbiler også, men de er det stort trykk på. Så det kommer an på 1. hvor langt du er villig til å dra for å hente bil og 2. typisk utfartstid.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq [Re: Alpers] #2644843 15/01/2021 14:16
Alpers Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg er ikke fremmed for å hente en bil som står litt unna. Saken er heller om vi bestemmer oss en torsdag for å dra på hytta, om vi da har en bil som kan brukes til mandag. Eller om helgeturer er noe som må planlegges veldig langt frem i tid.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq [Re: Alpers] #2644857 15/01/2021 16:57
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Bildeling er et godt alternativ. Hadde tidligere en E-up med permanent takstativ påmontert. Perfekt til 93prosent av all bruken min, men elendig på de siste 7 prosentene. I kombinasjon med nabobil fungerte det brukbart, men det er litt plunder og heft så jeg endte ofte med å kjøre E-upen til steder hvor den ikke helt var i sitt ess. Det var mer komfortabelt å vente ved en hurtiglader enn logistikken med en leiebil fra nabobil, og det er lett å undervurdere hvor mye tid som går bort i logistikk.

Vedrørende biltips i den klassen du leter etter så tror jeg Kia Soul 30kwh kan være en fin kandidat, om du kan svelge hvordan den ser ut. Om disse 140 km ikke er langs motorvei så vil den ha tilsvarende rekkevidde som Ioniqen med 28kwh som følge av store tekniske likheter.. Ioniqens rekkeviddefordel kommer i første rekke som følge av svært god aerodynamikk. I tillegg så kan den ha takstativ og evt hengerfeste for lasteboks eller sykkelstativ. Mye bedre for en syklist og hytteeier som stadig vil drasse på litt ræl. Som følge av god teknikk så mister ikke disse så mye rekkevidde om vinteren heller.

Ut på tur!

Re: Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq [Re: Alpers] #2644984 18/01/2021 09:45
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg er ikke fremmed for å hente en bil som står litt unna. Saken er heller om vi bestemmer oss en torsdag for å dra på hytta, om vi da har en bil som kan brukes til mandag. Eller om helgeturer er noe som må planlegges veldig langt frem i tid.

Broren min er med i Bilkollektivet. Rapporten derfra er er at helgebruk av større bil må planlegges rundt en ukes tid. Det samme gjelder Ikeatur på lørdag. Ellers er det alltid (tilnærmet) en bil ledig innen 500 meter fra der han bor på Keyserløka. Mindre biler til hyttetur er lettere å fiske opp på kort tid etter hva jeg forstår.

LarsB

Re: Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq [Re: Alpers] #2644993 18/01/2021 10:34
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Til info så melder vi oss ut av Bilkollektivet nå. Det ahr blitt endringer der som er lite hyggelige. Nå er du ikke sikker på hvilken bil du får, bare generell type (stor, liten etc), og du vet heller ikke hvor den står før en halvtime før hentetid, ser det ut til. Vi har heller aldri brukt Bilkollektivet heller, så det ble 1200 (ett år) i medlemsavgift rett ut av vinduet. er veldig glad i Hyre, dog.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq [Re: Alpers] #2645004 18/01/2021 11:37
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dere som bruker Bilkollektivet / Hyre o.l. Hvor lite bil kjører dere? Har i dag en elvarebil og en ganske rimelig bensinbil. Elbilen har ikke rekkevidde til noe særlig lange turer, særlig ikke nå på vinteren. Har tenkt på å selge bensinbilen, men uansett hvordan jeg regner på det går jeg i minus. Kan leie helt nye biler via disse nye fleksordningene til samme pris som jeg ville endt med å betale for bildelingstjenester.

Re: Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq [Re: larsdx] #2645007 18/01/2021 11:40
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: larsdx
Dere som bruker Bilkollektivet / Hyre o.l. Hvor lite bil kjører dere? Har i dag en elvarebil og en ganske rimelig bensinbil. Elbilen har ikke rekkevidde til noe særlig lange turer, særlig ikke nå på vinteren. Har tenkt på å selge bensinbilen, men uansett hvordan jeg regner på det går jeg i minus. Kan leie helt nye biler via disse nye fleksordningene til samme pris som jeg ville endt med å betale for bildelingstjenester.
vi leide bil 10-15 ganger i.l.a. 2020, inkl 3 uker sommerferie.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq [Re: Alpers] #2645050 18/01/2021 18:29
B
Bossanova Offline
Fersking
Fersking
B
Jeg brukte bilkollektivet i Oslo som min "bil" i flere år, og var godt fornøyd med det. Spesielt om man bor relativt sentrumsnært er det lett å få tak i en bil ikke veldig langt hjemmefra, de har gode biler, og det er deilig at man slipper å bekymre seg for at det skal komme en eller annen verkstedregning man ikke har tatt høyde for, eller at vinterdekkene må byttes ut.

En ting å tenke på i forholdet til regnestykket om hva som lønner seg, er at når man betaler for hver tur (i steden for en stor fast kostnad per måned) så kjører man også mindre. Jeg hadde månedskort på kollektiv i Oslo, og brukte det mye i steden.

