Hvis plata er knekt så kan det være vanskelig å lime den, hvis den er løsnet så er det sikkert enklere. Det er ikke noe problem å skru ny plate på langrennski (Salamon har f.eks ikke plater). Er ikke noe ekspert men har både Salamon langrennski hvor binding er skrudd i skia og Madshus ski hvor ny plate er skrudd på gammel plate.
Just precis.
En plate som fortsatt sitter fast ville jeg ikke prøvd å få løs med mindre jeg var sikker på at jeg f.eks kunne varme den opp så limet mistet styrke, men da bør resten av skia også tåle høy temperatur, og det er nok ikke gitt.
Et typisk lim brukt til bindingsplater må varmes opp til over 110-120C før det mykner litt, og fortsatt må man nok bruke litt makt for å få løs plata.
Ved 100C har limet fortsatt en styrke på 8-9 Mpa/cm2 som oversatt til forståelig betyr at man må dra med en kraft på 80-90kg pr cm2 som er limt for å få løs plata.
Nuvel dette kan de som fikser ødelagte bindingsplater bedre enn meg.
Det er mulig man skrur ny plate oppå gammel plate om den er knekt, pga at om man prøver å få løs den gamle så risikerer man som vi forstår å rive i stykker skia.
Hvordan det gjøres vet jeg ikke, eller om man merker den lille høydeforskjellen pga 2 bindingsplater.
Mulig de borrer hull og fyller med epoksy før skruing, det ville i alle fall jeg gjort.
Lim er uansett bedre, det er derfor det brukes i utgangspunktet. Nå vet ikke jeg hva Salamon skiene er laget av men jeg vil tro det er skumkjerne i de også. Det kan være de har støpt enn en plate for å få feste for skruer.
Det siste man vil se er noen som mister skia i en spurt om et VM eller OL Gull, men det skal da også litt til. I alle fall om skifabrikanten har brukt lim.