Valgresultatet US - grunn til forsiktig optimisme?
|
Re: Valgresultatet US - grunn til forsiktig optimisme?
[Re: HeavyDude]
16/02/2021 11:56
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Ja, GOP har blitt en høyreradikal, revolusjonær bevegelse. At de gjør hva de kan for å kjøre USA på dunken er jo trist i seg selv. Men vi ser jo at de får med seg nyttige idioter og disipler her på berget også, og til dels i andre vestlige land også . Og tankegodset står jo sterkt i Hviterussland, Russland og Ungarn. Så det kan se ut til at GOP tar en lederposisjon i en uformell (?) allianse av antidemokratiske krefter. Og neste gang USA kritiserer et statskupp, så blir det jo patetisk. Det siste har det vært lenge. Her er en oversikt over innblandinger av USA i andre land: https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_involvement_in_regime_changeOg det er langt i fra alle som er tvilsomme. Vi har nyttet godt av at de blandet seg inn i 'demokratisk' Tyskland under WW2. Men det er ikke mye tvil om de snuskete innblandingene heller. At innenrikspolitikken og utenrikspolitikken til USA på mange måter er speilbilder har blitt mer tydelig i det siste. Ligger ironien kanskje i at Trump lovet å 'blande seg mindre inn i utenlandske staters annliggenheter' (les destabilsering og anti-demokratiske aktiviteter), for å tilfredsstille dette dyptliggense behovet innenfor landets egne grenser?
|
|
|
16/02/2021 11:57
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, GOP har blitt en høyreradikal, revolusjonær bevegelse. At de gjør hva de kan for å kjøre USA på dunken er jo trist i seg selv. Men vi ser jo at de får med seg nyttige idioter og disipler her på berget også, og til dels i andre vestlige land også . Og tankegodset står jo sterkt i Hviterussland, Russland og Ungarn. Så det kan se ut til at GOP tar en lederposisjon i en uformell (?) allianse av antidemokratiske krefter. Og neste gang USA kritiserer et statskupp, så blir det jo patetisk. Nettopp. Det som gjør det så farlig er USA's posisjon og innflytelse i verden. Så når et av to partier i verdens mektigste land forfekter et postfaktuelt, klimafornektende, antidemokratisk og hundre prosent kynisk verdisyn så følger andre etter. Brasil er kanskje det verste og farligste eksempelet. Bolsonaro kommer aldri til å bøye av for et splittet og svakt EU. Det eneste håpet er at USA raskt kommer på banen igjen men de har som du sier mistet mye av sin troverdighet og kan fortsatt kollapse som demokrati. Det siste populistiske stuntet til Bolsonaro er nå å gi våpen til folket mens han og de korrupte forretningskompisene hans ribber landet og dermed verden for naturressurser og i ytterste konsekvens en fremtid.
|
|
|
[Re: Duck]
16/02/2021 11:59
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hahaha, ser den først nå, underteksten i videoen: ......world peace or culrural endeavors..........
|
|
|
[Re: skubisan]
16/02/2021 12:10
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Javisst, Brasil tilhører jo klubben . Så hvem kan og bør nå innta rollen som «vestens fyrtårn» ? Tyskland ? EU ( med Ungarn i sekken ..) ? Frankrike ?
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
16/02/2021 13:09
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Javisst, Brasil tilhører jo klubben . Så hvem kan og bør nå innta rollen som «vestens fyrtårn» ? Tyskland ? EU ( med Ungarn i sekken ..) ? Frankrike ? Håpet er vel at USA/EU/NATO/Japan/Korea konstellasjonen består med liberale verdier som felles prosjekt og at Kina, på tross av sine menneskerettighetsbrudd og nasjonalisme, fortsetter å ta klima på alvor og er villige til å samarbeide internasjonalt i tillegg til å gjøre en innsats på hjemmebane (det er kanskje like sannsynlig at Kina tar over verden med sin imperialistiske tekno-kommunismekapitalisme og gjør oss alle til slaveroboter:)
|
|
|
17/02/2021 09:04
|
Tex
Besatt
|
Besatt
For å svare på spørsmålet i overskriften til denne tråden: Nei. ... a poll found Mr Trump would win the Republican 2024 presidential primary with a crushing 53 per cent of the vote if it were held today, a poll suggests. Mike Pence lagged behind on 12 per cent.https://www.independent.co.uk/news/...-trump-immigration-twitter-b1802716.html Denne festen er ikke over.
|
|
|
[Re: Tex]
17/02/2021 09:57
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Godt å se at Biden øker sin oppslutning etter valget i den undersøkelsen, nå oppe i 62% oppslutning. Fortsetter det slik vinner Trump nominasjonen i et parti som er desimert til det det er, et ytterliggående, antidemokratisk parti, men med vesentlig mindre innflytelse . Det er lov å håpe på at galskapen kommer til en ende.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
17/02/2021 11:03
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Sant nok. Hvis Biden kan levere på politikk og få gjort noe med all misnøyen (ikke enkelt) så kan GOP bli et mer marginalisert parti, revet i stykker av indre motsetninger. Det har de vel fortjent.