Når jeg for et par år siden allikevel valgte å kjøpe meg bil (jeg kjøpte en Tesla Model 3), så var det først og fremst fordi jeg ville ha bedre fleksibilitet, og slippe å planlegge når jeg kom til å kjøre en tur. For meg ble det å eie egen bil en del dyrere, men får da større fleksibilitet i retur.

Jeg vil anbefale deg å prøve ut bilkollektivet et år, og se om det funker for dere. Om det ikke funker, har elbiler med lang rekkevidde blitt enda litt billigere om ett år ICON_SMILE

Re: Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq [Re: Bossanova] #2645080 19/01/2021 06:31
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Bossanova
Jeg brukte bilkollektivet i Oslo som min "bil" i flere år, (...) det er deilig at man slipper å bekymre seg for at det skal komme en eller annen verkstedregning man ikke har tatt høyde for, eller at vinterdekkene må byttes ut. )

Dette + muligheten til å kunnen ha ny / fin bil og ha muligheten til å leie bil med firehjulstrekker når jeg har behov for det synes jeg er det beste argumentet for bilkollektiv. Ulempen er særlig at det blir mer styr å frakte sykler siden man ikke kan ha permanent takstativ med sykkelfeste på bilen.

Sitat: Bossanova
En ting å tenke på i forholdet til regnestykket om hva som lønner seg, er at når man betaler for hver tur (i steden for en stor fast kostnad per måned) så kjører man også mindre.

Jeg er ikke sikker på at det er noe må å kjøre mindre ICON_LAUGH Har en hytte 600 km tur / retur med bra sykkel- og skiterreng som jeg ønsker å bruke 6-12 ganger i året, 1-2 turer i året til sørlandet, en langtur nordover i året og i tillegg blir det gjerne litt kjøring hit og dit for eksempel for å sykle barmark tidlig i sesongen eller når skiføret hjemme er dårlig sånn som før jul.

Smarte Pengers bilkalkulator forteller meg at min bil koster meg ca. 30-40.000 i året å eie. Man får selvfølgelig en del bilkollektiv / leiebil for de pengene, men tror egentlig jeg ville gått i minus.

Sammenliknet med å kjøpe ny Tesla Model 3 etc. ville det nok ha lønnet seg. Jeg tror egentlig det mest økonomiske jeg kune ha gjort hadde vært å kjøpe enten en ny eller nesten ny Leaf 62kw eller tatt sjansen på en eldre Tesla Model S (blir et sjansespill i forhold til garanti o.l.). Men da kan jeg ikke ha elvarebil frown

Re: Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq [Re: Alpers] #2645104 19/01/2021 09:15
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Hvis du har en E-NV200 så kan du også høre med disse nederlenderne: https://muxsan.com/English/products.html

Så kommer du deg greit til hytta med varebilen din også. Hvis du virkelig trenger rekkevidde om vinteren så kan en dieselvarmer være en god idé.

Selvfølgelig ikke det du spurte om, men det er mye morsommere å tenke litt kreativt!

Redigert av Supermann; 19/01/2021 09:16.

Ut på tur!

Re: Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq [Re: Supermann] #2645119 19/01/2021 09:36
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: Supermann
Hvis du har en E-NV200 så kan du også høre med disse nederlenderne: https://muxsan.com/English/products.html

Så kommer du deg greit til hytta med varebilen din også. Hvis du virkelig trenger rekkevidde om vinteren så kan en dieselvarmer være en god idé.

Selvfølgelig ikke det du spurte om, men det er mye morsommere å tenke litt kreativt!

Ja det var en av de bedre oppgraderingene,
koste på bilen 150.000 kr for å få 35mils rekkevidde og halvere nyttelasten

eller var det noe jeg ikke skjønte nå ?

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Reell kjørelengde Leaf vs Ioniq [Re: Brabus] #2645138 19/01/2021 10:48
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: Brabus
Sitat: Supermann

Ja det var en av de bedre oppgraderingene,
koste på bilen 150.000 kr for å få 35mils rekkevidde og halvere nyttelasten

eller var det noe jeg ikke skjønte nå ?

Alt står fint forklart der. Sånn i tilfelle det var noe du ikke skjønte. ICON_WINK

Tror vel poenget er at med et mindre tilleggsbatteri så kan du også hurtiglade med høy hastighet vesentlig lenger. Hvilket betyr mye om man kjører lengre strekninger. F.eks. at man kan kjøre 200km (3 timer), lade 45 min, for deretter å kunne kjøre nye 200km 3 timer. For norske forhold så kan det være helt greit. Etter tre timer i en NV200 så vil jeg ihvertfall ha et kritisk behov for å strekke beina litt mer enn to min. Og litt lading på de få langturene man har tar mindre tid enn organisere bildeling.

En milsluker for europeiske motorveier blir nok en slik bil aldri.

Nyttelast må man selv vurdere, men om man kun frakter sportsutstyr og ikke har bilen full av verktøy så tror jeg det for mange er uproblematisk.

Ekstrautstyret kan helt sikkert selges separat når bilen selges. Ikke gitt at alt går helt ut av vindu ved salg.

Ut på tur!

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support