Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 18 1 2 3 4 17 18

Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Ugla] #2643641 05/01/2021 10:01
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Ugla

Til bybruk tenker jeg at en så lang bil blir for stor, har en Tesla på 5 meter i dag og noe større enn det tenker jeg blir et mareritt i parkeringshus og for den saks skyld gateparkering også. Parkeringsnormen er vel pt 5 meter lengde og 2,5 meter bredde.

Med det går overraskende greit grunnet veldig bra ryggekamera og avstandssensorer med veldig forståelig visualisering og cm-anvisning på avstand til hindringene. Jeg kjørte en BMW i3 her en dag og synes den var vanskeligere å parkere, men det hadde selvsagt endret seg hvis jeg hadde vært kjent med bilen. Poenget er at gode parkeringsassistenter opphever til en stor grad ulempen med å ratte rundt ti kvadratmeter med bil.

Muligheten til å kjøre bilen ut av parkeringsluka uten å sitte inni bilen er også gull noen ganger. "Dævven. Kjøre' du bila med tellefon? De har æ aldri sjett!"

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: parob] #2643643 05/01/2021 10:07
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: parob
Sitat: DeepFu

Jippi...
Enda en SUV. (Og den fronten ser ikke ut i måneskinn. IMHO)

Tja, synes den ser mer strekt ut enn en tradisjonell SUV. Mer som en forvokst stasjonsvogn.
Ellers bryr jeg meg nada om hvordan en bil ser ut, så lenge den er romslig og praktisk (kanskje sett borti fra Fiat Multipla), men forstår jo at andre verdsetter utseendet høyest.

Nå kjører jeg Tesla Model 3, så vil vel ikke akkurat si at jeg setter utseende spesielt høyt. Men fake Rolls med aerodynamikken til en kloss blir for mye.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2643650 05/01/2021 10:37
Dan Offline
More than words
More than words
Hvordan er det med kinesiske biler og sikkerhet for tiden? De var jo i hvert fall lite imponerende for kort tid siden.

Ellers må jeg bare si at jeg ikke skjønner hvorfor man vil seg selv så vondt at man bare utelukker Tesla fra vurderingen av ny bil, grunnet skriverier på nett. Vår TM3 er nå snart to år gammel og har gått ca 30 000 km. Null problemer annet enn de som har blitt fikset (og i noen tilfeller innført) av OTA-oppdateringer. Siden bilen er for gammel for hengerfeste og jeg ikke stoler på takstativ-løsningen med tanke på risiko for å sprekke glasstaket hvis man på- og av-monterer det til stødighet så er det vel kun den begrensningen, å ikke kunne kjøre hjem byggematerialer og slikt som jeg føler på.

Og etter to vintre med svært lite snø så får man nå endelig prøvd bilen på glatta også, og den er jo helt sinnsvakt nydelig. Det føles fullstendig magisk å bare kunne gi full gass ut av svingene og så går bilen dit man peker. Og i nedoverbakke kan man prøve å provosere frem sladd ved å slippe moropedalen raskt. Det skjer likevel ikke noe mer enn litt logring og så holder bilen sporet perfekt. Det eneste man selvfølgelig må passe seg for er å rett og slett komme så raskt inn i en sving at man understyrer rett ut. Fysikkens lover gjelder jo fortsatt, selv om Tesla vanligvis luller oss inn i et parallelt univers med helt andre og mer tilgivende lover.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2643652 05/01/2021 10:37
T
Tormod.. Offline
Entusiast
Entusiast
T
Synes Skoda Enyaq ser lovende ut, og kunne godt tenkt meg den, men tror jeg lander på Tesla neste gang og...og da Model Y. Mest på grunn av ladenettverket. Ser nå at Tesla akkurat har lagt ut oppdaterte planer for superladere til også å være inni byer (som Stavanger, Arendal, Bergen og noen i Oslo)...i tillegg til at de egentlig har dekket hele Norge allerede, grovt sett. Har Model 3 som det har vært stort sett feilfri i 36000km, men Model Y får mer bagasjeplass, ca 10-12cm lenger benplass i baksetet og høyere seter, sånn at høye folk og får god plass. Syntes Model S ble litt for bred på parkeringsplasser, mens Model 3 har vært helt ok, og Model Y er bare litt større. En ting jeg er litt skeptisk til er varmepumpen de har begynt med, som har vist seg å feile på en del biler nå (Model 3 og Y i utlandet), men får jo håpe de finner ut av det. Model Y får plass til litt mer enn en RAV4 (får plass til 12 trillekofferter), og mye større enn e-Mach (se vedlagt bilde) men ingen offisielle bagasjeromslitermål ennå.
Model Y
Hengerfeste: ca 1500kg
Takbøyler
3-delt baksete
Stor plass i lengden og høyden på baksetet
Ladenettverk TeslaLadenettverk...