Eller kanskje kan GOP komme tilbake som et reformert parti, et parti som tar på alvor det som gjorde at folk stemte Trump. Da er det ikke lenger de gamle sakene med frihandel, militarisme, skattekutt og deregulering som blir viktig, men minimum wage, arbeidstakerrettigheter, tilgang til helsetjenester osv. Trump var symptomet på en protest, og han har en unik evne til å protestere mot eliten som han selv er en del av. Det er hans magi. Men partiet kan ikke fortsette som et protestparti i all fremtid.
|
|
|
17/02/2021 11:53
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg tror høyrepopulismen er den perfekte kreften i en tid hvor verden står i mange store kriser. Jeg tror sjansen er ganske stor for at den vil spise opp vestlige demokratier innenfra og at vi ender opp med en kaotisk verden med oligarkier og kleptokratier hvor kun rike og regimetro mennesker har noen reell livskvalitet.
|
|
|
22/02/2021 15:36
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
23/02/2021 10:22
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Interessant artikkel fra et velrennomert tidsskrift. Bare synd at for trumpister blir dette sikkert ansett som sosialistisk vrøvl.
|
|
|
23/02/2021 17:25
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Interessant at levealderen synker også, med største nedgang siden 1943. Min teori er at USA har "peaked" mht å være en "eksepsjonell" nasjon ( sosialt, velferdsmessig, verdimessig) , men at de vil klamre seg til å være i toppen økonomisk, militært og teknologisk en god stund.
|
|
|
25/02/2021 08:28
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En ekstrapolering ........ same shit, new wrapping ..tenker vi kalller det det er, usaklighet.
|
|
|
25/02/2021 12:23
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En ekstrapolering ........ same shit, new wrapping ..tenker vi kalller det det er, usaklighet. Det pedal kommer med er klassisk whataboutism. Newspeak: ekstrapolering.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: Garpen]
25/02/2021 15:02
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
En ekstrapolering ........ same shit, new wrapping ..tenker vi kalller det det er, usaklighet. Det pedal kommer med er klassisk whataboutism. Newspeak: ekstrapolering. Dette er hersketeknikk. Er argumentet anonymous13 uvesentlig så ta han på det. Ellers så har media en tendens til bruke absolutt verdier for større land "100.000 døde" selger mer aviser enn "0,003% døde".
|
|
|
25/02/2021 19:00
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det tror jeg pedal tar med fatning.  Han kaster inn eksempler fra Europa som han mener er sammenliknbare med situasjonen i USA, spør hvorfor vi ikke diskuterer dette og kaller det ekstrapolering. Han kan gjerne starte en tråd om dette (for eksempel Belgia), for det er et interessant tema. Dessverre tror jeg ikke han gjør dette for å belyse tematur, men at dette er en strategi for å avlede diskusjonen.
Redigert av Garpen; 25/02/2021 19:01. Rediger grunn: Belgia
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
25/02/2021 19:43
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det tror jeg pedal tar med fatning.  Han kaster inn eksempler fra Europa som han mener er sammenliknbare med situasjonen i USA, spør hvorfor vi ikke diskuterer dette og kaller det ekstrapolering. Han kan gjerne starte en tråd om dette (for eksempel Belgia), for det er et interessant tema. Dessverre tror jeg ikke han gjør dette for å belyse tematur, men at dette er en strategi for å avlede diskusjonen. Jøss her er det noe jeg ikke har fått med meg. Hvorfor er det ikke mulig å sammenlikne coronadøde i Europa og US? Er det mindre alvorlig at det dør folk i Europa da eller? En Belgier eller Spanjol er litt mindre verdt enn en litt for tjukk kar fra US of A? Dette må jeg bli forklart så jeg ikke føler at jeg blir hengende etter.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
25/02/2021 20:22
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
@sanouka Det er fullt mulig å sammenligne disse størrelsene. Jeg har ikke sagt at de ikke er sammenliknbare. Men om Belgia ikke har kontroll på smitten gjør ikke det situasjonen i USA bedre. Tråden dreier seg vel fortsatt om amerikansk politikk? 
