Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Knekt Rottefella bindingsplate - hvordan reparere?

Knekt Rottefella bindingsplate - hvordan reparere? #2643850 06/01/2021 14:13
?
Øyvindzen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
?
Bindingsplata, altså plata man fester bindingen på, er knekt på den ene skøyteskia mi. Det ser for skrøpelig ut til at liming er en varig løsning. Selve bindingen er i orden, det er bare plata som har fått et brudd.

Denne plata er limt på skia. Noen som har tips til hvordan jeg får av plata, slik at jeg kan skru på en slik løs plate som blant annet brukes på rulleski? (Eller en binding som skrus på.)

Øyv

Redigert av Øyvindzen; 06/01/2021 22:41.
Re: Knekt Rottefella bindingsplate - hvordan reparere? [Re: Øyvindzen] #2643927 07/01/2021 07:34
Hen9ng Offline
Entusiast
Entusiast
Oslo sportslager påtar seg den type reparasjoner, enten med bytte av plate eller å skru over.

Re: Knekt Rottefella bindingsplate - hvordan reparere? [Re: Øyvindzen] #2643931 07/01/2021 07:37
?
Øyvindzen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
?
Takk for tips!

Øyv

Re: Knekt Rottefella bindingsplate - hvordan reparere? [Re: Øyvindzen] #2643947 07/01/2021 08:33
J
jhn Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Samme skjedde med min plate. Monterte bare en ny plate oppe på den gamle. Fungerer bra og merker ingen forskjell på egenskapene.

Re: Knekt Rottefella bindingsplate - hvordan reparere? [Re: Øyvindzen] #2643954 07/01/2021 09:21
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Øyvindzen
Bindingsplata, altså plata man fester bindingen på, er knekt på den ene skøyteskia mi. Det ser for skrøpelig ut til at liming er en varig løsning. Selve bindingen er i orden, det er bare plata som har fått et brudd.

Denne plata er limt på skia. Noen som har tips til hvordan jeg får av plata, slik at jeg kan skru på en slik løs plate som blant annet brukes på rulleski? (Eller en binding som skrus på.)

Øyv

Hvilken ski er dette?

Det er en god grunn til at det er brukt lim der i utgangspunktet, en langrennski er ikke laget på samme måten som alpinski eller fjellski, og man får ikke feste med skruer i skumkjernen som er inni skia.
Bindingsplater løsner ikke ofte, men når det skjer så fikses det lett med lim.

Limet som Sportslageret bruker funker, det har jeg fra sikre kilder.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Knekt Rottefella bindingsplate - hvordan reparere? [Re: Ripen] #2644008 07/01/2021 14:15
J
jhn Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Hvis plata er knekt så kan det være vanskelig å lime den, hvis den er løsnet så er det sikkert enklere. Det er ikke noe problem å skru ny plate på langrennski (Salamon har f.eks ikke plater). Er ikke noe ekspert men har både Salamon langrennski hvor binding er skrudd i skia og Madshus ski hvor ny plate er skrudd på gammel plate.

Re: Knekt Rottefella bindingsplate - hvordan reparere? [Re: jhn] #2644010 07/01/2021 15:11
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: jhn
Hvis plata er knekt så kan det være vanskelig å lime den, hvis den er løsnet så er det sikkert enklere. Det er ikke noe problem å skru ny plate på langrennski (Salamon har f.eks ikke plater). Er ikke noe ekspert men har både Salamon langrennski hvor binding er skrudd i skia og Madshus ski hvor ny plate er skrudd på gammel plate.

Just precis.
En plate som fortsatt sitter fast ville jeg ikke prøvd å få løs med mindre jeg var sikker på at jeg f.eks kunne varme den opp så limet mistet styrke, men da bør resten av skia også tåle høy temperatur, og det er nok ikke gitt.
Et typisk lim brukt til bindingsplater må varmes opp til over 110-120C før det mykner litt, og fortsatt må man nok bruke litt makt for å få løs plata.
Ved 100C har limet fortsatt en styrke på 8-9 Mpa/cm2 som oversatt til forståelig betyr at man må dra med en kraft på 80-90kg pr cm2 som er limt for å få løs plata.

Nuvel dette kan de som fikser ødelagte bindingsplater bedre enn meg.
Det er mulig man skrur ny plate oppå gammel plate om den er knekt, pga at om man prøver å få løs den gamle så risikerer man som vi forstår å rive i stykker skia.
Hvordan det gjøres vet jeg ikke, eller om man merker den lille høydeforskjellen pga 2 bindingsplater.
Mulig de borrer hull og fyller med epoksy før skruing, det ville i alle fall jeg gjort.

Lim er uansett bedre, det er derfor det brukes i utgangspunktet. Nå vet ikke jeg hva Salamon skiene er laget av men jeg vil tro det er skumkjerne i de også. Det kan være de har støpt enn en plate for å få feste for skruer.
Det siste man vil se er noen som mister skia i en spurt om et VM eller OL Gull, men det skal da også litt til. I alle fall om skifabrikanten har brukt lim.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Knekt Rottefella bindingsplate - hvordan reparere? [Re: Øyvindzen] #2644026 07/01/2021 20:48
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Knakk en på et par Redline ski. Da var det inn til Madshus og tilbake igjen med ny plate på noen få dager.

Re: Knekt Rottefella bindingsplate - hvordan reparere? [Re: jhn] #2644210 09/01/2021 21:16
?
Øyvindzen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
?
Sitat: jhn
Madshus ski hvor ny plate er skrudd på gammel plate.

Takk for innspill til alle. Jeg prøver meg på løsningen til jhn. Det virker ikke mulig å få av den ødelagte plata på fornuftig vis.

Øyv

Moderator  support