[Linket bilde]

Vedlegg
Mach-e vs Model Y.jpg (406.57 KB, 3197 nedlastinger)
Redigert av Tormod..; 05/01/2021 10:42.
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Dan] #2643653 05/01/2021 10:45
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Dan
Ellers må jeg bare si at jeg ikke skjønner hvorfor man vil seg selv så vondt at man bare utelukker Tesla fra vurderingen av ny bil, grunnet skriverier på nett.

Skal ikke svare på vegne av trådstarter, men for egen del handler ikke-valget av Tesla om mer enn bare skriverier på nett. Det er mange faktorer som spiller inn, og de fleste av dem skal jeg innrømme egentlig er helt tullete. Men i sum gjør det at det sitter sinnsykt langt inne å skulle velge Tesla som min neste bil. Og når jeg har bestemt meg, vil alle forsøk på å fremsnakke Tesla virke mot sin hensikt.

Jeg følger denne tråden med stor interesse siden jeg er i samme båt som trådstarter, og håper det ikke utvikler seg til å bli en hyllest vs. drittslenging av Tesla. Om man er tilbøyelig til å velge Tesla, finner man mer enn nok info i Tesla-tråden.

Har det på samme måte med Pinarello. Sikkert knallgode sykler, men det er "noe" med dem som gjør at de er fullstendig uaktuelle på ny sykkel-lista mi.

Redigert av Øyvind V; 05/01/2021 10:48.
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Dan] #2643658 05/01/2021 11:04
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Siden bilen er for gammel for hengerfeste og jeg ikke stoler på takstativ-løsningen med tanke på risiko for å sprekke glasstaket hvis man på- og av-monterer det til stødighet så er det vel kun den begrensningen, å ikke kunne kjøre hjem byggematerialer og slikt som jeg føler på.

Hvordan får du med deg ski og sykkel da? Legger du ned baksetene? Et alternativ som kun funker hvis man ikke bruker dem til persontransport.

Vi hadde TM3 i noen uker, men leverte den tilbake grunnet akkurat dette. Nå kommer den med hengerfeste, så da er det helt greit med sykler, men skiboks, eller i hvert fall luke gjennom baksetene er også viktig for oss, ikke det at E-Golfen familien har nå oppfyller alle disse kravene.

Vi står på venteliste til Y til særdeles gunstig pris. For vår del blir det Y eller abonnement på Volvo XC40 gjennom Volvos langtidsleie-løsning, før neste vinter. https://www.volvocars.com/no/build/xc40-electric?cbv=1&ref=cbv-b2c 8000 i måneden alt inkludert er ikke helgalt med tanke på bilhold.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2643659 05/01/2021 11:14
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Hvordan er ståa og nære fremtidsplaner mtp etablering av hurtigladestasjoner for annet enn Tesla nå?
Fikk snap fra 2 pers i jula som viste lange e-tron køer foran ladestasjoner.