|
|
|
25/02/2021 20:34
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
@sanouka Det er fullt mulig å sammenligne disse størrelsene. Jeg har ikke sagt at de ikke er sammenliknbare. Men om Belgia ikke har kontroll på smitten gjør ikke det situasjonen i USA bedre. Tråden dreier seg vel fortsatt om amerikansk politikk? Ja det gjør den, men US of A opererer ikke et vakum hvor ikke c 19 er tema såvidt meg bekjent. Vårt syn på US preges jo av hva i leser. Hvis ting derfra blir tatt ut av sin sammenheng og blir presentert som noe som er helt vilt gæærnt så er det ikke bare et problem, men også relevant for denne tråden. Det tror jeg egentlig du visste før du begynte å skrive i sted.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: sanouka]
25/02/2021 21:21
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det tror jeg pedal tar med fatning.  Han kaster inn eksempler fra Europa som han mener er sammenliknbare med situasjonen i USA, spør hvorfor vi ikke diskuterer dette og kaller det ekstrapolering. Han kan gjerne starte en tråd om dette (for eksempel Belgia), for det er et interessant tema. Dessverre tror jeg ikke han gjør dette for å belyse tematur, men at dette er en strategi for å avlede diskusjonen. Jøss her er det noe jeg ikke har fått med meg. Hvorfor er det ikke mulig å sammenlikne coronadøde i Europa og US? Er det mindre alvorlig at det dør folk i Europa da eller? En Belgier eller Spanjol er litt mindre verdt enn en litt for tjukk kar fra US of A? Dette må jeg bli forklart så jeg ikke føler at jeg blir hengende etter. Det har jeg alt forklart for noen sider siden. Verken Belgia, Spania eller evt. andre land ble(blir) ledet av en statsleder som skrøt uhemmet av sin egen fortreffeloghet i tiltakene og håndtering av COVID-19 i sitt eget land. Når han i tillegg for lengst har startet en åpenlys krangel (nei, ikke prøv deg på venstrevridde MSM,Nevnte statsleder har ikke en annen politisk tilhørighet enn sin egen, og den har han hatt lenge før de fleste herinne viste noe mer om ham enn hans tilfeldige 'biroller' i filmer som Lethal Weapon og Home Alone.) med alt av medier som ikke lirer av seg det han dikterer tiltrekker man seg litt mer oppmerksmomhet enn statslederne i andre land.
|
|
|
25/02/2021 21:24
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Åh, ja. .... føderalt ansvar...bla bla......delstatenes ansvar...... bla bla......
|
|
|
26/02/2021 08:12
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når man leser dette klippet fra «60 Minutes» om QAnons oppslutning og støtte fra USAs president ( Trump) ... kan den vestlige verden få tillit til og stole på en alliert hvor dette skjer ?? Og merk dere : 4. mars er den nye datoen for QAnon og sikkert mange trumpister, da skal Donald bli innsatt som president igjen .... Dette er vår nærmeste allierte .... https://www.cbsnews.com/news/qanon-conspiracy-united-states-60-minutes-2021-02-21/
|
|
|
24/03/2021 13:02
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Sidney Powell update! Hun var i en periode del av Trumps "legal task force" som skulle finne bevis for omfattende valgjuks ved presidentvalget. Bl.a. kom hun med en rekke påstander om selskapet Dominion, som skal ha laget stemmemaskiner / software som var programmert til å manipulere valget osv. osv. Det hele på oppdrag av Hugo Chavez. Dominion har saksøkt henne og krever 1,3 milliarder dollar i erstatning ... jada dette er USA. Nå har Powell kommet med sitt forsvarsskriv hvor det argumenteres for at saken må droppes. Her er det flere ting, men hovedargumentet er at reasonable people would not accept such statements as fact. (s.46) "Skjønte dere ikke at jeg bare tulla?"-argumentet. Spørs om det holder her ... https://www.documentcloud.org/docum...-the-republic-motion-to-dismiss-dominion
|
|
|
[Re: Tex]
24/03/2021 13:52
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
reasonable people would not accept such statements as fact.
Hva slags forsvar er det? Det er jo mange ikke "resonable" folk som bestemmer i USA...
|
|
|
24/03/2021 14:08
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Joda, sikkert et greit forsvar - hvis man er i underholdningsbransjen. Vanskelig å saksøke en komiker som "alle" vet bare tuller. Det er ikke forventet å bli tatt på alvor.
Det morsomme er at presidentens advokat påberoper seg dette.
|
|
|
25/03/2021 09:19
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Herlig ! Nå gjenstår det bare at de norske trump-nissene innser at de er blitt lurt noe så inn i h.... av Guden . Popcorn, takk ...
|
|
|
25/03/2021 16:04
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Og som vi ser, sitter det langt inne ... heller litt mer whataboutism som patetisk motargument (?) ... *knis*
|
|
|
[Re: ]
25/03/2021 16:10
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Herlig ! Nå gjenstår det bare at de norske trump-nissene innser at de er blitt lurt noe så inn i h.... av Guden . Popcorn, takk ... Sånn som Biden supporterne som har bistått til rekordmange barn i bur? Ok Kaptein Gassbluss.
|
|
|
|
|