- Stefan
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: GeirK] #2643660 05/01/2021 11:14
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: GeirK

Til bybruk tenker jeg at en så lang bil blir for stor, har en Tesla på 5 meter i dag og noe større enn det tenker jeg blir et mareritt i parkeringshus og for den saks skyld gateparkering også. Parkeringsnormen er vel pt 5 meter lengde og 2,5 meter bredde.

Med det går overraskende greit grunnet veldig bra ryggekamera og avstandssensorer med veldig forståelig visualisering og cm-anvisning på avstand til hindringene. Jeg kjørte en BMW i3 her en dag og synes den var vanskeligere å parkere, men det hadde selvsagt endret seg hvis jeg hadde vært kjent med bilen. Poenget er at gode parkeringsassistenter opphever til en stor grad ulempen med å ratte rundt ti kvadratmeter med bil.

Muligheten til å kjøre bilen ut av parkeringsluka uten å sitte inni bilen er også gull noen ganger. "Dævven. Kjøre' du bila med tellefon? De har æ aldri sjett!"

Jeg har ikke noe problem med å ratte TMS'en, men å legge på 20 cm til på lengden, det blir for stort mange steder i Oslo der jeg bor. Ser også at mange automatiske p-anlegg som jo har blitt så populære også har maksimallengde på 5 m eller 5,20. Hjemme står jeg heldigvis trygt på bakken som en av de heldige (dvs. jeg var veldig raskt ute med å sikre meg en slik plass), men anlegget som de fleste står i har 5 m begrensning (og 2.300 kg), og på jobb er det 5,2 (og 2.600 kg) som er teoretisk maks, men en TMX med hengerfeste montert på går ikke.

Når det gjelder parkeringsassistentsystemene til Tesla, så kunne de vært bedre enn de er. Nå har jeg en 2016 Model S, dvs. en av de første med facelift og AP1, og manglende 360-kamera er et savn, ser at de med nyeste HW nå har begynt å vise sidekameraene også, så det hjelper unektelig. Dessuten stopper Tesla med å oppgi avstand på 30 cm, så når du gjør virkelig finmanøvrering er det ikke noe hjelp å få bortsett fra kontinuerlig ul.

Autoparkeringen til Tesla er også så som så, ganske mange som har fått en ubehagelig og dyr opplevelse med den, så den bruker jeg ikke. Summon hender jeg at jeg bruker.

Lars-Erik
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Stefan77] #2643662 05/01/2021 11:27
T
Tormod.. Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: Stefan77
Hvordan er ståa og nære fremtidsplaner mtp etablering av hurtigladestasjoner for annet enn Tesla nå?

Med tanke på at det i 2020 ble registrert over 75.000 nye elbiler i Norge som ikke var Tesla, og at det i 2021 nok blir vel så mange, så synes jeg det er overraskende at ikke noen aktører setter opp ladestasjoner i Tesla-stil (som har opp mot 40 ladere på en stasjon). Men slike ladere er visst svindyre, men mulig Tesla har fått det til på en billigere måte siden de har så mange like over hele verden.

Virker som at de kommersielle aktørene konstant ligger i etterkant (non-Tesla) og ikke tar høyde for topper, som jul og påske osv., siden det isolert sett ikke er lønnsomt. Men dersom jeg solgte boller ved Mjøsa så ville jeg vært med å betale en del for å få satt opp ladere like ved, sånn at folk kunne løpe over og kjøpe boller mens de ladet.

Når det ikke er topper begynner det å bli bra dekning, f.eks. fra Mer (tidligere Grønn Kontakt) som har ladere på veldig mange plasser....men ikke så mange på hver plass...men ser at det har økt en del i det siste, så det blir gjerne bra!

Redigert av Tormod..; 05/01/2021 11:44.
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Stefan77] #2643666 05/01/2021 12:03
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev

Ladenettverket til Tesla gjør at jeg kan tåle mye av den andre idiotien fra den kanten. Kjørte til Italia via nord-sverige i -19 ,med TM3. Det er fortsatt ikke mulig med noen annen elbil. En ting er at det finnes ikke EN hurtiglader mellom Narvik og Luleå, utenom Tesla, men videre nedover i Europa er det helt bingo om du får ladet. Tesla SuC virker alltid.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Tormod..] #2643667 05/01/2021 12:12
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Tormod..

[Linket bilde]

Dette var jo åpenbart rigget av noen som prøver å framheve Y vs. Mach-E ift. plass. Det er mye plass på Mach-E som man ikke har utnyttet på bildet, mens man har lastet til ripa på Y'en, har til og med tatt i bruk rommet under dørken, usikker på Mach-E, men trolig står dørken i øverste posisjon (den har to posisjoner og den er på plass), dvs. at det er ganske mye plass under. I tillegg har jo Mach-E en formidabel frunk. Det svarte trekket som man ser på bildet på Mach-E er fleksibelt og gir etter for f.eks kofferter, det kan også tas helt bort.

At Y har større lasteplass bak er det ingen tvil om, men så enorm er ikke forskjellen. Så har Mach-E en virkelig stor frunk på 100 liter.

Lars-Erik
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Ugla] #2643670 05/01/2021 12:22
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Her er det bare å vente på at TeslaBjørn gjør en bananeske-test på Mach-E!

- Robert Green Ingersoll
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Tormod..] #2643672 05/01/2021 12:30
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E

Med tanke på at det i 2020 ble registrert over 75.000 nye elbiler i Norge som ikke var Tesla, og at det i 2021 nok blir vel så mange, så synes jeg det er overraskende at ikke noen aktører setter opp ladestasjoner i Tesla-stil (som har opp mot 40 ladere på en stasjon). Men slike ladere er visst svindyre, men mulig Tesla har fått det til på en billigere måte siden de har så mange like over hele verden.

Virker som at de kommersielle aktørene konstant ligger i etterkant (non-Tesla) og ikke tar høyde for topper, som jul og påske osv., siden det isolert sett ikke er lønnsomt. Men dersom jeg solgte boller ved Mjøsa så ville jeg vært med å betale en del for å få satt opp ladere like ved, sånn at folk kunne løpe over og kjøpe boller mens de ladet.

Når det ikke er topper begynner det å bli bra dekning, f.eks. fra Mer (tidligere Grønn Kontakt) som har ladere på veldig mange plasser....men ikke så mange på hver plass...men ser at det har økt en del i det siste, så det blir gjerne bra!

Det som er overraskende er at Tesla ikke ser dette selv, og "tar" markedet. Hadde de vært mer frempå her og ikke bare tenkt egne biler, så hadde de vært svært store på lading.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: eOpseth] #2643682 05/01/2021 13:25
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: eOpseth

Det som er overraskende er at Tesla ikke ser dette selv, og "tar" markedet. Hadde de vært mer frempå her og ikke bare tenkt egne biler, så hadde de vært svært store på lading.

La oss håpe de ikke "tar" markedet på en god stund ennå, men fortsetter å la oss som har kjøpt bilen deres ha det fortrinnet, som veide veldig tungt for meg da jeg kjøpte bilen min.
Skal du lade på en Teslastasjon så skal du [piip] meg kjøre Tesla også!

Jeg kan ikke se hvordan jeg skulle kjørt elbil uten den gode tilgangen på laderne til Tesla.
Sist jeg måtte lade i 10-15 minutter litt uttafor alfarvei på en 50kW lader brukte jeg 35 minutter på å få faenskapen til å funke før jeg kunne lade, ladestasjonen (begge stolpene) hadde låst seg og en kar på support måtte reboote den.
Det er ikke like frustrerende på en Teslastasjon, der bare flytter man bilen til neste ledige stolpe om stolpen man står ved ikke gir strøm.

10 minutter ladekø på vei hjem fra juleferie i 2019, det er ikke ille når det er summen av minutter i ladekø ila nesten 2 år med mye kjøring.
Og tro du meg, akkurat den dagen var det deilig å ikke være en av de som sto og venta på å slippe til ved en av de 2-3 ladestolpene for "alle de andre".
(Guilty pleasure)

Ja det er helt utrolig at det ikke er flere ladere for de andre bilmerkene, det gjør jo bare at sånne som meg ikke føler at de har noe annet valg enn Tesla, som for øvrig er helt greit for meg.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2643684 05/01/2021 13:31
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Ser det poenget, men det kunne de regulert lett ved å dele forfordeling av ladere - og de hadde allikevel tatt markedet. Går dette markedet fra de, så er det skipet gått, og med tanke på hvor komersielle T tross alt er er det fremdeles uforståelig for min del.

50kW-ladere er latterlig på noe annet enn kjøpesentre.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: eOpseth] #2643685 05/01/2021 13:52
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Ser det poenget, men det kunne de regulert lett ved å dele forfordeling av ladere - og de hadde allikevel tatt markedet. Går dette markedet fra de, så er det skipet gått, og med tanke på hvor komersielle T tross alt er er det fremdeles uforståelig for min del.

50kW-ladere er latterlig på noe annet enn kjøpesentre.

Jeg forstår godt at Tesla som et veldig ungt selskap som har hatt en formidabel vekst i antall ansatte fra start ikke prioriterer dette. Tesla gjorde jo dette rett med en gang og sørget for et integrert økosystem hvor du bare plugger kabelen inn i bilen, så lader den. Skal man åpne opp for andre må de inn i dette systemet eller Tesla må lage en generisk åpning ift. plug&charge standarden som nå begynner å komme, og de ønsker jo at Tesla skal ha prioritet også. Slik det er i Norge er det heller ikke i så mange andre land.

Mange superladerstasjoner har jo også til tider jevnt høyt trykk og det å slippe å stå i kø er jo sentralt i konseptet til Tesla.

Tesla er fremdeles der at de bruker enormt med kapital til å bygge nye fabrikker og utvikle nye biler (Roadster, Truck, Cybertruck, ny TMS osv), batteriteknologi mm.

Lars-Erik
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2643688 05/01/2021 13:59
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Og ila av 2021 kommer det 30 nye superladerstasjoner, i tillegg til de 70 som finnes fra før i Norge.

Big wheels keep on turning
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Ugla] #2643709 05/01/2021 15:31
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E

Jeg forstår godt at Tesla som et veldig ungt selskap som har hatt en formidabel vekst i antall ansatte fra start ikke prioriterer dette.

Den kjøper jeg ikke, ungt eller ikke - de har hatt god tid på seg til å posisjonere seg for dette markedet, og ikke bare i Norge. Med en viss pri så hadde de antagelig solgt enda flere biler også. Jeg tror de gikk glipp av en betydelig investeringsmulighet på dette feltet. First mover er viktig, og særlig nok lokasjon-lokasjon-lokasjon er viktig.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: eOpseth] #2643713 05/01/2021 16:03
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Jeg forstår godt at Tesla som et veldig ungt selskap som har hatt en formidabel vekst i antall ansatte fra start ikke prioriterer dette.

Den kjøper jeg ikke, ungt eller ikke - de har hatt god tid på seg til å posisjonere seg for dette markedet, og ikke bare i Norge. Med en viss pri så hadde de antagelig solgt enda flere biler også. Jeg tror de gikk glipp av en betydelig investeringsmulighet på dette feltet. First mover er viktig, og særlig nok lokasjon-lokasjon-lokasjon er viktig.

Les resten av innlegget mitt også, i tillegg må man ikke glemme at man satset hele selskapets eksistens så sent som i 2018 hvor de var helt på kanten av stupet. Videre at dette selskapet har slitt ekstremt med kapasitet til å håndtere egne kunder inntil det siste året

Eller for å snu det, hvor i all verden har verdens bilbransje vært? Stakk hodet i sanden så lenge som mulig, lobbyisme mot, dieselgate osv, osv.

Lars-Erik
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2643718 05/01/2021 16:30
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Jeg leste hele innlegget ditt. ICON_SMILE

Jeg er veldig enig i siste avsnittet ditt, bilbransjen kunne sikret seg en mye større del av hele verdikjeden her om de hadde vært litt mer frempå. Greit at markedet ikke er like stort verden over relativt sitt, enda, men det hadde vært noe å hente her.

Tesla kunne fint laget seg en datter som sørget for lading alene, det er ikke noe problem. Musk fikser jo SpaceX samtidig mener jeg, så kapital virker det å være mer enn nok av. At det er litt kulere å dra til Mars enn å drive med billading, den ser jeg.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2643763 05/01/2021 22:11
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Musk skreiv vel på kvitter i jula at superchargernettverket allerede er åpnet for andre merker enn tesla, og ryktene skal ha det til at flere produsenter skal få tilgang etter hvert.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: sykkeloyvind] #2643765 05/01/2021 22:47
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: sykkeloyvind
Hvordan får du med deg ski og sykkel da? Legger du ned baksetene? Et alternativ som kun funker hvis man ikke bruker dem til persontransport.

Ski går fint inn ved å ofre én av tre plasser i baksetet. Sykkel har jeg ikke giddet å prøve en gang. Men det går sikkert fint hvis man legger ned 2/3 av baksetet og tar av hjulene.

Når det er sagt så ville jeg aldri ha prøvd å argumentere for Model 3 som familiebil, siden jeg ikke aner hva som trengs til den bruken. For et aktivt par uten barn er det verdens beste bil. Den nye tidens grand tourer. ICON_SMILE

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: GeirK] #2643766 05/01/2021 22:52
Dan Offline
More than words
More than words

Bananesker er litt for kjip-tech. I garasjen hjemme hadde vi spesiallagde pappesker i alle mulige størrelser og proporsjoner, med litermålet notert på siden. De ble brukt til bagasjeroms-tetris av min motorjournalistfar for å kunne oppgi testbilenes kapasitet.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2643802 06/01/2021 09:35
T
Tulling Offline
Entusiast
Entusiast
T

Bananesker er litt for kjip-tech. I garasjen hjemme hadde vi spesiallagde pappesker i alle mulige størrelser og proporsjoner, med litermålet notert på siden. De ble brukt til bagasjeroms-tetris av min motorjournalistfar for å kunne oppgi testbilenes kapasitet.

Sikkert relevant dersom dere finner en optimal kombinasjon og bruker de samme eskene å pakke i når dere skal på tur. Hos oss pakker vi i kofferter og store bagger og da synes jeg bananesketesten treffer bedre.

Har selv hatt 5 elbiler siste 5 år hvorav 2 Tesla (S og X). Neste elbil blir en Y. Min mening er at ingen er i nærheten av Tesla enda. Da inkluderer jeg serviceapparatet. Nå har ikke jeg hatt noen feil på mine biler som har hindret meg i å bruke dem, men de henvendelser jeg har hatt de siste 2 år har vært kjappe og over forventning. Før det hadde jeg en stk dårlig opplevelse. At Y kommer med 3-delt baksete og grei hengervekt er en stor bonus for vårt bruk. Så å utelukke Tesla ved kjøp av elbil blir i mine øyne det samme som å utelukke polet når man skal kjøpe vin.

Jepp
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Tulling] #2643810 06/01/2021 10:25
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg har også utelukkende god erfaring med de få serviceoppdragene de har hatt på min bil i løpet av snart 60000 kilometer. Hvor mange andre bilfabrikanter er det som kommer hjem til deg og skifter frontlykta di i din egen garasje?

- Robert Green Ingersoll
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Paulus] #2643811 06/01/2021 10:25
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Paulus
Musk skreiv vel på kvitter i jula at superchargernettverket allerede er åpnet for andre merker enn tesla, og ryktene skal ha det til at flere produsenter skal få tilgang etter hvert.

Tesla har alltid holdt muligheten åpen for andre merker, men andre merker har ikke vært interessert. At noen nisjeaktører nå har inngått avtale med Tesla bør derfor ikke være noen overraskelse. Men, å trekke det derfra til at Audi, BMW etc. som selv har Ionity skal komme dit er lite sannsynlig. Alle som skal inn på Tesla sitt nettverk må støtte integrasjon mot dette, og Tesla er neppe interessert i å ødelegge for sitt eget salg av biler heller.

Lars-Erik
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Dan] #2643815 06/01/2021 10:44
perbl Offline
More than words
More than words
Ski går fint inn ved å ofre én av tre plasser i baksetet. Sykkel har jeg ikke giddet å prøve en gang. Men det går sikkert fint hvis man legger ned 2/3 av baksetet og tar av hjulene.

Har bil, men tar aldri sykler med på tur? Du har kun stasjonerte sykler på destinasjonene?

Merkelige mannen! Grunnen til at jeg kjøpte meg bil var jo nettopp for å få med meg flere sykler på tur :-) Gikk lei av toging med sykkelkoffert som kun får med en.

Redigert av perbl; 06/01/2021 10:45.

Per B.
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2643818 06/01/2021 10:47
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: hJürg1

- Ikke Tesla, dårlig mediaomtale, the word on the street er at kundebehandling er dårlig, lang ventetid for rep etc.

Har du endret mening etter at dette utviklet seg til å bli en "skryt av din Tesla"-tråd?

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: perbl] #2643819 06/01/2021 10:54
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: perbl
Har bil, men tar aldri sykler med på tur? Du har kun stasjonerte sykler på destinasjonene?

Merkelige mannen! Grunnen til at jeg kjøpte meg bil var jo nettopp for å få med meg flere sykler på tur :-) Gikk lei av toging med sykkelkoffert som kun får med en.

Jepp, stasjonerte sykler er tingen. Det er et godt argument for n+1. ICON_SMILE

De turene hvor jeg har med sykkelkoffert er uansett de turene hvor bil til destinasjonen er utelukket. Ellers føler jeg etter en lang sykkelkarriære at det å drasse med sykkelen på korte bilturer ikke er så interessant lengre. Jeg har de siste årene fokusert mer på fjellvandring enn på fjellsykling og da er det veldig greit å bare hive fjellstøvlene i frunken og dra av gårde. Fjellsykling føles bare sååå 2008. ICON_LAUGH

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Dan] #2643822 06/01/2021 11:14
perbl Offline
More than words
More than words
De turene hvor jeg har med sykkelkoffert er uansett de turene hvor bil til destinasjonen er utelukket. Ellers føler jeg etter en lang sykkelkarriære at det å drasse med sykkelen på korte bilturer ikke er så interessant lengre. Jeg har de siste årene fokusert mer på fjellvandring enn på fjellsykling og da er det veldig greit å bare hive fjellstøvlene i frunken og dra av gårde. Fjellsykling føles bare sååå 2008. ICON_LAUGH

I dag lærte jeg at singlespeeding tydeligvis har noe senskader vi bør snakke mer om ICON_SMILE

Men når du sier det, så er et av argumentene mine for evt ny stisykkel at jeg kan stasjonere den toppturvennlige Nomaden min fast i Oppdal ICON_TONGUE (men så var det om det er særlig realistisk at man vil bruke en eldre og mindre oppdatert sykkel når man først drar på tur da…)

Redigert av perbl; 06/01/2021 11:16.

Per B.
Side 2 av 18 1 2 3 4 17 18

Moderator  support